Jäppilän koulu

1+1=3

Tässä kouluverkkokeskustelussa on taas heitetty lisää vettä kiukaalle. Nyt kiukassa kiehuu Kaisa Röngän säästölaskelma 2. Tässä laskelmassa kiinteistönhoitokulut ovat n. 50000 euroa ja opettajien palkkakustannukset ovat 350000. Yhteensä 400000 euroa syntyisi säästöä tämän laskelman mukaan, jos Jäppilän koulu kokonaisuuudessa lakkautettaisiin.

Mutta lakkautusta pohtiva lautakunta on edellyttänyt, että ketään ei irtisanota. Henkilöt siirretään muualle kaupungin organisaatiossa ja näinollen se 350000 euron säästö jää käytännössä saamatta. Tämä yhtälö on mahdollinen vasta kun Kaisa Rönkä irtisanoo väkivaltaisesti opettajahenkilökunnan. Muuten säästölaskelma on täyttä valetta ja ennenaikaista aprillipilaa.

Minusta Kaisa Rönkä ja Eija Vulkko pitäisi irtisanoa. En kuitenkaan sano, että kokonaan lopettaa.

9

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matematiikan neroja

      on myös kuusankoskella. Kyllä niitä vieläkin riittää vaikka yhdestä tehtiin virallisesti kotkalainen.

    • mielenkiintoista
    • Juho Eerola

      Lasten ja nuorten palvelujen (?) johtaja Kaisa Rönkä totesi tuoreesta kouluverkoston rakennetta käsitelleestä selvityksestä, että Jäppilän koulun lopettaminen toisi koulutoimelle noin 400 000 euron säästöt. Summa vaikuttaa isolta. Kannattaisi verrata Pernoon, Hurukselan ja Kymin koulujen lakkauttamisista tulleisiin säästöihin. Olivatko edes yhteensä noin paljon?
      Suurin säästö tulee Röngän mukaan henkilöstökuluista. Eli toisin sanoen, laitetaan koulun henkilökunta työttömiksi, niin ei tarvitse maksaa palkkaa.
      No miten olisi Toivo Pekkasen koulu? Eikös siellä ole vielä enemmän henkilökuntaa? Lakkauttamalla Toivo Pekkasen koulun ohella myös Haukkavuori ja Mussalo, päästäisiin hurjasta määrästä opettajia ja muuta henkilökuntaa (lue kustannustekijöitä) eroon. Ja kun vauhtiin ollaan päästy, niin antaa mennä samalla Rauhala ja Ruonala. Niin ja Korkeakoskellakin on liikaa henkilökuntaa. Samoin Kyminkartanossa. Eikä sieltä Tavastilastakaan nyt liian kalliit koulukyydit taida tulla. Harmi että ehdittiin tehdä niitä kalliita kunnostustöitä.
      Hölmöläisten logiikkaa sanon minä. Eikös Kotkassa sitä paitsi nostettu kunnallisveroa sillä perusteella, että ei tarvitsisi väkeä vähentää? Mitenköhän Kotka luulee houkuttelevansa jonkin Ruotsinpyhtään kanssansa samaan kimppaan, kun jo nyt on nähty että kaikki Kotkaan yhdistetyt kunnat menettävät muutamassa vuosikymmenessä lähes kaikki palvelunsa? Ettei vain olisikin tarkoituksena, johonkin epätasa-arvoiseen vähemmistökielilakiin vedoten, että Jäppilän koulun lopettamisesta saatavilla säästöillä saadaan ylläpidettyä jotain koulua Ruotsipyhtäällä, joka ilman kuntaliitosta jouduttaisiin lopettamaan?
      Suomi on bruttokansantuotteella mitaten rikkaampi kuin koskaan. Miten siis on mahdollista, että peruskuntalaisten palvelutaso heikkenee vuosi vuodelta? Suomi maksaa joka vuosi EU:lle satoja miljoonia euroja enemmän, kuin mitä se sieltä saa. Ne rahat käytetään palveluiden parantamiseen esim. Romaniassa. Samalla Romaniasta tulee Suomeen kerjäläisiä. Suomen EU:lta saamia rahoja Suomi ei saa käyttää miten itse haluaa, vaan esim. juuri näiden täällä olevien romanialaisten hyysäämiseen.
      Makrotasolla tehdyt isot möhläykset tulevat aikaa myöten mikrotasolle maksettaviksi. Samoja puolueita edustavia hölmöläisiä, jotka aikoinaan myivät Suomen EU:lle, lakkauttelee nyt ahdingossa olevissa kunnissa pikkukouluja. Ei auta, vaikka joka jengistä löytyy nyt täällä Kotkassakin muka aina yksi tai kaksi aktiivia, joka silmänlumeeksi muka Jäppilää lehdissä puolustavat.

      • Satunnainen tirkistelijä

        Joka puolueesta tosiaan löytyy joku kuka lehdessä asettuu Jäppilän koulun puolelle. Laittaa oikein puolueensa nimen perään. Sitten kun katsoo mitä puoluetoverit lautakunnassa äänestää, niin hohhoijaa.
        Äänijä tulee Pesulle peräkyliltä.


      • Pernoon ukko

        Voi kun kaikki tajuaisi tämän näin selkeästi.


      • kun sitä sulle on annettu

        Kolmen opettajan vähennys hoituu kyllä luonnollisen poistuman kautta ilman irtisanomisia. Tälläkin hetkellä taitaa olla ensi syksyksi kuusi virkaa auki (osa eläköitymisen, osa irtisanoutumisten vuoksi) . Jos olisi jo ensi syksynä haluttu vähentää opettajien määrää lakkauttamalla Jäppilä, niin olisi laitettu kolme virkaa vähemmän auki ja opettajia olisi siirretty koululta toiselle. Näin olisi säästö syntynyt ilman irtisanomisia.

        Nämä argumentit (irtisanomiset) mitä tekstaripalstalla ja mm. Juhon kirjoituksissa on ollut ovat totuuden vastaisia. Tiedän Juhon olevan riittävän suurella älyn määrällä varustettu, niin miksi pitää syyllistyä tällaisiin argumentteihin. Voin vastata kysymykseeni itse. Kansansuosion hakeminen on helpompaa kun unohtaa sopivasti tosiasiat.

        Ja tämä kommentti ei ollut tarkoitettu Jäppilää vastaan, jos joku sen niin tulkitsee.


      • Juho Eerola
        kun sitä sulle on annettu kirjoitti:

        Kolmen opettajan vähennys hoituu kyllä luonnollisen poistuman kautta ilman irtisanomisia. Tälläkin hetkellä taitaa olla ensi syksyksi kuusi virkaa auki (osa eläköitymisen, osa irtisanoutumisten vuoksi) . Jos olisi jo ensi syksynä haluttu vähentää opettajien määrää lakkauttamalla Jäppilä, niin olisi laitettu kolme virkaa vähemmän auki ja opettajia olisi siirretty koululta toiselle. Näin olisi säästö syntynyt ilman irtisanomisia.

        Nämä argumentit (irtisanomiset) mitä tekstaripalstalla ja mm. Juhon kirjoituksissa on ollut ovat totuuden vastaisia. Tiedän Juhon olevan riittävän suurella älyn määrällä varustettu, niin miksi pitää syyllistyä tällaisiin argumentteihin. Voin vastata kysymykseeni itse. Kansansuosion hakeminen on helpompaa kun unohtaa sopivasti tosiasiat.

        Ja tämä kommentti ei ollut tarkoitettu Jäppilää vastaan, jos joku sen niin tulkitsee.

        En nyt tiedä mitä kansansuosiota tämä tämmöinen on. Sen jälkeen kun aloitin julkisen kirjoittelun politiikan parissa (kesällä 2006), olen saanut yhden tappouhkauksen ja kerran on uhattu työn loppumisella, jos ei kirjoittelu lopu.
        Jäppilä on pieni kylä. Vaikka kirjoittaisin siitä mitä, niin ne mahdolliset äänet sieltä eivät ikinä nosta minua yhtään mihinkään valtuustoon tms. Kyse on periaatteista. Sanot minua älykkääksi, mutta voi olla yllättävää sinulle, että ne periaatteet joita minulla on, eivät ole kansansuosiosta tai uhkailusta riippuvaisia. Siinä mielessä ehkä olen huono "poliitikko".
        P.S Tänään lähdessä sos.demien paikallisosasto ottaa kantaa Jäppilän säilyttämisen puolesta. Eli mitäs minä tuossa kirjoituksessani sanoinkaan?


    • paluumuuttaja

      Aikomuksena on ollut muuttaa takas Jäppilään perheen kera muutaman vuoden sisällä. Jos koulu lakkautetaan niin eipä tuota myöskään koko alueelle (Kotka) tulla muuttamaan. Nimim. ja näinkö pidetään maaseutu vireänä?

    • Anonyymi

      Minusta Eija Vulkko oli hyvä opettaja pojallemme

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2760
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1528
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      275
      1062
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    Aihe