Yhdistelmäehdotuksia

vaavi toukokuussa.

Hei kestoilijat.
Mitä settiä suosittelisitte kestoista vastasyntyneelle?
Äitiyspakkauksen(ImseVimse) kuoret näytti näppäriltä, mutta miten on sen sisävaipan imutehon laita? Näytti niin ohuelta....
Voiko/tarviiko yhdistelmään lisätä lisäimua ja minkälaista? Käykö äitiyspakkauksen harsot lisäimuina, tai alkuun peräti pelkkänä vaippana kuorien sisällä?
Lisäksi ajattelin ompelijana ommella froteesta/fleecestä sisävaippoja. Onko järkevää laittaa itse tehtyihin kapeampi fleece froteiden väliin, vai mikä olisi imukyvyltään hyvä ratkaisu? Ostin kirppikseltä myös parit Popolinin kuorivaipat ja kombolinin sisävaipat (s ja m- kokoja) Onko niissä sisävaipan takasivujen tarrojen tarkoitus kiinnittyä kuorivaipan tarroihin, vai kuinka? Villaisia housuja en allergiani/"pesuongelmien" takia haluaisi käyttää, joten muovikuoret taitavat olla ainoa järkevä vaihtoehto? Olen myös ajatellut tarvittaessa käyttää kertiksiäkin mm. mökkeillessä.
Entä onko jotain muuta paperia, kuin riisipaperia saatavilla, jonka voisi heittää kakan mukana wc- pönttöön?
Itselläni ekosyistä narukuivatus ainoa vaihtoehto (linko kyllä löytyy), joten aio- vaipat ovat myös pitkän kuivumisvälin/ suuremman pyykkivuoren takia pois kuvioista.
laittakaahan tulemaan vinkkejä tiedottomalle, kiitos!

3

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinimarja

      heippa,

      yritän nyt jotain vastata, vaikka paljon oli kysymyksiä ja monet vaippajutut on ihan makuasioita... Mulla on kokemusta kahden lapsen vaipattamisesta ja nyt vuoden verran myös kestovaippakauppiaana, joten erilaisia yhdistelmiä on kokeiltu ja vielä enemmän kuultu juttuja ja mielipiteitä asiakkailta :)

      ÄP:n Imsen kuori on oikein pätevä ja Imsen kuoret ylipäänsäkin suosittuja. Sisävaippa on ihan käypä mutta ei mikään loistava. Flanellin imukyky on yllättävän hyvä, vaikka ohutta onkin. Harsot käy oikein hyvin alkuun vaippana ihan sellaisenaan ( kuori päälle), ÄP:n harsojen imukyky ei silti ole yhtä hyvä kuin oikein vaippaharsoiksi tarkoitettujen (esim. Imsen valkaisemattomat harsot tai Ruskovillan harsot). Halutessaan voi harson keskelle lisätä imua, esim. froteisen muotoonommellun tai vaikka vaan vanhasta pyyhkeestä leikatun imun, mutta suosittelisin vähintään kaksinkertaista imua. Myös flanellinen imu harson kanssa käy hyvin.

      Popolinin kuorista meillä on vain huonoja kokemuksia enkä sitä sisävaippaa ole edes kokeillut, joten niistä en osaa valitettavasti sanoa.

      Riisipaperista haluan sanoa, että sitä ei saa heittää Suomessa vessaan vanhan viemäriverkoston takia. Ihan roskikseen siis vaan. Riisipapereitakin on useita erilaisia, monet kestävät muutamankin käytön jos pesee käsin välissä. Saatavana on myös pestäviä kuivaliinoja vaipan ja pepun väliin laitettavaksi. Riisipsperi ja muut kuivaliinat eivät kuitenkaan ole välttämättömiä, kiinteät jätökset (kuin myös maitokakka) on helppo huuhdella käsisuihkulla vessaan.

      Suosittelen kokeiltavaksi myös taskuvaippaa! Se on (lähes) yhtä helppo kuin AIO ja kuitenkin kuivuu tosi nopeasti. Taskuvaipassa on nimensä mukaisesti tasku, jonka sisälle sujautetaan imut (taiteltua harsoa, mikrokuituimu, foteeta, flanellia, bambua, hamppua...). Likaisesta vaipasta otetaan imut ulos ja sekä tasku(kuori) ja imut pesuun. Hinta on toki hieman korkeampi kuin sisävaippa kuori -yhdistelmässä, mutta myös jälleenmyyntiarvo kannattaa huomioida! Taskuvaippaan riittää imuksi vauvalle esim. yksi mikrokuituimu tai paljon pissaavalle ehkä kaksikin. Pidemmälle vaihtovälille mikrokuituimu (tai froteeimu) hamppuimu on jo tosi tukeva yhdistelmä. Hampun kanssa kannattaa muistaa, että se imee paljon, mutta hitaasti, joten hamppuimun päälle aina jokin nopeasti imevä (vaikka siis sitä froteeta). Jotkut boikotoivat hamppua, koska ilman kuivausrumpua se on aika kova materiaali, mutta minua (eikä lapsia) ei ole kyllä koskaan haitannut. Kyllä se siellä vaipan taskussa ihan hyvin on mennyt, en kyllä suoraan ihoa vasten laittaisi.

      TSI-vaippoihinkaan en voi kyllä antaa vinkkejä, nostan vain hattua :) Itse en osaa ollenkaan ommella ja myönnän että laiskuus on myös suuri este... Mutta mulla on kokemusta sekä froteisesta sisävaipasta että flanellisesta sisävaipasta, ja molemmat ovat pelittäneet hyvin. Froteisessa oli imua neljä kerrosta ja vielä tasku, johon sai tarpeen tullen vielä lisätä imuja. Flanellisen kerroksista en tiedä.

      Itse olen tykännyt enemmän villiksistä kuin muovikuorista, mutta kuten jo alussa totesin, niin makuasioita nämä on. Mitään tyhjentäviä vastauksia en tietty pysty antamaan, mutta toivottavasti jotain ajatuksia edes. Eipä muuta kuin kokeilemaan!

      Ai niin, seuraa ihmeessä oman paikkakuntasi kestovaippatapahtumia, nyt on keväällä vaippahulinoita ainakin Turussa, Tampereella (huhtikuu) ja Hämeenlinnassa (toukokuu). Siellä pääsee mukavasti hiplailemaan vaippoja ja kyselemään lisää. Voit kysyä myös kestovaippayhdistykseltä vaippakassia lainaan, sekin on edullinen tapa tutustua erilaisiin vaippavaihtoehtoihin.

    • alkup.

      Tulikin viestini kahdelle kertaa, mutta kiitos molemmille vastauksista. Lisääkin vielä otetaan vinkkejä vastaan!
      Niin ajattelinkin, ettei riisipaperista tms. ole viemäriin laitettavaa versiota. Sinänsä ajattelin pärjätä ilman ko. tuotetta, mutta onhan sellaisenkin olemassaolosta hyvä olla tietoinen.
      Tietääkö kukaan, koska tarkalleen on esim. Tampereella ne "kestispäivät"?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe