työtapaturma

kuulu ei

Minulle sattui työtapaturma 2006 jossa kuulo heikkeni merkittävästi. Kävin korvalääkärissä ja kuulotutkimuksissa uudelleen paripäivää sitten ja lääkäri suositteli hankkimaan uuden palovaroittimen yms jotta voin kuulla ne jos tulee hätä. nyt mietinkin noita korvaus asioita. Valtiokonttori on maksumiehenä hoidoissa yms. Mitenpaljon tai voinko edes saada haittarahaa pysyvästä kuulovammasta?

7

6035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkastaja

      Kuulontutkijoiden sivuilta löytyy hieman tietoa kuulon aleneman haitta-arviosta:

      " "Haitta on kuulovauriosta ja toiminnanvajavuudesta sekä yksilön sosiokultturaalisesta ja fyysisestä ympäristöstä johtuva ei-auditorinen ongelma. Haitta voi olla joko primaaria tai sekundaarista. Primaarihaitta on suora kokemus sosiaalisen kanssakäymisen rajoittumisesta (esim. uupumus ja sietokyvyn heikkeneminen hälyisen työpäivän jälkeen). Sekundaarihaitta voi ilmetä sopeutumisyrityksen seurauksena (esim. kuulokojeiden käyttämättömyys kotona, koska henkilö haluaa työpäivän jälkeen olla hiljaisuudessa ja tästä johtuva perheen toiminnan rajoittuminen). Haitan arvioiminen on vaikeaa, mutta parhaimman tuloksen saa haastatteluilla, joiden apuna voi olla itsearviointikyselyitä. Kuntoutuksessa pyritään primaari- ja sekundaari- haitan helpottamiseen monilla eri keinoilla."

      Huonokuuloisuuden sosiaalinen haitta ilmenee monin tavoin kuulovammaisen henkilön ja hänen läheistensä elämässä. Yksilön persoona, sopeutumistilanteet (perhe, työ, ym. tilanteet, joissa yksilö elää) ja edellisiin tiiviisti liittyen kanssaihmisten suhtautuminen huonokuuloisuuteen on huomioitava. Kuulovammaisen saattaa olla vaikea tunnustaa itselleen kuulo-ongelmaansa tai toisaalta kuulovammainen ei halua identifioitua kuulovammaiseksi kanssaihmisten silmissä. Leimautumisen pelko tulee esille kommunikaatiossa, sillä juuri siinä kuulovaurion aiheuttama haitta koetaan.

      Tutkimuksessa ja kuntoutuksessa on huomioitava kommunikaation sujuminen kokonaisuutena. Kuulovamman tarkastelu erillisenä kuuloaistiin liittyvänä vauriona ei tuo ilmi sen kaikkia vaikutuksia yksilön elämään. Kuulovammainen ja hänelle läheiset henkilöt alkavat tiedostamattaan sopeutua ongelmallisiin tilanteisiin. Läheinen kommunikaatiokumppani on usein "avainroolissa" vuorovaikutuksen sujuvuuden varmistamisessa. (Pajo 2001)"

      Eihän tuossa rahasta puhuta mitään mutta noihin aspekteihin kannattaa varmaankin kiinnittää huomiota korvausta hakiessa.

    • taulukoita

      haittaluokat

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19861012



      haittarahan laskeminen

      Haittaluokat ovat 1-20. Ylimmässä haittaluokassa haittaraha on vuodessa 60 % vuosityöansiosta, jonka henkilö tapaturman sattuessa saamansa työansion mukaan olisi vuoden pituisen ajan kuluessa saanut, eli vastaus kysymykseenne on kyllä. Tapaturmavakuutuslain 18 a § ilmoitetaan haittaluokan määrä prosentteina vuosityöansiosta, esim haittaluokka 10 on 10,15 %, haittaluokka 15 on 28 % ja haittaluokka 20 siis 60 %. Jos vamman aiheuttama haitta pahenee vuosien mittaan vähintään kahdella haittaluokalla, on oikeus saada haittarahaan korotus uuden tilanteen mukaisesti.

    • siis kunnon kuulontutkimus ,

      sen jälkeen alkaa asiat rullaamaan . Minulla vastaavat jutut meni keskussairaalan lääkäriltä suoraan vak. yhtiölle .
      Elinkorkoa maksetaan jos haitta-aste on riittävän korkea .
      Lisäksi , jos saat puoltavan päätöksen , niin apuvälineet - kuulolaite , herätyskello yms - menee vakuutuksen piikkiin .

