Koivua

istuttamassa

Kuinka lähelle rajaa saa ylipäätään istuttaa puita?

Tarkoitus on (luvan kaupungilta saaneena) kaataa "jättiläis" koivu ja istuttaa sen tilalle 1-2 koivun tainta.

Kuinka nopea koivu on kasvamaan?
Yksi tuttava sanoi, että metri vuodessa, jos ei leikkaile. Kuulostaa aika paljolta..

13

3037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gryrtybwrhw

      No ei se koivu saisi pahasti naapurin puolellekaan ylettää. Ainakin pari metriä jättäisin rajaan, enemmänkin jos tilaa on.
      Tuttavasi on aika oikeassa. Parhaimmillaan koivu tosiaan kasvaa metrinkin vuodessa, keskimäärin ehkä kuitenkin jää jonkun verran siitä alle jonnekin 60-80 cm:iin vuotta kohti. 25 vuodessa koivu kasvaa hyvällä paikalla 15-metriseksi

      • puu vie voimat

        Kaikki mikä menee naapurin puolelle, oksat tai juuret, naapuri voi katkoa huoletta pois.Joten sen mukaan mieti, kannattaako laittaa.
        Eikö nyt mitään muuta puuta ole kuin koivu,se vie kaikki voiman niin nurmikosta, kukilta ja pensailta.


      • istuttamassa
        puu vie voimat kirjoitti:

        Kaikki mikä menee naapurin puolelle, oksat tai juuret, naapuri voi katkoa huoletta pois.Joten sen mukaan mieti, kannattaako laittaa.
        Eikö nyt mitään muuta puuta ole kuin koivu,se vie kaikki voiman niin nurmikosta, kukilta ja pensailta.

        Ei minun pakko ole koivua istuttaa..

        Olen harkinnut myös tammea, mutta olen käsittänyt, että se on "vaativampi" puu kuin koivu ja kasvaa hitaasti.

        Pihamme on todella vetinen. Nytkin takapihalla saapastellessa saappaan jalkaosa uppoaa maahan. Eli ajattelin koivun (tai koivujen) hieman kuivaavan pihaa.

        Mikä puu minun kannattaisi istuttaa..?
        Vaahtera, pihlaja ym. "roskapuut" eivät tule kysymykseenkään. Enkä pidä havupuista.


      • Silence08
        istuttamassa kirjoitti:

        Ei minun pakko ole koivua istuttaa..

        Olen harkinnut myös tammea, mutta olen käsittänyt, että se on "vaativampi" puu kuin koivu ja kasvaa hitaasti.

        Pihamme on todella vetinen. Nytkin takapihalla saapastellessa saappaan jalkaosa uppoaa maahan. Eli ajattelin koivun (tai koivujen) hieman kuivaavan pihaa.

        Mikä puu minun kannattaisi istuttaa..?
        Vaahtera, pihlaja ym. "roskapuut" eivät tule kysymykseenkään. Enkä pidä havupuista.

        Jos pihasi on kostea, on hieskoivu hyvä vaihtoehto kuivattamiseen. Laita vaan se kasvamaan ja nauti sen vehreydestä ja tuoksusta :)


      • Silence08
        istuttamassa kirjoitti:

        Ei minun pakko ole koivua istuttaa..

        Olen harkinnut myös tammea, mutta olen käsittänyt, että se on "vaativampi" puu kuin koivu ja kasvaa hitaasti.

        Pihamme on todella vetinen. Nytkin takapihalla saapastellessa saappaan jalkaosa uppoaa maahan. Eli ajattelin koivun (tai koivujen) hieman kuivaavan pihaa.

        Mikä puu minun kannattaisi istuttaa..?
        Vaahtera, pihlaja ym. "roskapuut" eivät tule kysymykseenkään. Enkä pidä havupuista.

        Pajut suosivat kosteaa maaperää ja tunnetusti kasvunopeus on huimaa. Erilaisia pajuja on paljon. Esim. terijoensalava, hopeapaju, jokipaju, koripaju ym.ym. Niistä löytyy varmasti jokin sopiva vaihtoehto.


      • logiikka tässä
        istuttamassa kirjoitti:

        Ei minun pakko ole koivua istuttaa..

        Olen harkinnut myös tammea, mutta olen käsittänyt, että se on "vaativampi" puu kuin koivu ja kasvaa hitaasti.

        Pihamme on todella vetinen. Nytkin takapihalla saapastellessa saappaan jalkaosa uppoaa maahan. Eli ajattelin koivun (tai koivujen) hieman kuivaavan pihaa.

        Mikä puu minun kannattaisi istuttaa..?
        Vaahtera, pihlaja ym. "roskapuut" eivät tule kysymykseenkään. Enkä pidä havupuista.

        jos piha nytkin märkä kun on ykisi jättiläis koivu (TÄYDESSÄ lehdessä veden kulutus noin 500l/pv eli tähän aikaan vielä aika pientä kulutus jos meinäät kevät kosteudet saada pois), niin mitä sitten auttaa kaksi pientä koivua. Joista kylläkin sitten ajankanssa tulee samanlaisia jättiläisiä. Tästä yhdestä tosin voit jo vähän mittailla minne ne koivut mahtuvat kun ovat isoja!
        Pihlaja muka roska puu? Lajikkeitakin vaikka millä mitalla. Jos joku on roskapuu niin pajut ja etenkin terijoensalava myös kirjaimellisesti roskaavapuu.Eikä sovi kuin puistoihi joissa tilaa tarpeeksi.


      • istuttamassa
        logiikka tässä kirjoitti:

        jos piha nytkin märkä kun on ykisi jättiläis koivu (TÄYDESSÄ lehdessä veden kulutus noin 500l/pv eli tähän aikaan vielä aika pientä kulutus jos meinäät kevät kosteudet saada pois), niin mitä sitten auttaa kaksi pientä koivua. Joista kylläkin sitten ajankanssa tulee samanlaisia jättiläisiä. Tästä yhdestä tosin voit jo vähän mittailla minne ne koivut mahtuvat kun ovat isoja!
        Pihlaja muka roska puu? Lajikkeitakin vaikka millä mitalla. Jos joku on roskapuu niin pajut ja etenkin terijoensalava myös kirjaimellisesti roskaavapuu.Eikä sovi kuin puistoihi joissa tilaa tarpeeksi.

        unohtui vissiin mainita, mutta tuo "jättiläinen" on lähes pystyyn kuollut. Eli veden kulutus ei ole enää luokkaa 500 vaan lähempänä 5.

        Pihlaja on minun mielestäni roskapuu eli sellaista en pihaani istuta. Joku voi pihlajasta tykätä, mutta minä en.
        Terijoensalava on todella ROSKAAVA puu ja tilaa vievä.


      • Silence08
        istuttamassa kirjoitti:

        unohtui vissiin mainita, mutta tuo "jättiläinen" on lähes pystyyn kuollut. Eli veden kulutus ei ole enää luokkaa 500 vaan lähempänä 5.

        Pihlaja on minun mielestäni roskapuu eli sellaista en pihaani istuta. Joku voi pihlajasta tykätä, mutta minä en.
        Terijoensalava on todella ROSKAAVA puu ja tilaa vievä.

        Voisit tyrkätä siihen vaikka muovikuusen niin ei roskaa heh...


      • istuttamassa
        Silence08 kirjoitti:

        Voisit tyrkätä siihen vaikka muovikuusen niin ei roskaa heh...

        vinkistä! Taidanpa tosiaan tehdä niin! :D


        Mutta ihan vaan selvennyksenä.. Tarkoitin roskapuulla ja roskaavalla puulla eri asioita..


      • Silence08
        istuttamassa kirjoitti:

        vinkistä! Taidanpa tosiaan tehdä niin! :D


        Mutta ihan vaan selvennyksenä.. Tarkoitin roskapuulla ja roskaavalla puulla eri asioita..

        Millaisia puita pidät roskapuina? Jos voisit listata tähän niin saataisiin suljettua sellaiset pois ja varmasti löydetään yhteistuumin pihallesi sopivat puut.
        Tietysti on olemassa sellainenkin vaihtoehto, että laittaisit salaojituksen kostealle paikalle. Se toki olisi aika työlästä mutta kosteusongelma katoaisi.


      • Silence08
        istuttamassa kirjoitti:

        vinkistä! Taidanpa tosiaan tehdä niin! :D


        Mutta ihan vaan selvennyksenä.. Tarkoitin roskapuulla ja roskaavalla puulla eri asioita..

        Mitä tarkoitat roskapuilla? Laita vaikka lista tähän puista, joita pidät roskaavina ja roskapuina. Sukjetaan ne sitten pois ja eiköhän yhteistuumin löydetä sopiva vaihtoehto pihallesi.
        Jos aiot ns. jalopuita pihallesi, on vaihtoehtona salaojitus tms. pihan kuivaamiseksi. Kun piha on hieman kuivempi, vaihtoehdot ovat paljon laajemmat.
        Mua alkoi todella kiinnostamaan tonttisi tilanne ja aion käyttää aikaa jotta saadaan sulle juuri oikeat puut oikealle paikalle.


      • miriam
        istuttamassa kirjoitti:

        unohtui vissiin mainita, mutta tuo "jättiläinen" on lähes pystyyn kuollut. Eli veden kulutus ei ole enää luokkaa 500 vaan lähempänä 5.

        Pihlaja on minun mielestäni roskapuu eli sellaista en pihaani istuta. Joku voi pihlajasta tykätä, mutta minä en.
        Terijoensalava on todella ROSKAAVA puu ja tilaa vievä.

        Kaikki lehtipuut ovat jossain määrin roskaavia, kun pudottavat talveksi lehtensä. Ehkä viisainta olis salaojittaa se kostein alue tai ainakin nostaa maanpintaa koholle siltä osin, niin saisit enemmän vaihtoehtoja mistä valita mieleisesi puu.
        Kosteassa kasvualustassa viihtyvät myös tervalepät, jalavat, poppelit ja salavat mutta jos vesi seisoo alueella kauankin, vaarana on juuriston tukehtuminen.


      • istuttamassa
        Silence08 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat roskapuilla? Laita vaikka lista tähän puista, joita pidät roskaavina ja roskapuina. Sukjetaan ne sitten pois ja eiköhän yhteistuumin löydetä sopiva vaihtoehto pihallesi.
        Jos aiot ns. jalopuita pihallesi, on vaihtoehtona salaojitus tms. pihan kuivaamiseksi. Kun piha on hieman kuivempi, vaihtoehdot ovat paljon laajemmat.
        Mua alkoi todella kiinnostamaan tonttisi tilanne ja aion käyttää aikaa jotta saadaan sulle juuri oikeat puut oikealle paikalle.

        Vika voi olla korvien välissäkin, mutta mielestäni esim. pihlaja ja paju ovat "roskapuita".

        Tontista.. tonttini on noin 10-15 cm matalammalla kuin naapurin tontti. Naapuri toi pari vuotta sitten pari kuorma-autollista multaa pihaansa.
        Tarviiko tuollaiseen operaatioon luvan..?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2150
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1260
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe