Reakt. Hypoglykemia vs diabetes

outoja oireita

Olen aina kärsinyt heikosta olosta jos en syö tarpeeksi usein, varhaisimmat muistot 13-15 v. ikäisenä. Suvussamme on paljon diabetestä, joskaan ei ihan lähisuvussa (ainakin mummoni veli ja sisko, mummoni serkku lapsineen ja toisen serkun pojan tyttö). Nyt viimeiset 4-5viikkoa olen tuntenut oloni tosi huonovointiseksi jos ruokailusta on kulunut n.3 tuntia. Aiemmin huonovointisuus ja heikotus on tullut vasta puolen päivän syömättömyyden johdosta. Olen myös aina ollut janoinen ja käyn pissalla joka yö ainakin kerran. Viime aikoina olen myös kärsinyt usein hiivasta ja odotan juuri tulosta virtsan bakteeriviljelystä kun epäilen virtsatulehdusta. Eivätkös nuo em. tulehdukset ole yleisempiä diabeetikoilla? Olen viimeiset pari päivää kärsinyt myös alaselkäkivuista ja pelkään siksi munuaisteni puolesta. Muutamia kertoja olen yöllä tuntenut ihmeellistä oloa, kuin reiteni puutuisivat ja menisi taju, tuolloin olen käynyt syömässä esim. banaanin.

Eilen kun kävin antamassa virtsanäytettä, hoitaja mittasi verensokerini, joka klo 14 oli 6,8. Olin syönyt klo 13 pari leipää kun tuntui että en pysty kävelemään terv.kesk. ammupalan klo 9.30 voimilla kun heikotti ja oksetti niin paljon. Mitä sanotte lukemasta?

Miten tarkalleen ottaen diabeteksen ja reaktiivisen hypoglykemian alkuoireet eroavat? Luin jostain myös että diabeteksen alkuoireina voi olla 3-4h ruokailusta esiintyvä hypoglykemia.

Menen maanantaina 2h sokerirasituskokeeseen, mutta kertookohan se mitään, kun hypo-oireet tulevat vasta 3-4h ruokailusta...

4

1116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sokkeri

Ei ole hyvä valinta tuo 2 t sokerirasituskoe. Mulla tulee 3 h kohdalla hypo-oireet.

Älä syö äkkimakeita tai valkoisista jauhoista tehtyjä ruokia.

• ja ne vähätkin hitaita

Nopeat hiilihydraatit on tosiaan syytä jättää väliin. Hiilihydraatteja on syötävä vähemmän ja niiden on oltava hitaita. Proteiinia ja rasvaa mukaan. Tällöin verensokerit nousevat hitaammin ja pysyvät tasaisempina. Suuri hiilihydraattikuorma nostaa verensokerit ylös. Insuliini tulee haimasta myöhässä ja sitä tulee vielä silloinkin, kun ei enää tarvita. Tämä saa aikaan juuri tuolla 3 - 4 h paikkeilla helposti alhaisia verensokereita. Levossa ollessa maksa vähitellen korjaa tilannetta ja haimakin lakkaa työntämästä liikaa insuliinia. Myös Guarem-kuiturakeet syönnin yhteydessä voivat parantaa tilannetta. Jos verensokerit tuntuvat kuitenkin menevän liian alas, on nautittava välipa, jossa on myös hitaita hiilihydraatteja ja proteiinia. Ei siis pelkästään esimerkiksi glukoositabletteja, koska tilanne tällöin uusiutuu helposti. Yleensäkin ilmiö on monelle kakkostyypin diabeetikolle tai sen esiastetta sairastavalle tuttu.

Sait jo vastauksen, jossa on viitattu tosi pitkään ketjuun. Voi olla, että samat asiat ovat siinäkin. On niin pitkä ketju, että en jaksa kahlata läpi. :)

• Tilalle sitten?

Hiilareita saa jauhoista esim. Mutta mitä sen tilalle, kun pupun kanssa ei jaksa elää samalla lautasella?? Liha-ja kala-ateriavoittoisilla aterioilla saisi sen näläntunteen paljon paremmin siirrettyä pidemmälle. Mutta sitten on taas tämä ongelma, kun erittyy sitä valkuaista munuaisista liikaa läpi...ja arvo on lievästi koholla. Maitotuotteet on jo lähes nollilla.
        On tämä sellainen tauti, että taidan unohtaa pian kaiken opin ja hoitamisen ja syödä vaan sen mukaan kun tuntuu hyvältä syödä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      85
      4614
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      110
      3830
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      175
      3620
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      58
      2052
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1114
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      963
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      882
    Aihe