Sytostaatit ja maksa

Elisama

Sytostaatit ja maksa on yhdistelmä joka ei oikein pidä toisistaan.
Utelen tässä sellaista, kenellä on sytostaattihoidon aikana ilmennyt maksan rasvoittumista.
Onko lääkärinne puhunut mitän aiheesta.

27

15026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satunnaisesti vieraileva

maksa-arvo, P-GT. Meinaan siis, että otetaan verestä näytettä päivää ennen sytostaattihoitoja. Viitearvon yli/aliarvo näkyy siinä paperissa otetusta verinäytteestä, onko jotain vialla. Samoin munuaiset, syöpämarkkeri, valkosolut, punasolut, verihiutaleet, Hb, yms. Jos on jotain hässäkkää verikokeen tuloksesta, niin soitetaan sitten suoraan kotiin ja pyydetään joko hoitoon tai lykkäämään sovittu sytostaattihoito,jos veriarvot ovat huomattavasti alle viitearvojen.
      Olin jo 4.sytostaattihoidossa, tällä viikolla. Enää 2 hoitoa.

• joyder

Mulla nousi aina välillä melkein kolminkertaisiksi maksa-arvot ja nytkin tän uuden kohdalla ekaks nousi maksa-arvo ja sitten vasta heilahti syöpämarkkeri, mut kait sekin on yksilöllistä.

• Elisama

Se on hyvin yksilöllistä.
        Joillain ei tapahdu juuri mitään ja joillain johtaa jopa rasvamaksaan, onneksi kuitenkin harvoilla.
        Ylivoimainen enemmistö heiluu siinnä välillä.

• Elisama

Kumma juttu mihin viestit katoaa taas.
        Laitoin tähän vastauksen jo kait tuntu sitten.
        Nyt sitä ei näy missään.

Niin kerroin että tuo rasvoittuminen on kovin yksilöllistä. Arvot kohoaa ainakin hieman taitaa kaikilla. Suurimmalle osalle ei tule rasvamaksaa, mutta on joitain joille tulee.

• Elisama kirjoitti:

Kumma juttu mihin viestit katoaa taas.
        Laitoin tähän vastauksen jo kait tuntu sitten.
        Nyt sitä ei näy missään.

Niin kerroin että tuo rasvoittuminen on kovin yksilöllistä. Arvot kohoaa ainakin hieman taitaa kaikilla. Suurimmalle osalle ei tule rasvamaksaa, mutta on joitain joille tulee.

kun viestit on vähän aikaa hukassa, mutta sitten ne vaan jostain tupsahtaa.Kun on viestin lähettänyt , niin tulee sellainen sivu, että ei internet yhteyttä tai jotain sellaista.Näissä asioissa en ole kovin tekninen....

• sinulla Elisama

sytostaateista ja maksasta?

• sun omat

sytostaatti kokemukset on?

• utale
        sun omat kirjoitti:

sytostaatti kokemukset on?

kuuden syklin jakso taksaaneja ja antrasykliinejä, entäs sun?

Mulla ei maksa ottanut itseensä, taksaaneista arvot kohos hetkellisesti, mutta palautu taas normiksi hoitojen jälkeen.

Elisama, mites sulla itelläs maksa reagoi?

• Elisama
        utale kirjoitti:

kuuden syklin jakso taksaaneja ja antrasykliinejä, entäs sun?

Mulla ei maksa ottanut itseensä, taksaaneista arvot kohos hetkellisesti, mutta palautu taas normiksi hoitojen jälkeen.

Elisama, mites sulla itelläs maksa reagoi?

Saat vastauksen selaamalla aikaisemnpia kirjoituksiani.

• utale
        Elisama kirjoitti:

Saat vastauksen selaamalla aikaisemnpia kirjoituksiani.

mikset voisi vain vastata kysymykseen?

• Elisama
        utale kirjoitti:

mikset voisi vain vastata kysymykseen?

Mitä merkitystä sillä on mitä minulla on ja mitä ei. En tänne laita kovin paljon itsestä koska joku hörhö tallettaa joka sanan ja yrittää käyttää niitä minua vastaan ympäri nettiä.
        Jos tämä olisi sellainen kirjautumispakkopalsta jossa ei voisi kaikki häiriköidä niin laittaisin enemmän itsestäkin.
        Selvyyden vuoksi kerron että joku sairas uhkaili minua täällä Suomi24:ssä aivan vähän aikaa sitten. Eikä ollut mikään lievä uhkaus. Toimitin sen ylläpitoon.
        Tiedän tuon rasvamaksaongelman ja utelin vain kuinka monelle se on tullut ja miten vahvana.
        Niin kerron vielä sen että en aio häipyä täältä uhkailujen vuoksi.

• utale
        Elisama kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on mitä minulla on ja mitä ei. En tänne laita kovin paljon itsestä koska joku hörhö tallettaa joka sanan ja yrittää käyttää niitä minua vastaan ympäri nettiä.
        Jos tämä olisi sellainen kirjautumispakkopalsta jossa ei voisi kaikki häiriköidä niin laittaisin enemmän itsestäkin.
        Selvyyden vuoksi kerron että joku sairas uhkaili minua täällä Suomi24:ssä aivan vähän aikaa sitten. Eikä ollut mikään lievä uhkaus. Toimitin sen ylläpitoon.
        Tiedän tuon rasvamaksaongelman ja utelin vain kuinka monelle se on tullut ja miten vahvana.
        Niin kerron vielä sen että en aio häipyä täältä uhkailujen vuoksi.

että sinä utelet muilta asioita, joita et ole valmis kertomaan itsestäsi???

Aika kummallinen suhtautumistapa kysymykseen, jonka itse esitit meille muille.................

• vaan halunnu
        utale kirjoitti:

Aika kummallinen suhtautumistapa kysymykseen, jonka itse esitit meille muille.................

tuoda asian esiin noin niinkun pehmeemmällä tavalla ettei heti iskeny SYTOSTAATIT TEKEE RASVAMAKSAA. ja jos on jo keronu niin mitä aina samoja toistelemaan. minä löysin sen vielä ja luin silloin kun kerto siitä. ei ollu kaukana takanapäin. eik ollu käyttäny sytoja

• Elisama
        utale kirjoitti:

Jos et ymmärrä niin et.
        Luulen kylläkin ettei kyse ole siitä vaan haluat vain aivan muuta.
        Jos itse keskustelet jossain niin ennenkuin kysyt vaikka toisen kuulumisia niin annatko täyden selvityksen ensin omistasi.
        Entä toisen vointia niin selitätkö perusteellisesti ensin omasi.
        Entä syöpöpotilaan joka on sytoilla niin ennenkuin kysyt kuinka hän on jaksanut niin selitätkö perusteellisesti kuinka sinä jaksoit ja mitä sivuvaikutuksia oli sekä kaiken siihen liittyvän.
        Mieti nyt hieman ennenkuin melskaat.
        Olen tuon asian jo kertonut enkä tosiaankaan kauan aikaa sitten, joten en joka viestiin sitä toista.
        Jos et viitsi etsiä niin ei se minusta tee epäilyttävää.

• Elisama
        vaan halunnu kirjoitti:

tuoda asian esiin noin niinkun pehmeemmällä tavalla ettei heti iskeny SYTOSTAATIT TEKEE RASVAMAKSAA. ja jos on jo keronu niin mitä aina samoja toistelemaan. minä löysin sen vielä ja luin silloin kun kerto siitä. ei ollu kaukana takanapäin. eik ollu käyttäny sytoja

Näin on. Osuit aika lähelle.
        Oli siinnä hieman laajempaakin ajatusta, mutta antaa olla kun jotkut alkoi tästäkin vääntää.

• JHW

Minä kävin pari päivää sitten imusolmuke-metsästyksessä (ultraäänessä), tosin huonolla menestyksellä. Eli ei laajentuneita (tautisia) imusomukkeita.(Hyvä hyvä)
      Lääkäri tutkiessaan sanoi että maksakin ihan puhdas. Johon minä tietysti lohkaisemaan: "Hyvä että puhdas vaikka juuri viikon olen Lapissa ollut".
      Tähän lääkäri tosin vastasi että kyllä pientä rasvoittumista näkyy! Jäin suuresti ihmettelemään mistä maksan rasvoittuminen voisi johtua.
      Ei kukaan minulle ole sanonut että maksa voi rasvoittua sytostaattihoidoista.
      Pitääkin kysyä asiaa hoitavalta lääkäriltäni.
      Hyvä että tuli täällä esille !!!

• Elisama

Joillain rasvat katoaa sytojen loputtua, mutta ei mitenkään nopeasti.
        Joillain vaatii erikoistoimenpiteitä.
        Se rasvan siellä olo ei ole hyväksi varsinkin jos sitä on runsaasti.

• maksa-uutisia

Kun olin päässyt syto-hoitojen puoliväliin eli kolmanteen hoitoon, tuli ultran jälkeen osaston etäinen ja jäykästi käyttäytyvä ylilääkäri "tervehtimään" minua seuraavaan tiputukseen. Häntä en ollut nähnyt, vaikka tiputuksia oli siis joka kolmas viikko.

"Niin, teillä on nyt tuossa ultrassa näkyvissä maksassa rakkuloita. kolme rakkulaa, ehkä etäispesäkkeitä." Teki mieli paeta paikalta. Sytohoitajani katseli ikkunasta ulos, jonnekin kauas, asennosta näki että hänen teki mieli olla jossain muualla, myös.

Siellä ne ovat, edelleen, ne rakkulat. Ja ovat olleet sellaisen kolmisen vuotta.

usein niitä löytyy sattumalöydöksenä ultrassa, eivätkä ole välttämättä mitään vaarallista.

Jo leikkauksessa lääkäri kertoi nähdyn maksassani pientä rasvoittumaa alaosassa maksaa. Sellainen voi kai tulla ylenmäärin kuormitetusta luontaisyrttipitoisestakin ruokavaliosta. Siis se oli ennen kaikkia sytostaatteja. En tosin ole ollut raivoraitis enkä edelleenkään ole.

Sytostaatit takuulla rasittavat koko elimistöä. itselleni jäi tunnottomuutta jalkapohjiin, selvisin siis vähällä.
      Ehkä kannattaisi jättää just syohoitojen ajaksi yrttiteet ja ruusujuuret ja luonnonaineet vähän vähemmälle, arvelen.

Lääkärisi varmaan osaa vastailla sinulle, kysy rohkeasti ja vaadi vastauksia.

• julkaiset

nyt salaista tietoa jota ei saisi potilaille kertoa. sinun IP jäljitetään viranomaisten toimesta ja kirjoittelullesi tulee loppu. etkö tajua jotain asioita ei saa julkaista

• tällaisia

uhkauksia. Eikä muitakaan solvauksia. Anna ensin omat kirjoituksesi viranomaisille. Toimenpiteitä tulee varmasti, ainakin sinun kohdalla.

• Elisama

Oletko sinä oikein järjissäsi.
        Puhut aivan sekavia - salaista tietoa muka HAH HAA

• Elisama

On se kummaa kun vastasin tähän, mutta vastausta ei ilmaannu.
        Kysyn vaan, mikä osa siinnä oli salaista tietoa ?

• mitäpä salailisin

ällistyin sinun uhkailevaa viestiä. Jos minä kerron oman potilaskokemukseni, ei se ole salaista tietoa enää. Ja minun oma valinta että kerroin. Kukaan ei varmaan ole kiinnostunut siitäkään, kenen tietyn henkilön kokemus on kyseessä... tunnen olevani 'turvallisesti incognito' eli tuntematon. Siis vaikka IPosoitteeni voisi ehkä jäljittää.

Olet kyllä oikeassa siinä, että potilaan asioista ei kukaan hoitohenkilökunnasta tai muista työntekijöistä saa kertoa kellekään ulkopuoliselle.

mutta kuten sanottu, itse päätin kertoa nuo maksa-kokemukseni. Ja sikäli onnellisena, etteivät ne rakkulat todella ole mitään vaarallista, vaan niitä voi aivan hyvin olla kellä tahansa, eivät vaan tule tietoon ennenkuin osutaan ultraamaan sieltä.

joten äläpä ota turhaa pulttia (ja mites se sinun oman IP osoitteen jäljittämisen laita onkaan?)

• Elisama
        mitäpä salailisin kirjoitti:

ällistyin sinun uhkailevaa viestiä. Jos minä kerron oman potilaskokemukseni, ei se ole salaista tietoa enää. Ja minun oma valinta että kerroin. Kukaan ei varmaan ole kiinnostunut siitäkään, kenen tietyn henkilön kokemus on kyseessä... tunnen olevani 'turvallisesti incognito' eli tuntematon. Siis vaikka IPosoitteeni voisi ehkä jäljittää.

Olet kyllä oikeassa siinä, että potilaan asioista ei kukaan hoitohenkilökunnasta tai muista työntekijöistä saa kertoa kellekään ulkopuoliselle.

mutta kuten sanottu, itse päätin kertoa nuo maksa-kokemukseni. Ja sikäli onnellisena, etteivät ne rakkulat todella ole mitään vaarallista, vaan niitä voi aivan hyvin olla kellä tahansa, eivät vaan tule tietoon ennenkuin osutaan ultraamaan sieltä.

joten äläpä ota turhaa pulttia (ja mites se sinun oman IP osoitteen jäljittämisen laita onkaan?)

Älä välitä tuosta möykkääjästä. En ymmärrä mitä han ajaa takaa muuta kuin palstan tyhjenemistä ja loppumista.

• ystävätär

yhdellä miun tuttavalla naisella, 58 v. on keuhkosypä jota on myös joissain imusolmukkeissa ja kurkkutorvessakin kai. Hän saa stytostaattihoitoa. Solumyrkkyhoito piti lopettaa, kunmaksa-arvot hyppäsivät n. 300:aan. Hän juo paljon kaljaa,väkeviäkin ja viiniä, mutta olutta menee varmasati päivittäin. Mitäs maksa tästä tykkää. En ole voinut sanoa mitään. Kaipa itse tietää mitä tekee. Syöpä havaittu viime syksynä. Vaivoja ollut jo aiemmin (keuhkoputken tulehdusta ja yskää ja köhimistä, hänellä on myös astma). Kovin on kyllä reippaan oloinen henkilö. Hengästyy tietysti!

• Ystävätär

ei varmaan kauan kestä tai siis se maksa.

• Elisama

On paha yhdistelmä - sytostaatit ja kalja.
        Ei maksa kauan kestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1403
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1360
    3. 76
      1155
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1096
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      951
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      935
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      36
      899
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      855
    9. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      831
    10. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      825
    Aihe