      • Tälli työmatkalla liikenneo...

        Hei,
        mulle ei makseta mitään kuulon alenemasta. Saatu päätös Valtiokonttorista sen todistaa.

        Kävi näin;
        Päälle 3 vuotta sitten tapahtui liikenneonnettomuus, josta seurasi kaikenlaista,aivovammasta käsiongelmiin ja silmäongelmiin asti.

        Minua tutkittiin Hus Mäntytiellä aivovamman vuoksi. Siellä jo valittelin, etten saa mitään tolkkua, jos joku sanoo minulle jotain vähän kauempaa, esim. olohuoneesta keittiöön.
        Ja olen perheestä ainoa, joka pyytää toistamaan asiat. Tämä tulkittiin täysin aivovammasta johtuvaksi puheenymmärtämisongelmiksi.

        Myöhemmin kunnan lääkärille kerroin, että kun pitää aina pysähtyä pyöräillessä mentäessä toiselle puolen, kun en saa selvää auton äänestä, mistä ja miten kaukaa auto tulee, kun kuuluu pelkkää kohinaa.
        Kunnan lääkäri laittoi terveysaseman kuulotutkimuksiin. Siellä kävi ilmi matalien äänien kuulo-ongelmat sekä suuntauskuulon heikkeneminen. Siinä vaiheessa Valtiokonttorille lähti E-lausunto kuulotutkimuksen tarpeellisuudesta. Ja se tuli hylkäyksenä takaisin, koska ei yhteyttä työtapaturmaan eikä tutkimuksia makseta.

        Kävin kuitenkin työpaikan terveyskeskuksen piikkiin varsinaisella korvalääkärillä, hän suositteli myös korvatutkimuksia. Vein tutkimustulokset takaisin kunnan lääkärille ja kunnan lääkäri laittoi lähetteen julkiselle puolelle.

        "Aikanaan" pääsin sitten varsinaisiin tarkempiin tutkimuksiin sairaalaan ja siellä ilmeni kuulovika, kuulon alenema on 10 % ja joka selkeä kuulovamma, ei siis syntyperäinen tai mistään taudista johtuva. Ei myöskään tinnitystä.

        Kaikkein hävyttömintä tämä kaiken lisäksi, koska kunnanlääkärin lähetteessä todetaan, että kyse työmatkalla olevasta liikenneonnettomuudesta, tutkimukset kuuluvat työmatkaonnettomuuteen, vahinkonumero se ja se, lasku tutkimuksista lähti Hus:silta Valtiokontottoriin. Ja Hus:ista tuli kuukausien päästä ilmoitus, ettei Valtiokonttori korvaa edes Hus:sille poliklinikakäyntiä, vaikka todisteina e-lausunnot, lähetteet, kuulokäyrä.
        Matkakorvauksista minulle nyt puhumattakaan.

        Hus pitää rahoista kiinni, vaikka kyse heidän lääkärin mielestään työtapaturmasta, ja vakuuttajana Valtiokonttori, Valtiokonttorilta ei karhuta lain mukaista poliklinikkamaksua, vaan minulta työmatkaonnettomuuteen joutuneelta.

        Minun laskussa näkyy kaikki viivästyskorot ja huomautuslaskut ja muut perintäjutut, ellen maksa tiettyyn päivään mennessä.

        Toivottavasti sinulle käy asian kanssa paremmin.


      • viestin aloittaja
        Tälli työmatkalla liikenneo... kirjoitti:

        Hei,
        mulle ei makseta mitään kuulon alenemasta. Saatu päätös Valtiokonttorista sen todistaa.

        Kävi näin;
        Päälle 3 vuotta sitten tapahtui liikenneonnettomuus, josta seurasi kaikenlaista,aivovammasta käsiongelmiin ja silmäongelmiin asti.

        Minua tutkittiin Hus Mäntytiellä aivovamman vuoksi. Siellä jo valittelin, etten saa mitään tolkkua, jos joku sanoo minulle jotain vähän kauempaa, esim. olohuoneesta keittiöön.
        Ja olen perheestä ainoa, joka pyytää toistamaan asiat. Tämä tulkittiin täysin aivovammasta johtuvaksi puheenymmärtämisongelmiksi.

        Myöhemmin kunnan lääkärille kerroin, että kun pitää aina pysähtyä pyöräillessä mentäessä toiselle puolen, kun en saa selvää auton äänestä, mistä ja miten kaukaa auto tulee, kun kuuluu pelkkää kohinaa.
        Kunnan lääkäri laittoi terveysaseman kuulotutkimuksiin. Siellä kävi ilmi matalien äänien kuulo-ongelmat sekä suuntauskuulon heikkeneminen. Siinä vaiheessa Valtiokonttorille lähti E-lausunto kuulotutkimuksen tarpeellisuudesta. Ja se tuli hylkäyksenä takaisin, koska ei yhteyttä työtapaturmaan eikä tutkimuksia makseta.

        Kävin kuitenkin työpaikan terveyskeskuksen piikkiin varsinaisella korvalääkärillä, hän suositteli myös korvatutkimuksia. Vein tutkimustulokset takaisin kunnan lääkärille ja kunnan lääkäri laittoi lähetteen julkiselle puolelle.

        "Aikanaan" pääsin sitten varsinaisiin tarkempiin tutkimuksiin sairaalaan ja siellä ilmeni kuulovika, kuulon alenema on 10 % ja joka selkeä kuulovamma, ei siis syntyperäinen tai mistään taudista johtuva. Ei myöskään tinnitystä.

        Kaikkein hävyttömintä tämä kaiken lisäksi, koska kunnanlääkärin lähetteessä todetaan, että kyse työmatkalla olevasta liikenneonnettomuudesta, tutkimukset kuuluvat työmatkaonnettomuuteen, vahinkonumero se ja se, lasku tutkimuksista lähti Hus:silta Valtiokontottoriin. Ja Hus:ista tuli kuukausien päästä ilmoitus, ettei Valtiokonttori korvaa edes Hus:sille poliklinikakäyntiä, vaikka todisteina e-lausunnot, lähetteet, kuulokäyrä.
        Matkakorvauksista minulle nyt puhumattakaan.

        Hus pitää rahoista kiinni, vaikka kyse heidän lääkärin mielestään työtapaturmasta, ja vakuuttajana Valtiokonttori, Valtiokonttorilta ei karhuta lain mukaista poliklinikkamaksua, vaan minulta työmatkaonnettomuuteen joutuneelta.

        Minun laskussa näkyy kaikki viivästyskorot ja huomautuslaskut ja muut perintäjutut, ellen maksa tiettyyn päivään mennessä.

        Toivottavasti sinulle käy asian kanssa paremmin.

        http://www.valtiokonttori.fi/Public/default.aspx?nodeid=16448

        mitenkäs toi menis noihin ammattitauteihin?
        nyt odottelen päätöstä valtiokonttorilta. saa nähä miten käy


      • hyvinvointivaltio Suomessa
        Tälli työmatkalla liikenneo... kirjoitti:

        Hei,
        mulle ei makseta mitään kuulon alenemasta. Saatu päätös Valtiokonttorista sen todistaa.

        Kävi näin;
        Päälle 3 vuotta sitten tapahtui liikenneonnettomuus, josta seurasi kaikenlaista,aivovammasta käsiongelmiin ja silmäongelmiin asti.

        Minua tutkittiin Hus Mäntytiellä aivovamman vuoksi. Siellä jo valittelin, etten saa mitään tolkkua, jos joku sanoo minulle jotain vähän kauempaa, esim. olohuoneesta keittiöön.
        Ja olen perheestä ainoa, joka pyytää toistamaan asiat. Tämä tulkittiin täysin aivovammasta johtuvaksi puheenymmärtämisongelmiksi.

        Myöhemmin kunnan lääkärille kerroin, että kun pitää aina pysähtyä pyöräillessä mentäessä toiselle puolen, kun en saa selvää auton äänestä, mistä ja miten kaukaa auto tulee, kun kuuluu pelkkää kohinaa.
        Kunnan lääkäri laittoi terveysaseman kuulotutkimuksiin. Siellä kävi ilmi matalien äänien kuulo-ongelmat sekä suuntauskuulon heikkeneminen. Siinä vaiheessa Valtiokonttorille lähti E-lausunto kuulotutkimuksen tarpeellisuudesta. Ja se tuli hylkäyksenä takaisin, koska ei yhteyttä työtapaturmaan eikä tutkimuksia makseta.

        Kävin kuitenkin työpaikan terveyskeskuksen piikkiin varsinaisella korvalääkärillä, hän suositteli myös korvatutkimuksia. Vein tutkimustulokset takaisin kunnan lääkärille ja kunnan lääkäri laittoi lähetteen julkiselle puolelle.

        "Aikanaan" pääsin sitten varsinaisiin tarkempiin tutkimuksiin sairaalaan ja siellä ilmeni kuulovika, kuulon alenema on 10 % ja joka selkeä kuulovamma, ei siis syntyperäinen tai mistään taudista johtuva. Ei myöskään tinnitystä.

        Kaikkein hävyttömintä tämä kaiken lisäksi, koska kunnanlääkärin lähetteessä todetaan, että kyse työmatkalla olevasta liikenneonnettomuudesta, tutkimukset kuuluvat työmatkaonnettomuuteen, vahinkonumero se ja se, lasku tutkimuksista lähti Hus:silta Valtiokontottoriin. Ja Hus:ista tuli kuukausien päästä ilmoitus, ettei Valtiokonttori korvaa edes Hus:sille poliklinikakäyntiä, vaikka todisteina e-lausunnot, lähetteet, kuulokäyrä.
        Matkakorvauksista minulle nyt puhumattakaan.

        Hus pitää rahoista kiinni, vaikka kyse heidän lääkärin mielestään työtapaturmasta, ja vakuuttajana Valtiokonttori, Valtiokonttorilta ei karhuta lain mukaista poliklinikkamaksua, vaan minulta työmatkaonnettomuuteen joutuneelta.

        Minun laskussa näkyy kaikki viivästyskorot ja huomautuslaskut ja muut perintäjutut, ellen maksa tiettyyn päivään mennessä.

        Toivottavasti sinulle käy asian kanssa paremmin.

        Kyllä on niin syvältä tämä "pohjoismainen laadukas terveydenhuolto" !
        Muuten vain luin juttusui, kun mulla on kuulon alenema toisessa korvassa reillu 30dB, toisessa 60.
        5 vuotta olen kiertänyt klinikoita, aina puoli vuotta kerrallaan aikaa odottaen, välillä on pakko ollut mennä yksityiseen korvalääkäriin työstäpoissaolotodistusten takia, tinnitukset ja oireet on niin kaameat. Pika-apua ei pysty antamaan sen paremmin yksityis- kuin kunnallinen lääkärikään, mutta kun ei uskota, että ei ole työkunnossa. Työpaikkalääkäri pitää oireita psykologisina, että oikeampi osoite olisi psykiatri.
        Lähtettä ei kuitenkaan suostu laittamaan, kun olen sanonut, että jos sitä mieltä olet lääkärinä, niin anna lähete !

        Onnea ja pärjäämistä sinulle !
        Minäkään en kuule, mistä suunnasta liikenne tulee päälle tai mitä vaimo puhuu 4 metrin päässä ja asiakaspalveluluonteisessa työssä minun pitäisi pärjätä.


    • Tinnitus52

      Hei. Minulla tuli armeijassa kuulovaurio ja olen vuosittain käynyt kontrollissa valtiokonttorin piikkiin. Kuuloalenema matalilla äänillä toisessa korvassa 20-30db ja toisessa ei juurikaan, ehkä se 10dB. Minulla on aina ollut erittäin tarkka kuulo ennen tätä ja nyt kuulo vielä vittumaisesti 1 luokan rajalla. Päivittäin joudun pyytämään jotakuta toistamaan sanomaansa. Turhaudun kun jotkut eivät ymmärrä ja eivät viitsi edes toistaa. Tinnitus 52dB. Lääkäri kehottanut miettimään uravalintaa kuulon mukaan, korkeakoulupaikkakin vaihtu sen takia. Onkohan edes mahdollista saada tuota haittarahaa. Tinnituksesta aiheutuvat keskittymis- ja uniongelmat ovat vaivanneet 4 vuotta jokapäiväistä elämää. Päälle masennusta. Ärsyttää jos ei mitää tästä helvetistä saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe