Olen käynyt keliakiatestissä noin vuosi kaksi sitten ja mitään ei löytynyt. Olen kuitenkin epäillyt vehnäallergiaa, koska lisäsin ruokavaliooni vehnäleseitä niin kylläpäs tuli limaisuutta, yskää, tukkoisuutta ja iho-oireita. Kurkku tuli lisäksi kipeäksi ja kova ummetus. Voipi olla, että olen saanut vehnästä nivelkipujakin. Voisinko olla vehnälle allerginen?
Vehnäallergia?
5
872
Vastaukset
- Olisikohan ehkä
Pitääkö ohra ja ruiskin jättää ruokavaliosta, jos vehnästä tulee oireita? Ovat kuulemma samantyyppisiä viljoja...
- aiheuttavat
oireita myös ruis ja ohra jos on vehnälle allerginen. Mutta jos eivät aiheuta oireita niin ei tarvitse jättää pois.
- en minäkään
kestä vehnää varsinkin kun se liittyy maitotuotteisiin. Varsinkin kun kyseessä on kotimainen vehnä. Ei myöskään keliakiaa.
- rintti-tintti
Kannattaisi käydä allergia-testeissä.
tai kokeilla yksinkertaisesti vehnän jättämistä ruokavaliosta, jos auttaisi. Etkä välttämättä ole ohralle tai rukiille allerginen vaikka olisit vehnälle. - allergikon äiti
1) hakeudu allergioihin erikoistuneelle lääkärille
2) kerro tarkasti oireistasi ja niitä edeltäneistä ruuista sekä myös suoraan havaintosi vehnästä
3) kotimaiset viljat vehnä, ohra, ruis ovat samaa sukua, joten voi olla että kaikki aiheuttavat oireita, tai sitten vain vehnä. Itse ei kannata kauheasti jättää viljoja ruokavaliostaan ilman erikoislääkärin ohjausta, mutta esim. suolisto-oireinen allergikko joutuu pahimmillaan olemaan viljatta jopa kuukausia, enenkuin on oireeton. Joskus paraneminen kestää niinkin kauan. Suolisto-oireinen allergikko saattaa oireilla myös hengitysteillä, mutta ei välttämättä ihopistokokeissa.
Verikokeetkaan eivät suolisto-oireista allergiaa paljasta kuin ehkä oikein kokeneelle lääkärille.
Joten? Hakeudu lääkäriin. Hoitamaton allergia voi aiheuttaa jopa niveltulehdusta ja reumaa.
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 164512
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831682Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2701532Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731505Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2421381Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121150Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341110Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041089- 931034
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651013