Miten pärjäätte kodinhoidon tuella?

Mie vaan kysyn

Hei.
Ensimmäinen lapsemme on nyt 3 kk ikäinen, saan siis tällä hetkellä vanhempainrahaa 700 € kk, eli niukin naukin toimeen tullaan. Mieheni tottakai olettaa, että jään kodinhoidon tuella kotiin hoitamaan lasta sen jälkeen kun vanhempainrahakausi on päättynyt. Eli toisin sanoen minun pitäisi tulla toimeen sillä alle 400€ kk!! Eli lapsilisä ynnä kodinhoidontuki..Minulla menee tällä hetkellä jo pelkkiin pakollisiin laskuihin n. 500€ kk, niin en todella tiedä miten pärjään sitten kun vanhempainrahakausi päättyy...Tottakai mieheni voisi minut elättää helpostikin ja maksella laskuni, mutta en halua elää hänen siivellään! Miten teillä muilla äideillä on tilanne tuon toimeentulon kanssa ketkä olette siis kodinhoidon tuella? Miten tulette toimeen? Maksaako mies kaikki laskut? Milloin aiotte palata takaisin työelämään? Jotenkin minulla on jo nyt huono omatunto siitä, kun olen palaamassa "liian aikaisin" takaisin työelämään, olen siis huono äiti...Mutta kun on pakko saada rahaa, voi muuten äkkiä tulla ulosottomies tutuksi...

43

7431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainaki

      laskut maksetaan sen tililtä kummalla on sillähetkellä enemmän rahaa.. ei kai sitä voi miehen siivellä elämiseksi kutsua jos teillä on yhteinen talous,yhteinen lapsi ja vaikka mitä, jos tuo maksaa sinun laskuja...

      voiko sinulla edes olla niin henkilökohtaisia laskuja yhteisessä taloudessanne jotka eivät liittyisi mitenkään mieheesi ja siitä voisi todellakin tulla tunne että elät siivellä jos hän niitä maksaa??

      ei meillä ainakaan minulle tule mitään sellaisia laskuja joita ei yhtä hyvin voisi maksaa mieheni tililtä.. puhelinlaskuni on tietysti kaikista henkilökohtaisin mutta muutenhan kaikki on yhteisessä käytössä. autokulut,sähkö,vesi,netti siis KAIKKI

      no okei ja jos tilaan esim vaatteita itselleni jostain

    • Tristar

      Joko mies elättää teidät nyt hetken aikaa jos kerran varaa on (et varmaankaan tehnyt sitä lasta yksin etkä kotiin lomalle ole jäämässä... vaan lapsen parhaaksi) tai sitten menet töihin. Välimuotoa ei ole. Kotihoidontuella EI pärjää.

      Elättekö erikseen vai yhdessä? Onko sinun-minun rahat, ja sinun-minun lapsi, vai perhe jonka toimeentulo hankitaan yhdessä?

      ***

    • katrian

      jotenkin pärjää - olen ollut kohta kaksi vuotta hoitovapaalla ja tarkoitus olisi vielä se yksi vuosi olla. Ei tietenkään ole rahaa tuhlattavaksi. Mutta mulle ainakin riittää se, että saa ruokaa lapsille ja laskut maksettua ; ) niin ja ei maksa mies laskuja kun ei sellaista ole...

    • hj,ajl

      hyvin sillä pärjää.meillä tulot on 400e kotih.tuki,100elapsilisä, 560etoimeentulotuki ja vielä 400e asumistuki. vuokra on 580e. ihan hyvin tolla pärjää, meillä mies opiskelee vielä joten meillä ei ole kuin noi tulot ja niistä maksetaan sitten kaikki laskut sun muut. ylimäärästä ei ostella mutta kyllä kaikkeen tarpeelliseen rahat riittää. se on kiinni siitä että miten on tottunut rahoja käyttämään ja mistä suostuu luopumaan että rahat riittää ruokaan.

      tota en ymmärrä että on yhteinen lapsi, asutaan yhdessä ja kenties naimisissa mutta silti on tää mun rahat on mun rahat ja sun rahat on sun rahat... eikö ne menot oo kuitenkin aikalailla yhteiset?? pitäisköhän teijän vähän miehes kanssa jutella asiasta?? eiköhän miehelläski oo velvollisuus maksaa laskuja ja ostaa TEIDÄN PERHEELLE ruokaa.

      ja meillä minä maksan kaikki muut laskut paitsi vuokran joka maksetaan toimeentulotuesta(eli maksan myös mieheni puhelinlaskut ja muut vastaavat). me eletään periaatteella: meidän perhe, meidän rahat eikä näin:meidän perhe, sun rahat, mun rahat erikseen.

    • jos niin

      miehelläsi on myös sinua kohtaan elatusvelvollisuus ( lapsesta nyt puhumattakaan).
      Sinä teet hyvää työtä huolehtemilla miehesi ( ja omasi)lapsen kasvusta ja kehityksestä.
      Tämän ajan miehesi vastaa elatuksestanne.
      Mikä tässä on niin vaikeaa? Yhdessähän te lapsenkin panitte alkuun.
      Sinä et todellakaan siipeile, jos miehesi teidät elättää.
      Jos jostan ihmeellisestä syystä haluat välttämättä maksaa omat menosi, niin silloinhan miehesi on se, joka 'siipeilee' taas sinun kustannulsellasi.
      Vähän vastuuta nyt tuohon ajatteluunkin.

    • tukimies

      Eihän tuollaiseen tilanteeseen ole mitään yhtä ratkaisua. Se riippuu ihan siitä mitä sinä ja miehesi haluatte. Jos molemmat haluavat, että lasta hoidetaan kotona, silloin molempien tulee siihen rahallisesti sitoutua, mikä tarkoittaa sitä, että työssäkäyvä joutuu kantamaan suurimman vastuun raha-asioista. Ei se ole mitään siipeilyä, että hoitaa lasta kotona, jos puoliso käy töissä. Ihan samalla tavalla olisi siipeilyä laittaa lapsi kunnan hoidettavaksi. Joku sitä lasta hoitaa joka tapauksessa.

    • kolmen äiti 78

      Mä en oo koskaan tajunnu sitä kuin jotkut naiset ajattelevat sen olevan siivellä elämistä jos lapset hoidetaan kotona???
      Me ainakin ollaan yhdessä lapset haluttu ja tehty ja yhdessä myös haluttu että he saavat olla kotona hoidossa. Ja silloin kun nämä päätökset on tehty niin samalla se myös tietää sitä että työssäkäyvän vanhemman (meidän tapauksessa miehen) palkasta maksetaan kaikki kulut, eihän tuo kotihoidontuki mihinkään riitä.
      Meillä ei ole sinun ja minun rahoja vaan kaikki rahat menevät yhteiselle tilille johon molemmilla on käyttöoikeus ja pankkikortti. Sieltä minä sitten hoidan laskut, lainat, ruokaostokset, vaatteet yms mitä nyt sitten tarvitaankin.
      Meillä ainakin on toiminut tosi hyvin eikä ikinä ole ollut minkäänlaista puhetta siitä että minä eläisin siivellä. Voisihan nuo lapset hoitoonkin laittaa, mutta on se hoitopaikkakin aika kallista lystiä.......

    • mapee

      ensinnäkin lapsihan on yhteinen joten eiköhän sen hoito ole yhteinen juttu samoin siitä tulevien kustannusten jakaminen olipa ne sitten hoitomaksuja tai sitä, että jää kotiin ja tulot tippuu.

      Joillakin on käytäntö että mies siirtää tavallaan sen puuttuvan rahan taloustilille josta nainen sen käyttää tarpeen mukaan.

      Oikeasti mulla on kyllä hauskaa nyt taas! Ihana akun ollaan aviossa ja jaetaan kaikki jne niin hyvät kuin pahat.. No, me ei olla ja siksi meillä on yhteiset tilit joita kumpikin käyttää tarpeen mukaan. Ei siis väliä paljonko tienaa kukakin kunhan tulot ja menot on taloudessa kunnossa!

      • toimeentulotukilaista:

        "Jokaisella on velvollisuus kykynsä mukaan pitää huolta itsestään ja omasta elatuksestaan sekä, siinä laajuudessa kuin avioliittolaissa (234/1929), lapsen elatuksesta annetussa laissa (704/1975) ja muussa laissa säädetään, puolisonsa sekä alaikäisten lastensa ja ottolastensa elatuksesta."
        Eli et saa toimeentulotukeakaan kun oletetaan että siippa teitä elättää...


    • miehesi on velvollinen

      elättämään sinut ja lapsenne. Avoliitossa olevalle ei kotihoidontuelle jäämistä voi suositella.

      Tyttäreni on kotihoidon tuella elävä yksinhuoltaja ja hänen elämänsä on niin tiukkaa, että olemme joka kuukausi joutuneet avustamaan häntä noin 100e:lla.

      • dfgaa

        "Avoliitossa olevalle ei kotihoidontuelle jäämistä voi suositella. "tää on kyllä ihan ihmisistä kiinni miten asiat hoitaa. vaikka laissa avioliitossa olevilla mies olisi velvollinen elättämään, niin ei niin kaikilla silti ole. laissa lukee kuule vaikka ja mitä, mutta tehdäänkö aina niinkuin laki sanoo? no ei.

        me asutaan avoliitossa mieheni kanssa,meillä on lapsi mutta kyllä se silti on se mies joka elättää vaikka ei naimisissa ollakkaan.

        että kyllä ihan ihmisistä riippuu miten raha-asiansa ja muut asiat hoitaa oli avioliitossa tai ei.


      • siitä, että
        dfgaa kirjoitti:

        "Avoliitossa olevalle ei kotihoidontuelle jäämistä voi suositella. "tää on kyllä ihan ihmisistä kiinni miten asiat hoitaa. vaikka laissa avioliitossa olevilla mies olisi velvollinen elättämään, niin ei niin kaikilla silti ole. laissa lukee kuule vaikka ja mitä, mutta tehdäänkö aina niinkuin laki sanoo? no ei.

        me asutaan avoliitossa mieheni kanssa,meillä on lapsi mutta kyllä se silti on se mies joka elättää vaikka ei naimisissa ollakkaan.

        että kyllä ihan ihmisistä riippuu miten raha-asiansa ja muut asiat hoitaa oli avioliitossa tai ei.

        avioliitossa mies on velvollinen elättämään vaimonsa -ja myös vaimo on velvollinen elättämään miestään, jos tämä esim opiskelee.

        Avoliitossa ei tuollaisia velvollisuuksia ole. Avoliitossa kaikki perustuu "puolisoiden" tunnesuhteeseen. Siinä sitten yhtenä kauniina päivänä mies pakkaa tavaransa ja muuttaa pois. Edes lapsen elatusapua ei ole sovittu maksettavaksi, kun on asuttu yhdessä ilman avioliittoa ja luotettu toiseen. Siinä sitä sitten ollaan pulassa!

        Sovi edes lapsen virallinen elatusmaksu, jonka mies suorittaa tilillesi joka kuukausi säännöllisesti, niin et ole pulassa, kun hän jättää sinut!

        Useimmat naiset eivät edes voisi ottaa vastaan elatusta muulta kuin laillisesti vihityltä aviomieheltään. Onko kivaa olla maksettu rakastajatar? Eikö tilanteesi saa tuntemaan itseään halvaksi?

        Avoliiton tarkoitus on se, että kumpikin maksaa itse oma elämisensä. Ei avoliitossa oleva voi olla kotiäitinä ja toisen elätettävänä! Mars töihin vain, kun ette ole naimisissa!


      • päivää!!!!
        siitä, että kirjoitti:

        avioliitossa mies on velvollinen elättämään vaimonsa -ja myös vaimo on velvollinen elättämään miestään, jos tämä esim opiskelee.

        Avoliitossa ei tuollaisia velvollisuuksia ole. Avoliitossa kaikki perustuu "puolisoiden" tunnesuhteeseen. Siinä sitten yhtenä kauniina päivänä mies pakkaa tavaransa ja muuttaa pois. Edes lapsen elatusapua ei ole sovittu maksettavaksi, kun on asuttu yhdessä ilman avioliittoa ja luotettu toiseen. Siinä sitä sitten ollaan pulassa!

        Sovi edes lapsen virallinen elatusmaksu, jonka mies suorittaa tilillesi joka kuukausi säännöllisesti, niin et ole pulassa, kun hän jättää sinut!

        Useimmat naiset eivät edes voisi ottaa vastaan elatusta muulta kuin laillisesti vihityltä aviomieheltään. Onko kivaa olla maksettu rakastajatar? Eikö tilanteesi saa tuntemaan itseään halvaksi?

        Avoliiton tarkoitus on se, että kumpikin maksaa itse oma elämisensä. Ei avoliitossa oleva voi olla kotiäitinä ja toisen elätettävänä! Mars töihin vain, kun ette ole naimisissa!

        ehkä sulla avoliitto perustu pelkkää tunteeseen, ei meillä. onko sun miehes jättäny sut ku olitte avoliitossa?? oot ehkä hieman katkera..

        en todellakaan tunne itseäni halvaksi!!! meillä yhteinen lapsemme on yhteinen lapsi ja molemmilla on huoltajuus vaikka ei ollakkaan aviossa! hui kauheeta, miten ollaan voitu lapsi saada ku ei olla naimisissa!!!!! apua!!!

        niin ja ehkä sulle se avolitton tarkotus on se että molemmat elättää itsensä, mutta ei meillä. me ollaan perhe siinä missä nekin ketkä on naimisissa ja on lapsia. ja kyllä hyvinkin voi olla kotiäitinä vaikka ei ole naimissa!!

        kaikki ei oo niin mustavalkosta ku sä luulet.
        taidat olla niitä ihmisiä joiden mielestä teidän tapa elää on se ainoa ja oikea.

        hyvää päivän jatkoa neiti/rouva kaikkitietäväinen!!


      • höpöpöpö
        siitä, että kirjoitti:

        avioliitossa mies on velvollinen elättämään vaimonsa -ja myös vaimo on velvollinen elättämään miestään, jos tämä esim opiskelee.

        Avoliitossa ei tuollaisia velvollisuuksia ole. Avoliitossa kaikki perustuu "puolisoiden" tunnesuhteeseen. Siinä sitten yhtenä kauniina päivänä mies pakkaa tavaransa ja muuttaa pois. Edes lapsen elatusapua ei ole sovittu maksettavaksi, kun on asuttu yhdessä ilman avioliittoa ja luotettu toiseen. Siinä sitä sitten ollaan pulassa!

        Sovi edes lapsen virallinen elatusmaksu, jonka mies suorittaa tilillesi joka kuukausi säännöllisesti, niin et ole pulassa, kun hän jättää sinut!

        Useimmat naiset eivät edes voisi ottaa vastaan elatusta muulta kuin laillisesti vihityltä aviomieheltään. Onko kivaa olla maksettu rakastajatar? Eikö tilanteesi saa tuntemaan itseään halvaksi?

        Avoliiton tarkoitus on se, että kumpikin maksaa itse oma elämisensä. Ei avoliitossa oleva voi olla kotiäitinä ja toisen elätettävänä! Mars töihin vain, kun ette ole naimisissa!

        Jos avoliitossa isi pakkaa kamansa ja lähtee, niin se lapsen elatus hoidetaan järjestykseen silloin. Ei sitä etukäteen tehdä.
        Edellyttäen tietysti että isyysasia on papereilla järjestyksessä...senkin kai voi hoitaa vasta erottaaessa... No, toivottavasti kukaan äiti ei ole niin typerä, että olisi isyydentunnustamiset jättänyt jhoitamatta ja luottanut toisen sanaan.


      • äiti itsekkin
        höpöpöpö kirjoitti:

        Jos avoliitossa isi pakkaa kamansa ja lähtee, niin se lapsen elatus hoidetaan järjestykseen silloin. Ei sitä etukäteen tehdä.
        Edellyttäen tietysti että isyysasia on papereilla järjestyksessä...senkin kai voi hoitaa vasta erottaaessa... No, toivottavasti kukaan äiti ei ole niin typerä, että olisi isyydentunnustamiset jättänyt jhoitamatta ja luottanut toisen sanaan.

        "No, toivottavasti kukaan äiti ei ole niin typerä, että olisi isyydentunnustamiset jättänyt jhoitamatta ja luottanut toisen sanaan." niinpä, ja kun lapsen äiti ja isä asuvat yhdessä niin kyllä YLEENSÄ, melkeinpä aina, käydään yhdessä lastenvalvojalla jossa hoidetaan isyyden tunnustus ja on mahdollisuus tehdä yhteishuoltajuus sopimus. ja jos pariskunnalla on kaikki kunnossa(siis toistensa välillä, rakastaa toisiaan jne.)niin nämä molemmat asiat myös yleensä hoidetaan kerralla kuntoon.


      • menepä vähän itseesi

        Mä olen aikanani elättänyt minimipäivärahasta (siis äitiyspäiväraha ja kotihoidontuki) itseni, mieheni, (joka oli täysin rappiolla eikä saanut mitään mistään, eikä asunut kirjoilla samassa taloudessa, eli en hyötynyt hänestä edes talouden koossa) sekä vastasyntyneen tyttöni. Turha selittää ettei niillä rahoilla muka pärjää, kyllä niitä sitten laitetaan johonkin ihan muualle kuin tarpeelliseen.


      • mihinköhän
        siitä, että kirjoitti:

        avioliitossa mies on velvollinen elättämään vaimonsa -ja myös vaimo on velvollinen elättämään miestään, jos tämä esim opiskelee.

        Avoliitossa ei tuollaisia velvollisuuksia ole. Avoliitossa kaikki perustuu "puolisoiden" tunnesuhteeseen. Siinä sitten yhtenä kauniina päivänä mies pakkaa tavaransa ja muuttaa pois. Edes lapsen elatusapua ei ole sovittu maksettavaksi, kun on asuttu yhdessä ilman avioliittoa ja luotettu toiseen. Siinä sitä sitten ollaan pulassa!

        Sovi edes lapsen virallinen elatusmaksu, jonka mies suorittaa tilillesi joka kuukausi säännöllisesti, niin et ole pulassa, kun hän jättää sinut!

        Useimmat naiset eivät edes voisi ottaa vastaan elatusta muulta kuin laillisesti vihityltä aviomieheltään. Onko kivaa olla maksettu rakastajatar? Eikö tilanteesi saa tuntemaan itseään halvaksi?

        Avoliiton tarkoitus on se, että kumpikin maksaa itse oma elämisensä. Ei avoliitossa oleva voi olla kotiäitinä ja toisen elätettävänä! Mars töihin vain, kun ette ole naimisissa!

        voin valittaa kun mieheni ei ole mua avioliitossa elättänyt? Saako jostain sellaisia hakemuksia, että niitä rahoja voi hakea takautuvasti? Onko tyhmempää kuultu???


      • nähäny nälkää
        mihinköhän kirjoitti:

        voin valittaa kun mieheni ei ole mua avioliitossa elättänyt? Saako jostain sellaisia hakemuksia, että niitä rahoja voi hakea takautuvasti? Onko tyhmempää kuultu???

        Jos oletkin niin hyvässä asemassa, että olet voinut huolehtia itse omasta elatuksestasi, oletko?


      • .

        Voin kertoa,että vaikka sais minimirahat Kelasta eikä sossusta sais ollenkaan,sillä rahalla elää kyllä.Kannattaa varmaan vähän kattoa mihin se tytär sitä rahaa syynää..
        Nimim. 3 lapsen yh-äiti Kelan minimirahoilla


      • Anonyymi
        päivää!!!! kirjoitti:

        ehkä sulla avoliitto perustu pelkkää tunteeseen, ei meillä. onko sun miehes jättäny sut ku olitte avoliitossa?? oot ehkä hieman katkera..

        en todellakaan tunne itseäni halvaksi!!! meillä yhteinen lapsemme on yhteinen lapsi ja molemmilla on huoltajuus vaikka ei ollakkaan aviossa! hui kauheeta, miten ollaan voitu lapsi saada ku ei olla naimisissa!!!!! apua!!!

        niin ja ehkä sulle se avolitton tarkotus on se että molemmat elättää itsensä, mutta ei meillä. me ollaan perhe siinä missä nekin ketkä on naimisissa ja on lapsia. ja kyllä hyvinkin voi olla kotiäitinä vaikka ei ole naimissa!!

        kaikki ei oo niin mustavalkosta ku sä luulet.
        taidat olla niitä ihmisiä joiden mielestä teidän tapa elää on se ainoa ja oikea.

        hyvää päivän jatkoa neiti/rouva kaikkitietäväinen!!

        Minä ainakin tuntisin oloni todella ulkopuoliseksi avoliitossa. Olisi hirveää, jos mies ja lapset olisivat J****** ja minä K*****.


      • Anonyymi
        äiti itsekkin kirjoitti:

        "No, toivottavasti kukaan äiti ei ole niin typerä, että olisi isyydentunnustamiset jättänyt jhoitamatta ja luottanut toisen sanaan." niinpä, ja kun lapsen äiti ja isä asuvat yhdessä niin kyllä YLEENSÄ, melkeinpä aina, käydään yhdessä lastenvalvojalla jossa hoidetaan isyyden tunnustus ja on mahdollisuus tehdä yhteishuoltajuus sopimus. ja jos pariskunnalla on kaikki kunnossa(siis toistensa välillä, rakastaa toisiaan jne.)niin nämä molemmat asiat myös yleensä hoidetaan kerralla kuntoon.

        Me emme ole ainakaan tehneet isyyden selvittämistä. Minä olen ehdottanut sitä miehelleni mutta mieheni ei kokenut sitä tarpeelliseksi.


    • ..osittain omillani

      Meillä miehellä niin hyvät tulot, että en saa kotihoidontuen lisäosaa juuri olleskaan eli käteen jää joka kuukausi n. 250e. Tästä maksan oman osuuteni ruokaan, veteen, sähköön, lapsivakuutukseen, nettiin ja puhelimeen (eli pakolliset menoni). Tämän jälkeen ei käteen jääkään mitään. Muut menoni rahoitan säästöilläni (laitoin säästöön ennen vauvan syntymää, jotta voisin olla kotona vauvan kanssa niin kauan kuin mahdollista). Mieheni maksaa vuokran kokonaisuudessaan ja autokulut. Lapseen liittyvät kulut maksetaan lapsilisästä, joka ainakin tähän asti on vielä riittänyt lapsesta aiheutuneisiin vaippa-, ruoka- ym. kuluihin (harrastan osittain kestoilua ja teen ruuat 90%:sti itse). Meille tällainen jako sopinut hyvin, kumpikaan ei tunne oloaan hyväksikäytetyksi. Aion olla kotona niin kauan, että lapsi on lähempänä kolmen vuoden. Tiukkaa on ja tulee olemaan, mutta aion pärjätä!

      • kolmen äiti myös

        tuohon kotihoidontuen lisäosaan ihmeellisiä tuloja tarvita kun jo menee tulorajojen yli... Me ei olla kanssa ikinä saatu sitä (vaikka tulorajat korkeammat ovatkin 4 henkisessä perheessä) ja ihan normipalkkaisessa työssä mies on. Ja nelihenkisessä sanoin siksi koska kelan perhekokohan loppuu kahteen aikuiseen ja kahteen lapseen joten kun meitä on nyt 5 niin kelan laskureitten mukaan silti lasketaan tulorajat yms muut niin ettei kolmatta lasta huomioda missään (paitsi tietty lapsilisässä).

        Kolmesta lapsesta kotihoidon tuki on siis: 294e 60,60 60,60, ja verot pois..... (lapset nyt 5v,4v ja 1v7kk), tiukkaa on mutta kotihoidossa halutaan lapset pitää kunnes nuorin on kolme.


      • hononnn
        kolmen äiti myös kirjoitti:

        tuohon kotihoidontuen lisäosaan ihmeellisiä tuloja tarvita kun jo menee tulorajojen yli... Me ei olla kanssa ikinä saatu sitä (vaikka tulorajat korkeammat ovatkin 4 henkisessä perheessä) ja ihan normipalkkaisessa työssä mies on. Ja nelihenkisessä sanoin siksi koska kelan perhekokohan loppuu kahteen aikuiseen ja kahteen lapseen joten kun meitä on nyt 5 niin kelan laskureitten mukaan silti lasketaan tulorajat yms muut niin ettei kolmatta lasta huomioda missään (paitsi tietty lapsilisässä).

        Kolmesta lapsesta kotihoidon tuki on siis: 294e 60,60 60,60, ja verot pois..... (lapset nyt 5v,4v ja 1v7kk), tiukkaa on mutta kotihoidossa halutaan lapset pitää kunnes nuorin on kolme.

        Miten oletatte että pitäisi saada rahaa huvitteluun?ilman että tienaatte sitä!
        Eihän työttömätkään huvittele pahemmin,kun sossusta pummivat rahaa.Jos pummimalla sais rahaa hyvin,niin kuka täällä töitä tekisi,ja sitten kaikki olisi kusessa.

        Että suu suppuun vaan ja eläkää niukin nahoin penikoittenne kanssa.Työntekijät maksavat teille verorahoistaan rahaa.Tässä nähdään kiittämättömyys.Tehän ette yhteiskunnalle mitään maksa edes,vaan te sitä pummaatte.Jos ei viitsi mennä töihin,vaikka olisi mahdollisuus päiväkotiin viedä penikat,niin matti kukkarossa saatte elääkkin.ihan oikein niille,jotka laiskottelevat eikä tee töitä.hyvät ihmiset tekevät töitä.vaipanvaihtajat eläköön paskanhajussa!


      • kolmen äiti 78
        hononnn kirjoitti:

        Miten oletatte että pitäisi saada rahaa huvitteluun?ilman että tienaatte sitä!
        Eihän työttömätkään huvittele pahemmin,kun sossusta pummivat rahaa.Jos pummimalla sais rahaa hyvin,niin kuka täällä töitä tekisi,ja sitten kaikki olisi kusessa.

        Että suu suppuun vaan ja eläkää niukin nahoin penikoittenne kanssa.Työntekijät maksavat teille verorahoistaan rahaa.Tässä nähdään kiittämättömyys.Tehän ette yhteiskunnalle mitään maksa edes,vaan te sitä pummaatte.Jos ei viitsi mennä töihin,vaikka olisi mahdollisuus päiväkotiin viedä penikat,niin matti kukkarossa saatte elääkkin.ihan oikein niille,jotka laiskottelevat eikä tee töitä.hyvät ihmiset tekevät töitä.vaipanvaihtajat eläköön paskanhajussa!

        edellisessä viestissäni, että tarvitsisin rahaa huvitteluun?? Vai oliko viesti osoitettu minulle, ainakin olit sen viestini perään kirjoittanut....
        Kirjoitin että tiukkaa ajoittain on, mutta olemme itse valinneet lasten kotihoidon.

        Jos kaipaan huvittelua (mitä lie sillä sitten tarkoitatkaan) niin kyllä ne ihan meidän omista rahoista maksetaan, ei sossun tms.
        Verot maksetaan yhteiskunnalle kaikista tuistamme ja vielä korotetulla prosentilla, mikä on järjetöntä sinänsä...
        Töihin meno ei ole viitsimisestä kiinni vaan siitä että HALLUAMME hoitaa pienet lapsemme kotona ja meidän mielestä koti hoito on pienille hyväksi.
        Tiedätkö mitä yhden lapsen päivähoito maksaa yhteiskunnalle? Paljon enemmän kuin se että korottaisivat kotihoidontukea ja näin edistäisivät mahdollisuutta useamman lapsen kotihoitoon.


      • suppuun
        hononnn kirjoitti:

        Miten oletatte että pitäisi saada rahaa huvitteluun?ilman että tienaatte sitä!
        Eihän työttömätkään huvittele pahemmin,kun sossusta pummivat rahaa.Jos pummimalla sais rahaa hyvin,niin kuka täällä töitä tekisi,ja sitten kaikki olisi kusessa.

        Että suu suppuun vaan ja eläkää niukin nahoin penikoittenne kanssa.Työntekijät maksavat teille verorahoistaan rahaa.Tässä nähdään kiittämättömyys.Tehän ette yhteiskunnalle mitään maksa edes,vaan te sitä pummaatte.Jos ei viitsi mennä töihin,vaikka olisi mahdollisuus päiväkotiin viedä penikat,niin matti kukkarossa saatte elääkkin.ihan oikein niille,jotka laiskottelevat eikä tee töitä.hyvät ihmiset tekevät töitä.vaipanvaihtajat eläköön paskanhajussa!

        Itse ainakin henk kohtaisesti olen kaiken repinyt selkänahastani, enkä todellakaan elä verorahoilla, jos nyt äitiyslomalla(jolta palaan töihin heti, koska en taloudellisesti pysty jäämään kotiin)Elän jonkun verorahoilla, niin kyllä täysin omilla verorahoilla. Päivääkään en ole työttömänä elänyt...päivääkään en ole saanut opintotukea, koska on ollut silloinkin pakko tehdä vakitöitä. 2 kertaa olen ollut sairaslomalla 10 vuodessa, eka kerralla autokolarin vuoksi ja tokakerralla, kun raskaus meinasi käynnistyä liian aikaisin. Nyt saan pientä äitiysrahaa sen vuoksi, että kela vähensi vuosituloistani matkakustannukset, joita kertyy vuodessa n 9000e, joista hyväksiluetaan 4500e, josta vähennetään omavastuu 500e joita kuitenkin vain vähennetään verotuksessa noin 2000e. Näin ollen koska olen jaksanut kuluttaa työmatkoihini 3h päivässä autossa istuen(bensarahoja, autonrenkaita, hermoja,tuulilaseja etc kuluttaen. mielummin istuisin kyllä bussissa, junassa, ratikassa, metrossa, mutta kun niitä ei kulje kaikkina vuorokauden aikoina ja kaikkialla), olen saanut siitä korvausta, joka nyt äitiyslomalla vähennetään minulta. Lapselleni joudun hommaamaan yksityisen hoitajan, että pystyn palaamaan vuorotyöhöni, siinä ohella, kun palaan töistä 02.00 saan herätä noin klo 04.00 syöttämään vauvani ja taas 07.00 nousemme ylös. Herää pieni kysymys onko tämä kaikki oikeasti sen arvoista. Lapsettomien ihmisten on varmasti vaikeata ymmärtää sitä että tässä itsekkäässä maailmassa, on vielä ihmisiä, jotka laittavat toisen ihmisen itsensä edelle. Ja näissä tapauksissa oman lapsensa, josta tahtoo kasvattaa yhteiskuntakelpoisia, ja niitä uusia veronmaksajia, koska aina niitä verorahojen käyttäjiä on. Ne ei aina ole työttömät, eikä ne aina ole lapsiperheet, eikä ne aina ole vanhukset, eikä ne aina ole edes kansanedustajat, eikä ne aina ole ihmisiä, ne voivat olla joskus myös asioita, tuotteita ja esineitä) Näin ollen suututtaa tuollainen ahdasmielisyys. Itselläni on mielestäni ollut aina kova työmoraali eli nyt kun sain lapsen elän enään verorahojen siivellä...Kivaa oliko tässä vuosien raatamisessa ja pitkien päivien (pitkällä päivällä en tod tarkoita 08-18 vuoroja) tekemisessä mitään järkeä, kun koskaan ei silti raha ole meinannut riittää, kun ne on menneet veroihin. joita on monenlaisia ansiotulosta-autosta-kiinteistöstä-dieselistä-etcetc

        Toki on näitä asenne työttömiä, jotka eivät viitsi ottaa vastaan lyhyitä työtarjouksia, koska se ei 0le kannattavaa, mutta mikä täällä olisi? oikeasti


      • kolmen ihanan lapsen kotiäiti
        hononnn kirjoitti:

        Miten oletatte että pitäisi saada rahaa huvitteluun?ilman että tienaatte sitä!
        Eihän työttömätkään huvittele pahemmin,kun sossusta pummivat rahaa.Jos pummimalla sais rahaa hyvin,niin kuka täällä töitä tekisi,ja sitten kaikki olisi kusessa.

        Että suu suppuun vaan ja eläkää niukin nahoin penikoittenne kanssa.Työntekijät maksavat teille verorahoistaan rahaa.Tässä nähdään kiittämättömyys.Tehän ette yhteiskunnalle mitään maksa edes,vaan te sitä pummaatte.Jos ei viitsi mennä töihin,vaikka olisi mahdollisuus päiväkotiin viedä penikat,niin matti kukkarossa saatte elääkkin.ihan oikein niille,jotka laiskottelevat eikä tee töitä.hyvät ihmiset tekevät töitä.vaipanvaihtajat eläköön paskanhajussa!

        Työttömät saakin enemmän kun ne äidit jotka hoitavat lapsiaan kotona!!!!


      • Sanskuman
        hononnn kirjoitti:

        Miten oletatte että pitäisi saada rahaa huvitteluun?ilman että tienaatte sitä!
        Eihän työttömätkään huvittele pahemmin,kun sossusta pummivat rahaa.Jos pummimalla sais rahaa hyvin,niin kuka täällä töitä tekisi,ja sitten kaikki olisi kusessa.

        Että suu suppuun vaan ja eläkää niukin nahoin penikoittenne kanssa.Työntekijät maksavat teille verorahoistaan rahaa.Tässä nähdään kiittämättömyys.Tehän ette yhteiskunnalle mitään maksa edes,vaan te sitä pummaatte.Jos ei viitsi mennä töihin,vaikka olisi mahdollisuus päiväkotiin viedä penikat,niin matti kukkarossa saatte elääkkin.ihan oikein niille,jotka laiskottelevat eikä tee töitä.hyvät ihmiset tekevät töitä.vaipanvaihtajat eläköön paskanhajussa!

        Kyllä kotihoidontuella elävä maksaa siitä myös veroo!


      • tiivi&taavi
        hononnn kirjoitti:

        Miten oletatte että pitäisi saada rahaa huvitteluun?ilman että tienaatte sitä!
        Eihän työttömätkään huvittele pahemmin,kun sossusta pummivat rahaa.Jos pummimalla sais rahaa hyvin,niin kuka täällä töitä tekisi,ja sitten kaikki olisi kusessa.

        Että suu suppuun vaan ja eläkää niukin nahoin penikoittenne kanssa.Työntekijät maksavat teille verorahoistaan rahaa.Tässä nähdään kiittämättömyys.Tehän ette yhteiskunnalle mitään maksa edes,vaan te sitä pummaatte.Jos ei viitsi mennä töihin,vaikka olisi mahdollisuus päiväkotiin viedä penikat,niin matti kukkarossa saatte elääkkin.ihan oikein niille,jotka laiskottelevat eikä tee töitä.hyvät ihmiset tekevät töitä.vaipanvaihtajat eläköön paskanhajussa!

        Kyllä kotihoidontuesta maksetaan myös veroja samalla tavalla kuin työssäkävijät!


    • pärjätä tällä

      elämäntyylillä...siksi on pakko mennä töihin. Nautin kun saadaan välillä kaksin käydä Hesassa hotellilomalla, shoppailla hiukan, syödä hyvin ja käydä joskus teatterissa. Nautin kun saadaan suunnitella isompien lasten kanssa lomia mihin mentäs, etelään vaiko lasketteleen, käydään laivareissuilla vähän väliä, syödään hyvin myös arkena,laskut hoidetaan ajallaan ja säästöönkin jää rahaa,elämä on kaikinpuolin mukavaa. Tähän ei olisi mahkuja jos tulot olis 250e/kk. En jaksaisi alituista penninvenytystä ja suunnittelua mihin rahat riittää en vaan jaksaisi. Lapset on menny hoitoon reilu vuoden ikäisinä ja ihan täyspäisiä niistä on tullu. Tämä on meidän ratkaisumme, mutta kunnioittakaamme kaikkien omia ratkaisuja jotka varmasti on hyviä nekin : )

    • kv

      No jotenkuten sitä vaan pärjää kun haluaa. Itsellä tulot hoitovapaalla 371 euroa ja siitä maksan kaksi pakollista laskuani. Loput menee ruokakauppaan, lapsen vaatteisiin ja mahdollisiin heräteostoksiin. Itselleni ostan vaatteita vain pakon edessä. Hiukseni värjään itse vitosen värillä ja anoppi leikkaa hiukseni.

      Mieheni maksaa tällä hetkellä kaikki laskut, elämisen ja lainan. Rahaa ei todellakaan jää säästöön , mutta eipä tässä juuri nyt tartte matkustella. Ehtii sitä työtä tehdä ja matkustella kun lapsi on vanhempi.

      Kaikilla ei varmastikaan ole mahdollista jäädä kotihoidontuelle, vaan töihin on pakko palata taloudellisista syistä. Eikä se ole mitenkään tuomittavampi teko kuin kotiin jääminenkään. Itsellä on vielä mahdollisuus olla jos päänuppi vaan kestää. Laskut tulee hoidettua ja toistaiseksi kukaan ei ole kuollut nälkään.

      • ..

        Onko niitä lapsia pakko hankkia muiden hoidettavaksi jos on tietoinen siitä ettei tule pärjäämään?On se taas jumalauta lapsen vika kun vanhemmat on itsekkäitä paskapäitä.ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA RAHANAHNEET PASKIAISET!


      • 1213
        .. kirjoitti:

        Onko niitä lapsia pakko hankkia muiden hoidettavaksi jos on tietoinen siitä ettei tule pärjäämään?On se taas jumalauta lapsen vika kun vanhemmat on itsekkäitä paskapäitä.ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA RAHANAHNEET PASKIAISET!

        Jos olisin rahanahne olisin jättänyt lapset tekemättä ja elelisin hyvin toimeentulevana työssäkäyvänä sinkkuna, mutta tuskin olisin yhtä onnellinen kuin nyt köyhänä kahden lapsen kotiäitinä. Tietysti voisin mennä töihin ja viedä lapseni yhteiskunnan järjestämään päivähoitoon, se tulisi yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi kuin kotihoidontukeni koska suurinkaan päivähoitomaksu ei kata hoidon kustannuksia..


    • noh..,,..,

      En omaa lapsia, mutta sen voin sanoa, että jos olisit sinkiu, et ikinä tollastakaan rahoitusta arjellesi yhteiskunnalta saisi. Miten joku, joka saa vastikkeetonta rahaa edes 700 euroa joka kuukausi yhteiskunnalta ilmaiseksi vuosikausia, edes kehtaa valittaa, oli penikkalauma sitten yksi tai kuusi?

      Itselläni ei ole lapsia, enkä koskaan edes tekisi niitä, jollei muualta kuin yhteiskunnan yhteisistä verovaroista tulevat muut olemassaolevat kuukausivarat olisi ainakin 3000 euroa.

      Ja köyhät on ihan muita kuin kotiäitejä: jos sulla on vaikka vakava kivulias keskusairaalassa hoidettu vakava fyyysinen elinikäinen sairaus, et saa yhteiskunnalta yhtään mitään, hakematta vuosien aikaista byrokratiasssa sairaan papereita. Kotiäitinä olisi sentään varma toimeentulo yhteiskunnalta, eli sellanen 700- 1500 ilmaisrahaa siitå omiin "äidin menoihin", että omia lapsiaan istuu himassa hoitamassa.

      V'tuttaa, kun ajattelee uranaisia: ne käy töissä ja kaikki raha mitä niillä veroissa menee, menee matameille, jotka aukoo päätään naisista,jotka tekee töitä. Ja tää mielipide on siitä, että kun mä itse olin lapsi: ei v*ttu kumpikaan ainakaan mun vanhemsta ollut poissa työelämästä, vaan muistan tilanteita kuinka äiti tuli puolikuolleena nälästä kokouksista kello 24 ja isäkin koko ajan töissä ja nää - nää ei ollut niitä, joille niiden sukupolven kokoama "sosiaaliraharahasto" olisi tarkoitettu.

      Kotiäitiyttä vastaan ei mitään, mutta sellaisesta elämäntyylistä innostuneet naiset, varmaankin sitten toivon mukaan itse rahoittavat elämäntyylinsä. Ettei sinkkujen ja töissäkäyvien perheiden tarvitse....

      • johan on

        Noh, et "omaa" lapsia ja se kyllä näkyy kirjoituksessasi.
        Jos joskus saat lapsia niin varmaan sitten menet suoraan synnytyslaitokselta töihin ettet saa esim. vastikkeetonta rahaa yhteiskunnalta...
        Ja olet koko ajan töissä ettet ole pois työelämästä, hoh hoijaa..


      • ujhiuhugyu7g
        johan on kirjoitti:

        Noh, et "omaa" lapsia ja se kyllä näkyy kirjoituksessasi.
        Jos joskus saat lapsia niin varmaan sitten menet suoraan synnytyslaitokselta töihin ettet saa esim. vastikkeetonta rahaa yhteiskunnalta...
        Ja olet koko ajan töissä ettet ole pois työelämästä, hoh hoijaa..

        Minun mielestäni lapsia ei tarvitse hankkia, jollei ole niille edellytyksiä elättää. Itse esim. en ikinä tulottomana tekaisisi kakaraa. En omaa lapsia, mutta mun kasvattajien sukupolven naisetkin meni TÖIHIN, eikä molottaneet, että nyt on muka liian vähän rahaa, kun istuu himassa.

        Ja antekeks, muttas se on s*kelin iso summa, että joku eukko vaikka kuusi vuotta istuu himassa keittämässä puuroa omille lapsilleen verovaroillla. Toki valintoja nekin, muta sellaisia valintoja, että siksi vanhukset istuu laitoksissa ilman tarvittavia määrärahoja. Itse maksaisin mieluuummin hyvästä vanhusten hoidosta, kuin työikäisten terveiden ilmaisesta lepolomasta kotona omien lastensa kanssa.

        En koskaan ole kysynyt, että mitäö mun tuntemieni kasvattajien sukupolvi sai rahaa lapsen pynkäämisestä itsesssään, mutta kyllä sen on pitänyt olla vähän, kun tyyiin yhdeksän kuukauden äityusloman jälkeen oli pakko mennä töihin, että voidaan maksa asuntolaina ja maksaa niille lapsille ruoka. Muistan, että 80-luvulla kun olij kakara, lyhytaikaisestii tosin oli esim. kodinhoitajia, mitä ei ole nykyään, mutta kyllä perheet ihan itse maksoi lapsensa. En pystyis,kuvittelem aan, etty mun kasvattajat ikinä olis saaaneet sellaisia etuuksia, kuin nykyään monetkin; ei kaikki, jogtkut lapsiperheet saa.

        Ja sairasta, miten mun viesteihin muokataan kirjoitusvirheitä syystä että kun en esiinny henkilöstatuksella....


    • myös 7x syntynyt

      Joopa joo. Sillon ku minä olin nuori niin äiti teki töitä 8-24 ja isä ei ollu KOSKAAN kotona. Ite piti puurot keittää vaikka olin vasta kolme. Kodinhoitaja kävi vain kerran päivässä ja sekin joutu käveleen koko ajan ylämäkeen ja vastatuuleen.

      Kallistahan se on kun "eukko" makaa himassa 6 vuotta ja kallista on päivähoito ja asuminenkin. Erityisen kallista se on lapsiperheelle itselleen. Kotihoidon tuenkin voisi poistaa. Saattais vaan tulla sellainen ongelma, että äidit lähtis töihin. Hmm eiku tuota taitaisivat lähteä KORTISTOON.

      Sekin ongelma hoituu tietysti niin, että jos perheessä on alaikäisiä lapsia niin vain toinen vanhemmista on oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Mutta hetkinen, jos toinen on kuitenkin töissä niin... No tuota voisikin tehdä niin että jos perheessä on alaikäisiä lapsia niin kumpikaan vanhemmista ei voisi hakea työttömyyskorvauksia.

      Oikeastaan jos niitä lapsia, eli yhteiskunnan riesoja aikoo hankkia niin sietäisi sitten maksaa kaikesta yhteiskunnan palvelusta käyvän hinnan. Yhteiskunnan tuet ja hyvitykset pitäis selvästi kohdentaa yli 30 vuotiaille lapsettomille. Heidän elämänsä on kuitenkin niin hemmetin paljon RANKEMPAA kuin lapsiperheiden. Kaupassa ja linja-autossakin joutuu kuuntelemaan näiden haarojen hedelmien huutoa.

      Suomi nousuun!

    • kahden äiti

      kyl sitä kuule itteeki ottanu pattii elää toisen siivellä..oon eläny siitä asti ku yhtee muutettii kun en saanu työmarkkinatukee ku ukolla nii hyvät tulot..sit tuliki vauva ja sit saini sen minimin vanhemainrahaa (440e/kk) ja sit jäin kotidointuelle ja se oli kuntalisineen sit sen 480e...
      ja toisen synnyttyä ja taas vanhempainrahaa 440e/kk ja sit jäin kotihoidontuelle ja sit sitä tuliki 420-460e/kk..kun ei sit enää asuttukaa kunnassa mis kuntalisää sais..
      ja meil kaikki rahat o yhteisiä..Ei siitä elämisestä muute mitää tulis..Ja meillä onki puhelin liittymät, netti jne. ollu iha alust saakka mun nimissä..Et ukko tienny et ei kunnian kukko laula jos mun luottotiedot polttaa...

    • ei ymmärrä..........

      meillä kyllä laskut maksettiin aina miehen tililtä, minä maksoin ruuat. ei se minusta ole siivellä elämistä, kysessä on kuitenkin perhe. en ymmärrä sinua, ootatko mieluummin sitä ulosottomiestä kuin pyydät mieheltäsi apua laskujesi maksuun?!?!!

    • ja elämä hymyilee???

      Jaaha,vaikeutensa kullakin.Kaikki on niin suhteellista.! Mäkin olen tälläinen tuilla elävä ns."pummi".Enempää en sitte viitsi kertoakaan!

    • asdfgggg

      Kyllä meillä menee tasan niin että laskut maksetaan tulojen mukaan. Esim vuokrasta, vaimo kodinhoitotuki lapsilisä on noin 1/5 osa minun tuloistani joten hän maksaa sen verran vuokraa, minä maksan loput laskut!

      Hän hoitaa lapsen tarpeet.

      • Tyhmiä on

        Kylläpä on tarkkaa matematiikkaa tuo yhteiselämä nykyään.

        Jos yhteiselämä on epävarmaa ja niin onkin kun heti ollaan tekemässä lapsia parisuhteeseen tuntematta kumppania niin tämmöiseen tarkkaan matematiikkaan turvaudutaan.

        Pari kolme vuotta ämmän kituutettua hän kyllästyy ja hakee eroa niin johan yksinhuoltajana on paljon enemmän kulutettavaa varallisuutta.

        Jos äijä tienaa enemmän ja ämmä kotona kakaroiden kanssa niin on naurettavinta minkä tiedän jakaa jotain kuluja yhden suhteen yksi. Puolet ja puolet kuluihin on nähty ja sen parempituloisen päättäessä osto systeemeihin pienempituloisen varat mentyä kokonaan elämisen kuluihin niin ettei saa mitään itselleen muuta kuin maksaa elämisesen kulut.

        Kun ei tarvitse tai halua itse elättää sitä kakaraansa niin on sossun porsaanreikiä mistä mennä läpi niin että yhteiskunta kustantaa kaiken.

        Otetaan huostaan ja otetaan taas takaisin niin yhteiskunta maksaa kaiken. Tehdään lisää kakaraa ja entiset elättävät yhteiskunta niin ettei peritä entisisitä ruokkomaksuja. Tehdä lisää kakaroita niin ettei kukaan huomaa mutta yhteiskuntakin saa nekin elättää.

        Sossu saa olla ylpeä kun saa niin paljon elätettäviä ja koko suomi niin kauan kun toitottavat valkoihoisten lisääntymis toiveita. Sosiaalitapausten määrä lisääntyy juuri sen verran kun sille annetaan toivoa.


    • Anonyymi

      Kannattaa erota. Yh nä pärjää joten kuten paremmin,vaikkei rikkaaksi muutu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe