Valaiskaa mulle=)
2-tahti/4tahti erot
14
5580
Vastaukset
- tietäjä.2 tahtisessa on 2 sylinteriä. 4 tahtisessa on 4 sylinteriä. Tulppa sytyttää 2 kertaa kierroksella eikä 2 tahtisessa ole nokka-akselia. Moottoriöljyäkään ei ole 2 tahtisessa. 
 2 tahtinen on kaikinpuolin parempi moottori.
 Poikkeuksiakin on.- olet varsinainentietäjä kun et tiedä 2 ja 4 tahtisen eroja! 
- Heh heh.olet varsinainen kirjoitti:tietäjä kun et tiedä 2 ja 4 tahtisen eroja! Jo löytyi varsinainen itämaan tietäjä. 
 Kaksitahtisessa ei ole öljyäkään?!
 Jo kehitti ihmemyllyn, kun käy pelkällä bensalla ilman voitelua!!
- börbtulppa sytyttää 2 kertaa kierroksella? Kerran kai vaan? 
 Aika itämaan tietäjä olet, tuu meille töihin.
- etevämpibörb kirjoitti:tulppa sytyttää 2 kertaa kierroksella? Kerran kai vaan? 
 Aika itämaan tietäjä olet, tuu meille töihin.Siinä ei mene tehoa hukkaan voiteluöljypumpun käyttöön, jakopään rattaiden ja nokka-akselin pyöritykseen, venttiilin jousien puristeluun. Ja voimaa syntyy jokaisella männän iskulla. 
 Yksi maineikkaimpia 2-tahtisia oli General Motorsin diesel, jonka ääni Amerikoissa oli tuttu Greyhoundin busseista.
- niissä 2-tetevämpi kirjoitti:Siinä ei mene tehoa hukkaan voiteluöljypumpun käyttöön, jakopään rattaiden ja nokka-akselin pyöritykseen, venttiilin jousien puristeluun. Ja voimaa syntyy jokaisella männän iskulla. 
 Yksi maineikkaimpia 2-tahtisia oli General Motorsin diesel, jonka ääni Amerikoissa oli tuttu Greyhoundin busseista.dieseleissä löytyypi voiteluöljypumppu ja 
 nokka -akseli, jos on pakoventtiilit.
- börbniissä 2-t kirjoitti:dieseleissä löytyypi voiteluöljypumppu ja 
 nokka -akseli, jos on pakoventtiilit.Juurikin niin. Se, että onko alakerta toteutettu kuula- ja/tai rullalaakereilla vai liukulaakereilla painevoitella, riippuu paremminkin moottorin sylinteriluvusta, eikä siitä, mitä prosessia moottori tekee (dieseliä lukuunottamatta). 
 Esim. yksisylinterikoneet on käytännössä aina toteutettu kuula- tai rullalaakereilla, riippumatta siitä, onko ne kaksi- vai nelitahtisia. Mutta kaksisylinterisen kohdalla alkaa rivit hajota. Ne ovat suuremmassa koossa (nelitahtisina) liukulaakerein ja painevoideltu. Ja pienemmässä koossa moniosaisella, laakeroidulla kampiakselilla varustettu (kaksitahtisina). 3:stä sylinteristä ja siitä ylöspäin alkaa liukulaakerien valta-alue.
 Ykssylinterinen diesel saattaa olla tosin liukulaakerinen, koska paineet on dieselissä suuret paineet ja liukulaakerin painejakauma laakeripinta-alalle on tasaisempi. Kuulat saattasivat "upota" vierintäpintaansa suuren paineen iskiessa pienelle pinta-alalle, missä kuula koskettaa laakerin pintaa.
 Kyse on kustannuksista, eli rullalaakeroitu akseli pitää tehdä monesta eri palasta, koska keskimmäisetkin laakerit pitää jotenkin saada akseliin. Moniosa-akseli saattaa olla myös "vetelä", toisin kuin yhdesta palasta valettu, liulaakeroitu kampiakseli, mikä on dieseleissä ylensä.
 Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin.
- Jussi´börb kirjoitti:Juurikin niin. Se, että onko alakerta toteutettu kuula- ja/tai rullalaakereilla vai liukulaakereilla painevoitella, riippuu paremminkin moottorin sylinteriluvusta, eikä siitä, mitä prosessia moottori tekee (dieseliä lukuunottamatta). 
 Esim. yksisylinterikoneet on käytännössä aina toteutettu kuula- tai rullalaakereilla, riippumatta siitä, onko ne kaksi- vai nelitahtisia. Mutta kaksisylinterisen kohdalla alkaa rivit hajota. Ne ovat suuremmassa koossa (nelitahtisina) liukulaakerein ja painevoideltu. Ja pienemmässä koossa moniosaisella, laakeroidulla kampiakselilla varustettu (kaksitahtisina). 3:stä sylinteristä ja siitä ylöspäin alkaa liukulaakerien valta-alue.
 Ykssylinterinen diesel saattaa olla tosin liukulaakerinen, koska paineet on dieselissä suuret paineet ja liukulaakerin painejakauma laakeripinta-alalle on tasaisempi. Kuulat saattasivat "upota" vierintäpintaansa suuren paineen iskiessa pienelle pinta-alalle, missä kuula koskettaa laakerin pintaa.
 Kyse on kustannuksista, eli rullalaakeroitu akseli pitää tehdä monesta eri palasta, koska keskimmäisetkin laakerit pitää jotenkin saada akseliin. Moniosa-akseli saattaa olla myös "vetelä", toisin kuin yhdesta palasta valettu, liulaakeroitu kampiakseli, mikä on dieseleissä ylensä.
 Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin."Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin." 
 Juniori leikkasi nurmea 10 vuotta vanhalla leikkurilla, jossa on 1-sylinterinen 3,5hp Briggs&Stratton. Hän tuli valittamaan, että moottori alkoi savuttaa aivan hillittömästi. Kokeilin vehjettä ja totesin savutuksen.
 Hajotin moottorin "atomeiksi" ihan mielenkiinnosta, ajatellen, että ei siinä hyvä pilalle mene, jos vähän vilkaisen. Olihan tuo vehje jo tavallaan hintansa hankkinut.
 Ihmetys oli suuri kun tutkin osia. Moottorin sylinteri ja mäntä näyttivät kuin kaupasta ostetuille. Männässä nätit sorvin jäljet kauttaaltaan, samoin kuin sylinterissä hoonausjäljet eli kuluminen oli ollut vain nimellistä. Männänrenkaiden katkosrakokin oli sallituissa rajoissa. Kampiakselin laakerit ovat tuossa moottorissa toden totta liukulaakereita, ilman laakeriliuskoja. Siis laakeripintana toimii kampikammion alumiinivaluun koneistettu reikä. Kaikki laakeripinnat näyttivät silti kuin vasta koneistetuille.
 "Öljypumppuna" toimii pieni muovinen siipipyörä, joka roiskii öljyä ympäriinsä kampikammiossa eli masiina on roiskevoideltu. Laakeripaineiden täytyy olla tosi pieniä, että roiskevoitelu riittää pitämään paikat kunossa satoja käyttötunteja.
 Kirosin pojalle turhaa purkamista, jolloin hän vasta "muisti" kaataneensa leikkurin juuri ennen savutuksen alkamista. Moottori oli siis saanut öljyä kaasuttimeensa huohottimen kautta tunnetuin seurauksin.
 Tapauksesta on aikaa n. 15 vuotta. Leikkuri toimi moitteettomasti vielä viime kesänäkin.
- xgsfdgbörb kirjoitti:Juurikin niin. Se, että onko alakerta toteutettu kuula- ja/tai rullalaakereilla vai liukulaakereilla painevoitella, riippuu paremminkin moottorin sylinteriluvusta, eikä siitä, mitä prosessia moottori tekee (dieseliä lukuunottamatta). 
 Esim. yksisylinterikoneet on käytännössä aina toteutettu kuula- tai rullalaakereilla, riippumatta siitä, onko ne kaksi- vai nelitahtisia. Mutta kaksisylinterisen kohdalla alkaa rivit hajota. Ne ovat suuremmassa koossa (nelitahtisina) liukulaakerein ja painevoideltu. Ja pienemmässä koossa moniosaisella, laakeroidulla kampiakselilla varustettu (kaksitahtisina). 3:stä sylinteristä ja siitä ylöspäin alkaa liukulaakerien valta-alue.
 Ykssylinterinen diesel saattaa olla tosin liukulaakerinen, koska paineet on dieselissä suuret paineet ja liukulaakerin painejakauma laakeripinta-alalle on tasaisempi. Kuulat saattasivat "upota" vierintäpintaansa suuren paineen iskiessa pienelle pinta-alalle, missä kuula koskettaa laakerin pintaa.
 Kyse on kustannuksista, eli rullalaakeroitu akseli pitää tehdä monesta eri palasta, koska keskimmäisetkin laakerit pitää jotenkin saada akseliin. Moniosa-akseli saattaa olla myös "vetelä", toisin kuin yhdesta palasta valettu, liulaakeroitu kampiakseli, mikä on dieseleissä ylensä.
 Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin.Sylinterien lukumäärällä ei ole osaa. 
 Vierintälaakerointi (neula-) on kalliinpi, mutta kammiohuuhdeltu 2-tahtinen ei muuta voi käyttää, ja kuornan kestokin on mitoituskysymys.
- aapropooJussi´ kirjoitti:"Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin." 
 Juniori leikkasi nurmea 10 vuotta vanhalla leikkurilla, jossa on 1-sylinterinen 3,5hp Briggs&Stratton. Hän tuli valittamaan, että moottori alkoi savuttaa aivan hillittömästi. Kokeilin vehjettä ja totesin savutuksen.
 Hajotin moottorin "atomeiksi" ihan mielenkiinnosta, ajatellen, että ei siinä hyvä pilalle mene, jos vähän vilkaisen. Olihan tuo vehje jo tavallaan hintansa hankkinut.
 Ihmetys oli suuri kun tutkin osia. Moottorin sylinteri ja mäntä näyttivät kuin kaupasta ostetuille. Männässä nätit sorvin jäljet kauttaaltaan, samoin kuin sylinterissä hoonausjäljet eli kuluminen oli ollut vain nimellistä. Männänrenkaiden katkosrakokin oli sallituissa rajoissa. Kampiakselin laakerit ovat tuossa moottorissa toden totta liukulaakereita, ilman laakeriliuskoja. Siis laakeripintana toimii kampikammion alumiinivaluun koneistettu reikä. Kaikki laakeripinnat näyttivät silti kuin vasta koneistetuille.
 "Öljypumppuna" toimii pieni muovinen siipipyörä, joka roiskii öljyä ympäriinsä kampikammiossa eli masiina on roiskevoideltu. Laakeripaineiden täytyy olla tosi pieniä, että roiskevoitelu riittää pitämään paikat kunossa satoja käyttötunteja.
 Kirosin pojalle turhaa purkamista, jolloin hän vasta "muisti" kaataneensa leikkurin juuri ennen savutuksen alkamista. Moottori oli siis saanut öljyä kaasuttimeensa huohottimen kautta tunnetuin seurauksin.
 Tapauksesta on aikaa n. 15 vuotta. Leikkuri toimi moitteettomasti vielä viime kesänäkin.käytössä 18 vuotias Briggs&Stratton moottorilla varustettu leikkuri, jolla ajetaan todella paljon nurmikoita. Uskomaton moottori, ei juuri öljyä kuluta ja toimii vieläkin moitteetta. 
 Kaverilla venemoottorina melkein vastaava toiminut n. 20 vuotta, loppuu vene ennen moottoria.
- HondamiäsHeh heh. kirjoitti:Jo löytyi varsinainen itämaan tietäjä. 
 Kaksitahtisessa ei ole öljyäkään?!
 Jo kehitti ihmemyllyn, kun käy pelkällä bensalla ilman voitelua!!Oiskohan siinä ollu iha vaa tuoreöljyvoitelu 
 
- vähänymärtävä2-tahtikoneessa työtahti jokaisella kemmen kirroksella, koska sen täytös tapahtuu kampikammion kautta. 
 4-tahtikoneessa työtahti jokatoisella kammenkirroksella, koska täytös tahtuu imuventiilin kautta männän yläpuolella.
- kylläpeliselväon2-tahti tarkoittaa normaaliseksiä 
 4-tahti tarkoittaa kimppakivaa
 Wankel tarkoittaa masturbointia
 Turbiini tarkoittaa SM-seksiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset525078
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut283729
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693493
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012848
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral922741
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302680
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa131891
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161656
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2021508
- 1531361