Merenkurkun siltahanke

klaus_berg

Vanha aihe, mutta uusia laskelmia;

Tanskan maalla menee lujaa. Siellä rakensivat vuosituhannen vaihteessa piiiitkän sillan IsonBeltin ja PikkuBeltin yli. Nyt pääsee autolla komeasti Euroopan sydämeen. Nettisivuilla oli lukuja yhtiöstä joka siltaa ylläpitää. Siellä maksaa ylimeno henkilöautolla 45 euroa ja rekat maksaa kolminkertaisen hinnan. Ajoneuvoja menee yli 10 miljoonaa vuodessa !! Ja tuottaa yhtiölle puoli miljardia euroa vuodessa.

On se valtavaa. Syntyisikö Merenkurkun kohdalla edes viideosaa tuosta liikenteestä jos tästä alkaisi Norja - Ruotsi - Suomi - Venäjä akselin liikenne ?

Jos siltayhtiö rakentaisi sillan Merenkurkun yli ja käyttäisi siihen arvioidut 2 miljardia euroa niin 100 miljoonan vuosituloilla yhtiö tuottaisi 5% pääomatuloa. Autoja menisi silloin 1 auto per minuutti yhteen suuntaan. Tanskassa menee hiljaisina aikoina alle miljoona kuukaudessa ja melkein se tuplaantuu kesäisin. Jos meidän alueen kautta mentäisiin lahden yli oikein reippaasti niin tuo edellä arvioitu tuotto olisi vielä parempi.

Sillalle kun vielä tehtäisiin pitkä rivi uudenlaisia tuuligeneraattoreita (Vaasan Yliopiston mallin mukaisia) niin sieltä tulisi sähköä kuin ydinvoimalasta pian. Joka lyhtytolppaan yksi hyrrä pyöriin niin niitä olisi siellä tuhansia. Eikä haittaisi ketään buo myllyt tuolla ulkomerellä.

Tästä ja muista aiheista lisää blogissa;
http://klauskristianberg.blogspot.com/


Klaus Berg
Pro Merenkurkun Siltahanke

28

2442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimaa

      "Sillalle kun vielä tehtäisiin pitkä rivi uudenlaisia tuuligeneraattoreita (Vaasan Yliopiston mallin mukaisia) niin sieltä tulisi sähköä kuin ydinvoimalasta pian. Joka lyhtytolppaan yksi hyrrä pyöriin niin niitä olisi siellä tuhansia. Eikä haittaisi ketään buo myllyt tuolla ulkomerellä."

      Et taida ymmärtää kovinkaan paljoa sähköntuotannosta?

      • klaus_berg

        Kansakoulupohjalta on vaikeaa alkaa sähköinsinööriksi.

        Mutta ehdotukseni tuhansista tuuligeneraattoreista sillan kaiteella (jokaisen lyhtypylvään päällä) niin ei kait ole tuulesta temmattu ajatus ?

        Eikös se ole 50 metriä tolpan väli maanteillä ?
        Jos siltahanke on kaikkiaan n. 70 kilometriä niin sinne menisi 20 tolppaa x 70 km = 1400 tolppaa.
        Ja jos tuollainen yksi generaattori tuottaa tuulesta vaikka 1000 wattia niin yhdessä ne tuottaisi 1,4 megawattia. Arvo on kaukana oikeasta ydinvoimalasta joka tuottaa gigawatin, mutta eikös tuollaisella sähkön määrällä saa muutaman euron tunnissa tuottoa ?


      • varislehto
        klaus_berg kirjoitti:

        Kansakoulupohjalta on vaikeaa alkaa sähköinsinööriksi.

        Mutta ehdotukseni tuhansista tuuligeneraattoreista sillan kaiteella (jokaisen lyhtypylvään päällä) niin ei kait ole tuulesta temmattu ajatus ?

        Eikös se ole 50 metriä tolpan väli maanteillä ?
        Jos siltahanke on kaikkiaan n. 70 kilometriä niin sinne menisi 20 tolppaa x 70 km = 1400 tolppaa.
        Ja jos tuollainen yksi generaattori tuottaa tuulesta vaikka 1000 wattia niin yhdessä ne tuottaisi 1,4 megawattia. Arvo on kaukana oikeasta ydinvoimalasta joka tuottaa gigawatin, mutta eikös tuollaisella sähkön määrällä saa muutaman euron tunnissa tuottoa ?

        Jos kasoo miten lähekkäin noita on pystytetty
        maailmalla, niin ainakin 200 metriä on väliä,
        että jokainen mylly saa riittävästi tuulta
        osakseen plus että huomioidaan turvallisuusnäkökohdat

        Avomerellä välimatka vielä suurempi, kun sinne
        kannattaa pystyttää tehokkaampia myllyjä.

        http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=Rejsby&sll=56.030538,11.989582&sspn=0.005371,0.014591&ie=UTF8&ll=55.202741,8.721449&spn=0.005486,0.014591&t=h&z=16


      • klaus_berg
        varislehto kirjoitti:

        Jos kasoo miten lähekkäin noita on pystytetty
        maailmalla, niin ainakin 200 metriä on väliä,
        että jokainen mylly saa riittävästi tuulta
        osakseen plus että huomioidaan turvallisuusnäkökohdat

        Avomerellä välimatka vielä suurempi, kun sinne
        kannattaa pystyttää tehokkaampia myllyjä.

        http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=Rejsby&sll=56.030538,11.989582&sspn=0.005371,0.014591&ie=UTF8&ll=55.202741,8.721449&spn=0.005486,0.014591&t=h&z=16

        Ajattelin tuollaista pystymallin turbiinia mitä Vaasan Yliopistokin on ollut kehittämässä ja tuolla Palosaarella on katolla.

        http://www.windside.com/finnish/index.html

        Pystymallisen turbiinin etu on parempi tuulikestävyys ja ennenkaikkea siinä ei roottorit vie tilaa. Kolmas etu on sen täysin hiljaisuudella pyörintä ilman äänisaastetta.

        Toki noissa on se haitta että ei ole isoja niiden tuotot verrattuna tuollaisiin suuriin roottimalleihin. Isoille malleille on tulossa Hollannista sellaisia öljynporauslautan tekniikalle perustuvia kelluvia yksikköjä. Voi olla että tuossa olisi hyvä ratkaisu meillekin, ei tulisi ainakaan valituksia koska ne viedään kauas avomerelle missä ne ei haittaa ketään.

        http://www.bluehgroup.com/index.php

        Kolmas vaihtoehto olisi rakentaa siltapenkere ja sen täyteen turbiiniputkia jolloin nousuvesi ja/tai pakovesi pohjanlahdelta pyörittäisi aika vinhaa vauhtia turbiineja.

        http://www.oceanrenewablepower.com/orpc_ imagelibrary.htm

        Silta luo paljon mahdollisuuksia energian tuotantoonkin samalla, kun se mahdollistaa liikenteen lahden yli. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.


      • varislehto
        klaus_berg kirjoitti:

        Ajattelin tuollaista pystymallin turbiinia mitä Vaasan Yliopistokin on ollut kehittämässä ja tuolla Palosaarella on katolla.

        http://www.windside.com/finnish/index.html

        Pystymallisen turbiinin etu on parempi tuulikestävyys ja ennenkaikkea siinä ei roottorit vie tilaa. Kolmas etu on sen täysin hiljaisuudella pyörintä ilman äänisaastetta.

        Toki noissa on se haitta että ei ole isoja niiden tuotot verrattuna tuollaisiin suuriin roottimalleihin. Isoille malleille on tulossa Hollannista sellaisia öljynporauslautan tekniikalle perustuvia kelluvia yksikköjä. Voi olla että tuossa olisi hyvä ratkaisu meillekin, ei tulisi ainakaan valituksia koska ne viedään kauas avomerelle missä ne ei haittaa ketään.

        http://www.bluehgroup.com/index.php

        Kolmas vaihtoehto olisi rakentaa siltapenkere ja sen täyteen turbiiniputkia jolloin nousuvesi ja/tai pakovesi pohjanlahdelta pyörittäisi aika vinhaa vauhtia turbiineja.

        http://www.oceanrenewablepower.com/orpc_ imagelibrary.htm

        Silta luo paljon mahdollisuuksia energian tuotantoonkin samalla, kun se mahdollistaa liikenteen lahden yli. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

        Nuo tuuliturbiinit taitavat maksaa selvästi enemmän verrattuna niistä saatavaan tehomäärään? Keksintö itsessään on vanha mutta ei kuitenkaan laajemmin käytössä.


      • klaus_berg
        varislehto kirjoitti:

        Nuo tuuliturbiinit taitavat maksaa selvästi enemmän verrattuna niistä saatavaan tehomäärään? Keksintö itsessään on vanha mutta ei kuitenkaan laajemmin käytössä.

        Juu, voi olla että kalliiksi tulisi loppupeleissä. Yksittäin, kun tuollaista myydään parilla tonnilla. Mutta se tolppakin maksaa, tosin tolppa siihen pitää katulampulle muutenkin laittaa.

        Kai siinä tukkualennusta saa jos ostaa 1400 kerralla ? heh

        Mutta anyway, olet oikeassa ei tuo investointi tuo tuottoa moneen vuoteen. Joskus sitten ehkä.
        Insinöörit osaa paremmin laskea.


    • varislehto

      Jos vertaa väestömääriä Tanskan siltojen molemmin puolin, niin hyvä jos Merenkurkun liikennemäärissä päästään edes 1/10-osaan siitä. Todennäköisesti reilusti senkin alle, ja juuri tuo lienee suurin syy, miksi siltaa ei rakenneta meidän elinaikanamme: ei ole taloudellisesti kannattava.

      • klaus_berg

        Olet varmaan oikeassa. Ainakin alussa silta ei pääse miljooniin käyttäjiin koska vaatii aikaansa ennekuin ihminen muuttaa tapojaan ja reittejään.

        Mutta jos se olisi esimerkiksi tuo ehdottamasi määrä 0,5 miljoonaa ylittäjää niin silta tuottaisi n. 50 miljoonaa euroa vuodessa.

        On niitä hankkeita tehty vaikka ei tuottoa olisi edes 2,5% sijoitetulle pääomalle.


    • tavallinentyömies

      Tuottaisi rahaa tai ei tuo hanke niin oisin valmis sijoittamaan siihen kolikkoni

      • herkkoo

        kaikkea kivaa pitäisi saada kuten sanomalehti suoraan sängyn jalkaan mutta kukaan ei haluaisi maksaa siitä, jonkun muun rahapussille oltaisiin käymässä


      • klaus_berg

        Ihan hyvä kommentti; "Kannattaa tai ei..."

        Laskelmissa ei ole lainkaan huomioitu sivuvaikutuksia mitä tämmöinen liikenne tuo alueen kaupalle.

        Tuleeko Uumajasta tänne Vaasaan ja toisinpäin kuinka paljon euroja (ja kruunuja) shopppailun kautta. Mitä syntyy säästöä ajassa ja rahassa, kun logistiikka pelaa ja kauppatavarat kulkee lahden yli että heilahtaa. Miten ihmiset ? Syntyykö työn liikkuvuutta lahden yli ja synnyttääkö silta työpaikkoja.

        Itse näen suurena kysymysmerkkinä Venäjän liikenteen Ruotsiin ja Norjaan. Sekä toisinpäin.

        Katselin tuossa tilastoja Eurotunnel sivuilta missä on Englannin ja Ranskan välisen tunnelin historiasta kuvaava kertomus. Ensimmäisenä vuonna oli liikenne vain 3 miljoonaa ihmistä. Nyt siellä mennään yli 10 miljoonan määrissä.
        Eli aikaa vaatii että uusi reitti tulee tunnetuksi ja ihmiset muuttaa kulkutapojaan.

        Mutta hanke on ehdottomasti kannattava, tyhmempiäkin asioita on rakennettu joista ei ole ollut koskaan mitään tuottoa. Siltahanke sentään voidaan perustella taloudellisilla hyödyillä kaikkia kannattavaksi jos ei edes heti niin ajan kanssa.


      • Pentti Suksi
        klaus_berg kirjoitti:

        Ihan hyvä kommentti; "Kannattaa tai ei..."

        Laskelmissa ei ole lainkaan huomioitu sivuvaikutuksia mitä tämmöinen liikenne tuo alueen kaupalle.

        Tuleeko Uumajasta tänne Vaasaan ja toisinpäin kuinka paljon euroja (ja kruunuja) shopppailun kautta. Mitä syntyy säästöä ajassa ja rahassa, kun logistiikka pelaa ja kauppatavarat kulkee lahden yli että heilahtaa. Miten ihmiset ? Syntyykö työn liikkuvuutta lahden yli ja synnyttääkö silta työpaikkoja.

        Itse näen suurena kysymysmerkkinä Venäjän liikenteen Ruotsiin ja Norjaan. Sekä toisinpäin.

        Katselin tuossa tilastoja Eurotunnel sivuilta missä on Englannin ja Ranskan välisen tunnelin historiasta kuvaava kertomus. Ensimmäisenä vuonna oli liikenne vain 3 miljoonaa ihmistä. Nyt siellä mennään yli 10 miljoonan määrissä.
        Eli aikaa vaatii että uusi reitti tulee tunnetuksi ja ihmiset muuttaa kulkutapojaan.

        Mutta hanke on ehdottomasti kannattava, tyhmempiäkin asioita on rakennettu joista ei ole ollut koskaan mitään tuottoa. Siltahanke sentään voidaan perustella taloudellisilla hyödyillä kaikkia kannattavaksi jos ei edes heti niin ajan kanssa.

        Tämä asia kannattaa selvittää mahdollisimman asiantuntevasti kuinka paljon tulisi olemaan liikennettä,rahtia jne. Tämä on vanha idea, mutta suorittamalla selvityksen saadaan kuinka paljon on liikenne tarve , mitkä on siltamaksutulot, tullaustulot jne. Mitään ei saa hylätä vain mutu-tuntumalla, vaan ottaa asiallinen kanta. Mikä on tarve Ruotsilla ja mikä
        Suomella ja tarvitseeko likkennettä kolmannet valtiot?

        Pentti Suksi


    • Keisari from Wasa

      tulevaisuuden isot asiat?

      Onko Ruotsi/Uumaja edes kiinnostunut koko hankkeesta, tuskin!

      Nyt ymmärrän miksi tänne on saatava lisää asukkaita väkisin.

    • obs!

      Vuosituhannen vaihteessä rakennettiin silta myös Ruotsista Tanskaan eli Malmöstä Kööpenhaminaan. Mutta eikös siellä ole vielä yksi pieni laivamatka Tanskasta Saksaan?

      • tässäkin asiassa

        Juutirauman sillan pituus on n.8km, ikinä Vaasa(Raippaluoto)-Uumaja välille (60km) ei saada kannattavaksi hankkeekis siltaa saati tunnelia, kun ei edes laivarahtiliikenne meinaa kannattaa.
        Saataisiin nyt edes kevyen liikenteen silta yli isolahden tai mansikkasaaresta vaskiluotoon..


      • klaus_berg
        tässäkin asiassa kirjoitti:

        Juutirauman sillan pituus on n.8km, ikinä Vaasa(Raippaluoto)-Uumaja välille (60km) ei saada kannattavaksi hankkeekis siltaa saati tunnelia, kun ei edes laivarahtiliikenne meinaa kannattaa.
        Saataisiin nyt edes kevyen liikenteen silta yli isolahden tai mansikkasaaresta vaskiluotoon..

        Vaasassa on vuosikymmeniä rauhoituttu ihan tarpeeksi, siksi täällä ei mikään kehity niinkuin se olisi voinut kehittyä. Ei pidä tyytyä keskinkertaisuuteen, kun voi tavoitella suuriakin.

        Jos silta olisi tehty jo niin luuletko että meillä ei olisi tehty jo paljon muutakin ?
        Yksi Isolahden silta olisi tuntunut tuollaisen jälkeen samalta kuin vetää kumiankka ammeen päästä päähän. Jne.

        Pitää olla tavoitteita, unelmia ja ripaus hulluuttakin. Jälkimmäistä ei liikaa.

        Maailma pyörii, sanoi Galileo Galilei ja häntä pidettiin hulluna. Minä sanon että silta tulee vielä minun elinaikana jos se minusta on vähäänkään kiinni.


    • Vaasan Nostradamus

      Täysin eprealistisia näkemyksiä/visioita lähes joka juttusi, pelkkiä kauniita ajatuksia.

      • klaus_berg

        Lisää vaan näitä kehotuksia rauhoittua ja kuinka tämä on epärealistista. Näistä nousee se taistelutahto joka vie perille persoonat jotka tätä maata haluaa rakentaa ja kehittää.

        Minä kiitän ja kumarran.


      • pentti_suksi
        klaus_berg kirjoitti:

        Lisää vaan näitä kehotuksia rauhoittua ja kuinka tämä on epärealistista. Näistä nousee se taistelutahto joka vie perille persoonat jotka tätä maata haluaa rakentaa ja kehittää.

        Minä kiitän ja kumarran.

        Tätä asiaa ei pidä torperoida. Kun olin lapsi, niin matka kuuhun ja takaisin oli täyttä hepreaa.
        Meidän isät aikoinaan on tämän siltahankkeen kehitelleet ja silloin tehtiin laskelmat. Mutta silloiselle ajalle se oli mahdoton urakka. Mutta ajat ovat nyt toiset.Tekniikka on muuttunut ja tietämys sen mukaan. Onhan Englannin kanaalinkin olla tunneli, joka oli aikoinaan utopiaa.

        Unelmat pitää olla. Jos niitä ei olisi ollut,
        niin Klaussin kanssa istuisimme nuotiolla hioskelemassa kivikirveitä.

        Meillä on yliopisto, tiedekunnat ja laitokset.
        Annetaan niile laskutehtävä ja katsotaan kannattaako ideaa kehitellä.

        Ydinkeskustassa on miljardiluokan suunnitelmat
        parkkihalleista, luultavasti kahdelle tuhannelle autolle. Pysyviä työpaikkoja olisi tarjolla välittömästi ja välillisesti yli tuhannelle.
        Siinä on houkutteleva määrä kunnallisverotuloja. Niin tämän kuin huomisten päivien päättäjien pitää pysyä kärryillä ajassa.

        Pentti Suksi


      • samaan aikaan
        pentti_suksi kirjoitti:

        Tätä asiaa ei pidä torperoida. Kun olin lapsi, niin matka kuuhun ja takaisin oli täyttä hepreaa.
        Meidän isät aikoinaan on tämän siltahankkeen kehitelleet ja silloin tehtiin laskelmat. Mutta silloiselle ajalle se oli mahdoton urakka. Mutta ajat ovat nyt toiset.Tekniikka on muuttunut ja tietämys sen mukaan. Onhan Englannin kanaalinkin olla tunneli, joka oli aikoinaan utopiaa.

        Unelmat pitää olla. Jos niitä ei olisi ollut,
        niin Klaussin kanssa istuisimme nuotiolla hioskelemassa kivikirveitä.

        Meillä on yliopisto, tiedekunnat ja laitokset.
        Annetaan niile laskutehtävä ja katsotaan kannattaako ideaa kehitellä.

        Ydinkeskustassa on miljardiluokan suunnitelmat
        parkkihalleista, luultavasti kahdelle tuhannelle autolle. Pysyviä työpaikkoja olisi tarjolla välittömästi ja välillisesti yli tuhannelle.
        Siinä on houkutteleva määrä kunnallisverotuloja. Niin tämän kuin huomisten päivien päättäjien pitää pysyä kärryillä ajassa.

        Pentti Suksi

        Eikös toisaalla jos selvitellä tunnelin kannattavuutta Helsingistä Tallinnaan,mahdollisesti eu rahalla tuo selvitys,oisikohan tänne mahdollisuus saada selvitykseen rahaa eu:lta jne jne...


      • klaus_berg
        samaan aikaan kirjoitti:

        Eikös toisaalla jos selvitellä tunnelin kannattavuutta Helsingistä Tallinnaan,mahdollisesti eu rahalla tuo selvitys,oisikohan tänne mahdollisuus saada selvitykseen rahaa eu:lta jne jne...

        Helsingin Sanomat kirjoittaa tänään lehdessä että Helsinki ja Tallinna allekirjoittivat aiesopimuksen hankkeesta.

        Toivotaan onnea hankkeelle, siitä saisi Vaasakin hyvää tietoa.


      • Velj.Urakoitsija
        klaus_berg kirjoitti:

        Helsingin Sanomat kirjoittaa tänään lehdessä että Helsinki ja Tallinna allekirjoittivat aiesopimuksen hankkeesta.

        Toivotaan onnea hankkeelle, siitä saisi Vaasakin hyvää tietoa.

        käynyt niin, että aika on ajanut isoisiemme unelmien ohi.Väki vähenee täällä peräpohjolossa ei täällä mitään siltoja rakennella enää.

        Noh ehkä nyt kuitenkin variskarin pengersilta saataneen päätökseen kait?

        Kun menee Brysselin keskusaukiolle ja kääntää katseensa kohti Vaasaa niin ei voi kuin nauraa tällaisille jutuille.

        Siivotaan nyt vaan näitä omia pihanperiä ja palokatuja kuntoon ja annetaan pohjanlahden kuivua kaikessa rauhassa.


      • herkkoo
        Velj.Urakoitsija kirjoitti:

        käynyt niin, että aika on ajanut isoisiemme unelmien ohi.Väki vähenee täällä peräpohjolossa ei täällä mitään siltoja rakennella enää.

        Noh ehkä nyt kuitenkin variskarin pengersilta saataneen päätökseen kait?

        Kun menee Brysselin keskusaukiolle ja kääntää katseensa kohti Vaasaa niin ei voi kuin nauraa tällaisille jutuille.

        Siivotaan nyt vaan näitä omia pihanperiä ja palokatuja kuntoon ja annetaan pohjanlahden kuivua kaikessa rauhassa.

        että jostain Göteborgista tai Tukholmasta katsoen Uumaja ja Vaasa on molemmat lappia...

        Nykyaikana olisi voinut olla suuria vaikeuksia saada edes tätä nykyistä moottoritietä ellei sitä olisi rakennettu silloin kun nousukausi 90-luvun alussa veti viimeisiä kouristuksiaan, jostain Raippaluodon sillasta puhumattakaan...


      • herkkoo
        Velj.Urakoitsija kirjoitti:

        käynyt niin, että aika on ajanut isoisiemme unelmien ohi.Väki vähenee täällä peräpohjolossa ei täällä mitään siltoja rakennella enää.

        Noh ehkä nyt kuitenkin variskarin pengersilta saataneen päätökseen kait?

        Kun menee Brysselin keskusaukiolle ja kääntää katseensa kohti Vaasaa niin ei voi kuin nauraa tällaisille jutuille.

        Siivotaan nyt vaan näitä omia pihanperiä ja palokatuja kuntoon ja annetaan pohjanlahden kuivua kaikessa rauhassa.

        että jostain Göteborgista tai Tukholmasta katsoen Uumaja ja Vaasa on molemmat lappia...

        Nykyaikana olisi voinut olla suuria vaikeuksia saada edes tätä nykyistä moottoritietä ellei sitä olisi rakennettu silloin kun nousukausi 90-luvun alussa veti viimeisiä kouristuksiaan, jostain Raippaluodon sillasta puhumattakaan...


      • herkkoo
        Velj.Urakoitsija kirjoitti:

        käynyt niin, että aika on ajanut isoisiemme unelmien ohi.Väki vähenee täällä peräpohjolossa ei täällä mitään siltoja rakennella enää.

        Noh ehkä nyt kuitenkin variskarin pengersilta saataneen päätökseen kait?

        Kun menee Brysselin keskusaukiolle ja kääntää katseensa kohti Vaasaa niin ei voi kuin nauraa tällaisille jutuille.

        Siivotaan nyt vaan näitä omia pihanperiä ja palokatuja kuntoon ja annetaan pohjanlahden kuivua kaikessa rauhassa.

        että jostain Göteborgista tai Tukholmasta katsoen Uumaja ja Vaasa on molemmat lappia...

        Nykyaikana olisi voinut olla suuria vaikeuksia saada edes tätä nykyistä moottoritietä ellei sitä olisi rakennettu silloin kun nousukausi 90-luvun alussa veti viimeisiä kouristuksiaan, jostain Raippaluodon sillasta puhumattakaan...


    • Vanha Uimari

      Täällä on joitakin, joiden tulisi vetää henkeä kolme kertaa sisään ja ulos, ennen kuin alkaa haaveilemaan.

      Vaasan ja Uumajan välille ei tulla koskaan rakentamaan siltaa, koska se ei kannata ekonomisesti. Eikä mikään huvikseen rakentelu vie maata eteenpäin, vaan on paljon tärkeämpää, että rahat käytetään järkevämmin.

      Mahdollinen silta olisi myös ympäristölle katastrofi, se sekoittaisi täysin veden virtauksen merenkurkun läpi. Toisinsanoen merenkurkkua pitäisi laajentaa ja ruopata, jotta voitaisiin taata veden virtaus nykyiseen tapaan. Näin jouduttiin tekemään myös Tanskan ja Ruotsin välillä olevan sillan rakennustöiden yhteydessä, vaikka osa yhteydestä kulkee maan alla. Jokainen osaa kuvitella (vai osaako…), mitä tällainen maksaa, kun puhutaan merenkurkun yli kulkevasta mahdollisesta yhteydestä.

      Suomen kohdalla hanketta rajoittaa myös pari asiaa.
      Se suurin liikenne lähtee etelästä, kulkee etelän kautta ja suuntautuu etelään, eikä tarve ole näin päästä välttämättä yli Vaasan kohdalta. Ja jos on tarve päästä yli, Pohjois-Ruotsiin ja Norjaan, niin voi ajaa pohjoisen kautta. Huomaa tässä - siltaa pitkin joutuu myös ajamaan, eikä se oikaise paljoakaan – eikä edes kannata ekonomisesti, sillä esim. rahtareille pitää maksaa joka tapauksessa ja joku mahtava siltamaksu takaisi kyllä sen, että kannattaa jatkaa matkaa pohjoiseen Vaasan kohdalla, tai sitten mennä laivalla yli etelästä.

      Vaasanlääni ja Uumajan ympäristö eivät myöskään itse pysty motivoimaan sillan tarvetta, vaan kaikki laskelmat on tehtävä läpikulkijoiden päälle. Siis toisinsanoen: pitääkö venäläisten päästä yhtäkkiä yli Vaasan kohdalta, päästäkseen Pohjois-Norjaan ja pitääkö Norjalaisten päästä yhtäkkiä yli Uumajasta? Riittää kun katsoo olemassaolostaan taistelevaa RG Linea ja vastaus on selvä; tarve saada ylittää merenkurkku Vaasan kohdalta on niin pieni, ettei se motivoi kiinteään yhteyteen. Ei nyt, eikä myöskään lähitulevaisuudessa. Tuskin ikinä. Ehkä sitten, kun merenkurkku on kuivunut lähes Kyrönjoen levyiseksi ojaksi.

      Sillan rakentamisen ehto olisi tietenkin se, että silmaksut rahoittaisivat sen, ainakin osittain. Tämä yhtälö ei käy yhteen edes lähdössä, sillä esim. Öresundin yhteyteen verrattaessa liikennettä on vain murto-osa ja yhteydestä Vaasan ja Uumajan välillä tulisi jo valmistuskustannuksilta astronomiset.

      EU: Vaikka yhteydelle oli oli moninkertainen määrä kyselijöitä, Suomen ja Uumajan yhteyteen verrattaessa ja vaikka kysymys oli huomattavasti suuremmasta käyttäjämäärästä, niin EU lähti rahoittamaan vain 1.4 miljardilla Ruotsin Kruunulla. Lähtisikö siis EU rahoittamaan suuremmalla summalla yhteyttä Vaasan ja Uumajan välillä? Ei. Olisi eri asia, jos pystyttäisiin osoittamaan, että projekti olisi todellakin elintärkeä ja merkitsisi paljon alueiden kehitykselle.

      Jos verrataan Ruotsin ja Tanskan välillä olevaan siltaan, niin saanen huomauttaa, ettei siellä ole mahdollisuutta käyttää kiertotietä pohjoisen kautta. Siitä huolimatta laivaliikenne on vilkasta Ruotsin ja Tanskan välillä – esim. n. puolet valitsee sillan sijasta lautan Helsingborgista Helsingöriin, vaikka sillalle ajaa puolessa tunnissa, jos tulee pohjoisesta päin. Näin pienestä se on kiinni, kun valinta voidaan tehdä käytönnössä, eikä haaveissa…

      Silta ei siis takaa automaattisesti, että sitä käytetään.

      Mistä muuten johtuu, että sama henkilö, joka oli kovasti RG Linen tukemista vastaan, on nyt valmis uhraamaan hirvittävät määrät rahaa sillalle, jonka perään vain unelmoijat kyselevät?

      Klaus Bergille sellaisia terveisiä, että jos haluaa ajatella luontoa, niin suosittelisin niiden tolppien päihin linnunpönttöjä… hahahaahaaaaa….

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      tanska on tuulivoiman ja siltojen edelläkävijä ..tuulivoima toimii jo ilman valtion tukia...faktaa jos viittitte lukea. ehkä ne vois neuvoa ja noiden siltojen vieressä niitä on myös...abb mukana valmistuksessa ns,,kelluva muuntajayksikkö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe