Vehnäallergia?

Olisikohan ehkä

Olen käynyt keliakiatestissä noin vuosi kaksi sitten ja mitään ei löytynyt. Olen kuitenkin epäillyt vehnäallergiaa, koska lisäsin ruokavaliooni vehnäleseitä niin kylläpäs tuli limaisuutta, yskää, tukkoisuutta ja iho-oireita. Kurkku tuli lisäksi kipeäksi ja kova ummetus. Voipi olla, että olen saanut vehnästä nivelkipujakin. Voisinko olla vehnälle allerginen?

5

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisikohan ehkä

      Pitääkö ohra ja ruiskin jättää ruokavaliosta, jos vehnästä tulee oireita? Ovat kuulemma samantyyppisiä viljoja...

      • aiheuttavat

        oireita myös ruis ja ohra jos on vehnälle allerginen. Mutta jos eivät aiheuta oireita niin ei tarvitse jättää pois.


    • en minäkään

      kestä vehnää varsinkin kun se liittyy maitotuotteisiin. Varsinkin kun kyseessä on kotimainen vehnä. Ei myöskään keliakiaa.

    • rintti-tintti

      Kannattaisi käydä allergia-testeissä.
      tai kokeilla yksinkertaisesti vehnän jättämistä ruokavaliosta, jos auttaisi. Etkä välttämättä ole ohralle tai rukiille allerginen vaikka olisit vehnälle.

    • allergikon äiti

      1) hakeudu allergioihin erikoistuneelle lääkärille
      2) kerro tarkasti oireistasi ja niitä edeltäneistä ruuista sekä myös suoraan havaintosi vehnästä
      3) kotimaiset viljat vehnä, ohra, ruis ovat samaa sukua, joten voi olla että kaikki aiheuttavat oireita, tai sitten vain vehnä. Itse ei kannata kauheasti jättää viljoja ruokavaliostaan ilman erikoislääkärin ohjausta, mutta esim. suolisto-oireinen allergikko joutuu pahimmillaan olemaan viljatta jopa kuukausia, enenkuin on oireeton. Joskus paraneminen kestää niinkin kauan. Suolisto-oireinen allergikko saattaa oireilla myös hengitysteillä, mutta ei välttämättä ihopistokokeissa.
      Verikokeetkaan eivät suolisto-oireista allergiaa paljasta kuin ehkä oikein kokeneelle lääkärille.

      Joten? Hakeudu lääkäriin. Hoitamaton allergia voi aiheuttaa jopa niveltulehdusta ja reumaa.
      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe