Minkälaiset karhunterät kannattaisi laittaa tr-linkoon, kun pitäisi saada polannetta vähemmäksi?
Lingossa näyttäisi olevan terä viidellä pultilla kiinni, onkohan vakio mitoitus? Eli selviääkö pulttaamalla? IKH muistaakseni joskus mainostanut ko. teriä.
"karhunterät" linkoon
19
11967
Vastaukset
- enää kampateriä
verkkoterät nykyisin pika kiinitys reikäjako pitäisi tietää.
- vielä kuiteskin
on myynnissä höylän kampateriä, ei niissä verkkoterät kestä
- meillä on parempi tieto
vielä kuiteskin kirjoitti:
on myynnissä höylän kampateriä, ei niissä verkkoterät kestä
verkkoterästä, kyllä tiehöylän alla ainakin kestävät,ainut mikä on niin kuluvat ei muuta vikaa.
- hammasteriä
myynnissä.Eläpä levitä väärää luuloa.
- terät
IKH:n teriä on myynnissä kahdella eri pulttijaolla.Joten mittaa ensin reikien väli lingostasi ja katso ikh:n sivuilta terien mitat.
Itsellä Leppä-linko ja siinä on pulttikiinnitteiset terät. - jepsis...
ikh myy edelleen sekä suoraa että kaarevaa kampaterää useampaa eri mittaa.. eikä maksa mahdottomia.
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1203418749-T07_Kulutusosat.pdf
sivulla 51. - lumiduunari
Jättää aina karhean pinnan ja sen pystyy eri reijistä pulttaamalla laskemaan alemmas sitä mukaa kun kuluu,eli on pitkäikäinen ja taloudellinen käytössä. Reikäjako nuissa on 305 milliä joten jos linko on vanhalla 290 jaolla niin teet linkoon uudet reijät niin nykyterät käy paikalleen.
- esko22
Minä olen ajanut 26 v tiehöylää ja ajanut kampaterillä ,tasaterillä ,verkko, tappiterillä ja jne.. Onsiinä sivussa tullut omassa käytössä kokeiltua kaikkea. Verkko terät on hyvät kun ne syö polannetta eik jätä liukasta pintaa. Asennuksessa on omat vaikeudet kun ne on korkeita. Kulutusta ne kestää pulannetiellä aika hyvin. Höylässä jos arvioisi niin keskimäärin 10mm/tunti,noin. Kampaterä ottaa alussa tosi hyvin ja sitten se ei tee muutakuin nätin jäljen. Kulutus kestävyys lisääntyy sitä myöten kun teräkuluu ja purenta huonenee myös. Tapeista ei tähän sen enempää. Jos linkoon laittaa niin ennemin verkko kuni kampa. Kannattaa seurata lingon hitsaus saumoja ne joutuu kovemmalle kuin ennen. Virossa tehdyt lingot ei aluksi meinaneet kestää ,en tiedä tätä päivää.
- Kullervo Kovakanki
Laitoomma kokeeksi vanhaan Vesmeläiseen samaa huullos terästä,jota kauhan valmistajat käyttää kauhan huulessa. Jotain hardox- terästä se oli, mutta kyllä sekin oli kuluvaa tavaraa. Ensiksi oli ihan hyvä asvaltilla, otti lumen tyynni. Mutta sitten Hesessä on verkkoterä molemmin puolin ja se on hyvä, mutta kyllä sekin kuluu. Verkkoterä siinämielessä hyvä, ettei tarvii olla heti hiekoittamas, kun jättää rouheisen pinnan. Tai voisit kokeilla kovametallia täytehitsauksena kampaterään, sekin kuluu ja kun hitsaus on kulunut niin kuluminen kiihtyy entisestään.
- P.Ölvästi
hitsailla, on nimittäin saatavilla kovametallihampaisia teriä.... Ne on monessa paikassa ihan hyviä.
Linkoon en huoli kuin kumitetun verkkoterän. Syy: V-mallin lingossa on terämetrejä tuhottomasti suhteessa työleveyteen. Siitä seuraa, että avoimella reikäterällä ajaessa 5 sentin hanki menee kokonaan terien läpi----> keväällä puolen metrin polanne. Kumitetusta lunta ei mene lävitse ja jälki on karhea ja kaunis. - P.Ölvästi
P.Ölvästi kirjoitti:
hitsailla, on nimittäin saatavilla kovametallihampaisia teriä.... Ne on monessa paikassa ihan hyviä.
Linkoon en huoli kuin kumitetun verkkoterän. Syy: V-mallin lingossa on terämetrejä tuhottomasti suhteessa työleveyteen. Siitä seuraa, että avoimella reikäterällä ajaessa 5 sentin hanki menee kokonaan terien läpi----> keväällä puolen metrin polanne. Kumitetusta lunta ei mene lävitse ja jälki on karhea ja kaunis.että täälläpäin jo urakkasopimuksiin tilaajat kirjaavat ne terätyypit jotka kalustoon saa laittaa. 90% tapauksissa vaatimus on kumitettu reikäterä ja höylissä sekä alusterissä vaaditaan kovametalli tai tappiterät. Muilla kuin soppareissa mainituilla terillä ei työmaille tarvitse mennä. Luonnollisesti sama sopimuslauseke siirretään myös alihankkijoidemme sopimuksiin, mikä eräälle urakoitsijalle tuli yllärinä. Se oli laskenut tuntihintansa "hieman" alakanttiin ja luuli ajelevansa talven vanhoilla sileillä "kierrätysterillä" joita oli nurkkiinsa keräillyt. (Ja tietysti aurat jalasten varassa) Kun äijä sitten talven kirskutti paikallisteitä uusillä terillä aura kunnolla alhaalla, tuli talven aurauksista kuulemma tappiota. Että sellaisia urakkamiehiä täälläpäin....
- Terät
P.Ölvästi kirjoitti:
hitsailla, on nimittäin saatavilla kovametallihampaisia teriä.... Ne on monessa paikassa ihan hyviä.
Linkoon en huoli kuin kumitetun verkkoterän. Syy: V-mallin lingossa on terämetrejä tuhottomasti suhteessa työleveyteen. Siitä seuraa, että avoimella reikäterällä ajaessa 5 sentin hanki menee kokonaan terien läpi----> keväällä puolen metrin polanne. Kumitetusta lunta ei mene lävitse ja jälki on karhea ja kaunis.Suora hammasrerä/Metsätyöltä, löytyy sekä 305 ja 290 jaolla. Hukiin laitettiin tollaset ja eipä työjälkeä käy moittiminen. Kestää kulutustakin sikana.
- Terää
P.Ölvästi kirjoitti:
että täälläpäin jo urakkasopimuksiin tilaajat kirjaavat ne terätyypit jotka kalustoon saa laittaa. 90% tapauksissa vaatimus on kumitettu reikäterä ja höylissä sekä alusterissä vaaditaan kovametalli tai tappiterät. Muilla kuin soppareissa mainituilla terillä ei työmaille tarvitse mennä. Luonnollisesti sama sopimuslauseke siirretään myös alihankkijoidemme sopimuksiin, mikä eräälle urakoitsijalle tuli yllärinä. Se oli laskenut tuntihintansa "hieman" alakanttiin ja luuli ajelevansa talven vanhoilla sileillä "kierrätysterillä" joita oli nurkkiinsa keräillyt. (Ja tietysti aurat jalasten varassa) Kun äijä sitten talven kirskutti paikallisteitä uusillä terillä aura kunnolla alhaalla, tuli talven aurauksista kuulemma tappiota. Että sellaisia urakkamiehiä täälläpäin....
Kovametalli hammasterää ei vaadi kyllä kukaan laitettavaksi alaterään tai saatikka höylään..
- verkkoterä?
Terät kirjoitti:
Suora hammasrerä/Metsätyöltä, löytyy sekä 305 ja 290 jaolla. Hukiin laitettiin tollaset ja eipä työjälkeä käy moittiminen. Kestää kulutustakin sikana.
Millainen on kumitettu verkkoterä? Onko siinä "kumia" alalaidassa keräämässä lunta paremmin epätasaiselta tieltä vai reijissä estämässä lumen läpimenon? Eikö sellainen kulu nopeasti?
Minun mielestäni tuo katujen auraamaan lähtö vasta sitten kun uutta lunta on 5-10 cm ja autot ovat jyränneet sen polanteille tulee loppujen lopuksi kalliimmaksi kuin se, että lumi poistettaisiin useammin heti kun sitä on satanut vähemmänkin. - lumiduunari
verkkoterä? kirjoitti:
Millainen on kumitettu verkkoterä? Onko siinä "kumia" alalaidassa keräämässä lunta paremmin epätasaiselta tieltä vai reijissä estämässä lumen läpimenon? Eikö sellainen kulu nopeasti?
Minun mielestäni tuo katujen auraamaan lähtö vasta sitten kun uutta lunta on 5-10 cm ja autot ovat jyränneet sen polanteille tulee loppujen lopuksi kalliimmaksi kuin se, että lumi poistettaisiin useammin heti kun sitä on satanut vähemmänkin.Muuten samanlainen,kuin tavallinen verkkoterä mutta reijät on vulkanoitu kumilla umpeen lumen läpimenon estämiseksi. Maksaa pirusti enemmän kuin tavallinen. Ei siitä tavan verkkoterästäkään haitalle asti lumi läpi mene kun pitää sitä vaan vähän terärungon yli näkösällä.
Yhden reikärivin muuttaminen laskee terää alemmas vain noin 3-senttiä. - Kullero Kovakanki
verkkoterä? kirjoitti:
Millainen on kumitettu verkkoterä? Onko siinä "kumia" alalaidassa keräämässä lunta paremmin epätasaiselta tieltä vai reijissä estämässä lumen läpimenon? Eikö sellainen kulu nopeasti?
Minun mielestäni tuo katujen auraamaan lähtö vasta sitten kun uutta lunta on 5-10 cm ja autot ovat jyränneet sen polanteille tulee loppujen lopuksi kalliimmaksi kuin se, että lumi poistettaisiin useammin heti kun sitä on satanut vähemmänkin.Kumitettu verkkoterä täkäläisen kaupungin höylässä ei ainakaan ole hyvä.Tekee valmiiksi sliipatun ja liukkaan pinnan jota sitten jalankulkijat ja autoilijat sadattavat.Eli välittömästi vaatii hiekotuksen jos meinaa ettei tule kolareita tai päälleajoja. Miksi näin,jos kerran pitäis olla hyvä. En suosittele tuon perusteella. Vai onko kysymys ettei viittitä laskea verkkoterää yhtä pykälää vaan heti kaksi pykälää, jolloin lumi meneekin läpi ilman kumitusta.
- kun ensimmäiset
Kullero Kovakanki kirjoitti:
Kumitettu verkkoterä täkäläisen kaupungin höylässä ei ainakaan ole hyvä.Tekee valmiiksi sliipatun ja liukkaan pinnan jota sitten jalankulkijat ja autoilijat sadattavat.Eli välittömästi vaatii hiekotuksen jos meinaa ettei tule kolareita tai päälleajoja. Miksi näin,jos kerran pitäis olla hyvä. En suosittele tuon perusteella. Vai onko kysymys ettei viittitä laskea verkkoterää yhtä pykälää vaan heti kaksi pykälää, jolloin lumi meneekin läpi ilman kumitusta.
5 metriä, sitten kumit putoaa pois laimmista, puolikkaista reijistä ja tän jälkeen jälki on karheaa.
- höpöttämättä
Kullero Kovakanki kirjoitti:
Kumitettu verkkoterä täkäläisen kaupungin höylässä ei ainakaan ole hyvä.Tekee valmiiksi sliipatun ja liukkaan pinnan jota sitten jalankulkijat ja autoilijat sadattavat.Eli välittömästi vaatii hiekotuksen jos meinaa ettei tule kolareita tai päälleajoja. Miksi näin,jos kerran pitäis olla hyvä. En suosittele tuon perusteella. Vai onko kysymys ettei viittitä laskea verkkoterää yhtä pykälää vaan heti kaksi pykälää, jolloin lumi meneekin läpi ilman kumitusta.
ei muuten pidä sinun satu paikkaansa nimitäin kokemusta on.
- tuon höpöttäjän
höpöttämättä kirjoitti:
ei muuten pidä sinun satu paikkaansa nimitäin kokemusta on.
viestin tuolle kullervo kovakangelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793