Refluksi/Ajoittainen hengenahdistus ja kurkkukipu

Outo lintu

Teillä refluksivaivaisilla, onko teillä ajoittaista hengenahdistusta/yskää ja kurkkukipua, kuten minulla. Siis todellakin, ajoittaista.

Ihme juttu tuokin että mikä sen hengenahdistuksen ja kurkkukivun päivällä katkaisee, ja mikä sen käynnistää?

8

3648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • refluksi

      samanlaista kun olla voi,minulla parhaillaan on todella vaikea olo.
      Aamulla söin pitkästä aikaa puuroa ja sehän ei sovi ollenkaan,koko ajan seilaa ruokatorvessa,yskin ja henkeä ahdistaa,myös kaulalihakset kipeänä.
      Se tässä on just,että välillä ei mitään,mutta kauaa se hyvä olo ei kestä.
      Väsyttää ihan mielettömästi,kun oireet pahimmillaan.

      • Outo lintu

        käy pääosin lievinä, paitsi joskus saattaa ahdistaa oikein kunnolla, pääosin iltaisin.

        Suklaa ja tumma leipä (ainakin iltaisin) pahentaa oireilua.

        Sensijaan joku kahvi, ei mitään vaikutusta, siiderin hörppiminen (kerran kuukaudessa tulee tätäkin kokeiltua...), ei mitään vaikutusta. Oikeastaan voisi melkein sanoa että nämä "kielletyt aineet" vähentävät refluksivaivaa.

        Kaurapuuroa en ole syönyt aikoihin, mutta silloin kun käytin, en saanut siitä vaivoja.

        Kun olin 2-3 viikkoa sitten viikon lomalla, ei ollut mitään vaivoja.

        Joku on kirjoitellut tuosta ryhdistä, niin sillä on myös vaikutusta, ainakin minulla, ja minulla, kun tiettävästi on jonkinasteinen astma, niin pahentaa vaivoja, mutta ajoittaista kuitenkin on.
        Joskus voi olla pitkäänkin poissa, kunnes sitten taas jostain "ryömii" päälle.


      • yskää
        Outo lintu kirjoitti:

        käy pääosin lievinä, paitsi joskus saattaa ahdistaa oikein kunnolla, pääosin iltaisin.

        Suklaa ja tumma leipä (ainakin iltaisin) pahentaa oireilua.

        Sensijaan joku kahvi, ei mitään vaikutusta, siiderin hörppiminen (kerran kuukaudessa tulee tätäkin kokeiltua...), ei mitään vaikutusta. Oikeastaan voisi melkein sanoa että nämä "kielletyt aineet" vähentävät refluksivaivaa.

        Kaurapuuroa en ole syönyt aikoihin, mutta silloin kun käytin, en saanut siitä vaivoja.

        Kun olin 2-3 viikkoa sitten viikon lomalla, ei ollut mitään vaivoja.

        Joku on kirjoitellut tuosta ryhdistä, niin sillä on myös vaikutusta, ainakin minulla, ja minulla, kun tiettävästi on jonkinasteinen astma, niin pahentaa vaivoja, mutta ajoittaista kuitenkin on.
        Joskus voi olla pitkäänkin poissa, kunnes sitten taas jostain "ryömii" päälle.

        silloin tällöin, noin 3-4 kertaa viikossa. Mutta menee nopeasti ohi kun hörppää lasilisen tai useammankin vettä. Useesti aamulla yskittää. Kurkkua kutittaa useammin. Mutta hengenahdistuksesta ei voi puhua. Luulen että syötyäni jotain mahaa ärsyttävää, happoa nousee kurkkuun ja se ärsyttää kurkkua, mutta outoa ettei yskitä useammin, koska hapon pistelevä maku on suussa melkein joka päivä. Suurin ongelman minulla on pistävä kipu joko rintalastan tai vasemman rinnan alapuolella. Kipua on joka päivä, välillä se tulee heti syömisen jälkeen joskus n. parin tunnin päästä siitä. Rasittavaa..
        Mutta on kyllä aika monenlaisia oireita tässä refluksitaudissa (päätellen siitä mitä olen tällä palstalla lukenut.)


      • refluksi
        yskää kirjoitti:

        silloin tällöin, noin 3-4 kertaa viikossa. Mutta menee nopeasti ohi kun hörppää lasilisen tai useammankin vettä. Useesti aamulla yskittää. Kurkkua kutittaa useammin. Mutta hengenahdistuksesta ei voi puhua. Luulen että syötyäni jotain mahaa ärsyttävää, happoa nousee kurkkuun ja se ärsyttää kurkkua, mutta outoa ettei yskitä useammin, koska hapon pistelevä maku on suussa melkein joka päivä. Suurin ongelman minulla on pistävä kipu joko rintalastan tai vasemman rinnan alapuolella. Kipua on joka päivä, välillä se tulee heti syömisen jälkeen joskus n. parin tunnin päästä siitä. Rasittavaa..
        Mutta on kyllä aika monenlaisia oireita tässä refluksitaudissa (päätellen siitä mitä olen tällä palstalla lukenut.)

        olo on hyvä ja ihmeellistä henkeä ei ahdista eikä yskitä.
        Aamukahvin join ja vaaleaa leipää,en ottanut nexiumia.
        Eilen illalla join olutta ja sekään ei tehny oloa huonommaksi nyt aamulla.
        Yksi juttu tässä on ollut,eli olen ottanut tulehduskipulääkettä muutamana päivänä,koska koko yläkroppa oli kipeänä,kuin nivelet olis tulehtunut,aristi ja nyt ei tunnu kipuja,myös henki kulkee.
        Oliskohan tässä joku lihasjuttu taustalla, eli ei voi hengittää siksi kunnolla?


      • refluksi
        refluksi kirjoitti:

        olo on hyvä ja ihmeellistä henkeä ei ahdista eikä yskitä.
        Aamukahvin join ja vaaleaa leipää,en ottanut nexiumia.
        Eilen illalla join olutta ja sekään ei tehny oloa huonommaksi nyt aamulla.
        Yksi juttu tässä on ollut,eli olen ottanut tulehduskipulääkettä muutamana päivänä,koska koko yläkroppa oli kipeänä,kuin nivelet olis tulehtunut,aristi ja nyt ei tunnu kipuja,myös henki kulkee.
        Oliskohan tässä joku lihasjuttu taustalla, eli ei voi hengittää siksi kunnolla?

        tai sitten kun yskin refluksin vuoksi koko ajan,kylkiluut kipeytyy ja hengitys vaikeutuu,kun lihakset jumissa.
        Vaikeaa arvata,mutta ihmeellistä on,onnekis välillä helpottaa ja olo hyvä.


      • yskää kirjoitti:

        silloin tällöin, noin 3-4 kertaa viikossa. Mutta menee nopeasti ohi kun hörppää lasilisen tai useammankin vettä. Useesti aamulla yskittää. Kurkkua kutittaa useammin. Mutta hengenahdistuksesta ei voi puhua. Luulen että syötyäni jotain mahaa ärsyttävää, happoa nousee kurkkuun ja se ärsyttää kurkkua, mutta outoa ettei yskitä useammin, koska hapon pistelevä maku on suussa melkein joka päivä. Suurin ongelman minulla on pistävä kipu joko rintalastan tai vasemman rinnan alapuolella. Kipua on joka päivä, välillä se tulee heti syömisen jälkeen joskus n. parin tunnin päästä siitä. Rasittavaa..
        Mutta on kyllä aika monenlaisia oireita tässä refluksitaudissa (päätellen siitä mitä olen tällä palstalla lukenut.)

        suurimpana ongelmana samankaltainen kipu. Mahalaukussa varmastikin. Oletko ollut tähystyksessä? Mä olin, niin vatsasta löytyi paljon pieniä haavoja, ne varmaankin aiheuttaa sen kivun mulla. Mutta milläpä sen saisi paranemaan... On tosi ärsyttävää kun on AINA maha kipeä!


    • ehkä monta asiaa yhdessä

      On ollut aiemmin ajoittaista, mutta nyt on ollut jatkuvasti viimeiset 1,5 kuukautta.

      Olen ainakin omasta mielestäni ollut jo pitkään refluksivaivainen.
      Tähystyksessä ei kuitenkaan löydetty mitään ihmeellistä, vaikka oireita on ollut jo vuosikausia.
      Jotain lievää kuitenkin ilmeisesti on.
      Jotkut ruoka-aineet tuntuvat aiheuttavan oireita.
      Usein tulee tuntemuksia myös silloin, kun on ollut jonkun aikaa makuulla, kumartuessa jne.
      Happoa ei tulle, sillä tavalla selvästi, suuhun kuin aniharvoin.

      Sain lähetteen nyt kyllä myös allergiatesteihin.
      Olen huomannut, että oireilen aivan selvästi myös sen jälkeen, kun olen ollut tekemisissä kuivien heinien kanssa.
      Joudun tekemään heinähommia päivittäin, kun on hevosia omassa pihassa, mutta näköjään ei ole niihin enää mitään asiaa ilman hengityssuojainta. Kurkku on muuten ihan tukossa sen jälkeen.
      Myös tupakansavu on alkanut ärsyttää ja kaikki muu mahdollinen pöly.
      Pitäis vissiin tutkituttaa vielä asunnon mahdolliset haitalliset mikrobit jne., kun on ollut vuosien varrella vesivahinkoja.
      Huomasin oireiden hieman laantuvan, kun pääsiäisen aikaan tytär hoiti nuo heinähommat.

      Meikäläisellä oireet ovat ehkä siis monen asian summa.

    • Mulla ne tulee öisin. Herään monta kertaa yössä kun kurkkuun sattuu, kirvelee ja yskittää! Mitään varsinaista lääkettä mulla ei ole, mutta ostin apteekista Gavisconia, ja sitä kun otan illalla niin ei yöllä yskitä. Mutta joskus kun unohtuu ottaa niin johan heti yskittää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1671
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1268
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      66
      1169
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      193
      930
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      888
    6. 69
      778
    7. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      770
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      715
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      640
    Aihe