Läppävika

vetskari?

Onko kenelläkään kokemuksia läppäleikkauksista, minulla on vuosien ajan mitraaliläppä vuotanut, ja nyt lääkäri suositteli leikkausta. Tuntuu oudolta lähteä 42 vuotiaana riskialttiiseen leikkaukseen, kun mitään oireita ei ole ollut. Lähinnä kiinnostaisi niiden kommentit, jotka ovat olleet vastaavassa operaatiossa, miten sen jälkeinen elämä on sujunut.

5

1562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitraaliläppä

Minulle on laitettu mekaaninen mitraaliläppä muutamia vuosia sitten yli 50 vuotiaana. Läpän vuoto oli ollut tunnistettuna jo parikymmentä vuotta ennen leikkausta. Mitään oireita ei pitkiin aikoihin ollut. Jouduin ainoastaan suojelemaan itseäni bakteeritulehduksilta ja ottamaan aina antibioottia esim. ennen hampaan tai hammaskiven poistoa, ennen synnytystä ym.

Noin puoli vuotta ennen leikkausta aloin kärsiä
      voimattomuuden tunnetta, hengenahdistusta ja
      minulla oli jatkuvaa,kuivaa yskää. Kun lopulta menin lääkäriin, jouduin samantien sairaalaan ja
      kolmen viikon kuluttua leikkaukseen. Lääkäriin mennessäni en osannut kuvitella, että kaikki johtui mitraali- eli hiippaläpästä. Läppä oli niin pahoin jo vaurioitunut, ettei sitä voinut korjata, vaan laitettiin mekaaninen läppä.

Leikkaus onnistui hyvin. Pahinta leikkauksen jälkeen oli edelleen vaivaava yskä, kun ei olisi kärsinyt yskiä. En tiedä, kuuluuko yskä asiaan, vai oliko se vain minun oma juttuni. Sairaalassa olin leikkauksen jälkeen 10 vrk.

Uuden läpän kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
      Verenohennuslääkettä (Marevan) joutuu tällaisessa tapauksessa syömään koko ikänsä, mutta se on pieni harmi. Jos oma läppä voidaan vielä korjata, niin sehän ensisijaisesti yritetään tehdä. Voimat alkoivat pikkuhiljaa palata ja se tuntui aivan mahtavalta. Oli uskomatonta, että pystyin jopa nousemaan rappuja ylös ja liikkumaan ihan normaalisti.Sain uuden elämän.

Näin kauan ei kenenkään kannata pantata lääkäriin (ja leikkaukseen) menoa. Minulla oli hengenlähtö jo aika lähellä. Kyllä sinun kannattaisi uskoa lääkäriä ja hakeutua ainakin
      tarkempiin tutkimuksiin. Oletko ollut jo sydänultrassa? Turhan takia ei kenellekään tällaista suurta leikkausta tehdä, vaan tilanne
      tutkitaan tarkasti sitä ennen.

Kysele, jos haluat jotain tietää, vastailen kykyjeni mukaan.

• illa

Luin miel.kiinnolla viest. Meinasi tulla rintatun
        temuksia yrittäessäni rekist..- Voimattomuuden,läkähtymisenkin tunteet olleet esillä erit. kevättalvesta. Suvussa synnynn. läppävikaa ja itselläni ei mitään käsitystä...Sydänfilmit aina normaalit. Muuta ei sitten tehtykään vielä. Olen ollut lapsesta asti liian helposti väsähtävä ja hengästyvä. Koska lihaskun
        to ei huono ja rakkaus erit. ulkoliikuntaan,olen
        ihmetellyt kaaottista aika nopeaa uupumista tänään viimeksi. Hengityst.tulehdukset myös liian tiuhassa,mutta jotain erit. tässä mukana.
        Kiitos pitkän viestin kohtaamisesta. ja olipa itselläsi ilahduttavan positiivinen asenne!

• läpläp

Läppäleikkausta ei suositella jos siihen ei ole aihetta, niin työläs, kallis ja iso leikkaus se on.

Myös lapsille tehdään paljon isoja sydänleikkauksia, joten et ole edes kovin nuori sellaiseen.

Kysy lääkäriltäsi mitkä on sun vaihtoehdot.

• vetskari?

sori kun en ollut keskustelemassa, olin sairaalassa varjoainekuvauksessa. Se nyt vahvisti sen, että puukkoa tulee, ja aika pian myös. Positiivista oli se, että sepelvaltimot oli ok, eli mitraaliläppä vaan korjataan. Kiitokset vastanneille, ja toki kaikkien kokemukset kiinnostaa edelleen, kyseessä ei kuitenkaan ole mikään pikku leikkaus, eli kyllä se mielessä pyörii...

• mitraaliläppä

Toivon, että leikkaus menee hyvin ja paranet suunnitellusti. Kipuja tietenkin on aluksi, mutta särkylääkkeitä saa ihan tarpeen mukaan.Olin olettanut, että kaikki on paljon vaikeampaa.En pelännyt leikkausta. Sinä olet vielä noin nuori, niin kaikki riskitkin ovat paljon
        pienemmät kuin vanhemmilla ihmisillä. Näitä leikkauksiahan sentään tehdään melko iäkkäillekin.

Minä olin leikkaukseen mennessäni todella huonossa kunnossa, kuten jo kerroin ja siitä huolimatta kuntoutuminen alkoi nopeasti. Yliopistollisessa sairaalassa olin leikkauksen jälkeen 6 päivää ja sitten kotipaikkakuntani sairaalassa 4 päivää. Nämä ajanjaksot vaihtelevat
        vähän sairaala- ja potilaskohtaisesti. Sairauslomaa tulee muutaman kuukauden verran riipuen työn rasittavuudesta. Kuukauden kuluttua leikkauksesta pystyin jo liikkumaan melko normaalisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe