3vuotias poika

äitikahden

Joku kokeneempi voisi neuvoa minua.
Meillä siis esikoinen reilu 3vuotias, ja pieni 10kk myös konttailee lattioilla. Esikoinen nukkuu hyvin, on hyvä tapanen ja rauhallinen kaveri.

Asiaan. Esikoinen ei halua ulos. Ennen halusi, mutta nyt viime aikana on aina ollut tappelua. Ei leikkipuisto innosta, ei laskeminen, ei mikään mitä yritän ehdottaa. Alkaa itku, että ei ulos, kotona on vaan hauskaa, mua väsyttää, ei puistoon, mennään myöhemmin jne.. Koetan aina aamusta jo valmistella lähtöä, puhelen että lähdetään pian jonkun askareen jälkeen. Ei onnistu. Itse kysymys on se, että miten mun pitäisi toimia? Raahata se väkisin leikkipuistoon? Rauhottuu usein ulkona, mutta on myös käynyt niin että puistossa itkee vaan kotiin. Minäkin tahtoisin ulkoilla, ja tahtoisin ettei pojasta tule ihan mökkihöperöä. Eilen ei käyty missään, ja tänään poika ei myöskään haluaisi ulos. Eikai näin kauaa saa edes sisällä istua? Pitääkö mun nyt pakata se väkisin tonne ulos, vai odottaa että tulee sellanen päivä kun se itse haluaa? Miten muut toimii?

Päiväkotiin pääsee luultavasti vasta kesän jälkeen. Hakemus on ollut jo kuukausia sisällä, mutta mitään ei ole kuulunut. Minulla on kamalasti huolia, varmaan ympäristön painostuksen takia, että kasvaako pojastani nyt epäsosiaalinen kun ei ole vielä päiväkodissa? Itse olen kuitenkin kotona vielä vuoden-pari. Ihan tyhmiä ajatuksia, mutta ahdistaa silti. Eikä meillä ole lapsi kavereita naapureista, kerran viikossa suurinpiirtein poika näkee ainoat lapsi-kaverinsa. Meidän leikkipuistossa ei koskaan ole ketään, vaikka on iso ja kiva paikka.

3

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti X

Noita huolia on kuule aivan kaikilla. Minun poikani on 1v.10kk ja ihan tuota samaa huolta minullakin. Ilmeisesti lapsesi on vähän erakkoluonne ja tykkää leikkiä yksin kotona. Olen itse sitä mieltä, että meille jokaiselle löytyy tästä maailmasta paikka ihan sellaisena kuin olemme.

Ulkoilusta en osaa sanoa, meillä myös kieltäytyy tuo pieni menemästä ulos. Olen tehnyt sitten niin, että ollaan edes puolituntia päivittäin, että vähän happea saa. Missä kaupungissa muuten asutte? Me asutaan Tampereella, oltaisiin voitu puistotreffata, mutta tuskin te nyt täällä päin asutte.

• dfghgdh

eikö siellä ole mitään kerhoja esim. seurakunnan tai Mannerheimin lastensuojeluliiton. Kyllähän tuon ikäiselle tekisi hyvää leikkiä useammin muiden lasten kanssa, piristyisi ja toisi elämään iloa ja säpinää toisella tavalla. Vaan hienoahan se että kotonakin viihtyy ja pikkisisaruksesta tulee enemmän ja enemmän leikkikaveriksi. Itse etsisin aktiivisesti uusia kuvioita arkeen.

• Milla.M

jos lapsi ei halua lähteä ulos, vaan alka aitkemään ja kieltäytyy, niin kokeile toisen kerran uudelleen.
      Jokapäiväinen ulkoilu ei ole mikään pakko, jos käytte välillä esim. kaupassa rattailla tai kävellen, niin sekin riittää ulkoiluksi.

Jos viet lapsesi väkisin puistoon tms. minne hän ei halua, niin se pahentaa vaan tilannetta. 3-vuotias ei myöskään vielä kaipaa välttämättä toisten lasten seuraa eikä sen enempää muitakaan aktiviteetteja.

Minusta sinun kannattaisi ottaa pehmeämpi ote asiassa, jos lapsi ei halua lähteä, niin älä pakota. Kyllä se pieni varmasti haluaa vielä ulkoilemaan viimeistään siinä vaiheessa, kun lumi sulaa ja hiekkalaatikolle pääsee leikkimään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4148
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3087
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe