Ruotsalaiset yliopistot

Iiro

Tervehdys.

Ajattelin ensi keväänä hakea Ruotsiin yliopistoon. Onko kenelläkään kokemuksia hakuprosessista? Kuinka lukion päästötodistuksen pisteet muutetaan ruotsalaista järjestelmää vastaaviksi?

17

2445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaeltaja

en oo hakenut sinne kouluun mutta siellä oon asunut ja käynyt koulua. että jonkun verran tiiän

Ihan ekaksi kehotan sua käännättämään sun todistuksen ruotsin kielelle, turhaa sitä on suomenkielisenä sinne lähettää kun ne kuitenki palauttaa sen.

Ja sitten sun todistuksella on lähes 100% merkitys haussa. pääset sitte pääsykokeisiin jne.

Ruotissa arvosanat ovat MVG,VG,G,IG
      Mvg on ehdoton 5
      VG on 3-4
      G on 1-2 (laajempi kuin VG)
      Ig on hylätty.

Siinä menee sitten armotta kaikki melkein hyvät numerot armotta VG:ksi vaikka haluais ne MVG mikä on vaikea saada.

Osaatkai vääntää päästötodistuksen numerot 4-10 numeroiksi 1-5 ja siitä sitten ruotsin järjestelmään. en ite viitti alkaa vääntää niitä ku ne kuitenki menee läskiksi.

• svärje

suomenkielistä todistusta (ks. esim. www.vhs.se). Osaavat sen verran tulkita suomea:-)

• Kesämies!

AMK-sairaanhoitajan papereilla hakea Ruotsin yliopistoon lääketiedettä lukemaan? Suomessahan tämä on mahdollista...

• Jute

Ruotsissa pitää olla ylioppilas lääkikseen pyrittäsessä ja sinne on TODELLA vaikea päästä.Ruotsissa ei tietääkseni ole mitään erityistä kiintiötä sairaanhoitajille yms.Suomessakin sairaanhoitajien pitää osallistua samaan kirjaan perustuvaan valintakokeeseen eli ei Suomessakaan sairaanhoitaja vaan "kävele" lääkikseen.

• jag

No niin, eli ekaks menet tosiaan www.vhs.se sivuille ja tilaat sieltä hakupaprut. Voit myös mennä oman kaupunkis työkkäriin ja hakee sieltä kaikki esitteet sun muut; saat ne siten nopeempaa. JOs meinaat hakee siis ens kevääksi opiskeleen, eli silleen että aloittasit nyt tammikuussa (lukuvuosi alkaa about 18.1), niin viimenen hakupäivä on 15.10.

Sun ei tarvi mitään muuta tehdä kuin lähettää lukion päästötoikkarit, ne kyllä kääntelee sulle kaiken valmiiks ja saat sitten itse tietää oman uuden ruotsalaisen keskiarvos. Sit kun katselet niitä hakuesitteitä niin kunkin ohjelman ja kurssien kohdalla kerrotaan hakuvaatimukset. Esim markkinointia lukemaan sulla on oltava matikka kirjotettuna ja kieliä lukemaan sulla täytyy olla niin ja niin paljon ruotsin opintoja takana.

Voit kerralla hakea 12 eri paikkaan, joten sulla tulee olemaan runsaudenpula. Varsinkin kun Ruotsissa on tarjolla ihan hirveesti sellasia vaihtoehtoja mitä Suomessa ei oo. Mut lisäks esim sosionomit koulutetaan siellä korkeakouluissa, ei oo erikseen ammattikorkeita. Jos haluut varmistaa itselles hyvän koulutksen, niin valitset suurimpien yliopistojen joukosta, vaikkakin niihin on vaikeampi päästä. Mutta kun itse olin siellä 4 vuotta ja kyselin kamuiltani, niin jo 8,5 keskiarvolla pääsi lähes mihin vaan. SUomalaisen todeistuksen arvoa kun nostaa ylioppilaskirjoitukset...Niin ne suurimmat, joiden joukosta KANTSIS valita on Uppsala, Tukholma, Göteborg, Lund, Luleå ja Umeå. Jos meinaat tulla takas Suomeen töihin, niin en tiedä paljonko sillä on väliä, mutta niin kauan kun Ruotsissa asut, niin se on ihan varma että työnantajat laittaa tietyissä yliopistoissa opiskelleet ihan selkeeseen arvojärjestykseen.

Mitäs muuta...no, ei tuu nyt kaikkea mieleen, mutta kerro meiliosoittees jos haluut lisätietoja, autan mielelläni. Nyt olen itse Kanadassa töissä, mutta kaipaan niiiiiiiin paljon Ruotsiiin!!!

• umeå

Moi!
        Luin tän viestiketjun ja oisin kyselly sulta lisätietoja. Jos sulla on aikaa, vastaatko mulle muutamaan kysymykseen..? Meiliosote pitäis olla näkyvissä.

• umeå
        umeå kirjoitti:

Moi!
        Luin tän viestiketjun ja oisin kyselly sulta lisätietoja. Jos sulla on aikaa, vastaatko mulle muutamaan kysymykseen..? Meiliosote pitäis olla näkyvissä.

Ei tainnutkaan olla. Eli [email protected]

• riikka

Kiitos tietopaketista!
        Sanoit, että suomalaisten ei tarvitse käännättää todistuksia kun hakee VHS:n kautta mutta tiedätkö pitääkö todistuksia käännättää jos hakee suoraan yliopistoon? Esimerkiksi melkein kaikkiin Tukholman yliopiston tiedekuntiin pitää hakea suoraan.
        Olisi myös kiva kuulla kokemuksia Tukholman yliopistossa opiskelleilta

• jag
        riikka kirjoitti:

Kiitos tietopaketista!
        Sanoit, että suomalaisten ei tarvitse käännättää todistuksia kun hakee VHS:n kautta mutta tiedätkö pitääkö todistuksia käännättää jos hakee suoraan yliopistoon? Esimerkiksi melkein kaikkiin Tukholman yliopiston tiedekuntiin pitää hakea suoraan.
        Olisi myös kiva kuulla kokemuksia Tukholman yliopistossa opiskelleilta

Itse opiskelin vuoden verran Tukholmassa. Hain kansainvälisiä suhteita ja media- ja viestintätieteitä lukeen. Hakukaavakkeet oli Tukholman yliopiston omassa oppaassa, jonka tilasin puhelimitse suoraan yo:n puhelinpalvelusta (automaatti, joten ingen panik!!!).

En kyllä muistaakseni joutunut mitään käännättämään sielläkään, vaikka siis esim just tota mediaa opiskellaan ihan erillisessä yksikössä koko kampuksen ulkopuolella. Tukholman yo:lla oli kyllä ainakin sillon sama palvelu kuin vhs:llä...Kielitasotestejä ei myöskään tarvinnut tehdä...tosin mulloli siinä vaiheessa jo jotain 50 ovaria ruotsin kieliopintoja takana...en tiedä paljonko vaikutti. Mutta kun lähettää hakukaavakkeet sun muut, niin jollei jokin täsmää, ne kyllä ottaa sitten yhteyttä. Hakuprosessi on muistaakseni jopa 5-vaiheinen, jossa koko ajan saa tietoa missä mennään.

Tukholman yliopisto on vähän erilainen yo, kuin Ruotsin muut paikat. JOhtuu osin siitä, että koska kaupungissa vallitsee ihan KÄSITTÄMÄTÖN asuntopula (Kaupungin asuntojono esim on 10-20 VUOTTA), niin kovin nuoret opiskelijat ei kaupunkiin eksy, elleivät satu oleen sieltä rikkaammasta päästä. Toiseksi kauhean moni jälleenkouluttautuu siellä, jotenka väki on aika paljon tavallista vanhempaa. Opiskelijamenoakaan ei hirveenä ole. Naapurissa Uppsalassa sen sijaan on ihan KÄSITTÄMÄTÖN opiskelijameno (siellä asuin 4 v) ja perinteet ulottuvat ain 1600-luvulle. Asunto-ongelmiin PITÄÄ varautua, niitä tulee olemaan. Kaupunki on myös aavistuksen kalliimpi kuin muut Ruotsin kaupungit, jopa tavallinen ruoka on kalliimpaa. Raflat ja muut on ihan sikapaljon kalliimpia. Mutta onhan se aina Tukholma.

Omalla kohdallani toimivin ratkaisu oli Uppsalassa asuminen. 38 minsaa junalla ja olit Tukholmassa. Olin jopa 3 vuotta ajasta töissä Tukholmassa ja pendlasin väliä päivittäin kymmenien tuhansien muiden kanssa. SIltikin tuli halvemmaks asua Uppsassa. Monilla stokiksen esikaupunkilaisilla meni työmatkoissaan mua kauemmin :)

Tukholmassa on kyllä ihanat valikoimat mahtavia aineita. Ja ja ja...mitäs vielä...noh, kysy lisää jos unohdin jotain!!!

• riikka
        jag kirjoitti:

Itse opiskelin vuoden verran Tukholmassa. Hain kansainvälisiä suhteita ja media- ja viestintätieteitä lukeen. Hakukaavakkeet oli Tukholman yliopiston omassa oppaassa, jonka tilasin puhelimitse suoraan yo:n puhelinpalvelusta (automaatti, joten ingen panik!!!).

En kyllä muistaakseni joutunut mitään käännättämään sielläkään, vaikka siis esim just tota mediaa opiskellaan ihan erillisessä yksikössä koko kampuksen ulkopuolella. Tukholman yo:lla oli kyllä ainakin sillon sama palvelu kuin vhs:llä...Kielitasotestejä ei myöskään tarvinnut tehdä...tosin mulloli siinä vaiheessa jo jotain 50 ovaria ruotsin kieliopintoja takana...en tiedä paljonko vaikutti. Mutta kun lähettää hakukaavakkeet sun muut, niin jollei jokin täsmää, ne kyllä ottaa sitten yhteyttä. Hakuprosessi on muistaakseni jopa 5-vaiheinen, jossa koko ajan saa tietoa missä mennään.

Tukholman yliopisto on vähän erilainen yo, kuin Ruotsin muut paikat. JOhtuu osin siitä, että koska kaupungissa vallitsee ihan KÄSITTÄMÄTÖN asuntopula (Kaupungin asuntojono esim on 10-20 VUOTTA), niin kovin nuoret opiskelijat ei kaupunkiin eksy, elleivät satu oleen sieltä rikkaammasta päästä. Toiseksi kauhean moni jälleenkouluttautuu siellä, jotenka väki on aika paljon tavallista vanhempaa. Opiskelijamenoakaan ei hirveenä ole. Naapurissa Uppsalassa sen sijaan on ihan KÄSITTÄMÄTÖN opiskelijameno (siellä asuin 4 v) ja perinteet ulottuvat ain 1600-luvulle. Asunto-ongelmiin PITÄÄ varautua, niitä tulee olemaan. Kaupunki on myös aavistuksen kalliimpi kuin muut Ruotsin kaupungit, jopa tavallinen ruoka on kalliimpaa. Raflat ja muut on ihan sikapaljon kalliimpia. Mutta onhan se aina Tukholma.

Omalla kohdallani toimivin ratkaisu oli Uppsalassa asuminen. 38 minsaa junalla ja olit Tukholmassa. Olin jopa 3 vuotta ajasta töissä Tukholmassa ja pendlasin väliä päivittäin kymmenien tuhansien muiden kanssa. SIltikin tuli halvemmaks asua Uppsassa. Monilla stokiksen esikaupunkilaisilla meni työmatkoissaan mua kauemmin :)

Tukholmassa on kyllä ihanat valikoimat mahtavia aineita. Ja ja ja...mitäs vielä...noh, kysy lisää jos unohdin jotain!!!

Kiitos vastauksesta.Itse asiassa löysin Uppsalastakin mielenkiintoisia aineita ja se olikin toinen vaihtoehto.Ehkä harkitsenkin nyt sitä vakavammin...Pitäisi opintotuella ja säästöillä elellä eli tukholmassa ei varmaa oo varaa asua ja opiskelijamenokin kiinnostaa:)

• jag
        riikka kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.Itse asiassa löysin Uppsalastakin mielenkiintoisia aineita ja se olikin toinen vaihtoehto.Ehkä harkitsenkin nyt sitä vakavammin...Pitäisi opintotuella ja säästöillä elellä eli tukholmassa ei varmaa oo varaa asua ja opiskelijamenokin kiinnostaa:)

No niin, onneksi olkoon loistavasta valinnasta! Sulla tulee olemaan HAUSKAAAA!!! Muista sitten, ettet jämähdä liiaksi suomalaisten kanssa hengailemaan, meikäläisiä kun siellä riittää! Ruotsalaiset on oikeesti tosi hauskoja tyyppejä, kantsii todellakin tutustua.

Sit jos tosiaan sinne pääset, niin heti vain osakuntiin töihin, sieltä saat miljaaaardi kaveria. Ja tietenkin mukaan kansainvälisen yksikön toimintaan. Itse olen kartuttanut siellä niin paljon ystävyyssuhteitani, että pystyn nykyään matkailemaan suurin piirtein missä päin maailmaa vain yöpymättä hotelleissa...ei tarvii kun tutustuin Uppsalassa niin hirvittävän moneen vaihtariin. Siellä on koko ajan noin 8000 vaihtaria. Sehän on Ruotsin suurin yliopisto, ehkä tiesitkin. Ja Pohjoismaiden vanhin. VOih...kylläpä tuleekin vanhoja kunnon aikoja ikävä. Kävin itse siellä viimeks heinäkuussa. Mut tarkotus on kyllä vielä palata Tukholmaan töihin sitten ens kesänä. Mutta opiskeluajat on opiskeluaikoja...ei töissäkäynti koskaan oo niin hauskaa :(

Suomalaisella korotetulla opinto- ja asumistuella pärjäät joten kuten, mutta suosittelisin myös lainanottoa. Voit myös tosiaan tienata pikkuisen osakunnissa, joskin palkka niistä nyt on toooosi pieni. Jos jäät kesän yli, voit hakea heti vähän parempiin kesätöihin, ei kannata jäädä mihkään kaupan kassalle. Palkat on tosi paljon paremmat ns. matalapalkkatöissäkin, vaikka veroja enemmän maksetaankin. Itse hain ekana kesänäni Arlandaan cateringiin töihin ja huomasin yhtäkkiä työskenteleväni työpaikassa, jossa 90% oli ulkomaalaisia, eikä osanneet ruotsia, eikä kukaan ollut käynyt kouluja. Oisin omalla kielitaidollani ja kokemuksella jne saanut ties minkälaisia hienoja kesätöitä, kun vain olisin tajunnut hakea. Argh. No ei se mitään, seuraavana kesänä viisastuin :)

No niin, ei muuta kuin lycka till!!!

• Jute
        jag kirjoitti:

No niin, onneksi olkoon loistavasta valinnasta! Sulla tulee olemaan HAUSKAAAA!!! Muista sitten, ettet jämähdä liiaksi suomalaisten kanssa hengailemaan, meikäläisiä kun siellä riittää! Ruotsalaiset on oikeesti tosi hauskoja tyyppejä, kantsii todellakin tutustua.

Sit jos tosiaan sinne pääset, niin heti vain osakuntiin töihin, sieltä saat miljaaaardi kaveria. Ja tietenkin mukaan kansainvälisen yksikön toimintaan. Itse olen kartuttanut siellä niin paljon ystävyyssuhteitani, että pystyn nykyään matkailemaan suurin piirtein missä päin maailmaa vain yöpymättä hotelleissa...ei tarvii kun tutustuin Uppsalassa niin hirvittävän moneen vaihtariin. Siellä on koko ajan noin 8000 vaihtaria. Sehän on Ruotsin suurin yliopisto, ehkä tiesitkin. Ja Pohjoismaiden vanhin. VOih...kylläpä tuleekin vanhoja kunnon aikoja ikävä. Kävin itse siellä viimeks heinäkuussa. Mut tarkotus on kyllä vielä palata Tukholmaan töihin sitten ens kesänä. Mutta opiskeluajat on opiskeluaikoja...ei töissäkäynti koskaan oo niin hauskaa :(

Suomalaisella korotetulla opinto- ja asumistuella pärjäät joten kuten, mutta suosittelisin myös lainanottoa. Voit myös tosiaan tienata pikkuisen osakunnissa, joskin palkka niistä nyt on toooosi pieni. Jos jäät kesän yli, voit hakea heti vähän parempiin kesätöihin, ei kannata jäädä mihkään kaupan kassalle. Palkat on tosi paljon paremmat ns. matalapalkkatöissäkin, vaikka veroja enemmän maksetaankin. Itse hain ekana kesänäni Arlandaan cateringiin töihin ja huomasin yhtäkkiä työskenteleväni työpaikassa, jossa 90% oli ulkomaalaisia, eikä osanneet ruotsia, eikä kukaan ollut käynyt kouluja. Oisin omalla kielitaidollani ja kokemuksella jne saanut ties minkälaisia hienoja kesätöitä, kun vain olisin tajunnut hakea. Argh. No ei se mitään, seuraavana kesänä viisastuin :)

Sinä kun näytät tietävän paljon Ruotsissa opiskelusta voisitko valaista minua hieman eräässä epämääräisessä asiassa.Miten ne valintapisteet oikein lasketaan?Joku sanoo,että pisteet muodostuvat ns.keskiarvosta,joka lasketaan yo-todistuksesta ja lukion päästötodistuksesta.Eräs kaverini taas sanoi,joka juuri haki tukholmaan lukemaan,että pisteet lasketaan päästötodistuksesta ja yo-todistus vain antaa lisäpisteitä eikä sillä muuta tee.Mikä on sinun versiosi?Tiedätkö muuten lukion päästötodistuksen keskiarvon laskusta mitään?Lasketaanko myös ainakin minulle turhat aineet kuten kuvaamataito,musiikki mukaan?
        Tukholman asuntopulasta sen verran,että tiedätkö mitään Södertäljestä?Sehän on lähellä tukholmaa ja siellä asuu paljon opiskelijoita.

• riikka
        jag kirjoitti:

Nyt en enää jaksa odottaa että pääsen sinne:)Vähän vielä pelottaa Uppsalan asuntotilanne. Asuminen muiden opiskelijoiden kanssa kiinnostaa ja onhan se halvempaakin kuin oman asunnon hankkiminen.Huoneen saaminen opiskelija-asuntolasta taitaa olla aikaa vaikeaa mutta se olisi hyvä tapa tutustua ihmisiin. Myös isomman asunnon jakaminen muiden opiskelijoiden kanssa olisi mielenkiintoinen vaihtoehto.
        Aion myös ottaa opintolainaa jos en pysty säästämään rahaa sitä ennen(olen kokopäivätöissä tällä hetkellä)

• jag
        Jute kirjoitti:

Sinä kun näytät tietävän paljon Ruotsissa opiskelusta voisitko valaista minua hieman eräässä epämääräisessä asiassa.Miten ne valintapisteet oikein lasketaan?Joku sanoo,että pisteet muodostuvat ns.keskiarvosta,joka lasketaan yo-todistuksesta ja lukion päästötodistuksesta.Eräs kaverini taas sanoi,joka juuri haki tukholmaan lukemaan,että pisteet lasketaan päästötodistuksesta ja yo-todistus vain antaa lisäpisteitä eikä sillä muuta tee.Mikä on sinun versiosi?Tiedätkö muuten lukion päästötodistuksen keskiarvon laskusta mitään?Lasketaanko myös ainakin minulle turhat aineet kuten kuvaamataito,musiikki mukaan?
        Tukholman asuntopulasta sen verran,että tiedätkö mitään Södertäljestä?Sehän on lähellä tukholmaa ja siellä asuu paljon opiskelijoita.

Valintapisteisiin lasketaan mukaan siis koko todistus, mutta valitettavasti sitä en tiedä kuin paljon ylioppilastodistus vaikuttaa. Siellä vaan on sellanen systeemi, että joka alalle ja aineeseen on erilaiset pääsyvaatimukset, jolloin joitakin tiettyjä aineita painotetaan enemmän, ja jotkut jätetään kokonaan pois. Esim oma suuuuuurensuuri mokani oli se, että vaikka kirjotin 6 ainetta, niin en kirjottanu matikkaa. Ja vaikka ruotsalainen keskiarvoni sitten olikin 4,4, jolla käytännössä pääsee mihin vain, niin mä en sitten ikinä voinut hakea markkinoinnin ja ekonomian kursseja ton matikka-homman takia. Muut, joilla oli kans tavallinen matikka, mutta olivat kirjoittaneet sen, pääsivät lukemaan noita kursseja...vaikka numerot oiskin olleet huonoja.

Mut suomalaisten keskiarvot nousee yleensä, kun siellä niitä lasketaan. Maksimikeskiarvo on siellä 5. Pisteet on 1-5. Meikäläinen 9-10 on aina 5 jne. Kurssien laajuudellakin on merkitystä. Mut tosiaan kaikki vaihtelee, sitä ei pysty itse laskeen ollenkaan. Mitenhän se site oli noiden kuviksien ja muiden kaa...hmm...musta tuntuu ettei niitä otettu mukaan, ellei hakenut esim liikunta-alalle tai opettajaks tai sellasta. Valitettavasti... Niin tosiaan, oma keskiarvoni Suomessa oli 9,0 ja kirjotin E:n paprut, silti ruotsalainen keskiarvo oli vaan ton 4,4. Toinen kamuni jonka keskiarvo oli 8,5 ja kirjotti C:tä ja M:ää, sen keskiarvo olikin sit tasan 5. Mut se oli kirjoittanut just psykologian ja muut mitä tarvittiin juuri psykologian opintoja varten. Nyt hän on valmis psykologi.

Södertäljestä löytyy enemmän asuntoja, jos jaksaa kulkea junalla päivittäin. Ja miksei jaksais. Siellä on myös VALTAVASTI suomalaisia :) Yo-opinnot ovat muuten tosi erilaiset Ruotsissa, siellä ei ole päivittäin luentoja, vaan suurin osa tehdään ryhmätöinä ja yksin kotona. Joten siinä mielessä on ihan sama, vaikka vähän kauempana asuisitkin. Kyllä meidän luokalla Tukholmaan yks jaksoi pendlata Västerosista asti, mikä on vajaan 100 kilsan päässä. Ja Uppsalaan parikin tyyppiä tuli Gävlestä 100 kilsan päästä ja jostain maalta sieltä vielä, että kyl siellä noi matkat on vähän erit kuin meikäläisillä :) Nou hätä. Tukholman ympärillä on myös muita tollasia suurempia esikaupunkeja, mut ihan tosissaan kannattaa vähän katella mihin menee, jotkut on TOSI epämiellyttäviä. Esim Rinkebyssä tai Fittjassa tai tollasissa blondin naisen on vaarallista kuljeskella mihinkään...Rinkebyn asukkaista 85% on ei-ruotsalaisia. Valitettava tosiasia vain...

No jep...saapi vielä kysyä jos kyselyttää!

• Jute
        jag kirjoitti:

Valintapisteisiin lasketaan mukaan siis koko todistus, mutta valitettavasti sitä en tiedä kuin paljon ylioppilastodistus vaikuttaa. Siellä vaan on sellanen systeemi, että joka alalle ja aineeseen on erilaiset pääsyvaatimukset, jolloin joitakin tiettyjä aineita painotetaan enemmän, ja jotkut jätetään kokonaan pois. Esim oma suuuuuurensuuri mokani oli se, että vaikka kirjotin 6 ainetta, niin en kirjottanu matikkaa. Ja vaikka ruotsalainen keskiarvoni sitten olikin 4,4, jolla käytännössä pääsee mihin vain, niin mä en sitten ikinä voinut hakea markkinoinnin ja ekonomian kursseja ton matikka-homman takia. Muut, joilla oli kans tavallinen matikka, mutta olivat kirjoittaneet sen, pääsivät lukemaan noita kursseja...vaikka numerot oiskin olleet huonoja.

Mut suomalaisten keskiarvot nousee yleensä, kun siellä niitä lasketaan. Maksimikeskiarvo on siellä 5. Pisteet on 1-5. Meikäläinen 9-10 on aina 5 jne. Kurssien laajuudellakin on merkitystä. Mut tosiaan kaikki vaihtelee, sitä ei pysty itse laskeen ollenkaan. Mitenhän se site oli noiden kuviksien ja muiden kaa...hmm...musta tuntuu ettei niitä otettu mukaan, ellei hakenut esim liikunta-alalle tai opettajaks tai sellasta. Valitettavasti... Niin tosiaan, oma keskiarvoni Suomessa oli 9,0 ja kirjotin E:n paprut, silti ruotsalainen keskiarvo oli vaan ton 4,4. Toinen kamuni jonka keskiarvo oli 8,5 ja kirjotti C:tä ja M:ää, sen keskiarvo olikin sit tasan 5. Mut se oli kirjoittanut just psykologian ja muut mitä tarvittiin juuri psykologian opintoja varten. Nyt hän on valmis psykologi.

Södertäljestä löytyy enemmän asuntoja, jos jaksaa kulkea junalla päivittäin. Ja miksei jaksais. Siellä on myös VALTAVASTI suomalaisia :) Yo-opinnot ovat muuten tosi erilaiset Ruotsissa, siellä ei ole päivittäin luentoja, vaan suurin osa tehdään ryhmätöinä ja yksin kotona. Joten siinä mielessä on ihan sama, vaikka vähän kauempana asuisitkin. Kyllä meidän luokalla Tukholmaan yks jaksoi pendlata Västerosista asti, mikä on vajaan 100 kilsan päässä. Ja Uppsalaan parikin tyyppiä tuli Gävlestä 100 kilsan päästä ja jostain maalta sieltä vielä, että kyl siellä noi matkat on vähän erit kuin meikäläisillä :) Nou hätä. Tukholman ympärillä on myös muita tollasia suurempia esikaupunkeja, mut ihan tosissaan kannattaa vähän katella mihin menee, jotkut on TOSI epämiellyttäviä. Esim Rinkebyssä tai Fittjassa tai tollasissa blondin naisen on vaarallista kuljeskella mihinkään...Rinkebyn asukkaista 85% on ei-ruotsalaisia. Valitettava tosiasia vain...

Kiitoksia vaan tiedoista.Itse haen lukemaan joko lääketiedettä tai biolääketiedettä.Toivottavasti lääkiksessä kaikki ei kaadu matikkaan..Kemia,fysiikka ja biologia ovat 9 tai 10 ja kirjoituksissa reaalista tuli L,mutta pitkä matikka oli 7 ja kirjoitukset menivät päin helvettiä..Saas nyt nähdä.

• =0)
        jag kirjoitti:

Minulla olisi kaksi kysymystä joihin toivoisin vastausta joltain tietäväiseltä =)

Elikkäs... Haluaisin opiskelemaan kieliä Tukholman yliopistoon, mutta koska erityisehdoissa vaaditaan parempaa kielitaitoa kuin minun lukion B -ruotsi, olen ajatellut ratkaista ongelman menemällä ensin Uppsalaan puoleksi vuodeksi lukemaan pelkkää ruotsia (svenska som utländska studenter), jonka jälkeen sitten hakisin tammikuuksi Tukholmaan.

Ongelmani:

1) Siinä vaiheessa kun minun pitäisi hakea Tukholmaan (lokakuu tm.) en vielä täytä kielitaitovaatimuksia, koska kielikurssini on vielä kesken. Eli riittääköhän heille, että ehdot täyttyy siinä vaiheessa kun aloitan opintoni, vai pitääkö niiden täyttyä jo hakuvaiheessa ?

2)Jos menen opiskelemaan "ruotsia ulkomaalaisille", mistä löydän ruotsalaiset ystäväni ja miten pääsen mukaan opiskelijamenoihin ? =)
        Pääsenkö mukaan osakuntatoimintoihin ym. jos olen suorittamassa vain yksittäistä kurssia, enkä siis sisällä missään tiedekunnassa ?

Olisin kovin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa =)

• psyko
        jag kirjoitti:

...pääsi opiskelemaan psykologiaa?
        Lähettikö Ruotsiin pelkästään yo-todistuksen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe