Refluksi/Ajoittainen hengenahdistus ja kurkkukipu

Outo lintu

Teillä refluksivaivaisilla, onko teillä ajoittaista hengenahdistusta/yskää ja kurkkukipua, kuten minulla. Siis todellakin, ajoittaista.

Ihme juttu tuokin että mikä sen hengenahdistuksen ja kurkkukivun päivällä katkaisee, ja mikä sen käynnistää?

8

3567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • refluksi

samanlaista kun olla voi,minulla parhaillaan on todella vaikea olo.
      Aamulla söin pitkästä aikaa puuroa ja sehän ei sovi ollenkaan,koko ajan seilaa ruokatorvessa,yskin ja henkeä ahdistaa,myös kaulalihakset kipeänä.
      Se tässä on just,että välillä ei mitään,mutta kauaa se hyvä olo ei kestä.
      Väsyttää ihan mielettömästi,kun oireet pahimmillaan.

• Outo lintu

käy pääosin lievinä, paitsi joskus saattaa ahdistaa oikein kunnolla, pääosin iltaisin.

Suklaa ja tumma leipä (ainakin iltaisin) pahentaa oireilua.

Sensijaan joku kahvi, ei mitään vaikutusta, siiderin hörppiminen (kerran kuukaudessa tulee tätäkin kokeiltua...), ei mitään vaikutusta. Oikeastaan voisi melkein sanoa että nämä "kielletyt aineet" vähentävät refluksivaivaa.

Kaurapuuroa en ole syönyt aikoihin, mutta silloin kun käytin, en saanut siitä vaivoja.

Kun olin 2-3 viikkoa sitten viikon lomalla, ei ollut mitään vaivoja.

Joku on kirjoitellut tuosta ryhdistä, niin sillä on myös vaikutusta, ainakin minulla, ja minulla, kun tiettävästi on jonkinasteinen astma, niin pahentaa vaivoja, mutta ajoittaista kuitenkin on.
        Joskus voi olla pitkäänkin poissa, kunnes sitten taas jostain "ryömii" päälle.

• yskää
        Outo lintu kirjoitti:

käy pääosin lievinä, paitsi joskus saattaa ahdistaa oikein kunnolla, pääosin iltaisin.

Suklaa ja tumma leipä (ainakin iltaisin) pahentaa oireilua.

Sensijaan joku kahvi, ei mitään vaikutusta, siiderin hörppiminen (kerran kuukaudessa tulee tätäkin kokeiltua...), ei mitään vaikutusta. Oikeastaan voisi melkein sanoa että nämä "kielletyt aineet" vähentävät refluksivaivaa.

Kaurapuuroa en ole syönyt aikoihin, mutta silloin kun käytin, en saanut siitä vaivoja.

Kun olin 2-3 viikkoa sitten viikon lomalla, ei ollut mitään vaivoja.

Joku on kirjoitellut tuosta ryhdistä, niin sillä on myös vaikutusta, ainakin minulla, ja minulla, kun tiettävästi on jonkinasteinen astma, niin pahentaa vaivoja, mutta ajoittaista kuitenkin on.
        Joskus voi olla pitkäänkin poissa, kunnes sitten taas jostain "ryömii" päälle.

silloin tällöin, noin 3-4 kertaa viikossa. Mutta menee nopeasti ohi kun hörppää lasilisen tai useammankin vettä. Useesti aamulla yskittää. Kurkkua kutittaa useammin. Mutta hengenahdistuksesta ei voi puhua. Luulen että syötyäni jotain mahaa ärsyttävää, happoa nousee kurkkuun ja se ärsyttää kurkkua, mutta outoa ettei yskitä useammin, koska hapon pistelevä maku on suussa melkein joka päivä. Suurin ongelman minulla on pistävä kipu joko rintalastan tai vasemman rinnan alapuolella. Kipua on joka päivä, välillä se tulee heti syömisen jälkeen joskus n. parin tunnin päästä siitä. Rasittavaa..
        Mutta on kyllä aika monenlaisia oireita tässä refluksitaudissa (päätellen siitä mitä olen tällä palstalla lukenut.)

• refluksi
        yskää kirjoitti:

silloin tällöin, noin 3-4 kertaa viikossa. Mutta menee nopeasti ohi kun hörppää lasilisen tai useammankin vettä. Useesti aamulla yskittää. Kurkkua kutittaa useammin. Mutta hengenahdistuksesta ei voi puhua. Luulen että syötyäni jotain mahaa ärsyttävää, happoa nousee kurkkuun ja se ärsyttää kurkkua, mutta outoa ettei yskitä useammin, koska hapon pistelevä maku on suussa melkein joka päivä. Suurin ongelman minulla on pistävä kipu joko rintalastan tai vasemman rinnan alapuolella. Kipua on joka päivä, välillä se tulee heti syömisen jälkeen joskus n. parin tunnin päästä siitä. Rasittavaa..
        Mutta on kyllä aika monenlaisia oireita tässä refluksitaudissa (päätellen siitä mitä olen tällä palstalla lukenut.)

olo on hyvä ja ihmeellistä henkeä ei ahdista eikä yskitä.
        Aamukahvin join ja vaaleaa leipää,en ottanut nexiumia.
        Eilen illalla join olutta ja sekään ei tehny oloa huonommaksi nyt aamulla.
        Yksi juttu tässä on ollut,eli olen ottanut tulehduskipulääkettä muutamana päivänä,koska koko yläkroppa oli kipeänä,kuin nivelet olis tulehtunut,aristi ja nyt ei tunnu kipuja,myös henki kulkee.
        Oliskohan tässä joku lihasjuttu taustalla, eli ei voi hengittää siksi kunnolla?

• refluksi
        refluksi kirjoitti:

olo on hyvä ja ihmeellistä henkeä ei ahdista eikä yskitä.
        Aamukahvin join ja vaaleaa leipää,en ottanut nexiumia.
        Eilen illalla join olutta ja sekään ei tehny oloa huonommaksi nyt aamulla.
        Yksi juttu tässä on ollut,eli olen ottanut tulehduskipulääkettä muutamana päivänä,koska koko yläkroppa oli kipeänä,kuin nivelet olis tulehtunut,aristi ja nyt ei tunnu kipuja,myös henki kulkee.
        Oliskohan tässä joku lihasjuttu taustalla, eli ei voi hengittää siksi kunnolla?

tai sitten kun yskin refluksin vuoksi koko ajan,kylkiluut kipeytyy ja hengitys vaikeutuu,kun lihakset jumissa.
        Vaikeaa arvata,mutta ihmeellistä on,onnekis välillä helpottaa ja olo hyvä.

• yskää kirjoitti:

suurimpana ongelmana samankaltainen kipu. Mahalaukussa varmastikin. Oletko ollut tähystyksessä? Mä olin, niin vatsasta löytyi paljon pieniä haavoja, ne varmaankin aiheuttaa sen kivun mulla. Mutta milläpä sen saisi paranemaan... On tosi ärsyttävää kun on AINA maha kipeä!

• ehkä monta asiaa yhdessä

On ollut aiemmin ajoittaista, mutta nyt on ollut jatkuvasti viimeiset 1,5 kuukautta.

Olen ainakin omasta mielestäni ollut jo pitkään refluksivaivainen.
      Tähystyksessä ei kuitenkaan löydetty mitään ihmeellistä, vaikka oireita on ollut jo vuosikausia.
      Jotain lievää kuitenkin ilmeisesti on.
      Jotkut ruoka-aineet tuntuvat aiheuttavan oireita.
      Usein tulee tuntemuksia myös silloin, kun on ollut jonkun aikaa makuulla, kumartuessa jne.
      Happoa ei tulle, sillä tavalla selvästi, suuhun kuin aniharvoin.

Sain lähetteen nyt kyllä myös allergiatesteihin.
      Olen huomannut, että oireilen aivan selvästi myös sen jälkeen, kun olen ollut tekemisissä kuivien heinien kanssa.
      Joudun tekemään heinähommia päivittäin, kun on hevosia omassa pihassa, mutta näköjään ei ole niihin enää mitään asiaa ilman hengityssuojainta. Kurkku on muuten ihan tukossa sen jälkeen.
      Myös tupakansavu on alkanut ärsyttää ja kaikki muu mahdollinen pöly.
      Pitäis vissiin tutkituttaa vielä asunnon mahdolliset haitalliset mikrobit jne., kun on ollut vuosien varrella vesivahinkoja.
      Huomasin oireiden hieman laantuvan, kun pääsiäisen aikaan tytär hoiti nuo heinähommat.

Meikäläisellä oireet ovat ehkä siis monen asian summa.

• Mulla ne tulee öisin. Herään monta kertaa yössä kun kurkkuun sattuu, kirvelee ja yskittää! Mitään varsinaista lääkettä mulla ei ole, mutta ostin apteekista Gavisconia, ja sitä kun otan illalla niin ei yöllä yskitä. Mutta joskus kun unohtuu ottaa niin johan heti yskittää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3814
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3415
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2781
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2428
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1859
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1789
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1746
    8. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      385
      1448
    9. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1437
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1228
    Aihe