Heipahei !
Paljonkos veneen 40 mm potkuriakseli kestaa tehoja. Ajattelin vaihtaa vahan isompaan moottoriin, kuinka suureksi saa vaihtaa ?
Potkuriakselin paksuus
9
2227
Vastaukset
- R K-S
akselin kierrosluku ja potkurin koko ovat ratkaisevia tekijoita. Periaatteessa 40 mm kestaa aika paljon. Mita konetta olet ajatellut?
- Ford_rikki
Fordin 2715-2725 sarjaa, sellaista 120-140 hp
Potkuri on noin 20-22 tuumaa, kierrokset 500-2500 - Ford_rikki
Ford_rikki kirjoitti:
Fordin 2715-2725 sarjaa, sellaista 120-140 hp
Potkuri on noin 20-22 tuumaa, kierrokset 500-2500Olen myos katsellut 2725-sarjalaista turbolla, 185 hp, onkos tuo jo liikaa pikku 40 mm akselille ?
minulla on 145hv ja kierroksia 2400 max. ja taulukoiden mukaan olisi kestänyt 35mm.
Mutta tietysti kestävyys riippuu materiaalista, joten tiedätkö mitä materiaalia ja laatua on akselisi.- Ford_rikki
Materiaalina on happo, laatu on suolaveden kestavaa ;o)
- herrat!!!!!
Ford_rikki kirjoitti:
Materiaalina on happo, laatu on suolaveden kestavaa ;o)
puhuu,moottorin kierrosluvusta vai potkuriakselin?Voin kertoa että tukematon laakeriväli on noin 40X aks paksuus,akselin halkaisijaan vaikuttaa vääntömomentti,käytännöstä voin kertoa että 40mm akseli pärjää hyvin kun on 140hv 1700RPM,
- 45mm
minulla on 45mm ja 120cm pitkä akseli ,,kone 280hv 2800rmp ,akseli kierroksia noin 1450.
- on tumppi
Voi ollakin mutta se on todella lyhyt ja siksi kestää.Matkaveneissä on yleensä 2-3m kaselipituus.
- puoshaka
Mitä suurempi alennus = isompi potkuri = vääntöä enemmän. Paras kesto saadaan monesti ns suoralla välityksellä jolloin potkurikin on hiukka pienempi. Mitä pitempi akseli on sen paksumpi sen tulee olla.
40 mm laatuakseli kestää hyvinkin 120 -150 hv konetehon jos aluksesi on ns keskikoneella varustettu 8- 10 metrinen ja jossa kone on likimain keskellä alusta ja akselin pituus voi olla jopa 2-3m. Suosittelen kysymystä ammattilaiselle joka kertoo akselin tuennan, sen laadun, voitelun, liikkumisvaran, ja materiaalin. Siis happosta se ei ole. Jos laitat jopa 180 hv tulee ensin mainitut asiat jo vastaan ja akselin tuisi olla ehkäpä 45mm. Mistathan että samalla menee usein myös uusiksi,potkuri,ehkäpä peräsin, ehkäpä vannasputki tai sen asento, painelaakeri ja merivaihde. Hyvän vastauksen kysymykseesi (suosittelen)saat esim Mepralta tai Koneakselistolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531329- 1231324
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221193- 1381023
- 101887
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten328820Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49629Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602