Afghaani +/-

???

Hei,

Afghaani tuntuu näin sivusta seuraten olevan sellainen rotu, jolle löytyy puolesta ja vastaan aika paljon kiivaita ja äärimmäisiä mielipiteitä. Milloin kyseessä on koirien kuningas ja ylväs suurten kissaeläinten metsästäja ja toisinaan hölmö karvakasa, joka ei opi mitään...

Mikähän on totuus tässäkin asiassa? Melkoinen viha/rakkaussuhde ainakin....

11

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salukinomistaja

      Eivätköhän suunnilleen kaikki vinttikoiriin kuuluvat rodut jaa mielipiteet aika jyrkästi. Toisten mielestä ne taitavat olla jotenkin vastenmielisiä, joten pitävät niitä varmaan sitten tyhminäkin, vaikka eivät rotua oikeasti tuntisikaan. Ja jos tykkää palveluskoiratyyppisistä orjamaisen tottelevaisista roduista, vinttikoirat voivat tuntua kummallisilta, kun niillä on välillä omiakin "ajatuksia". Näin ainakin salukeilla, ja afgaaneilla saattaa ehkä olla niitä vieläkin enemmän.

    • afgaani

      ..parhaimmillaan.. Minua varoiteltiin afgaanin ostoaikeissani, että saan koirista tyhmimmän ja epämiellyttävimmän, joka karkailee yhtenään ja ulvoo taukoamatta. Tosiasiassa koirani on hiljainen ja rauhallinen, juoksee iloisesti, mutta ei mene minulta karkuun, kiintyy omistajaaansa hellästi ja oppii melko nopeasti. Samalla tuli kumottua se vanha älyttömyys, että vanha koira ei opi uusia temppuja eikä kiinny uuteen omistajaan. Itse sanoisin plussista ja miinuksista näin:
      kotona rauhallinen, ulkona energinen
      jaksaa taatusti lenkkeillä
      kiintyy yleensä omistajaansa kiinteästi
      rakastaa lähelläoloa ja hellyyttä
      rodussa varsin vähän aggressiivisuutta

      -saattaa olla varautunut vieraita kohtaan
      -rodulle on tyypillistä kova riistavietti
      -ei paras mahdollinen TOKO-koira
      -osa rodun edustajista kovia varastamaan ruokaa
      -turkinhoito voi käydä kokemattomalle raskaaksi

      eri mieltäkin toki SAA olla..

      • IPe

        ... näistä kohdista:
        -rodulle on tyypillistä kova riistavietti.
        Meinaten, että jos harrastaa maasto-/ratajuoksua, tuota joudutaan aika usein (ei kaikissa tapauksissa) vahvistamaan.

        -saattaa olla varautunut vieraita kohtaan
        Pitää ollakkin :-)


    • jane

      Tämähän on täysin makuasia ja riippuu paljon mitä koiralta odottaa.
      On totta, että afgaani on todella kaunis ja sulavasti liikkuva otus, mutta pk ihmisenä en koskaan itselleni ottaisi,koska sillä ei ole miellyttämisen halua eikä näin suurta mahdollisuutta erilaisiin harrastuksiin,joissa koiralta vaaditaan koulutettavuutta.
      Mutta kaikin puolin muuten erittäin viehättävä rotu...ainakin katsella.

      • Afgaani fani

        Moi !
        Meillä oli kaksi uros afgaania 14-v. Luulen tietäväni niistä jotain.

        Afgaanin miellyttämishalusta; se haluaa miellyttää omaa laumaansa eli isäntäväkeään hyvin monella tavalla, se on kekseliäs siinä asiassa ja erittäin leikkisä vanhuuteensa saakka. Mutta on jonkinverran varovainen täysin vieraiden ihmisten kanssa, se haluaa tutustua ensin.

        Koulutettavuudesta; afgaanin koulutuksessa on se juju, että sen 'mielipidettä' on parasta noudattaa, jos haluaa sen tottelevan toistenkin. Mitään mitä se ei koe 'järkeväksi' on turhaan yrittää pakolla alistaa sen tekemään. Se tekee 'temput' mielellään, jos kotiväki haluaa sen tekevän. Vieraiden käskyjä se harkitsee.

        Vahtikoirana se on erittäin hyvä, todellisen vaaran se tajuaa ja kotiväki on tietysti sen erikoisessa suojeluksessa.

        Sillä on monia hyviä puolia ja afgaanifanina annan moitteet toisten - halukkaampien - ihmisten hommiksi.

        Sanoisin, että tässäkin kouluttamiskysymysessä pätee ;'niin metsä vastaa kun sinne huudetaan', eli jos kohtelet koiraasi hyvin ja lempeästi, niin koirakin haluaa olla hyvä ja lempeä.

        On erittäin viisasta pidättäytyä siinä rodussa, jonka tuntee omakseen, siten välttyy omalta mielipahaltaan ja koirakin saa hyvän kodin eikä joudu kärsimään vääränlaista kohtelua.
        Ihminenhän sen koiran valitsee kaverikseen, elämänkumppanikseen(tämä on hyvä pitää mielessä).

        Hyvää syksyä isännilli ja emännille koirineen.


    • *Afgaani*

      No eiköhän jokainen itse päätä mistä tykkää?
      Mii itse tykkään afgaaneista hirveesti, että ihanempaa rotua saa etsiä..XD

    • Afgaanikko

      Minulla on ollut 26 vuotta afgaaneja, parhaimmillaan kolmekin. Ihania koiria, mutta niitä pitää ymmärtää ja hyväksyä että koti ei voi aina olla niin siisti koska karvaa lähtee ja roskaa tulee turkissa sisälle.
      Minulle Afgaani on ainoa ja oikea.

      • Adhara

        Todellakin joku mainitsi että saa mitä tilaa, elikkä jos ohjaat ja opetat Afgaania lempeästi ja johdonmukaisesti, niin jopa huomaat että langan toisessa päässä on mitä säysein ja ihanin, oppivin otus elikkä Afgaani, ja vielä niiiiin kaunis luomus,mielelläni kahmisin heidät jokaisen luokseni, olenhan ollut heidän kapteenina jo 25 vuotta,Affe antaa hiljaisesti ja mitään vaatimatta omistajalleen kaikkensa, mutta vierasta käy vain tervehtimässä ja jättää sitten rauhaan.Pentuna Hän tekee ensin ja sitten ajattelee, mutta aikuisena toisinpäin.meillä ei kertaakaan ole Affet karkailleet, ja karvaa ei kyllä ole paljon lähtenyt, vasta kun tuli Borzoit kuvioihin mukaan alettiin sanoisinko uimaan karvoissa, niistä kun lähtee melkein aina turkkia hehheh.Afgaani on siis filosofi, tähtitieteelliset on hänen aivojensa solukot, Hän on Jumalten koira ja Koirien kuningas.


    • vinttarit;D

      öö... tota nuin, se on afgaaninvinttikoira, eikä afghaani:DD hah

    • mielipiteitä??

      En minä ole kuullut tästä rodusta mitään kiivasta väittelyä puolesta tai vastaan! :) Jos tykkää turkinhoidosta ja vinttikoirista, voi afgaani olla sopiva rotu. Jos ei tykkää turkinhoidosta, karvoista ja turkkiin tarttuneista roskista kotona, niin kannattaa harkita jotain muuta vinttikoiraa edellyttäen että tykkää vinttikoirien luonteesta. Vinttikoirissa on kuitenkin niin paljon eriluonteisia ja -kokoisia rotuja, että valinnanvaraa riittää eri makuihin. Kiva leikkisä koira afgaani on ja todella upean näköinen kauniissa hoidetussa turkissaan. Ei ole kuitenkaan kaikkein helpoin vinttikoira muutenkaan kuin turkinhoidoltaan.

      • Estai

        Itselläni ei ole kokemuksia Afgaaneista muuta kuin kehän laidalta katsottuna enkä niiden luonteesta lukemaani paljon enempää tiedä mutta upeita koiria hulmuavine turkkeineen olettaen tietysti että turkki on hyvin hoidettu.
        Harmittaa ettei täällä päin näy lenkeillä affeja ollenkaan että pääsisi "haastattelemaan" omistajaa että millaista elämä afgaanin kanssa juurikin oikeasti on.
        Täällä kun on ihmisiä joilla on kokemusta rodusta niin miten tulevat yleensä toimeen muiden koirien kanssa, lähinnä ehkä mietin että miten menevät pienempien koirien kanssa yhteen koska ovat kuitenkin aika isoja?
        Olen miettinyt ison ehdottomasti turkkirodun hankkimista mutta meillä on corgeja niin mietin että uskallanko ottaa isoa koiraa matalien kanssa.
        Onko muuten kovin haukkuisa rotu? Sillä nyt ei juuri merkitystä ole koska nykyisetkin on herkkähaukkuisia mutta mielelläni vaan haluaisin tietää mahollisimman paljon rodusta :)
        Etenkin juoksuharrastus kiinnostaa paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe