Itelläkin tässä kohtapuoliin saattaisi olla kasetointihommia tiedossa, tuossa alempana oli varsin hyvät ohjeet, olen joskus aikoinaan muutamia kertoja homman tehnyt. Kertokaahan vielä pahimmat mokat mitä kasetoidessa voi tehdä, ja tyypillisimmät ongelmatilanteet mitä kasetoidessa voi tulla eteen?
vielä kasetoinnista
10
5339
Vastaukset
- kasettisuhari
Se riippuu paljon minkälaiset systeemit on ja kuinka vanhat ja kuluneet. Ja miten niitä oppii "lukemaan"
Itelläni ainakin saa lootan varsin helposti pois kiskoilta jos ei ole kiskojen päät suorassa ja liian kovaa ajaa lootan pois. Myös jostain syystä etupää hyppää lukituskynsien päälle, eli etulaakerit/runko on tällöin useamman sentin ilmassa !
Liukkaalla kannattaa olla nöyrä, jos ei ole ns. nalkkilukkoa. Perälauta rakosilleen ja lapio käteen tai rakoota perälautaa HIEMAN juuri ennen pysähtymistä, että kärrin etupään ja auton perän alle jää soraa, muuten lähtee auto ja vaunu eri teille ja loota jää puolee välii tai takapää jää tyhjän päälle. Yksi tuttu sai kerran vesijääkelillä kasetin aisan päälle maahan ja auto liukui kauas pois ojaan.
Kannattaa myös varmistua siitä, että kasetin lukko menee kiinni, muuten lähtee lava samantien liikenteeseen kun lähdet liikkeelle ja putoaa aisan päälle ja aisaan tulee hieno 90asteen kulma =) Tai sitten se pysyy kyydissä vähän aikaa, mutta kun alat kippaamaan niin putoaa maahan...
Ongelmatilanteita aiheuttaa esim. jos laakerinvälinen akseli katkeaa, laakeri hajoaa tai jotaki muuta vastaavaa, silloin joko lava ei liiku mihkään tai sitten se jää johkuu puolivälii tai putoaa kiskoilta niinkun yleensä.
Kasetointipaikaksi kannattaa valita mahdollisimman tasainen alusta niin kaikki sujuu parhaiten.
Toki merkki/mallikohtaisia eroja on:
Oma letkupeli ei enää jaksa pientäkään ylämäkeä ja alamäessä tuntuu, että räjähtää koko moottori. Ainakin näkemäni/kokemani RKP:n systeemit ei pelaa minkäälaisella epätasasella/mäkisellä alustalla kun taas KHT kiskoo hyvin ylämäkeen.
Kerran destian mies kaltevalla tiellä kasetoi ettei mitään, kun oli kaksi moottoria. Mun vehkeet ei tullu kyytiin kun paino oli ojan puolella ja yksi moottori vasemmalla puolella.- asa
Juuri tota lukkoa itsekin ajattelin, että pitää tarkasti muistaa aina katsoa että on lukittunut kunnolla. Mites jos se kasetti lähtee kiskoilta pois, onko minkälainen homma saada takasin raiteille?
- homma eikä mikään
asa kirjoitti:
Juuri tota lukkoa itsekin ajattelin, että pitää tarkasti muistaa aina katsoa että on lukittunut kunnolla. Mites jos se kasetti lähtee kiskoilta pois, onko minkälainen homma saada takasin raiteille?
Kaivinkoneella rapsastaan kasetti tyhjäksi ja nostetaan paikallee. Mutta jos aisa on vääntynyt, niin sitä joutuu jo hetken pillin kanssa kuumentelemaan.
- kasettisuhari
homma eikä mikään kirjoitti:
Kaivinkoneella rapsastaan kasetti tyhjäksi ja nostetaan paikallee. Mutta jos aisa on vääntynyt, niin sitä joutuu jo hetken pillin kanssa kuumentelemaan.
Noh, kuorman kanssa se saattaa särkeä enempi jos kiskoilta lähtee ja paskemmas tapauksessa putoaa koko lava. Letkussa on se hyvä, että näät koko ajan mitä tapahtuu joten pystyt ajoissa pysäyttämään lavan siirron ja lukko tulee varmasti katottua. Automaatissa olet "sokea" tavallaan...
Tyhjänä ei o vauroita koskaa tullu.
Mitä tohon aisaan tulee, niin sitä ei missään tapauksessa pidä mennä lämmittelemään eikä hitsailemaan, niitäkin tapauksia olen nähnyt kun on ite oikastu ja sitte onkin rapsahtanu ihan yht'äkkiä aisa poikki ja ihmetelty, että miten on mahdollista. Senhän jo kieltää lakikin. Eli ei muuta kuin aisakauppaan, ei ole edes kallis.... - kasettisuhari
asa kirjoitti:
Juuri tota lukkoa itsekin ajattelin, että pitää tarkasti muistaa aina katsoa että on lukittunut kunnolla. Mites jos se kasetti lähtee kiskoilta pois, onko minkälainen homma saada takasin raiteille?
Kasetin kiskoille saaminen ei ole ongelma, jos on joku kaivuri tai pyökkäri.
Kannattaa vaa kattoa, mistä nostaa ettei turhaan murjo laitoja.
Omassa kasetissa vain yhdet laakerit (eli ei tuplalaakereita niinku "nykyaikasissa") eikä ole tyynyjä laidoissa/lukitusta takapäässä -> Jos kippaa kasaa vasten ja kasetti pääsee nousemaan irti auton lavasta niin takapää hyppää useasti pois kiskoilta. Tai jos ajaa kovaa isosta pompusta tyhjänä.
Tämä on helppo saada takas kiskoille myös koneella, tai sitten nostaa lavan tyhjänä täysin pystyyn ja jollaa kakkosnelosel tai rajummalla pyllää lodjun takapään takas oikeille urille... Vähän vaarallinen tapahan tuo on, mutta toimii.
- on kai
...unohtaa "savilukon" katkaisija auki asentoon, kun menee ottamaan kasettia kyytiin. Sitten kun laittaa kasetin perälaudan paineilmaletkun kiinni, pääseekin mukavasti lapiohommiin, kun kasetin perälauta aukeaa ja tavaraa valuu aisan ja kärryn kiskojen päälle. Tavarasta riippuu paljonko sitä pihalle tulee. Sepeliä tulee vaikka kuinka, asfalttimassa ei välttämättä edes lähde liikkeelle.
Itsellä kokemuksia vain letkukasetista, mutta automaattikasetissakin kai vetäjän savilukko vääntää mekaanisesti kasetin perälaudan lukot auki. Automaattikasettimiehet voi kertoa, aukeaako se kasetin perälauta samantien, kun kasetti pamahtaa kyytiin, jos sen katkaisijan unohtaa, vai miten homma menee.
Tuo kasettilukon auki unohtaminenhan jo kuvattiinkin aiemmissa viesteissä. Ammattikielellä sitä laatikon kippaamista lavalta alas kutsutaan kasettimiehen valaksi. ;)
Ei makaavissa kaseteissa jos perävaunun kasettilukko jää auki, saa kasetin ensimmäisessä jarrutuksessa vetäjän perään. Destian miehet näistä ainakin kertoo, kun heillä tuollaisia ei makaavia kasetteja paljon on. Se perävaunun kasettilukkohan aukeaa tangolla, joka osuu kiinni ajettaessa auton perään. Jousi vetää sen takaisin kiinni. Vivusto kun on hieman jumissa, ei lukko välttämättä menekään itestään kiinni. Makaavassa kasetissa se lukko on lähinnä turvallisuuden maksimointia. Toki niissäkin on hyvä tarkistaa, että se varmasti sulkeutui.
Niin ja siis makaava kasetti tarkoittaa sitä, että kasetti laskeutuu koko matkaltaan rungon päälle, kun se ajetaan perille kärryyn. Ei makaavassa kasetti on koko ajan kiskoilla pyöriensä päällä.- ...
Paree kun käy kattoon viä kerran... että etu lukko on kiinni, laatikon lukitus kiinni, perä laudan aukaisu nappi kiinni asenossa kun laittaa letkun kiinni niin säästyy monelta harmilta.
sitte viä kun laatikkoa kipatessa välttää auton kääntämistä heti liikkeelle lähtiessä jos ei ole kunnollisia stoppari kumeja lootan kyljessä. Voi nääs loota pudota kiskoilta.
- kuskaat
...niin muista ottaa hiekkapullo mukaan. Massa liukastuttaa kiskot ja rulla pyörii tyhjää. Vähän kun kaatelet hiekkaa kiskoille jo taas koppa kulkee.
- kasettisuhari
Näin käy letkukasetissa :) Automaatissahan ei tätä ongelmaa ole.
- Ainakin
kasettisuhari kirjoitti:
Näin käy letkukasetissa :) Automaatissahan ei tätä ongelmaa ole.
...tässä meidän 25 vee ikäsessä letkussa. Äläkä ota liikaa massaa kasettikoppaan, voipi olla ettei kulje. Ikävä homma heitellä lapiolla massaa nupin kyytiin jossain kaivurittomassa korvessa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015