työtapaturma

kuulu ei

Minulle sattui työtapaturma 2006 jossa kuulo heikkeni merkittävästi. Kävin korvalääkärissä ja kuulotutkimuksissa uudelleen paripäivää sitten ja lääkäri suositteli hankkimaan uuden palovaroittimen yms jotta voin kuulla ne jos tulee hätä. nyt mietinkin noita korvaus asioita. Valtiokonttori on maksumiehenä hoidoissa yms. Mitenpaljon tai voinko edes saada haittarahaa pysyvästä kuulovammasta?

7

6599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkastaja

      Kuulontutkijoiden sivuilta löytyy hieman tietoa kuulon aleneman haitta-arviosta:

      " "Haitta on kuulovauriosta ja toiminnanvajavuudesta sekä yksilön sosiokultturaalisesta ja fyysisestä ympäristöstä johtuva ei-auditorinen ongelma. Haitta voi olla joko primaaria tai sekundaarista. Primaarihaitta on suora kokemus sosiaalisen kanssakäymisen rajoittumisesta (esim. uupumus ja sietokyvyn heikkeneminen hälyisen työpäivän jälkeen). Sekundaarihaitta voi ilmetä sopeutumisyrityksen seurauksena (esim. kuulokojeiden käyttämättömyys kotona, koska henkilö haluaa työpäivän jälkeen olla hiljaisuudessa ja tästä johtuva perheen toiminnan rajoittuminen). Haitan arvioiminen on vaikeaa, mutta parhaimman tuloksen saa haastatteluilla, joiden apuna voi olla itsearviointikyselyitä. Kuntoutuksessa pyritään primaari- ja sekundaari- haitan helpottamiseen monilla eri keinoilla."

      Huonokuuloisuuden sosiaalinen haitta ilmenee monin tavoin kuulovammaisen henkilön ja hänen läheistensä elämässä. Yksilön persoona, sopeutumistilanteet (perhe, työ, ym. tilanteet, joissa yksilö elää) ja edellisiin tiiviisti liittyen kanssaihmisten suhtautuminen huonokuuloisuuteen on huomioitava. Kuulovammaisen saattaa olla vaikea tunnustaa itselleen kuulo-ongelmaansa tai toisaalta kuulovammainen ei halua identifioitua kuulovammaiseksi kanssaihmisten silmissä. Leimautumisen pelko tulee esille kommunikaatiossa, sillä juuri siinä kuulovaurion aiheuttama haitta koetaan.

      Tutkimuksessa ja kuntoutuksessa on huomioitava kommunikaation sujuminen kokonaisuutena. Kuulovamman tarkastelu erillisenä kuuloaistiin liittyvänä vauriona ei tuo ilmi sen kaikkia vaikutuksia yksilön elämään. Kuulovammainen ja hänelle läheiset henkilöt alkavat tiedostamattaan sopeutua ongelmallisiin tilanteisiin. Läheinen kommunikaatiokumppani on usein "avainroolissa" vuorovaikutuksen sujuvuuden varmistamisessa. (Pajo 2001)"

      Eihän tuossa rahasta puhuta mitään mutta noihin aspekteihin kannattaa varmaankin kiinnittää huomiota korvausta hakiessa.

    • taulukoita

      haittaluokat

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19861012



      haittarahan laskeminen

      Haittaluokat ovat 1-20. Ylimmässä haittaluokassa haittaraha on vuodessa 60 % vuosityöansiosta, jonka henkilö tapaturman sattuessa saamansa työansion mukaan olisi vuoden pituisen ajan kuluessa saanut, eli vastaus kysymykseenne on kyllä. Tapaturmavakuutuslain 18 a § ilmoitetaan haittaluokan määrä prosentteina vuosityöansiosta, esim haittaluokka 10 on 10,15 %, haittaluokka 15 on 28 % ja haittaluokka 20 siis 60 %. Jos vamman aiheuttama haitta pahenee vuosien mittaan vähintään kahdella haittaluokalla, on oikeus saada haittarahaan korotus uuden tilanteen mukaisesti.

    • siis kunnon kuulontutkimus ,

      sen jälkeen alkaa asiat rullaamaan . Minulla vastaavat jutut meni keskussairaalan lääkäriltä suoraan vak. yhtiölle .
      Elinkorkoa maksetaan jos haitta-aste on riittävän korkea .
      Lisäksi , jos saat puoltavan päätöksen , niin apuvälineet - kuulolaite , herätyskello yms - menee vakuutuksen piikkiin .

      • Tälli työmatkalla liikenneo...

        Hei,
        mulle ei makseta mitään kuulon alenemasta. Saatu päätös Valtiokonttorista sen todistaa.

        Kävi näin;
        Päälle 3 vuotta sitten tapahtui liikenneonnettomuus, josta seurasi kaikenlaista,aivovammasta käsiongelmiin ja silmäongelmiin asti.

        Minua tutkittiin Hus Mäntytiellä aivovamman vuoksi. Siellä jo valittelin, etten saa mitään tolkkua, jos joku sanoo minulle jotain vähän kauempaa, esim. olohuoneesta keittiöön.
        Ja olen perheestä ainoa, joka pyytää toistamaan asiat. Tämä tulkittiin täysin aivovammasta johtuvaksi puheenymmärtämisongelmiksi.

        Myöhemmin kunnan lääkärille kerroin, että kun pitää aina pysähtyä pyöräillessä mentäessä toiselle puolen, kun en saa selvää auton äänestä, mistä ja miten kaukaa auto tulee, kun kuuluu pelkkää kohinaa.
        Kunnan lääkäri laittoi terveysaseman kuulotutkimuksiin. Siellä kävi ilmi matalien äänien kuulo-ongelmat sekä suuntauskuulon heikkeneminen. Siinä vaiheessa Valtiokonttorille lähti E-lausunto kuulotutkimuksen tarpeellisuudesta. Ja se tuli hylkäyksenä takaisin, koska ei yhteyttä työtapaturmaan eikä tutkimuksia makseta.

        Kävin kuitenkin työpaikan terveyskeskuksen piikkiin varsinaisella korvalääkärillä, hän suositteli myös korvatutkimuksia. Vein tutkimustulokset takaisin kunnan lääkärille ja kunnan lääkäri laittoi lähetteen julkiselle puolelle.

        "Aikanaan" pääsin sitten varsinaisiin tarkempiin tutkimuksiin sairaalaan ja siellä ilmeni kuulovika, kuulon alenema on 10 % ja joka selkeä kuulovamma, ei siis syntyperäinen tai mistään taudista johtuva. Ei myöskään tinnitystä.

        Kaikkein hävyttömintä tämä kaiken lisäksi, koska kunnanlääkärin lähetteessä todetaan, että kyse työmatkalla olevasta liikenneonnettomuudesta, tutkimukset kuuluvat työmatkaonnettomuuteen, vahinkonumero se ja se, lasku tutkimuksista lähti Hus:silta Valtiokontottoriin. Ja Hus:ista tuli kuukausien päästä ilmoitus, ettei Valtiokonttori korvaa edes Hus:sille poliklinikakäyntiä, vaikka todisteina e-lausunnot, lähetteet, kuulokäyrä.
        Matkakorvauksista minulle nyt puhumattakaan.

        Hus pitää rahoista kiinni, vaikka kyse heidän lääkärin mielestään työtapaturmasta, ja vakuuttajana Valtiokonttori, Valtiokonttorilta ei karhuta lain mukaista poliklinikkamaksua, vaan minulta työmatkaonnettomuuteen joutuneelta.

        Minun laskussa näkyy kaikki viivästyskorot ja huomautuslaskut ja muut perintäjutut, ellen maksa tiettyyn päivään mennessä.

        Toivottavasti sinulle käy asian kanssa paremmin.


      • viestin aloittaja
        Tälli työmatkalla liikenneo... kirjoitti:

        Hei,
        mulle ei makseta mitään kuulon alenemasta. Saatu päätös Valtiokonttorista sen todistaa.

        Kävi näin;
        Päälle 3 vuotta sitten tapahtui liikenneonnettomuus, josta seurasi kaikenlaista,aivovammasta käsiongelmiin ja silmäongelmiin asti.

        Minua tutkittiin Hus Mäntytiellä aivovamman vuoksi. Siellä jo valittelin, etten saa mitään tolkkua, jos joku sanoo minulle jotain vähän kauempaa, esim. olohuoneesta keittiöön.
        Ja olen perheestä ainoa, joka pyytää toistamaan asiat. Tämä tulkittiin täysin aivovammasta johtuvaksi puheenymmärtämisongelmiksi.

        Myöhemmin kunnan lääkärille kerroin, että kun pitää aina pysähtyä pyöräillessä mentäessä toiselle puolen, kun en saa selvää auton äänestä, mistä ja miten kaukaa auto tulee, kun kuuluu pelkkää kohinaa.
        Kunnan lääkäri laittoi terveysaseman kuulotutkimuksiin. Siellä kävi ilmi matalien äänien kuulo-ongelmat sekä suuntauskuulon heikkeneminen. Siinä vaiheessa Valtiokonttorille lähti E-lausunto kuulotutkimuksen tarpeellisuudesta. Ja se tuli hylkäyksenä takaisin, koska ei yhteyttä työtapaturmaan eikä tutkimuksia makseta.

        Kävin kuitenkin työpaikan terveyskeskuksen piikkiin varsinaisella korvalääkärillä, hän suositteli myös korvatutkimuksia. Vein tutkimustulokset takaisin kunnan lääkärille ja kunnan lääkäri laittoi lähetteen julkiselle puolelle.

        "Aikanaan" pääsin sitten varsinaisiin tarkempiin tutkimuksiin sairaalaan ja siellä ilmeni kuulovika, kuulon alenema on 10 % ja joka selkeä kuulovamma, ei siis syntyperäinen tai mistään taudista johtuva. Ei myöskään tinnitystä.

        Kaikkein hävyttömintä tämä kaiken lisäksi, koska kunnanlääkärin lähetteessä todetaan, että kyse työmatkalla olevasta liikenneonnettomuudesta, tutkimukset kuuluvat työmatkaonnettomuuteen, vahinkonumero se ja se, lasku tutkimuksista lähti Hus:silta Valtiokontottoriin. Ja Hus:ista tuli kuukausien päästä ilmoitus, ettei Valtiokonttori korvaa edes Hus:sille poliklinikakäyntiä, vaikka todisteina e-lausunnot, lähetteet, kuulokäyrä.
        Matkakorvauksista minulle nyt puhumattakaan.

        Hus pitää rahoista kiinni, vaikka kyse heidän lääkärin mielestään työtapaturmasta, ja vakuuttajana Valtiokonttori, Valtiokonttorilta ei karhuta lain mukaista poliklinikkamaksua, vaan minulta työmatkaonnettomuuteen joutuneelta.

        Minun laskussa näkyy kaikki viivästyskorot ja huomautuslaskut ja muut perintäjutut, ellen maksa tiettyyn päivään mennessä.

        Toivottavasti sinulle käy asian kanssa paremmin.

        http://www.valtiokonttori.fi/Public/default.aspx?nodeid=16448

        mitenkäs toi menis noihin ammattitauteihin?
        nyt odottelen päätöstä valtiokonttorilta. saa nähä miten käy


      • hyvinvointivaltio Suomessa
        Tälli työmatkalla liikenneo... kirjoitti:

        Hei,
        mulle ei makseta mitään kuulon alenemasta. Saatu päätös Valtiokonttorista sen todistaa.

        Kävi näin;
        Päälle 3 vuotta sitten tapahtui liikenneonnettomuus, josta seurasi kaikenlaista,aivovammasta käsiongelmiin ja silmäongelmiin asti.

        Minua tutkittiin Hus Mäntytiellä aivovamman vuoksi. Siellä jo valittelin, etten saa mitään tolkkua, jos joku sanoo minulle jotain vähän kauempaa, esim. olohuoneesta keittiöön.
        Ja olen perheestä ainoa, joka pyytää toistamaan asiat. Tämä tulkittiin täysin aivovammasta johtuvaksi puheenymmärtämisongelmiksi.

        Myöhemmin kunnan lääkärille kerroin, että kun pitää aina pysähtyä pyöräillessä mentäessä toiselle puolen, kun en saa selvää auton äänestä, mistä ja miten kaukaa auto tulee, kun kuuluu pelkkää kohinaa.
        Kunnan lääkäri laittoi terveysaseman kuulotutkimuksiin. Siellä kävi ilmi matalien äänien kuulo-ongelmat sekä suuntauskuulon heikkeneminen. Siinä vaiheessa Valtiokonttorille lähti E-lausunto kuulotutkimuksen tarpeellisuudesta. Ja se tuli hylkäyksenä takaisin, koska ei yhteyttä työtapaturmaan eikä tutkimuksia makseta.

        Kävin kuitenkin työpaikan terveyskeskuksen piikkiin varsinaisella korvalääkärillä, hän suositteli myös korvatutkimuksia. Vein tutkimustulokset takaisin kunnan lääkärille ja kunnan lääkäri laittoi lähetteen julkiselle puolelle.

        "Aikanaan" pääsin sitten varsinaisiin tarkempiin tutkimuksiin sairaalaan ja siellä ilmeni kuulovika, kuulon alenema on 10 % ja joka selkeä kuulovamma, ei siis syntyperäinen tai mistään taudista johtuva. Ei myöskään tinnitystä.

        Kaikkein hävyttömintä tämä kaiken lisäksi, koska kunnanlääkärin lähetteessä todetaan, että kyse työmatkalla olevasta liikenneonnettomuudesta, tutkimukset kuuluvat työmatkaonnettomuuteen, vahinkonumero se ja se, lasku tutkimuksista lähti Hus:silta Valtiokontottoriin. Ja Hus:ista tuli kuukausien päästä ilmoitus, ettei Valtiokonttori korvaa edes Hus:sille poliklinikakäyntiä, vaikka todisteina e-lausunnot, lähetteet, kuulokäyrä.
        Matkakorvauksista minulle nyt puhumattakaan.

        Hus pitää rahoista kiinni, vaikka kyse heidän lääkärin mielestään työtapaturmasta, ja vakuuttajana Valtiokonttori, Valtiokonttorilta ei karhuta lain mukaista poliklinikkamaksua, vaan minulta työmatkaonnettomuuteen joutuneelta.

        Minun laskussa näkyy kaikki viivästyskorot ja huomautuslaskut ja muut perintäjutut, ellen maksa tiettyyn päivään mennessä.

        Toivottavasti sinulle käy asian kanssa paremmin.

        Kyllä on niin syvältä tämä "pohjoismainen laadukas terveydenhuolto" !
        Muuten vain luin juttusui, kun mulla on kuulon alenema toisessa korvassa reillu 30dB, toisessa 60.
        5 vuotta olen kiertänyt klinikoita, aina puoli vuotta kerrallaan aikaa odottaen, välillä on pakko ollut mennä yksityiseen korvalääkäriin työstäpoissaolotodistusten takia, tinnitukset ja oireet on niin kaameat. Pika-apua ei pysty antamaan sen paremmin yksityis- kuin kunnallinen lääkärikään, mutta kun ei uskota, että ei ole työkunnossa. Työpaikkalääkäri pitää oireita psykologisina, että oikeampi osoite olisi psykiatri.
        Lähtettä ei kuitenkaan suostu laittamaan, kun olen sanonut, että jos sitä mieltä olet lääkärinä, niin anna lähete !

        Onnea ja pärjäämistä sinulle !
        Minäkään en kuule, mistä suunnasta liikenne tulee päälle tai mitä vaimo puhuu 4 metrin päässä ja asiakaspalveluluonteisessa työssä minun pitäisi pärjätä.


    • Tinnitus52

      Hei. Minulla tuli armeijassa kuulovaurio ja olen vuosittain käynyt kontrollissa valtiokonttorin piikkiin. Kuuloalenema matalilla äänillä toisessa korvassa 20-30db ja toisessa ei juurikaan, ehkä se 10dB. Minulla on aina ollut erittäin tarkka kuulo ennen tätä ja nyt kuulo vielä vittumaisesti 1 luokan rajalla. Päivittäin joudun pyytämään jotakuta toistamaan sanomaansa. Turhaudun kun jotkut eivät ymmärrä ja eivät viitsi edes toistaa. Tinnitus 52dB. Lääkäri kehottanut miettimään uravalintaa kuulon mukaan, korkeakoulupaikkakin vaihtu sen takia. Onkohan edes mahdollista saada tuota haittarahaa. Tinnituksesta aiheutuvat keskittymis- ja uniongelmat ovat vaivanneet 4 vuotta jokapäiväistä elämää. Päälle masennusta. Ärsyttää jos ei mitää tästä helvetistä saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe