tallinnatunneli

jälleen kerrän herätettiin turha keskustelu tunnelihankkeesta tallinnaan,mutta varmaan joku savisaaren kaverin firma saa tästäkin tutkimuksesta hyvät rahat.melkein ymmärsin englanninkanaalin tunnelihankkeen,mutta kuinka kalliiksi se tuli ja käytetäänkö sitä vieläkään tehokkaasti.
Miksi meidän pitäisi lisätä matkustusta eestiin joka perustuu tällä hetkellä siihen ,että me kuskataan halpaa viinaa,tupakkaa ja eestiläisiä työntekijöitä tänne.20 vuoden kuluttua palkkataso siellä saattaa olla hyvinkin lähellä Suomalaista .
junalipulle tulee varmasti enemmän hintaa kuin nykyisille laivoille jotka pysyvät hengissä taxfree myynnin turvin.Sitäpaitsi suomi maksaa (veronmaksaja)vähintään 95 pros ,sillä kohta kun Eestin velkarahalla rakennettu talous romahtaa sieltä ei ainakaan maksajia löydy.
ehkä pitäisi äänestää asiasta,myös pk seudu n ulkopuolisilta.
Ilmoita

Tunneli saattaa olla Suomelle tarpeellinen lähivuosina, koska Euroopan sisäinen nopea liikenne siirtynee enenevässä määrin lentokoneista juniin. Ilman tunneliyhteyttä emme ole kiinni eurooppalaisessa rataverkossa.

Yhteys on kannattava henkilöliikenteessä vain, jos Virosta on luotijunayhteys Saksan suuntaan. Toinen ilmeisesti vieläkin haasteellisempi vaihtoehto olisi junayhteys Ruotsiin.

Jos ilmaston lämpenenminen on niin nopeaa, että pikalauttaliikennettä voidaan ajaa ympäri vuoden, on tunneliyhteys henkilöliikenteen osalta kyseenalainen. Tavaraliikenteen suunnitelmista en tiedä.
Ilmoita
Mitä tavaraa myydään Suomen ja Viron välisessä liikenteessä taxfreena?Taas yksi mutu nero.
Ilmoita
Kävin tuossa useammalla sivustolla, mistään ei heti pompannu silmiin millimetreinä raideleveydet, mutta useassa oli pointtina tuo jännite ja raideleveys. Juna ei siis voi lähteä Helsingistä, sukeltaa tunneliin ja jatkaa samaa rataa Pariisiin tai Lissaboniin saakka.
Englannin tunnelissa liikennöivien junien lippujen hinnat on niin suolasia, että lentäminen voi tulla halvemmaksi, laivayhteys ainakin. Sama kuoletuspolitiikka tulisi tuossakin kyseeseen, lisäksi laivalippujen hinnat kumminkin nousisivat, kun matkustajamäärät tippuisivat, vaikka tippuisivatkin vain 10 %.
Kuluttaja häviää aina.
3 VASTAUSTA:
Venäjällä ainakin on sama raideleveys kuin Suomessa tai ainakin melkein ja eikös juna puksuta Tallinn Piter väliäkin ihan normaalisti... Mut entäs se sillan teko mikä venäläisillä jäi pikkasen alkumetreille Tallinan päässä siinä keskustan ja piritan välissä kun on semmonen sillan pätkä rannassa se vasta jotakin ois ollu. Kun nyt sais autolla hurrauttaa lahen toiselle puolen siltaa pitkin... Mistäpä tietää vaikka joku päivä rupeevat rakentamaan sitä... nythän se sama porukka rakentaa patotietä Pietarin edustalle:)
pitermees kirjoitti:
Venäjällä ainakin on sama raideleveys kuin Suomessa tai ainakin melkein ja eikös juna puksuta Tallinn Piter väliäkin ihan normaalisti... Mut entäs se sillan teko mikä venäläisillä jäi pikkasen alkumetreille Tallinan päässä siinä keskustan ja piritan välissä kun on semmonen sillan pätkä rannassa se vasta jotakin ois ollu. Kun nyt sais autolla hurrauttaa lahen toiselle puolen siltaa pitkin... Mistäpä tietää vaikka joku päivä rupeevat rakentamaan sitä... nythän se sama porukka rakentaa patotietä Pietarin edustalle:)
suomessa on aivan sama raideleveys kun entisen neuvostoliiton aluella oli, ja saattoi olla myös niissä itäeuroopan maissa, missä oli nekkuarmeija läsnä 50 vuotta, pitihän huolto pelata, suomessa se on peruja venäjän vallan ajalta. Olishan se hienoa nousta junaan vaikka tampereella, ja nousta pois tallinnassa 2.5 tunnin kuluttua, ei tarttis jonottaa terminaaleissa, toivotaan että toteutuu, ja mitä sitten jos siitä vähän joutuu maksamaan, säästyyhän ainakin aikaa reilusti.
647 kertaa kirjoitti:
suomessa on aivan sama raideleveys kun entisen neuvostoliiton aluella oli, ja saattoi olla myös niissä itäeuroopan maissa, missä oli nekkuarmeija läsnä 50 vuotta, pitihän huolto pelata, suomessa se on peruja venäjän vallan ajalta. Olishan se hienoa nousta junaan vaikka tampereella, ja nousta pois tallinnassa 2.5 tunnin kuluttua, ei tarttis jonottaa terminaaleissa, toivotaan että toteutuu, ja mitä sitten jos siitä vähän joutuu maksamaan, säästyyhän ainakin aikaa reilusti.
Suomi ei ole koskaan ollut itse CCCP jäsen vaan Tsaari rakennutti radan Suomeen !
+Lisää kommentti
"junalipulle tulee varmasti enemmän hintaa kuin nykyisille laivoille jotka pysyvät hengissä taxfree myynnin turvin."

että Tallinnanlautoilla ei ole ollut taxfreetä sen jälkeen, kun Viro liittyi EU:hun!

EU-maiden välillä on taxfree kielletty!

Joten tärkein argumenttisi kaatui - kaatuuko johtopäätöksesikin?
1 VASTAUS:
Eiköhän tuo nimi myymälällä laivassa vieläkin ole taxfii tms. monet hinnat on kyllä kalliimmat kuin suomessa maissa (olut 1 kertaa joulukuussa suomessa halvempaa), matkustaminen ei ostosten takia viroon enään ole järkevää. Hotellitkin alkaa olla Suomen hinnoissa.
MIKSI siis enään viroon
+Lisää kommentti
Ensimmäiseksi voisivat baltit (Viro-Latvia-Liettua) rakentaa edes kunnollisen ja toimivan eli 200 km/t kulkevan junayhteyden Tallinnasta mahdollisimman suoraan Puolaan. Sekä sen lisäksi toimivan ratayhteyden pelkästään rahtiliikenteelle nykyaikaisine terminaaleineen halki koko Baltian.
Muutoin tuo Tallinna-tunneli on lähinnä tallinnalaisten ja varsinkin juoppojen suomi-poikien pelkkää haihattelua, josta ei ikinä tule mitään valmista. Ja vielä vähemmän hilloo.
Miten hirvittävä 20 miljardin euron rakentamishinta jaettaisiin? Paljonko siitä maksaisi köyhä Viro, jossa on koko maassa vain 1,3 milj. asukasta. Pelkästään pääkaupunkiseudullamme on 1,1 miljoonaa asukasta, mutta noin pienillä väkimäärillä ei maksettaisi vielä paljon pas...aakaan.
Viinalastien tonnikilometreille tulisi ehkä hieman liikaa hintaa.
Jos joku huuhelo vertaa tässä yhteydessä Viron-tunnelia esim. kanaalitunneliin, kannattaa ehkä ensin katsoa minkälaiset talousalueet ovat kanaalitunnelin kummassakin päässä. Semmoiset vaatimattomat kulmakunnat, kuten mm. Englanti ja Ranska. (Lontoo ja Pariisi) :--) :--)
Vertailun vuoksi:
valtion budjetissa 2018 oli osoittaa koko SUOMEN LIIKENNEVERKON ylläpitoon eli perusväylänpitoon ihan 1,4 miljardia euroa.
Repikää Tallinnan tuubi-haaveilijat ensin siitä huumoria!!!
Ilmoita
Viron ja Suomen raja suljettava, vähenee rikollisuus.
1 VASTAUS:
Viron rikollisuus vähenisi, niin se on.
+Lisää kommentti
Kanaalitunnelin hinnaksi ilmoitettiin sen valmistuttua v. 1994 yli 10 miljardia silloista puntaa eli yli 80 miljardia silloista markkaa. Se oli vuoden 2001 euroina noin 13,5 miljardia euroa ja vuoden 2018 rahassa jo lähes 19 miljardia euroa.

Kanaalitunneli on "vain" noin 50 km pitkä, mutta Tallinna-tunneli noin 80 km. Silti kaikenlaiset selvitysmiehet ovat vetäneet nyt hatusta tallinna-tuubille hintaa vain ja ainoastaan alle 20 mrd. euroa. Halloo, missä yksinkertaisinkin aritmetiikka??!!
Ja huomio: Kanaalitunnelinkin rakentamisbudjetti tuplaantui avajaisiin mennessä.
3 VASTAUSTA:
Ei mitään tunnelia, vaan silta, molemmille puolelle pätkä pengertietä, sitten pääsee junat rekat h-autot polkupyörät liikennöimään
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200805027597668_ul.shtml
Kyllä silta olis mahtava juttu.
Ja varmasti edullisin.
Silta Viroon, Venäläiset rakentamaan.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201803222200830049_ul.shtml
+Lisää kommentti
Täysin huuhaa puuhaa koko pelkkä Tallinna-tuubista unelmointi saati toteutus niin kauan kuin Baltian maat ovat nykyisen kaltaisia risaperseitä.
Kannaalitunnelikin oli harvinaisen pitkään suomeksi sanottuna konkurssikypsässä tilassa pitkälle 2000-luvun alkupuolelle saakka. Vaikka toisessa päässä houkuttelee Pariisi ja toisessa Lontoo.
Lontoon metropolialueen asukasluku on noin 15,0 miljoonaa ja Pariisin metropolialueen noin 11,8 miljoonaa asukasta.
Suomenn koko pääkaupunkiseudulla majailee sen sijaan vain 1,1 miljoonaa ja Tallinnassa 0,4 miljoonaa asukasta.
Lontoon alue on asukasmäärältään 10 kertaa Helsinki-Tallinna ja Pariisin alue lähes 8 kertaa Helsinki-Tallinna.
Viime vuonna 2017 Viroon lähi Suomesta noin 4,5 miljoonaa laivamatkustajaa ja saapuneita oli suunnilleen sama joukko eli 9 miljoonaa päätä yhteensä. Tunnelin hinta on saatava niiden matkalippuihin sellaisenaan lyhentämättömänä. Eihän se tekisi kuin noin 4400 euroa/laivalippu vain yhden vuoden aikana.
Repikää noista kannattavaa votka-, huora- ja huumetuubia Suomenlahden pohjan alle 80 km verran vain 20 miljardilla eurolla!! Jää repimättä.
Ilmoita
Vesterbackan mukaan tunneliin sijoitettu euro palautuu maan päälle 10-kertaisena.
Tarkoitus olisi rakentaa henkilö- ja tavaraliikenteelle omat rautatietunnelit. Helsingin edustan tekosaarelle tulee 50 000 asukkaan kasinokaupunki. Tunneliprojekti on tarkoitus rahoittaa yksityisellä pääomalla.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/50-000-asukkaan-tekosaarta-kaavaillaan-helsingin-edustalle-peter-vesterbackan-suunnitelmissa-suomenlahden-macao-6735260
1 VASTAUS:
Niin ja lehmätkin lentää.

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

+Lisää kommentti
Toivottavasti et ole lipputrokari
Ilmoita
Ehdottomasti pitää rakentaa tunneli Helsingistä Tallinnaan. Ja jatkossa myös Turusta Maarianhaminaan. Jatkotunneli tietenkin sieltä Tukholmaan.

Sitten voitaisiin rakentaa myös Saksaan tunneli ja Atlantin ali Yhdysvaltiohinkin. ei tarvittaisi enää lentomatkustamista, kun koko maapallon ympäri tehtäsiin tunneliverkosto. Tulevaisuudessa on joka tapauksessa pakko rakentaa kaupungit maan alle. Veden alle raknetamisesta aloitettaisiin, jolloin Itämerelle voitaisiin tehdä miljoonille ihmiselle kupukaupungit. Siellä olisi turvallista, kun otsonikerros tuhoutuu.
2 VASTAUSTA:
Kannattaa olla ajoissa liikkeillä, liput menevät vauhdilla kaupaksi.
Nopeet syövät hitaat, lipunvarauksessa.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

tallinnatunneli

jälleen kerrän herätettiin turha keskustelu tunnelihankkeesta tallinnaan,mutta varmaan joku savisaaren kaverin firma saa tästäkin tutkimuksesta hyvät rahat.melkein ymmärsin englanninkanaalin tunnelihankkeen,mutta kuinka kalliiksi se tuli ja käytetäänkö sitä vieläkään tehokkaasti.
Miksi meidän pitäisi lisätä matkustusta eestiin joka perustuu tällä hetkellä siihen ,että me kuskataan halpaa viinaa,tupakkaa ja eestiläisiä työntekijöitä tänne.20 vuoden kuluttua palkkataso siellä saattaa olla hyvinkin lähellä Suomalaista .
junalipulle tulee varmasti enemmän hintaa kuin nykyisille laivoille jotka pysyvät hengissä taxfree myynnin turvin.Sitäpaitsi suomi maksaa (veronmaksaja)vähintään 95 pros ,sillä kohta kun Eestin velkarahalla rakennettu talous romahtaa sieltä ei ainakaan maksajia löydy.
ehkä pitäisi äänestää asiasta,myös pk seudu n ulkopuolisilta.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta