Baden Wurttemberg

kopf

Olen kuullut, että Bayerissa ihmiset ovat melkoisia hapannaamoja, ja että paikallinen murre on todella vaikeselkoista mongerrusta.

Kuinka on asiat Baden Wurtenbergin puolella? Kertokaahan iha yleisesti minkälainen osavaltio. Olisi nimittäin mahdollisuus lähteä vaihtoon kyseisessä osavaltiossa sijaitsevaan yliopistoon.

10

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielestä kaikenlaista

      Kysymyksesi on yliopistotason opiskelijaksi aika erikoinen!

      Saksalaiset ovat yleensä hyvin sydämellistä ja vieraanvaraista väkeä kun heihin tutustuu. En ollenkaan allekirjoita baijerilaisten hapannaamaisuutta.

      Kieli on sitä mitä se on. Jos et hyväksy paikallista kieltä, niin on parasta että et lähde vaihtoon. Opettajat puhuvat ns. Hochdeutsch. Suomi taas on saksalaisten mielestä vaikeaselkoista mongerrusta.

      Mitä osavaltioon tulee, kysymksesi on aivan liian laaja.
      Saksassa on niin paljon väkeä, että hyvinkin lyhyellä etäisyydellä maisemat, murre, tavat, ruokatottumukset jne. vaihtelevat suuresti. Tätä eivät suomalaiset yleensä käsitä, koska Suomi on hyvin tasakoosteinen maa - verrattuna Saksaan kaikkialla Suomessa on samanlaista. Se joka on asunut vain yhdellä paikkakunnalla Saksassa ja sanoo tietävänsä että "saksalaiset ovat sitä tai tätä" aivan varmasti valehtelee. Älä usko kuulopuheita, tule katsomaan.

      Vaihtoonhan voi sinänsä lähteä minne vaan ja milloin vaan. Täytyy vain itse olla aktiivinen.
      Tässä Baden-Württembergin korkeakoulut:
      http://mwk.baden-wuerttemberg.de/themen/hochschulen/

      • kopf

        Kun puhutaan isoista ihmijoukoista, niin yksiselitteisintä lienee puhua keskiarvoista. Minua ei liiemmin kiinnosta lähteä osavaltioon, jossa ihmisiin tutustuminen KESKIMÄÄRIN vaikempaa kuin muualla. Miksi lähteä paikkaan, jossa paikalliset muistuttavat suomalaisia sisäänpäin lämpiäviä tuppisuita. Luin parin vaihtarin kertomuksia tuolta alueelta ja molemmat mainitsivat paikallisten sisäänpäinlämpiävän luonteen.

        Joku minua tuolla Etelä-Saksassa kuitenkin vetää puoleensa. Olisinhan sillä alueella oleskelusta varmasti hyötyä esim itävaltalaisten ja sveitsiläisten puheen ymmärtämisessä. Toisaalta pohjoisempana suomalaiset arvatenkin koetaan ihan maantieteellisistäkin syistä läheisemmäksi kansaksi, ja kielen ymmärtäminen on helpompaa. Vaikeaksi menee. Onneksi lähtö ei ole ajankohtainen vielä ainakaan pariin vuoteen.


      • nipottaja
        kopf kirjoitti:

        Kun puhutaan isoista ihmijoukoista, niin yksiselitteisintä lienee puhua keskiarvoista. Minua ei liiemmin kiinnosta lähteä osavaltioon, jossa ihmisiin tutustuminen KESKIMÄÄRIN vaikempaa kuin muualla. Miksi lähteä paikkaan, jossa paikalliset muistuttavat suomalaisia sisäänpäin lämpiäviä tuppisuita. Luin parin vaihtarin kertomuksia tuolta alueelta ja molemmat mainitsivat paikallisten sisäänpäinlämpiävän luonteen.

        Joku minua tuolla Etelä-Saksassa kuitenkin vetää puoleensa. Olisinhan sillä alueella oleskelusta varmasti hyötyä esim itävaltalaisten ja sveitsiläisten puheen ymmärtämisessä. Toisaalta pohjoisempana suomalaiset arvatenkin koetaan ihan maantieteellisistäkin syistä läheisemmäksi kansaksi, ja kielen ymmärtäminen on helpompaa. Vaikeaksi menee. Onneksi lähtö ei ole ajankohtainen vielä ainakaan pariin vuoteen.

        Mitä kirjoitat keskimäärin sisäänlämpiävästä luonteesta ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Tunnen/tunsin sentään satoja suomalaisia, jotka ovat menneet/tulleet opiskelemaan tai töihin Etelä-Saksaan, johtuen siitä että olen ollut aktiivinen monissakin Saksassa tapahtuvissa suomalaiskuvioissa ja auttanut lukemattomia opiskelijoita ja harjoittelijoita ja perheitä käytännön asioissa eri puolilla Saksaa. Ainahan jotkut ovat tyytymättömiä ja onnettomia missä ovatkin. Itse asuin aikoinaan Karlsruhessa 8 vuotta ja Konstanzissa 12 vuotta, lisäksi olen asunut muissakin osavaltioissa, Saksassa yhteensä 34 vuotta.

        Baijerissa oppisit jotakuinkin ymmärtämään Itävallassa puhutta kieltä, mutta missään Saksassa et opi ymmärtämään sveitsinsaksaa, vain itse Sveitsissä.

        En vielä ole havainnut mitään eroa pohjoisemman ja eteläisemmän saksalaisen suhtautumisessa suomalaiseen. Pohjoisessa on valitettavasti "vaikeat" murteensa aivan kuten etelässäkin, vain toisenlaiset.

        Tsemppiä sinulle, kyllä se ratkaisu ja selvyys tulee kun on sen aika.


      • ergi
        kopf kirjoitti:

        Kun puhutaan isoista ihmijoukoista, niin yksiselitteisintä lienee puhua keskiarvoista. Minua ei liiemmin kiinnosta lähteä osavaltioon, jossa ihmisiin tutustuminen KESKIMÄÄRIN vaikempaa kuin muualla. Miksi lähteä paikkaan, jossa paikalliset muistuttavat suomalaisia sisäänpäin lämpiäviä tuppisuita. Luin parin vaihtarin kertomuksia tuolta alueelta ja molemmat mainitsivat paikallisten sisäänpäinlämpiävän luonteen.

        Joku minua tuolla Etelä-Saksassa kuitenkin vetää puoleensa. Olisinhan sillä alueella oleskelusta varmasti hyötyä esim itävaltalaisten ja sveitsiläisten puheen ymmärtämisessä. Toisaalta pohjoisempana suomalaiset arvatenkin koetaan ihan maantieteellisistäkin syistä läheisemmäksi kansaksi, ja kielen ymmärtäminen on helpompaa. Vaikeaksi menee. Onneksi lähtö ei ole ajankohtainen vielä ainakaan pariin vuoteen.

        Miten, oi miten mitataan, missä ihmisiin tutustuminen on keskimäärin vaikeampaa kuin muualla?

        Hohhoijaa, Saksassa on väkeä kuin pipoa ja vilkas muuttoliike ja paljon ulkomaalaisia..
        Keskimäärin olen tutustunut vain suht. mukaviin saksalaisiin, kokemusta n. 41 vuodelta.

        Eikös tutustuminen ole kahdenpuolista? Miten mukava tutustuttava itse olet?

        Terkkuja vaan.


      • metsä vastaa
        kopf kirjoitti:

        Kun puhutaan isoista ihmijoukoista, niin yksiselitteisintä lienee puhua keskiarvoista. Minua ei liiemmin kiinnosta lähteä osavaltioon, jossa ihmisiin tutustuminen KESKIMÄÄRIN vaikempaa kuin muualla. Miksi lähteä paikkaan, jossa paikalliset muistuttavat suomalaisia sisäänpäin lämpiäviä tuppisuita. Luin parin vaihtarin kertomuksia tuolta alueelta ja molemmat mainitsivat paikallisten sisäänpäinlämpiävän luonteen.

        Joku minua tuolla Etelä-Saksassa kuitenkin vetää puoleensa. Olisinhan sillä alueella oleskelusta varmasti hyötyä esim itävaltalaisten ja sveitsiläisten puheen ymmärtämisessä. Toisaalta pohjoisempana suomalaiset arvatenkin koetaan ihan maantieteellisistäkin syistä läheisemmäksi kansaksi, ja kielen ymmärtäminen on helpompaa. Vaikeaksi menee. Onneksi lähtö ei ole ajankohtainen vielä ainakaan pariin vuoteen.

        Tunnetko nämä vaihtarit, joiden kertomusten perusteella olet käsityksesi muodostanut? Ehkä he ovat itse juuri niitä juroja hapannaamoja eivätkä siksi ole tutustuneet ihmisiin. Ainahan on kivempi syyttää toista osapuolta...


      • ajatuksesi
        kopf kirjoitti:

        Kun puhutaan isoista ihmijoukoista, niin yksiselitteisintä lienee puhua keskiarvoista. Minua ei liiemmin kiinnosta lähteä osavaltioon, jossa ihmisiin tutustuminen KESKIMÄÄRIN vaikempaa kuin muualla. Miksi lähteä paikkaan, jossa paikalliset muistuttavat suomalaisia sisäänpäin lämpiäviä tuppisuita. Luin parin vaihtarin kertomuksia tuolta alueelta ja molemmat mainitsivat paikallisten sisäänpäinlämpiävän luonteen.

        Joku minua tuolla Etelä-Saksassa kuitenkin vetää puoleensa. Olisinhan sillä alueella oleskelusta varmasti hyötyä esim itävaltalaisten ja sveitsiläisten puheen ymmärtämisessä. Toisaalta pohjoisempana suomalaiset arvatenkin koetaan ihan maantieteellisistäkin syistä läheisemmäksi kansaksi, ja kielen ymmärtäminen on helpompaa. Vaikeaksi menee. Onneksi lähtö ei ole ajankohtainen vielä ainakaan pariin vuoteen.

        Mielipiteitä ja kokemuksia on monia. Muistan itse lukeneeni vaihtokertomuksia esimerkiksi Tanskasta. Toisessa sanottiin, että mitään kulttuurieroja Suomeen ei ole, toisessa sanottiin, että hänelle kulttuurierot Suomen ja Tanskan välillä olivat valtavat. Riippuu siis kokijasta aika paljon myös.

        Mun omien kokemusten mukaan eteläsaksalaiset ovat aika ystävällisiä ja avoimia. Mielestäni pohjoisemmassa ihmiset ovat kiireisempiä, eivätkä niin lämpimiä. Olen tavannut monia henkilöitä, jotka ajattelevat samalla tavalla, eli voisin yleistää, että tuntemieni ihmisten mielestä näin todella on.

        Munkin mielestä voi ihan hyvin yleistää ja puhua keskiarvoista. Ihmisten ystävällisyyden mittaaminen ja tutustumismahdollisuuksien on kyllä vaikeaa. Mutta sitä voi tarkastella. Vaikuttavia syitä voivat olla alueella tapahtuneet sodat ja konfliktit, ongelmia aiheuttavien ihmisryhmien määrä ja rasismi, ilmasto, luonto ja ympäristö, työllisyysnäkymät, yleinen aktiivisuus elämässä (onko tapahtumia, kyläaktiivisuutta etc.)

        Toisaalta historiallisesti merkittävillä paikoilla, kuten Saksan kohdalla Berliini, on kyllä paljon vetoa. Siellä on paljon ihmisiä, ja monet ovat varmasti tietoisia historiallisista seikoista, tapahtumista ja paikoista ja selittävät näitä asioita mielellään turisteille, luulisin.

        Mutta lopulta riippuu paljolti tuurista. Ketä sattuu samaan aikaan kanssasi mihinkäkin paikkaan. Toisia vaihto-opiskelijoita, paikallisia etc. Suomalaisten ei ole aina yhtä helppoa olla eurooppalaiseen tapaan sosiaalisia, kun täällä ei ole samanlaista small talk -kulttuuria. Mutta kaikkea voi aina opetella. Ja sitä Euroopassa ollessa erityisesti kannattaakin harjoitella.

        Onko sinulla kiinnostusta saksankielisiin maihin myöhemminkin? Erityisestikö Sveitsi ja Itävalta kiinnostavat? Mutta Saksa myös. Kyllä mielestäni Etelä-Saksa on ihan hyvä vaihtoehto.

        Olen itse ollut Baden-Wurttenbergissä harjoittelussa. Tunnen kavereita Bayerista, Munchenistä. Munchen on suuri (ja kallis) kaupunki, ja bayerilaiset tunnetusti ovat ylpeitä alueestaan, varmaasti aiheesta. Badenissa taas ollaan joidenkin ihmisten mielestä tietyllä tapaa pihejä, kaikki halutaan saada halvalla, kun muncheniläiset ehkä voivat kuluttaa enemmänkin rahaa erilaisiin juttuihin.

        Aika vaikuttaa myös. Olin aika lyhyen aikaa harjoittelussa, eikä sieltä ole jäänyt kavereita, vaikka sinne jälkeen päin pitkään ikävöinkin. Muncheniläinen kaveri oli Suomessa pitempään ja ystävyys on jatkunut vuosia, vaikken ole Saksassa ehtinyt käymään. Haluaisin kyllä, pidemmäksikin aikaa mennä. Mutta tietyt asiat pitävät toisaalla.

        Uskon kyllä, että opit ymmärtämään eteläsaksalaisten murretta. Itse en ollut paljon saksaa lukenut, mutta ymmärsin kyllä. Se on jotenkin ihmisläheisempää se murre, kuin muodollinen hochdeutsch.


    • ja ihmisistä

      Itselläni meni Stuttgartin seudulla aikoinaan kolmisen viikkoa siihen, että murteeseen pääsi sisään. Onneksi ihmiset olivat ystävällisiä ja avuliaita, ja kun huomasivat etten ymmärtänyt, vaihtoivat hochdeutschiin ja sitten mentiin sillä.
      Viihdyin todella hyvin siellä, ja suosittelen lähtöä ehdottomasti.

      • ................ . ..

        Jos haluat tavata Saksan mukavimmat ja avoimimmat ihmiset, mene itään. Siellä on aivan eri mentaliteetti kuin entisen Länsi-Saksan puolella. Ei Berliiniin, vaan Leipzig, Dresden jne. Mutta jos vaihtoehtosi ovat vain etelässä, niin suosittelen lämpimästi Stuttgart, Heidelberg, Freiburg, mikä ikinä sitten se yliopisto onkin mihin vaihtoon haikailet.

        Mutta tuohon kysymykseesi liittyen... Baden-Württembergissä on nimensä mukaisesti Baden JA Württemberg. Schwarzwaldissa ollaan jo erilaisia kuin esim. Stuttgartissa, eli vähän keinotekoinen tuo jaottelu. Murre sinänsä ei auta ymmärtämään sveitsinsaksaa eikä kyllä itävallankaan. Niitä opit ymmärtämään kun osaat saksaa riittävän hyvin, olipa kuulemasi murre mikä vain. Nuo jutut ihmisten vaikeasta lähestyttävyydestä Etelä-Saksassa ovat todennäköisesti ihan siitä johtuvia, että svaabimentaliteetti on sama kuin suomalaisten: vieraiden kimppuun ei mennä suutapäätä vaan ensin katsellaan. Mutta sitten kun tutustutaan, niin ystäviä ollaan aina. Neljästä asuinpaikastani Saksassa juuri etelässä viihdyn parhaiten. Jos täällä on itse aktiivinen tuttavuuksien solmimisen suhteen, niin niitä kyllä syntyy.


    • asenteella

      parempi jäädä kotiin,kuin lähteä ennakkoluulottomasti tutustumaan uusiin asioihin,ihmisiin ja kulttuuriin.Matkustan 5-8 kertaa vuodessa Stuttgartiin ja ihmiset täällä on ystävällisiä,iloisia.Mutta täällä on niin myös paljon ,paljon kaikenmaalaisia ja hyvin olen pärjännyt.

      • höpö höpö

        Sitä vartenhan sitä ulkomaille mennään, että asenne muuttuu. Koto-Suomessa sitä on vaikea muuttaa, jos täällä ei tapahdu mitään. Sinne vaan, aluperäinen kirjoittaja, lähde oppimaan uutta ja uusiin kokemuksiin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 191
      2343
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2134
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      179
      2007
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      5
      1209
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1080
    Aihe