Sähköjohtoa

Mistä saa hki

Mistä helsingin seudulla saa laadukasta auto/vene sähköjohtoa ja liittimiä. Biltema ja motonet ei käy ja yleiseletroniikassa ei ole, vaan sellanen paikka mistä metritavarana saa laadukkaita johtoja ym sähkö tarvikkeita.Tarvetta on esim: 8mm2 kaapelille.

23

6200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marit9078

Lauttasaaren myymälästä ostaisin, kunnon tavaraa

• bilnet

Tuskin kupari on kovinkaan erilaista sähköliikkeessä verrattuna Biltemaan tai Motonetiin, mutta omapa on päätöksesi.

8mm2 ei ole standardikoko eli tuskin löytyy mistään, mutta jos sekin on kriittinen, niin laita kaksi 4mm2 johdinta rinnakkain.

• bilnet

Laita sellaiset liittimet, joiden materiaali on sama kuin liitettävässä laitteessa olevassa liittimessä. Siis jos laitteen liitin on sinkittyä peltiä, ei kannata johtoon laittaa fosforipronssiliitintä. Huonommasta materiaalista tehty liitin syöpyy kosteissa olosuhteissa nopeasti, kokemusta on. Trailerin valoissa sinkki muuttui 3 kuukaudessa sinkkikloridiksi, joka on eriste (toki erittäin vaikea paikka).

• koska

siellä ei myydä metritavarana ja ei ole oikeita kokoja, ja sähköjohdoissa on suuria eroja, kuparista en tiedä. Maritiimi on johtojen osalta rajallinen paikka. Ja mitä tulee 8 neliön piuhaan niin on kyllä ihan normi koko. Kahden kaapelin rinnan vetäminen on semmonen tee se itse ratkaisu joten ei kiitos.

• koska
        koska kirjoitti:

siellä ei myydä metritavarana ja ei ole oikeita kokoja, ja sähköjohdoissa on suuria eroja, kuparista en tiedä. Maritiimi on johtojen osalta rajallinen paikka. Ja mitä tulee 8 neliön piuhaan niin on kyllä ihan normi koko. Kahden kaapelin rinnan vetäminen on semmonen tee se itse ratkaisu joten ei kiitos.

ostin biltemasta joskus kutistesukallisa apikoita niitä vaalean sinisiä ja kyllä on surkeita apikoita, vaikka puristaa miten niin irtoaa pikku vedosta ja liitintä ei pidä kiinni muu kun kutiste sukka, jos joku väittää muuta ei ole kunnon apikoilla tehnyt liitoksia.

• maarapu
        koska kirjoitti:

ostin biltemasta joskus kutistesukallisa apikoita niitä vaalean sinisiä ja kyllä on surkeita apikoita, vaikka puristaa miten niin irtoaa pikku vedosta ja liitintä ei pidä kiinni muu kun kutiste sukka, jos joku väittää muuta ei ole kunnon apikoilla tehnyt liitoksia.

saa mielestäni ihan hyvää johtoa, mutta liittimien kanssa olisin varovainen. Sen lisäksi Biltemasta saa kätevää kuparivaseliinia, jota voi tunkea liitoksiin. Etenkin akunnavat se pitää hyvässä kunossa, kun pitää kosteuden poissa liitoksesta.

Bilteman liittimet toimivat varmaan ihan hyvin, jos puristamisen jälkeen juottaa vielä piuhan kiinni. Näin ainakin sulakkeella suojatuissa johdoissa, jotka eivät pääse kuumenemaan.

• biltema
        maarapu kirjoitti:

saa mielestäni ihan hyvää johtoa, mutta liittimien kanssa olisin varovainen. Sen lisäksi Biltemasta saa kätevää kuparivaseliinia, jota voi tunkea liitoksiin. Etenkin akunnavat se pitää hyvässä kunossa, kun pitää kosteuden poissa liitoksesta.

Bilteman liittimet toimivat varmaan ihan hyvin, jos puristamisen jälkeen juottaa vielä piuhan kiinni. Näin ainakin sulakkeella suojatuissa johdoissa, jotka eivät pääse kuumenemaan.

Taisi olla vääräpaikka kysyä. Unohdetaan biltema,motonet kuten ensinmäisessä viestissä kerroin, biltemasta ei saa metritavaraa ja 8 neliön piuhaa. Aika vaikea juottaa kutiste sukallista apikoa, apikoa ei ole tarkoitus juottaa siihen on omat liittimet. Ei taida tulla yhtään vastausta kysymykseen.

• .....
        biltema kirjoitti:

Taisi olla vääräpaikka kysyä. Unohdetaan biltema,motonet kuten ensinmäisessä viestissä kerroin, biltemasta ei saa metritavaraa ja 8 neliön piuhaa. Aika vaikea juottaa kutiste sukallista apikoa, apikoa ei ole tarkoitus juottaa siihen on omat liittimet. Ei taida tulla yhtään vastausta kysymykseen.

"Malmin autolaaksossa" on sellainen liike kuin
        Adita.

• Nomutta
        koska kirjoitti:

Abiko on huonoa aina laadultaan. Sun pitää ostaa AMP:in liittimiä jos sä hyviä haluat. Niin ja sitten oikeat AMP:in puristustyökalut kanssa. Jos sää et niitä malta ostaa niin hae sitten vaan biltemasta, saman suden saat halvemmalla.

Mulle ei kelpaa nekään. Mä ostan juotettavia, juotan hyvin ja putsaan juotteen pirtulla pois ja laitan liimallisen kutistesukan päälle.

Eikä tartte tulla sanoon, että puristettavat on parempia kuin juotettavat, ne on jos tumpelo tekee molemmat mutta jos hyvin tekee molemmat niin juotettava on aina parempi.
        Ja sitten joku väittää, ettei juotos kestä tärinää. No ei kestäkkään jos ei sido kunnolla. Sitäpaitse vene ei ole erityisen tärisevä ympäristö ollenkaan.

• maarapu
        biltema kirjoitti:

tarvitse välittää, niin marssi läheiseen sähköliikkeeseen tai Maritimiin. Jos taas etsit hyvää halvalla, pitää ostaa soveltaen halpakaupoista ja laatukaupoista.

Bilteman piuhojen laatu on ihan hyvää, ja koko kelan saa usein samalla hintaa kuin puolet sitä metritavarana. sen sijaan Bilteman liittimiin en luottaisi ja siksi tina kolvi tulee apuun. Tinaus onnistuu ihan hyvin, kun nyppää ne kutistesukat yms. eristeet pois. turhia ovat kumminkin.

8mm2 piuha saattaa myös olla aika harvinaista. 10mm2 on taas yleistä ja sitä kannattaisi käyttää edellisen sijaan.

Alkuperäisiä Abikoja taisi joskus tuoda maahan Atoy Oy ja sieltä selvinnee sinua lähinnä oleva jälleenmyyjä. Noiden laatuabikojen kanssa pitää olla oikeat räikkäpihdit, jotka ovat aika kalliit, muuten et saa juurikaa hyötyä kalliista liitimestä. Tai jos tuo kauppa ei ollut Atoy, niin tuolta (http://www.abiko.com/) selvinnee kuka noita nykyään tuo maahan.

Ja ihan suotta sinä haukut harrastelijapalstaa vääräksi, kun ihmiset yrittävät parhansa mukaan sinua auttaa.

• kiitos avusta
        maarapu kirjoitti:

tarvitse välittää, niin marssi läheiseen sähköliikkeeseen tai Maritimiin. Jos taas etsit hyvää halvalla, pitää ostaa soveltaen halpakaupoista ja laatukaupoista.

Bilteman piuhojen laatu on ihan hyvää, ja koko kelan saa usein samalla hintaa kuin puolet sitä metritavarana. sen sijaan Bilteman liittimiin en luottaisi ja siksi tina kolvi tulee apuun. Tinaus onnistuu ihan hyvin, kun nyppää ne kutistesukat yms. eristeet pois. turhia ovat kumminkin.

8mm2 piuha saattaa myös olla aika harvinaista. 10mm2 on taas yleistä ja sitä kannattaisi käyttää edellisen sijaan.

Alkuperäisiä Abikoja taisi joskus tuoda maahan Atoy Oy ja sieltä selvinnee sinua lähinnä oleva jälleenmyyjä. Noiden laatuabikojen kanssa pitää olla oikeat räikkäpihdit, jotka ovat aika kalliit, muuten et saa juurikaa hyötyä kalliista liitimestä. Tai jos tuo kauppa ei ollut Atoy, niin tuolta (http://www.abiko.com/) selvinnee kuka noita nykyään tuo maahan.

Ja ihan suotta sinä haukut harrastelijapalstaa vääräksi, kun ihmiset yrittävät parhansa mukaan sinua auttaa.

Olen kyllä kiitollinen avusta. Mutta kaikki tyrkyttävät sitä biltemaa muttakun sieltä ei edelleenkään saa johtoa kun pussitettuna 5m pätkissä ja suurin koko on 6 neliö joten se biltema pitää unohtaa.Ja mitä tulee martiimiin niin ei siellä myydä mitään erikois piuhaa ja liittimiä.

• Vanha kipinä

En tiedä Helsingin seudun liikkeitä, mutta suosittelen menemään sellaiseen liikkeeseen jossa myydään ja korjataan autosähkölaitteita.
      Yleensä nämä liikkeet ei myy mitään paskaa, vaan valikoimat ovat hyvät ja tekevät vaikka johdonpätkät valmiiksi jos tarvis.
      Jos veneeseen halutaan kestävät liitokset, niin silloin kaikki liittimet, ainakin isommat, kannattaa varmistaa tinaamalla.

• vielä kerran

Tinaaminen on kaksipiippuinen juttu. Se tekee kyllä liittimen ja johdon välisen liitoksen hyväksi, mutta vastaavasti aiheuttaa sen, että johto katkeaa tärinässä helposti.

• sipoossa

sieltä löytyy erilaista kaapelia ja liitintä. Löytyy sipoon itäsalmesta porvoontien varresta. Vai onko se jo helsinkiä...

• löytyy...

biltema!

• -insinööri-

Miksi haluat metritavaraa kalliilla. Osta koko kelallinen niin saat samalla rahalla susivarojakin ja johtoa tarvitsee aina mikäli osaa sitä käyttää. Miksi tahdot nimenomaan 8 mm2 johtoa. Laita 10mm2 jos sitä on saatavilla niin on parempi.
      Vai onko jossain ohjeessa käsketty hankkia xx metriä 8mm2 kaapelia.
      Käytähän järkeäsi tai teetä osaavalla.

P.S.
      Mies kävi tekemään vaimolleen rommikakkua.
      Ohjeessa käskettiin ottamaan rommia, jauhoja, munia yms.
      Mies pääsi kohtaan 'otetaan rommia' kunnes rommi loppui....

Niin että mites tämä tähän liittyi.... no siihen älyn käyttöön.

• sähköliikeitä tiedossa

Tarvitsen metritavarana siksi että saan laitettua eriväreillä 6m pitkät pätkät ja en viitsi ostaa 50m rullaa joka väriä. Ja olen ihan itse mitannut pätkät mitä menee. Siksi laittaisin 8 neliöistä että saan sen uitettua helpommin suojaputkeen mikä on laminoitu veneen runkoon ja on ´8neliöiselle tosi ahdasta ja 10:piä en saa siiheen 5m uitettua kun on mutkiakin matkalla.

• Nyt unohdetaan
        sähköliikeitä tiedossa kirjoitti:

Tarvitsen metritavarana siksi että saan laitettua eriväreillä 6m pitkät pätkät ja en viitsi ostaa 50m rullaa joka väriä. Ja olen ihan itse mitannut pätkät mitä menee. Siksi laittaisin 8 neliöistä että saan sen uitettua helpommin suojaputkeen mikä on laminoitu veneen runkoon ja on ´8neliöiselle tosi ahdasta ja 10:piä en saa siiheen 5m uitettua kun on mutkiakin matkalla.

Olen kiitollinen kaikille avusta. Nyt alkaa menemään aiheen vierestä kun pitää perustella miksi teen mitäkin ja miksi biltema ei kelpaa. Tiedän kyllä mitä olen tekemässä mutta en ole ostanut helsingistä välineitä sähköhomiin joten en tiedä liikkeitä täällä joten siksi kyselin. Hieman ihmetyttää kun puhutaan vene sähköjä tehdessä "harrastelu" välineistä, ei ihme kun jää veneitä merelle. Kiitos avusta ja hyvää kesää.

• outlanderisti
        Nyt unohdetaan kirjoitti:

Olen kiitollinen kaikille avusta. Nyt alkaa menemään aiheen vierestä kun pitää perustella miksi teen mitäkin ja miksi biltema ei kelpaa. Tiedän kyllä mitä olen tekemässä mutta en ole ostanut helsingistä välineitä sähköhomiin joten en tiedä liikkeitä täällä joten siksi kyselin. Hieman ihmetyttää kun puhutaan vene sähköjä tehdessä "harrastelu" välineistä, ei ihme kun jää veneitä merelle. Kiitos avusta ja hyvää kesää.

KVG!!!! No tarkemmin Lintsin lähellä on Entinen Bosch pääpaikka se vois olla yks tai Autosähkö Nykänen.

• Aditassa

Adita Malmilla myy metritavaraa ja kelvollisen laatuisia liittimiä. Siellä sen lisäksi tiedetään venesähköistä enemmän kuin monessa muussa paikassa. Paras käymistäni kaupoista, joita on jo jokunen.

• outlanderisti
      • löytymään

Kiitokset tosta vinkistä, näyttää viralliselta ja siltä mitä etsin.

• Aunuksenkarjala
        löytymään kirjoitti:

Kiitokset tosta vinkistä, näyttää viralliselta ja siltä mitä etsin.

Motonetissakin myydään sähköjohtoja!! nii ja Biltemassakin on ainakin punaista johtoa, joskus kait mustankin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe