Asiakaspalvelutyö puhelimitse

Tyttö20v....

Sain äskettäin puhelun yhdestä rekrytointi-firmasta. Tarjosivat työmahdollisuutta. Kyseessä puhelimitse tapahtuva asiakasneuvonta-työ, autetaan asiakkaita laskutuksen ongelmissa. Olen ollut työttömänä suht kauan, ja alan olemaan jo siinä pisteessä että mikä tahansa työ käy. Lupasin jo mennä kyseisen rekrytointi-firman haastatteluun maanantaina. Tiistaina alkaisivat ne oikeat haastattelut itse työpaikassa.

Ainoa ongelma on, että pelkään jo muutenkin puhelimessa puhumista. En enää niin paljon kuin alussa, mutta yleensäkään minulla ei ole niin hyvät suulliset ilmaisutaidot, ilmeisesti ujouden ja jännittämisen vuoksi. Tulee usein hiljaisia hetkiä ja "öö"-sanomisia. Toiseksi, laskut ovat mielestäni aina olleet niitä tylsimpiä ja monimutkaisimpia papereita.

Toisaalta työhön on kuukauden palkallinen koulutus ja siinä oppisi jo jotain, vaikka maailman tylsin aihe onkin. Ja ehkä pääsisin tästä pelosta eroon alkamalla tuollaiseen työhön.

Mutta kannattaakohan mun nyt edes mennä sinne haastatteluun? Vai yrittäisinkö teeskennellä että olen kiinnostunut ja yrittäisin sitten parhaani, mikäli pääsisin? Vai olisiko ok mainita haastatteluissa hyvien puolieni lisäksi myös se, että minua jännittää tuonkaltainen asiakaspalvelu?? Eih, etsivät tietenkin niitä ulospäinsuuntautuneita, puheliaita ja reippaita asiakaspalvelijoita...

4

1038

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmaisutaidot

kehittyy vaan harjoituksen kautta. Eikä sitä kannata turhaa jännittää, koska asiassa ei mitään jännitettävää ole. Sulle annetaan ohjeet ja koulutus siihen asiakasneuvontaan, ja varmasti löytyy joku esimies jolta voi ohjeita kysyä. Hiljaisia hetkiä tai ööö-pätkiä ei tule kun tiedät puhuttavan aiheen jo etukäteen, asiakkaan kertoessa mikä hänen puolellaan on epäselvää.

Itse olin aika ujo mies(23) ennen, mutta asia muuttui lähes kokonaan erään työpaikan seurauksena. Kyseisessä työssä joutuu olemaan jatkuvasti erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä, joten jos supliikkia ei ole jo ennestään niin sitä kyllä tarttuu vaikka väkisin. Positiivisten kokemusten kautta itseluottamus kasvaa, ja samalla alkaa ihmetellä miksi sitä niin paljon jännitti. Negatiivisia kokemuksia tulee aina, mutta positiiviset kokemukset tukee näidenkin käsittelyä(suurin osa asiakkaista on ihan mukavia, mutta idiootteja mahtuu joka joukkoon:). Pitää vaan mielessä sen että tekee asiat kuten on ohjeistettu. Jännitystä aiheuttaa rutiinin puuttuminen, mutta kun rutiinin saa kerran luotua ei mitään ongelmaa enää ole.

Tuossa työhaastattelussa ei välttämättä kannata kaikkia huonoja puolia kertoa tai niitä erityisemmin korostaa. Haastattelussa haastattelija luultavasti ymmärtää laittaa asiat perspektiiviin, koska tietää kuulevansa hieman liioittelua(oletko koskaan kuullut työntekijästä joka kertoo olevansa epäluotettava luotettavan sijaan?). Jos huonoja puolia haluaa välttämättä kertoa niin kannattaa valita ns. työn kannalta harmittomia huonoja puolia, joista sitten voi sivumennen mainita. Kuten itsekin huomasit niin kannattaa ottaa työ siltä kannalta että kehität sitä kauttaa sosiaalisia taitojasi, ja sivussa ne laskutkin on vähän helpompi maksaa. Vaikka aihe on mielestäsi tylsä, tuskin kuitenkaan teet tuota työtä lopun elämääsi.

Jokaisessa ujossa ihmisessä asuu puhelias ja ulospäinsuuntautunut ihminen, se vaan täytyy uskaltaa päästää esiin.

Menet haastatteluun, teet hienon cv:n ja hyvän vaikutuksen siihen haastattelijaan. Jos haluat vähän valmistautua niin kannattaa miettiä mitä kysyisit itse henkilöltä joka on hakemassa tuollaista työtä. Etkä mainitse niitä "huonoja" puoliasi ellei niitä erikseen kysytä. Työ opettaa ja rutiini kehittyy, ja vuoden parin päästä et voi kuin ihmetellä mitä ihmettä alunperin oikein ujostelit.

Aurinkoista tsemppiä sulle haastatteluun ja uuteen työhön:)

• ..........

Yritä vaan ajatella, ettet koskaan tuu näkemään niitä ihmisiä kasvokkain joille puhut. Ja ku keskustelet niistä laskujutuista, niin eihän siinä mitään hiljaisuuksia tule... Luulis ainaki. Ku on joku tietty aihe mistä "pitää" puhua. Kasvokkainhan on just se hankalaa ku se aihe katoaa jonnekki.

• miten nin ei voi tulla?

voin helposti kuvitella kun asiakas kysyy jotain, en pysy selityksen perässä, sitten kun pitäisi vastata jotain niin en osaa, tai tulee jotain "ööö...tuotatuota...odotas kun etsin vähän tietoja täältä koneelta...hmm....mitenköhän tuo nyt sitten menee...voisitko selittää uudestaan? okei...tuota tuota...mitenköhän mä nyt tän sitten selittäisin heh heh...ööööö...."

• Häpeän olla ihminen

Jaa-a..en itse voisi alkaa moiseen. Sanoisin suoraan, etten kykene. Voivat vaikka katsoa puhelinlaskuni, koska en koskaan puhu puhelimessa :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      166
      4797
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      104
      3964
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3569
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3370
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      55
      3321
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      34
      2751
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2569
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2266
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      20
      1908
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      36
      1778
    Aihe