2-tahti/4tahti erot

?????

Valaiskaa mulle=)

14

5619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä.

      2 tahtisessa on 2 sylinteriä. 4 tahtisessa on 4 sylinteriä. Tulppa sytyttää 2 kertaa kierroksella eikä 2 tahtisessa ole nokka-akselia. Moottoriöljyäkään ei ole 2 tahtisessa.
      2 tahtinen on kaikinpuolin parempi moottori.
      Poikkeuksiakin on.

      • olet varsinainen

        tietäjä kun et tiedä 2 ja 4 tahtisen eroja!


      • Heh heh.
        olet varsinainen kirjoitti:

        tietäjä kun et tiedä 2 ja 4 tahtisen eroja!

        Jo löytyi varsinainen itämaan tietäjä.
        Kaksitahtisessa ei ole öljyäkään?!
        Jo kehitti ihmemyllyn, kun käy pelkällä bensalla ilman voitelua!!


      • börb

        tulppa sytyttää 2 kertaa kierroksella? Kerran kai vaan?

        Aika itämaan tietäjä olet, tuu meille töihin.


      • etevämpi
        börb kirjoitti:

        tulppa sytyttää 2 kertaa kierroksella? Kerran kai vaan?

        Aika itämaan tietäjä olet, tuu meille töihin.

        Siinä ei mene tehoa hukkaan voiteluöljypumpun käyttöön, jakopään rattaiden ja nokka-akselin pyöritykseen, venttiilin jousien puristeluun. Ja voimaa syntyy jokaisella männän iskulla.
        Yksi maineikkaimpia 2-tahtisia oli General Motorsin diesel, jonka ääni Amerikoissa oli tuttu Greyhoundin busseista.


      • niissä 2-t
        etevämpi kirjoitti:

        Siinä ei mene tehoa hukkaan voiteluöljypumpun käyttöön, jakopään rattaiden ja nokka-akselin pyöritykseen, venttiilin jousien puristeluun. Ja voimaa syntyy jokaisella männän iskulla.
        Yksi maineikkaimpia 2-tahtisia oli General Motorsin diesel, jonka ääni Amerikoissa oli tuttu Greyhoundin busseista.

        dieseleissä löytyypi voiteluöljypumppu ja
        nokka -akseli, jos on pakoventtiilit.


      • börb
        niissä 2-t kirjoitti:

        dieseleissä löytyypi voiteluöljypumppu ja
        nokka -akseli, jos on pakoventtiilit.

        Juurikin niin. Se, että onko alakerta toteutettu kuula- ja/tai rullalaakereilla vai liukulaakereilla painevoitella, riippuu paremminkin moottorin sylinteriluvusta, eikä siitä, mitä prosessia moottori tekee (dieseliä lukuunottamatta).

        Esim. yksisylinterikoneet on käytännössä aina toteutettu kuula- tai rullalaakereilla, riippumatta siitä, onko ne kaksi- vai nelitahtisia. Mutta kaksisylinterisen kohdalla alkaa rivit hajota. Ne ovat suuremmassa koossa (nelitahtisina) liukulaakerein ja painevoideltu. Ja pienemmässä koossa moniosaisella, laakeroidulla kampiakselilla varustettu (kaksitahtisina). 3:stä sylinteristä ja siitä ylöspäin alkaa liukulaakerien valta-alue.

        Ykssylinterinen diesel saattaa olla tosin liukulaakerinen, koska paineet on dieselissä suuret paineet ja liukulaakerin painejakauma laakeripinta-alalle on tasaisempi. Kuulat saattasivat "upota" vierintäpintaansa suuren paineen iskiessa pienelle pinta-alalle, missä kuula koskettaa laakerin pintaa.

        Kyse on kustannuksista, eli rullalaakeroitu akseli pitää tehdä monesta eri palasta, koska keskimmäisetkin laakerit pitää jotenkin saada akseliin. Moniosa-akseli saattaa olla myös "vetelä", toisin kuin yhdesta palasta valettu, liulaakeroitu kampiakseli, mikä on dieseleissä ylensä.

        Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin.


      • Jussi´
        börb kirjoitti:

        Juurikin niin. Se, että onko alakerta toteutettu kuula- ja/tai rullalaakereilla vai liukulaakereilla painevoitella, riippuu paremminkin moottorin sylinteriluvusta, eikä siitä, mitä prosessia moottori tekee (dieseliä lukuunottamatta).

        Esim. yksisylinterikoneet on käytännössä aina toteutettu kuula- tai rullalaakereilla, riippumatta siitä, onko ne kaksi- vai nelitahtisia. Mutta kaksisylinterisen kohdalla alkaa rivit hajota. Ne ovat suuremmassa koossa (nelitahtisina) liukulaakerein ja painevoideltu. Ja pienemmässä koossa moniosaisella, laakeroidulla kampiakselilla varustettu (kaksitahtisina). 3:stä sylinteristä ja siitä ylöspäin alkaa liukulaakerien valta-alue.

        Ykssylinterinen diesel saattaa olla tosin liukulaakerinen, koska paineet on dieselissä suuret paineet ja liukulaakerin painejakauma laakeripinta-alalle on tasaisempi. Kuulat saattasivat "upota" vierintäpintaansa suuren paineen iskiessa pienelle pinta-alalle, missä kuula koskettaa laakerin pintaa.

        Kyse on kustannuksista, eli rullalaakeroitu akseli pitää tehdä monesta eri palasta, koska keskimmäisetkin laakerit pitää jotenkin saada akseliin. Moniosa-akseli saattaa olla myös "vetelä", toisin kuin yhdesta palasta valettu, liulaakeroitu kampiakseli, mikä on dieseleissä ylensä.

        Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin.

        "Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin."

        Juniori leikkasi nurmea 10 vuotta vanhalla leikkurilla, jossa on 1-sylinterinen 3,5hp Briggs&Stratton. Hän tuli valittamaan, että moottori alkoi savuttaa aivan hillittömästi. Kokeilin vehjettä ja totesin savutuksen.
        Hajotin moottorin "atomeiksi" ihan mielenkiinnosta, ajatellen, että ei siinä hyvä pilalle mene, jos vähän vilkaisen. Olihan tuo vehje jo tavallaan hintansa hankkinut.
        Ihmetys oli suuri kun tutkin osia. Moottorin sylinteri ja mäntä näyttivät kuin kaupasta ostetuille. Männässä nätit sorvin jäljet kauttaaltaan, samoin kuin sylinterissä hoonausjäljet eli kuluminen oli ollut vain nimellistä. Männänrenkaiden katkosrakokin oli sallituissa rajoissa. Kampiakselin laakerit ovat tuossa moottorissa toden totta liukulaakereita, ilman laakeriliuskoja. Siis laakeripintana toimii kampikammion alumiinivaluun koneistettu reikä. Kaikki laakeripinnat näyttivät silti kuin vasta koneistetuille.
        "Öljypumppuna" toimii pieni muovinen siipipyörä, joka roiskii öljyä ympäriinsä kampikammiossa eli masiina on roiskevoideltu. Laakeripaineiden täytyy olla tosi pieniä, että roiskevoitelu riittää pitämään paikat kunossa satoja käyttötunteja.
        Kirosin pojalle turhaa purkamista, jolloin hän vasta "muisti" kaataneensa leikkurin juuri ennen savutuksen alkamista. Moottori oli siis saanut öljyä kaasuttimeensa huohottimen kautta tunnetuin seurauksin.
        Tapauksesta on aikaa n. 15 vuotta. Leikkuri toimi moitteettomasti vielä viime kesänäkin.


      • xgsfdg
        börb kirjoitti:

        Juurikin niin. Se, että onko alakerta toteutettu kuula- ja/tai rullalaakereilla vai liukulaakereilla painevoitella, riippuu paremminkin moottorin sylinteriluvusta, eikä siitä, mitä prosessia moottori tekee (dieseliä lukuunottamatta).

        Esim. yksisylinterikoneet on käytännössä aina toteutettu kuula- tai rullalaakereilla, riippumatta siitä, onko ne kaksi- vai nelitahtisia. Mutta kaksisylinterisen kohdalla alkaa rivit hajota. Ne ovat suuremmassa koossa (nelitahtisina) liukulaakerein ja painevoideltu. Ja pienemmässä koossa moniosaisella, laakeroidulla kampiakselilla varustettu (kaksitahtisina). 3:stä sylinteristä ja siitä ylöspäin alkaa liukulaakerien valta-alue.

        Ykssylinterinen diesel saattaa olla tosin liukulaakerinen, koska paineet on dieselissä suuret paineet ja liukulaakerin painejakauma laakeripinta-alalle on tasaisempi. Kuulat saattasivat "upota" vierintäpintaansa suuren paineen iskiessa pienelle pinta-alalle, missä kuula koskettaa laakerin pintaa.

        Kyse on kustannuksista, eli rullalaakeroitu akseli pitää tehdä monesta eri palasta, koska keskimmäisetkin laakerit pitää jotenkin saada akseliin. Moniosa-akseli saattaa olla myös "vetelä", toisin kuin yhdesta palasta valettu, liulaakeroitu kampiakseli, mikä on dieseleissä ylensä.

        Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin.

        Sylinterien lukumäärällä ei ole osaa.

        Vierintälaakerointi (neula-) on kalliinpi, mutta kammiohuuhdeltu 2-tahtinen ei muuta voi käyttää, ja kuornan kestokin on mitoituskysymys.


      • aapropoo
        Jussi´ kirjoitti:

        "Muistaisin, että Briggs&Strattonin ruohonleikkurimoottorissa oli liukulaakerit ja yksosainen kampiakseli vaikka ei ollutkaan painevoiteluljärjestelmää. Ei siis laadullisesti kovin hyvä. Ihme värkki. Voin toki muistaa väärin."

        Juniori leikkasi nurmea 10 vuotta vanhalla leikkurilla, jossa on 1-sylinterinen 3,5hp Briggs&Stratton. Hän tuli valittamaan, että moottori alkoi savuttaa aivan hillittömästi. Kokeilin vehjettä ja totesin savutuksen.
        Hajotin moottorin "atomeiksi" ihan mielenkiinnosta, ajatellen, että ei siinä hyvä pilalle mene, jos vähän vilkaisen. Olihan tuo vehje jo tavallaan hintansa hankkinut.
        Ihmetys oli suuri kun tutkin osia. Moottorin sylinteri ja mäntä näyttivät kuin kaupasta ostetuille. Männässä nätit sorvin jäljet kauttaaltaan, samoin kuin sylinterissä hoonausjäljet eli kuluminen oli ollut vain nimellistä. Männänrenkaiden katkosrakokin oli sallituissa rajoissa. Kampiakselin laakerit ovat tuossa moottorissa toden totta liukulaakereita, ilman laakeriliuskoja. Siis laakeripintana toimii kampikammion alumiinivaluun koneistettu reikä. Kaikki laakeripinnat näyttivät silti kuin vasta koneistetuille.
        "Öljypumppuna" toimii pieni muovinen siipipyörä, joka roiskii öljyä ympäriinsä kampikammiossa eli masiina on roiskevoideltu. Laakeripaineiden täytyy olla tosi pieniä, että roiskevoitelu riittää pitämään paikat kunossa satoja käyttötunteja.
        Kirosin pojalle turhaa purkamista, jolloin hän vasta "muisti" kaataneensa leikkurin juuri ennen savutuksen alkamista. Moottori oli siis saanut öljyä kaasuttimeensa huohottimen kautta tunnetuin seurauksin.
        Tapauksesta on aikaa n. 15 vuotta. Leikkuri toimi moitteettomasti vielä viime kesänäkin.

        käytössä 18 vuotias Briggs&Stratton moottorilla varustettu leikkuri, jolla ajetaan todella paljon nurmikoita. Uskomaton moottori, ei juuri öljyä kuluta ja toimii vieläkin moitteetta.
        Kaverilla venemoottorina melkein vastaava toiminut n. 20 vuotta, loppuu vene ennen moottoria.


      • Hondamiäs
        Heh heh. kirjoitti:

        Jo löytyi varsinainen itämaan tietäjä.
        Kaksitahtisessa ei ole öljyäkään?!
        Jo kehitti ihmemyllyn, kun käy pelkällä bensalla ilman voitelua!!

        Oiskohan siinä ollu iha vaa tuoreöljyvoitelu


    • vähänymärtävä

      2-tahtikoneessa työtahti jokaisella kemmen kirroksella, koska sen täytös tapahtuu kampikammion kautta.
      4-tahtikoneessa työtahti jokatoisella kammenkirroksella, koska täytös tahtuu imuventiilin kautta männän yläpuolella.

    • kylläpeliselväon

      2-tahti tarkoittaa normaaliseksiä
      4-tahti tarkoittaa kimppakivaa
      Wankel tarkoittaa masturbointia
      Turbiini tarkoittaa SM-seksiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      87
      4362
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      198
      3594
    3. Mitä haluaisit sanoa hänelle juuri nyt?

      💜
      Ikävä
      202
      2971
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      70
      2803
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      55
      2704
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      78
      1270
    7. 60
      1236
    8. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1052
    9. Missä kuussa

      Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      60
      968
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      120
      963
    Aihe