Mitä

mahtaa olla?

Hei!
Olen 17-vuotias tyttö ja oireinani ovat jatkuvat vatsavaivat. Onko täällä ketään jolla on samaan aikaan ollut vaivoina ripuli, ummetus, ilmavaivat, silloin tällöin polttelu vatsassa, röyhtäily (etenkin heti syömisen ja juomisen jälkeen)sekä joskus kipua myös vasemmalla alavatsassa (paksusuoli mahdollisesti?)? Itselläni vaivoja ollut jo kolmen vuoden ajan jonkun verran, mutta nyt viimeisen vuoden aikana etenkin ilmavaivat käyneet todella kiusallisiksi. Mielestäni esimerkiksi leivän syönti lisää oireita entisestään ja esimerkiksi aamuisin en syö koska muuten en kehtaisi kouluun edes mennä... Terveydenhoitajalla kävin asiasta puhumassa ja pääsin allergiatesteihin, jossa todettiin "jonkinasteinen" maitoallergia (ei siis kovin paha) ja maidon olenkin jättänyt lähes kokonaan pois. Silti oireet jatkuvat aivan samanlaisina...
Lisäksi minulla on puolen vuoden sisällä ollut tavallista enemmän flunssaa ja kuumeilua. Alkanut aina kurkkukivulla. Voisivatkohan nämä kaksi asiaa liittyä yhteen?
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastailla! Vaikka taidan tässä kohta uudestaan mennä käymään siellä terveydenhoitajalla, jos ei asia mihinkään muutu...

4

2358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanna

      Moi!
      Hmm.. terveydenhoitaja ei laittanut kuitenkaan keliakiavasta-ainetesteihin? Oireiden perusteella kannattaisi varmasti mennä. Mielestäni oireet sopivat hyvin keliakiaan, mutta toisaalta voivat olla oireita jostain muusta. Vasta-ainetesteihin pääset varmasti, kun menet uudelleen terveydenhoitajalle ja kerrot epäileväsi keliakiaa ja pyydät päästä testeihin.

      Miulla ei ole tietoa, voisivatko hoitamaton keliakia ja lisääntynyt flunssa ja kuumeilu liittyä toisiinsa. Ehkä? Jos sinulla on hoitamaton keliakia, on ohutsuolesi jatkuvassa tulehdustilassa, niin miksei sillä voisi olla vaikutusta myös yleisesti vastustuskykyyn.

      Ei muuta kun terveydenhoitajalle pyytämään lähetettä keliakiavasta-ainetestiin, sillä näkee jo aika varmasti (90-95% varmuus aikuisilla), mikä on tilanne. Tähystyksessä otettavista näytteistä tehdään varsinainen diagnoosi, joten älä aloita diettiä ennen tähystystä!

      Tsemppiä!

      Pari nettiosoitetta:
      www.keliakialiitto.fi
      www.keliakianuoret.fi
      -> paljon hyviä vinkkejä, tietoa ja vertaistukea, jos keliakia todetaan!

    • Hanna

      Moi!
      Hmm.. terveydenhoitaja ei laittanut kuitenkaan keliakiavasta-ainetesteihin? Oireiden perusteella kannattaisi varmasti mennä. Mielestäni oireet sopivat hyvin keliakiaan, mutta toisaalta voivat olla oireita jostain muusta. Vasta-ainetesteihin pääset varmasti, kun menet uudelleen terveydenhoitajalle ja kerrot epäileväsi keliakiaa ja pyydät päästä testeihin.

      Miulla ei ole tietoa, voisivatko hoitamaton keliakia ja lisääntynyt flunssa ja kuumeilu liittyä toisiinsa. Ehkä? Jos sinulla on hoitamaton keliakia, on ohutsuolesi jatkuvassa tulehdustilassa, niin miksei sillä voisi olla vaikutusta myös yleisesti vastustuskykyyn.

      Ei muuta kun terveydenhoitajalle pyytämään lähetettä keliakiavasta-ainetestiin, sillä näkee jo aika varmasti (90-95% varmuus aikuisilla), mikä on tilanne. Tähystyksessä otettavista näytteistä tehdään varsinainen diagnoosi, joten älä aloita diettiä ennen tähystystä!

      Tsemppiä!

      Pari nettiosoitetta:
      www.keliakialiitto.fi
      www.keliakianuoret.fi
      -> paljon hyviä vinkkejä, tietoa ja vertaistukea, jos keliakia todetaan!

    • minätaaskin

      Toinen vaihtoehto on että ostat itse apteekista keliakian pikatestin, jonka voit tehdä itse kotona. Hiukan vastaavanlainen kuin raskaustesti =) Jos siitä saat positiivisen tuloksen voit mennä suoraan lääkärille ja vaatia sen perusteella lähetettä laboratorioon keliakiatesteihin. Jos se pikatesti on negatiivinen kannattaa etsiä syytä vielä muualta.

    • lköjl

      Toinen vaihtoehto on että ostat itse apteekista keliakian pikatestin, jonka voit tehdä itse kotona. Hiukan vastaavanlainen kuin raskaustesti, mutta tehdään sormenpään verikokeesta =) Jos siitä saat positiivisen tuloksen voit mennä suoraan lääkärille ja vaatia sen perusteella lähetettä laboratorioon keliakiatesteihin. Jos se pikatesti on negatiivinen kannattaa etsiä syytä vielä muualta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4365
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2428
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2126
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      112
      1763
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1402
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      334
      1363
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe