KÄRHÖ EI KUKI

A.Ovm95

"Kuka auttaisi nyytiä" Eli en tiedä kärhön lajiketta, mutta kasvattaa aina uudet versot keväällä ja kukat pitäisi olla siniset. (1 kukka ollut) En tiedä mitä tehnyt väärin. kukka on puun juurella ja kyllä laittaa versoja ja lehtiä. Kiipeilee komeasti, mutta olen vain 1 kukan saanut aikaan. Lannoitetta olen antanut ja myös vettä niinkuin muillekin kukille, eli ei ole kärsinyt kuivuudesta. kukka ollut jo monta vuotta. Mikä siis avuksi?????

23

10547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KoopeeKoo

      Oletko muistanut kalkita riittävästi?

      • A.Ovm95

        Siis kalkkia kärhölle?? En muista laittaneeni kun on penkisä puun juurella, mutta nyt laitan. Mutta sopiiko se vaikka näin lumen päälle laittaa? Entä korvaako tuhka kalkkia? jostain muistan että se ajaisi samaa, mutta onko näin. Parempi varmistaa etten tuhoa kukkaani. laitoin nimittäin kesällä uudet kärhöt eri paikkaan, niin samalla sinne samat tökötit. Toivottavasti kukkii!!!!!


      • miriam
        A.Ovm95 kirjoitti:

        Siis kalkkia kärhölle?? En muista laittaneeni kun on penkisä puun juurella, mutta nyt laitan. Mutta sopiiko se vaikka näin lumen päälle laittaa? Entä korvaako tuhka kalkkia? jostain muistan että se ajaisi samaa, mutta onko näin. Parempi varmistaa etten tuhoa kukkaani. laitoin nimittäin kesällä uudet kärhöt eri paikkaan, niin samalla sinne samat tökötit. Toivottavasti kukkii!!!!!

        kalkin ja sen voi levittää lumen päälle.


      • helena 66
        miriam kirjoitti:

        kalkin ja sen voi levittää lumen päälle.

        voiko tuhkaa laitaa nurmikolle, auttaako se sitä? meillä tulee sitä nimitäin jonkin verran kun takkaa talvella poltellaan, siis kärhön juurille kuitenkin vai?onko väliä millaista tuhkaa syntyy, siis mitä puuta on poltettu( koivua poltellaan)paljonko sitä uskaltaa huiskia?


    • A Matööri

      en tiedä millä lannoitat, mutta kuulodtaa sille kuin kasvi saisi liian vähän fosforia ja/kaliumia. Itse lannoitan kanankakalla, sen lisäksi kärhöt on katewttu kuorikatteella, periaatteessa kuorikate lahotessaan kuluttaa maan typpivarastoja joten voi olla että yksi syy miksi meillä kärhöt kukkii vaikka elävätkin pelkällä aamuauringolla.

      • A.Ovm95

        Kiitos.
        Nyt huomasin et sw kärhö ei olekaan se mitä luulin, koska ne kuivuneet oksat ei olekaan kaikki kuivia, vaan osa on "tuoreita" eli viime vuoden versoja. menin nytkin katkomaan versot alas ja vasta lopuksi huomasin et osa oli tuoreita, vaikka näyttikin vanhoilyta. Toivon ettei tästa johdu kukkimattomuus, koska sitten en saa kukkimaan sitä vieläkään. Mutta kuorikate ilmestyy juurelle. Kalkki on nyt levitetty. Ne sateet saisivat vain tulla....


      • kysyä nimi
        A.Ovm95 kirjoitti:

        Kiitos.
        Nyt huomasin et sw kärhö ei olekaan se mitä luulin, koska ne kuivuneet oksat ei olekaan kaikki kuivia, vaan osa on "tuoreita" eli viime vuoden versoja. menin nytkin katkomaan versot alas ja vasta lopuksi huomasin et osa oli tuoreita, vaikka näyttikin vanhoilyta. Toivon ettei tästa johdu kukkimattomuus, koska sitten en saa kukkimaan sitä vieläkään. Mutta kuorikate ilmestyy juurelle. Kalkki on nyt levitetty. Ne sateet saisivat vain tulla....

        Onko kärhösi kukat isoja vain pieniä ?
        Kärhöissä on eroja,jos leikkaat varret keväällä,ei kuki samana vuonna,koska useat kukkii edellisvuoden oksista.
        Isokukkasiin kärhöihin ilmaantuu silmut aika myöhään,mutta pienikukaisilla silmut tulevat aikaisin, vaikka oksat näyttävät aivan kuolleita.

        Ehkä ei ole kukkinut senvuoksi, kun leikkaat sen aina keväällä,ei se lannoituksesta johdu,itse en ole koskaan kalkinnut ja aina kukkii.


      • AOvm95
        kysyä nimi kirjoitti:

        Onko kärhösi kukat isoja vain pieniä ?
        Kärhöissä on eroja,jos leikkaat varret keväällä,ei kuki samana vuonna,koska useat kukkii edellisvuoden oksista.
        Isokukkasiin kärhöihin ilmaantuu silmut aika myöhään,mutta pienikukaisilla silmut tulevat aikaisin, vaikka oksat näyttävät aivan kuolleita.

        Ehkä ei ole kukkinut senvuoksi, kun leikkaat sen aina keväällä,ei se lannoituksesta johdu,itse en ole koskaan kalkinnut ja aina kukkii.

        Siinä se juju piileekin, ei ole kukka kukkinut kuin 1 kukan ja senkin huomasin liian myöhään. Mutta varret ovat näköjään läheltä maanpintaa edellisen vuoden versoja koska ovat"tuoreita".
        Vähän puuvartisen "olemus" eli oloinen... Korkeammalta kuitenkin aivan kuolleet joka vuosi. Ota siitä sitten selkoa.. itse en tiedä kun innostuneena ostin vaikkei minkään valtakunnan tietoa ollut kärhöstä ja nimilapunkin onnistuin hukkaamaan....


      • älä leikkaa
        AOvm95 kirjoitti:

        Siinä se juju piileekin, ei ole kukka kukkinut kuin 1 kukan ja senkin huomasin liian myöhään. Mutta varret ovat näköjään läheltä maanpintaa edellisen vuoden versoja koska ovat"tuoreita".
        Vähän puuvartisen "olemus" eli oloinen... Korkeammalta kuitenkin aivan kuolleet joka vuosi. Ota siitä sitten selkoa.. itse en tiedä kun innostuneena ostin vaikkei minkään valtakunnan tietoa ollut kärhöstä ja nimilapunkin onnistuin hukkaamaan....

        Älä nyt sitten leikkaa sitä,anna kasvaa niin näet mitä sieltä tulee. Isokukkaisiin kärhöihin tulee silmut myöhään,joten älä hätäile niiden kanssa.Kaikki ne ovat puuvartisen ja kuivan näköisiä,mutta alkavat kasvaan juuresta tai varresta.


      • A.Ovm95
        älä leikkaa kirjoitti:

        Älä nyt sitten leikkaa sitä,anna kasvaa niin näet mitä sieltä tulee. Isokukkaisiin kärhöihin tulee silmut myöhään,joten älä hätäile niiden kanssa.Kaikki ne ovat puuvartisen ja kuivan näköisiä,mutta alkavat kasvaan juuresta tai varresta.

        Kiitos!!
        Kauankohan odotellaan.???
        Eli kärsiikö jos antaa vain kuivienkin olla. Eli annan olla vaikka olis mikä!!! :=)


      • vaikka mikä olis ;)
        A.Ovm95 kirjoitti:

        Kiitos!!
        Kauankohan odotellaan.???
        Eli kärsiikö jos antaa vain kuivienkin olla. Eli annan olla vaikka olis mikä!!! :=)

        Odottele nyt ainakin kesäkuuhun ja katso sitten.Ei kärsi.


      • A.Ovm95
        vaikka mikä olis ;) kirjoitti:

        Odottele nyt ainakin kesäkuuhun ja katso sitten.Ei kärsi.

        Loppuisi pakkaset et pääsis muidenkin kukkien kimppuun... Kärhö vain on sen verran aurinkoisella paikalla, et on sulaa. Lumikellot kukkii juurella, ja on kaunista! Täytyy malttaa mielensö ja antaa noiden olla rauhassa. Mutta jos ei tänä vuonna jotain tapahdu, hukkaan vallan tuon kärhön. Turhaa kiusaan itseäni jos se ei mulla menesty enkä osaa hoitaa....


      • väärä lannotus
        A.Ovm95 kirjoitti:

        Loppuisi pakkaset et pääsis muidenkin kukkien kimppuun... Kärhö vain on sen verran aurinkoisella paikalla, et on sulaa. Lumikellot kukkii juurella, ja on kaunista! Täytyy malttaa mielensö ja antaa noiden olla rauhassa. Mutta jos ei tänä vuonna jotain tapahdu, hukkaan vallan tuon kärhön. Turhaa kiusaan itseäni jos se ei mulla menesty enkä osaa hoitaa....

        veteen sekoitetulla lannoitteella.


      • A.Ovm95
        väärä lannotus kirjoitti:

        veteen sekoitetulla lannoitteella.

        Katsotaan, katsotaan... Tällä hetkellä olen saanut kärhööni katteen, joka on sitä puuhaketta kaupasta. Aion lannoittaa kasteluveden mukana kun rupean kastelemaan. Nyt vielä luonnon oma kosteus käytössä...
        Olen istuttanut juurelle mm. maanpeiteperennaa ja muita sipulikukkia. Kaikki on kyllä elossa. saa nähdä mitä kärhö on tuumannut siitä kun niitä oksia menin silppuaan eli katkaiseen...
        On kyllä 1 oksa jossa on lehden alkuja. Koskahan kylmä loppuu niin pääsee vauhtiin.
        Aion siis lannoittaa, mutta onko se kanankakka vai kesäkukille tarkoitettu vaaleanpunainen jauhe joka veteen sekoitetaan, kemiran joku g;llä alkava se oli...???


    • niin ehkä ei...

      kuki ikinä, koska paleltuu aina talvella ja kukat tulevat vain ed. vuoden versoihin. Tai sitten kävi niin kuin minulla: kasvatin siemenstä kärhön (enkä muistanut tietenkään mitä). Kasvoi aivan jumalattomasti joka vuosi, kietutui kaikkien kasvien ympärille ja kellisti ne... muttei koskaan kukkinut. Päätin että revin sen irti maasta ja laittaa kompostoriin. Tänä vuonna alkukesästä sain sitten hepulin ja aloin leikata niitä 3-5 m pitkiä liaaneja pois ja yllätys yllätys... nyt kukkii pienin, kerman- valkoisin tähtimäisin kukin. Tyyppi oli clematis vitalba eli saksankärhö. Edelleenkään en tosin tiedä, miksi kukkii. Johtuiko leikkauksesta vai siitä huolimatta? Kärhö sai armon, mutta joutuu kyllä siirtymään toiseen paikkaan, jossa ei tukahduta muita kasvejä hengiltä....

    • maia33

      Minulle on opetettu, että kärhön pitäisi laittaa maahan vinossa, muuten se ei kuki.
      Ja varmasti pitäisi laitta juuren päälle ainakin 10 cm hiekkaa. Itse kyllä laitoin niitä kasvamaan vasta täna keväällä. Kasvavat aivan mahtavasti, saa nähdä miten käy kukkien kanssa.

      • kasvattaja

        Tuo vinoon istuttaminen on höpönlöpöä, kyllä ne kukkii jos on kukkiakseen, istutat sitten kuinka vaan.
        Tuo vinoon istuttaminen tarkoittaa varmaan sitä, jos laittaa seinän viereen kasvamaan, silloin laitetaan vinosti seinää kohden, koska seinän vieressä on styroksit, tai jotain muuta eristettä, ettei ne mene rikki ...luulen niin.

        Omani on istutettu pystyy ja ovat aina kukkineet. Hiekka on juurella hyvä, samoin jokin kukka juuriston eteen ettei aurinko pääse porottamaan.
        Jos nyt joskus aurinko paistaa ;)


      • Oranssikeltano

        Kyllä minun kärhöihin tulee kukat uusiin versoihin.Vanhat versot yleensä paleltuu maata myöten,kun en ole hyvin peitellyt ja olen myös joskus jo syksyllä leikannut melkein maata myöten.


    • Kärhötär

      Hitaasti vanhat kärhöt nousivat tänä keväänä. Lie kylmä sää syynä. Uusia versoja on kyllä muodostunut, mutta huonolta näyttää kasvu. On kalkittu ja lannoitettu oikeaan aikaan. Aiempina vuosina olivat jo eka nuput näkyvissä heinäkuun puolella. Kukkivat pitkälle syksyyn. Saa nähdä, ehtivätkö tänä kesänä kukkaan lainkaan.

    • Anonyymi

      Lasitetulla parvekkeella selvisi hyvin ja teki 8 isoa kukkaa, lisäksi 2 lehden ja kukan välimuotoa suoraan lehtihankaan. Pitäisi kukkia 4 kk, mutta tuskinpa tulee uusia, muistaakseni mikään akaisempikaan ei ole kukkinut kuin kerran keväällä.

      Ensimmäinen selvisi useamman vuoden, sitten pari kuoli heti ensimmäisenä talvena, saa nähdä miten tämän käy. Parhaiten taitavat selvitä kun ei leikkaa eikä edes taivuta varsia alas, taittuvat herkästi. Pieni ruukku täyttyy myös aika nopeasti juurista.

      Valkoiset kukat ei erotu kunnolla ikkunaa vasten ja kääntyvät vielä poispäin, valkoinen seinä ei ole paljon parempi. Harmittaa kun sininen ei onnistunut.

      • Anonyymi

        Tänä kesänä ei yhtään kukkaa ja alimmat oksat kuihtui. Lehdissä keltiaisia laikkuja, olisiko vihannespunkit vaurioittaneet kun tuli muihin kasveihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä kesänä ei yhtään kukkaa ja alimmat oksat kuihtui. Lehdissä keltiaisia laikkuja, olisiko vihannespunkit vaurioittaneet kun tuli muihin kasveihin.

        Vihannespunkkeja varmaan oli, teki uusia lehtiä kun myrkytin. Melkoinen riesa kun tulevat melkein kaikkiin kasveihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänä kesänä ei yhtään kukkaa ja alimmat oksat kuihtui. Lehdissä keltiaisia laikkuja, olisiko vihannespunkit vaurioittaneet kun tuli muihin kasveihin.

        Tänä kesänä oli pari kukkaa kesällä ja kaksi kukkaa vasta nyt, toinen juuri aukeamassa. Olenkohan antanut liian vähän vettä kun korkea ruukku, pinnalta pysyy märän näköisenä mutta jo parin sentin syvyydestä kuivaa. Pitäisi kai kastella kerralla enemmän, mutta sitten juuret helposti mätänee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe