Potkuriakselin paksuus

Ford_rikki

Heipahei !

Paljonkos veneen 40 mm potkuriakseli kestaa tehoja. Ajattelin vaihtaa vahan isompaan moottoriin, kuinka suureksi saa vaihtaa ?

9

2227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      akselin kierrosluku ja potkurin koko ovat ratkaisevia tekijoita. Periaatteessa 40 mm kestaa aika paljon. Mita konetta olet ajatellut?

      • Ford_rikki

        Fordin 2715-2725 sarjaa, sellaista 120-140 hp

        Potkuri on noin 20-22 tuumaa, kierrokset 500-2500


      • Ford_rikki
        Ford_rikki kirjoitti:

        Fordin 2715-2725 sarjaa, sellaista 120-140 hp

        Potkuri on noin 20-22 tuumaa, kierrokset 500-2500

        Olen myos katsellut 2725-sarjalaista turbolla, 185 hp, onkos tuo jo liikaa pikku 40 mm akselille ?


    • minulla on 145hv ja kierroksia 2400 max. ja taulukoiden mukaan olisi kestänyt 35mm.
      Mutta tietysti kestävyys riippuu materiaalista, joten tiedätkö mitä materiaalia ja laatua on akselisi.

      • Ford_rikki

        Materiaalina on happo, laatu on suolaveden kestavaa ;o)


      • herrat!!!!!
        Ford_rikki kirjoitti:

        Materiaalina on happo, laatu on suolaveden kestavaa ;o)

        puhuu,moottorin kierrosluvusta vai potkuriakselin?Voin kertoa että tukematon laakeriväli on noin 40X aks paksuus,akselin halkaisijaan vaikuttaa vääntömomentti,käytännöstä voin kertoa että 40mm akseli pärjää hyvin kun on 140hv 1700RPM,


    • 45mm

      minulla on 45mm ja 120cm pitkä akseli ,,kone 280hv 2800rmp ,akseli kierroksia noin 1450.

      • on tumppi

        Voi ollakin mutta se on todella lyhyt ja siksi kestää.Matkaveneissä on yleensä 2-3m kaselipituus.


    • puoshaka

      Mitä suurempi alennus = isompi potkuri = vääntöä enemmän. Paras kesto saadaan monesti ns suoralla välityksellä jolloin potkurikin on hiukka pienempi. Mitä pitempi akseli on sen paksumpi sen tulee olla.
      40 mm laatuakseli kestää hyvinkin 120 -150 hv konetehon jos aluksesi on ns keskikoneella varustettu 8- 10 metrinen ja jossa kone on likimain keskellä alusta ja akselin pituus voi olla jopa 2-3m. Suosittelen kysymystä ammattilaiselle joka kertoo akselin tuennan, sen laadun, voitelun, liikkumisvaran, ja materiaalin. Siis happosta se ei ole. Jos laitat jopa 180 hv tulee ensin mainitut asiat jo vastaan ja akselin tuisi olla ehkäpä 45mm. Mistathan että samalla menee usein myös uusiksi,potkuri,ehkäpä peräsin, ehkäpä vannasputki tai sen asento, painelaakeri ja merivaihde. Hyvän vastauksen kysymykseesi (suosittelen)saat esim Mepralta tai Koneakselistolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe