Mikä on hintataso Romaniassa?

Ensimmäistä kertaa sinne me...

Olen menossa huhtikuussa Romaniaan. Joudun / saan olla siellä lähes kuukauden. En ole kovinkaan kokenut maailmanmatkaaja, mutta utelias.
Tällä hetkellä jos joku voisi valaista minua jotenkin käytännön esimerkeillä, että mikä on hintataso Romaniassa.
Siis esimerkiksi, jos mulla on 50 € ja vaihdan sen paikalliseen valuuttaan, niin onko mulla sillon rahaa (ostovoimana siis) suurin piirtein saman verran, enemmän vai ihan tosi paljon?

5

3970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäistä kertaa sinne me...

Siis pitää tarkentaa kysymystäni, tyhmä savolainen kun olen.
      Tarkoitan siis, että jos vaihdan 50 € paikalliseen valuuttaan, niin saako sillä ostettua suurin piirtein saman verran kuin koti-Suomessa? Vaiko enemmän? Vaiko ihan älyttömästi enemmän?
      Kysyn nyt normaalia romanialaista hintatasoa. En mitään turisti / hotellialueen hintaa.
      Esimerkki: edellinen matkani oli 2005 Intiaan Kalkutan alueelle. Siellä oli hintataso sellanen, että jos esim. vaihdoin 50 € rupiaksi, niin sen ostovoima oli suurin piirtein sama kuin että jos mulla olis Suomessa ollu 300 € kukkarossa

• Yake.-

Mulla asuu kaveri Romaniassa ja oon siltä vähän kysellyt hintatasoa....hintataso on aikalailla suomen tasoa jopa tuppukylissä. Yks euro on 1.5 euroa romaniassa ostovoimalta. Esim bensamaksaa noin euron ja kuukauden kuntosali 20eur...(minimipalkka romaniassa on 120 euroa (muistaakseni)...tuolta pohjalta paikallisille hinnat ovat aika kovat

• Ensimmäistä kertaa sinne me...
        Yake.- kirjoitti:

Mulla asuu kaveri Romaniassa ja oon siltä vähän kysellyt hintatasoa....hintataso on aikalailla suomen tasoa jopa tuppukylissä. Yks euro on 1.5 euroa romaniassa ostovoimalta. Esim bensamaksaa noin euron ja kuukauden kuntosali 20eur...(minimipalkka romaniassa on 120 euroa (muistaakseni)...tuolta pohjalta paikallisille hinnat ovat aika kovat

Kiitos tiedosta. Osaa vähän hahmottaa, että kuinka paljon rahaa vois kulua reissun aikana.

• pomppula
        Ensimmäistä kertaa sinne me... kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Osaa vähän hahmottaa, että kuinka paljon rahaa vois kulua reissun aikana.

Heittäisin arvoimallla että 50€ voisi olla jotain ehkä 80€ siellä.

Romaniassa on muuten hassua muovista rahaa :D

1€ on noin 3,6 romanian leitä (RON) eli 60€ saa noin 200 leitä. Näin ainakin vielä helmikuussa.

Olut on siellä halpaa. Isot tölkit tuontioluttakin maksavat baarissa vain noin 1 - 1,5€ mutta esim. 4cl vodkaa voi maksaa 3 kertaa tämän verran, ja siihen vielä limukka päälle. Siidereitä sieltä ei löydy, joissain paikoissa voi olla breezereitä, mutta ne on suhteessa kalliita. Jostain baareista saa viiniä laseittain, ilmeisesti kuitenkin useimmista ei.

Toisaalta, viinipullon voi ostaa useimmista ravintoloista noin 5€.

:)

• Russkij Standart
        pomppula kirjoitti:

Heittäisin arvoimallla että 50€ voisi olla jotain ehkä 80€ siellä.

Romaniassa on muuten hassua muovista rahaa :D

1€ on noin 3,6 romanian leitä (RON) eli 60€ saa noin 200 leitä. Näin ainakin vielä helmikuussa.

Olut on siellä halpaa. Isot tölkit tuontioluttakin maksavat baarissa vain noin 1 - 1,5€ mutta esim. 4cl vodkaa voi maksaa 3 kertaa tämän verran, ja siihen vielä limukka päälle. Siidereitä sieltä ei löydy, joissain paikoissa voi olla breezereitä, mutta ne on suhteessa kalliita. Jostain baareista saa viiniä laseittain, ilmeisesti kuitenkin useimmista ei.

Toisaalta, viinipullon voi ostaa useimmista ravintoloista noin 5€.

:)

"4cl vodkaa voi maksaa 3 kertaa tämän verran, ja siihen vielä limukka päälle."
        Mihin sinä sitä limukkaa vielä tarvitset kun sinulla on jo sitä vodkaa? Et kai sekoittaa meinannut niinkuin teinitytöt?

Vodka vodkana ja limunaati limunaatina. Myös Romaniassa. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      187
      2748
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      164
      2549
    3. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2257
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      61
      2084
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      3
      1749
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1464
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      205
      1450
    8. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      230
      1204
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1158
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      371
      1089
    Aihe