Ostammeko asunnon?

....

Meillä olisi avomiehen kanssa kaksi vaihtoehtoa samalta paikkakunnalta. Mietimme vain kumpi olisi järkevämpää ostaa. Itse olen 21-vuotias ja mieheni 24-vuotias. Tiedän, että päätös pitää tehdä itse mutta nyt kyselisin mielipiteitä.

Vaihtoehdot:
1. Rivitalo, 3h k, 78neliötä, putkiremontti tehty kaksi vuotta sitten, hinta 70 000e. Rivitalo on rakennettu 25vuotta sitten.

2. Omakotitalo, 3h k (ulkosauna), 80 neliötä, hinta 50 000e, rakennettu -50luvulla.

3. Omakotitalo, 5h k s, 150neliötä, hinta 110000e, rakennettu -50luvulla.

Lapsia emme ole suunnitelleet hankkivamme ainakaan pariin vuoteen. Kaikki ovat samassa kunnassa. Nuo omakotitalot mietityttävät koska ne ovat kuitenki melkoisen vanhoja. Rivitalossa ei olisi niin paljon töitä jatkuvasti tehtävänä. Olisiko esimerkiksi järkevää ostaa nyt rivitalo, asua siinä 2-5vuotta ja sitten muuttaa omakotitaloon. Mitenköhän tuon rivitaloasunnon hinta tulee muuttumaan 2-5vuoden kuluessa, nouseeko vai laskeeko? Kannattaako asuntoa ostaessa ajatella asuvansa siinä lopun ikäänsä vai onko järkevää ostaa ensin pienempi, asua vähän aikaa ja sitten vasta ostaa isompi?

8

1289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitsisin

sen rivitalon.En siksi että asun itse rivitalossa vain niitten muitten vaihtoehtojen takia.50-luvun talot voivat olla hyvässä kunnossa mutta myös pommeja.Pitää myös olla varautunut etä milloin tahansa saattaa isompikin ja kallis korjaus tulla eteen.
      Toki eihän se rivitalo niin nuori enää ole mutta putkirempat tehty ja muutkin korjaukset jakaantuvat kaikkien osakkaiden kesken.

• omakotitalon...

ihan vaan sen takia kun se sitten on oma. Toki kaikki tarkastukset kannattaa tehdä ja jos se osottautuu huonoksi niin sitten tarkistaa seuraava omakotitalo ja viimeisenä vaihtoehtona minulle olisi se rivitalo. Toki varmaan kaikki noi ihan hyviä asuntoja.

• Valitsisin rv:n
        omakotitalon... kirjoitti:

ihan vaan sen takia kun se sitten on oma. Toki kaikki tarkastukset kannattaa tehdä ja jos se osottautuu huonoksi niin sitten tarkistaa seuraava omakotitalo ja viimeisenä vaihtoehtona minulle olisi se rivitalo. Toki varmaan kaikki noi ihan hyviä asuntoja.

Minäkin valitsisin rivitalon. Vanhoista omakotitaloista ei koskaan tiedä, vaikka miten tehtäisiin kuntotarkastuksia. Edessä voi yhtäkkiä olla tosi hintavia korjauksia. Ja jos myöhemmin haluatte omakotitaloon, niin rivari on huomattavasti helpompi myydä kuin vanha omakotitalo.

Asuntojen hintakehityksestä tuolla aikavälillä taas ei tiedä kukaan. Voi nousta tai sitten laskea. Uskoisin kuitenkin, että ainakin pientä nousua 2-5:n vuoden aikajänteellä on. Mutta onko sillä väliä sinänsä, koska jos oma laskee, niin ostettava asunto myös laskee ja päin vastoin.

• ....

Entä sitten jos katsoisi uudempaa omakotitaloa? Olisiko sellainen järkevämpi ratkaisu? Nämä omakotitalot ovat hieman kalliimpia, mutta myös melkoisesti uudempia. Olisivatko nämä sen verran uusia ettei riskejä olisi niin paljon?

1. Omakotitalo, 170neliötä, 4h k s, keittiö uusittu koneineen kokonaan tänä vuonna, pihassa uima-allas. Rakennettu 70-luvulla. Hinta 150 000e.

2. Omakotitalo, 120neliötä, 5h k s, rakennettu -70luvulla. Pesuhuoneremontti tehty -02, sadevesijärjestelmät ja salaojat tehty -03. Talossa myös varaava takka.
      Hinta 120 000e.

Olisivatko nämä varmempia valintoja kuin nuo aloitusviestissäni mainitsemat omakotitalot? Ollaan kyllä kallistumassa siihen rivitaloon, mutta mieli avoinna edelleen ja vinkkejä kaivataan.

• jone

Se vaikka talot on n.20-25v "nuorempia" niin ei välttämättä takaa sitä etteikö näissä tulisi ns."vähemmän" ongelmia eteen. On vaan huolella tarkistettava asunto ja ottaa tietoon kaikki mahdollinen ja mahdoton. Itse neuvoisin ostamaan rivari-pätkän mikä ei paljoa maksa. Sitten jos parin vuoden päästä haluaa omakotitalon niin ei muutakun rakentamaan itse sellainen. Nykyään on niin valmiita avaimet käteen taloja että ongelmia ei pitäisi huolella suunnitellussa projektissa olla. Ja varmasti sitten itse tietää mitä saa! että näin.

• ....
        jone kirjoitti:

Se vaikka talot on n.20-25v "nuorempia" niin ei välttämättä takaa sitä etteikö näissä tulisi ns."vähemmän" ongelmia eteen. On vaan huolella tarkistettava asunto ja ottaa tietoon kaikki mahdollinen ja mahdoton. Itse neuvoisin ostamaan rivari-pätkän mikä ei paljoa maksa. Sitten jos parin vuoden päästä haluaa omakotitalon niin ei muutakun rakentamaan itse sellainen. Nykyään on niin valmiita avaimet käteen taloja että ongelmia ei pitäisi huolella suunnitellussa projektissa olla. Ja varmasti sitten itse tietää mitä saa! että näin.

Itse en ole tuosta rakentamisesta/rakennuttamisesta innostunut ollenkaan. Asumme todella halvalla seudulla jossa omakotitaloja on myytävänä jopa alle 50 000e. Mikäli rakentaisimme valmistalopaketin joka maksaisi esimerkiksi 150 000e niin talon arvo laskisi todennäköisesti hyvinkin paljon muutamassa vuodessa. Jos rakentaisi saman hintaisen talon esimerkiksi Helsinkiin niin talon arvo nousisi parissa vuodessa reippaasti. (Talo itsessäänhän maksaa saman verran rakentaa sen mihin tahansa, tontin hinta on toki sitten muualla kalliimpi.)

Tämä tosin on vain oma näkemykseni ja mielipiteeni asiasta, enkä ole asiaan sen enempää perehtynyt joten voin olla täysin väärässäkin.

• niin ...

itse se on päätettävä. On ihmisiä jotka ei missään nimessä halua rivitaloa ja ihmisiä jotka ei halua omakotitaloa. Oma suosikkini on omakotitalo mutta monella kaverillani on rivitalo. Toki omakotitalot ei kaikille sovi koska siellä pitää itse tehdä paljon töitä. Ongelmia voi myös tulla sen rivarin kanssa joten ??????

• sdfsdfsdf

Itse valitsisin rivarin noista vaihtoehdoista. Pärjäisitte siinä hyvin muutaman vuoden. Jos talo on muuten kunnossa ja putkiremonttikin jo tehty, ei liene suuria vaikeuksia myydä asuntoa myöhemmin. Ainakin tässä kaupungissa hyväkuntoiset ja kohtuuhintaiset rivariasunnot menevät hyvin kaupaksi.

Halvempi hinta on myös yksi pointti. Tarvitsette vähemmän lainaa, jolloin korkojen osuus lyhennyksistä on paljon pienempi kuin suuremmassa lainassa. Tällöin itse lainapääoma lyhenee nopeammin.

Vanhoissa omakotitaloissa tulee eteen suuriakin remontteja ja ne maksavat maltaita. Homepommin vaara on myös suuri!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe