Mitä jos vauva on perätilassa kun synnytys alkaa niin tapahtuuko synnytys normaaliin tapaan? Ésikoista odotan ja on viikkoja 29 kertynyt. Vauva ollut vallan perätilassa, ainakin potkuja tuntuu alavatsassa koko ajan eikä missään kyljissä.
perätilassa
4
301
Vastaukset
- ehtii vielä kääntyä
paljon on vielä tilaa, eikä tee pikkuiselle heikkoakaan kääntyillä. Joten ei hätiä mitiä...vasta viimeisellä neuvola lääkäri käynnillä pitäis vauvan olla "oikeassa tilassa" tai näin ainakin olen käsittänyt.
- ehtii tosiaan
kääntymään...meilläkin oli joskus 26 viikoilla perätilassa, mutta vkon 30 jälkeen on ollut raivotarjonnassa. Nykyään enää vain vaihtaa kylkeä tai kääntyy sillain toiselta kyljeltä toiselle. Olen vkolla 36 ja vielä viime vkolla se vaihtoi kylkeä.
Itse en synnyttäisi ikimaailmassa perätilassa olevaa vauvaaa normisti. Siinä on niin isot riskit, että joko sinullle tai lapselle käy huonosti!! Lapsi saattaa jäädä kiinni jaloistaan jonnekin tai sitten saattaa tulle se lonkkavika (mikä nyt onkaan nimeltänsä), jonka kai voi kyllä korjata myöhemmin.
Itse sen saa kaiketi valita kuinka perätilavauvan synnyttää, Sektiota suosittelisin!! Mutta en ole kyllä lääkäri...- ..tähän viestiin
Nimittäin lonkkaluksaatio ei tule perätilasynnytyksessä vaan lonkkamalja on jäänyt muotoutumatta tarpeeksi nimenomaan kun vauva on istunut kohdussa ja asento on ollut huono lonkan kehitykseen. Siispä vaikka vauva syntyisi pää edellä, voi olla lonkkaluksaatio! Se korjaantuu nykyisillä hoidoilla hyvin.
- Sektioäiti
Jos vauvasi on sitkeästi perätilassa viikkojen 34-36 haarukassa, pääset äitiyspolille tarkempiin tutkimuksiin. Niissä ainakin tutkitaan lantion koko sisätutkimuksella, mahdollisesti myös kuvataan lantio, sekä ultrataan vauva tarkkaan, jotta saadaan suuntaa antava painoarvio. Jos mitat osoittavat että voisit perätilaisenakin vauvasi synnyttää, niin siinä tapauksessa se on kyllä ihan mahdollinen vaihtoehto. Usein mitat ovat kuitenkin joko rajalla tai selkästi liian ahtaat perätilasynnytykseen, eikä sitä ensisynnyttäjille yleensä ainakaan kovin voimallisesti suositellakaan, vaikka tilaakin olisi. Silloin tehdään suunniteltu sektio.
Jos alakautta kuitenkin haluaa synnyttää, niin itse synnytyksessä onkin sitten aina lääkäri paikalla, ei siis pelkästään kätilö niin kuin yleensä. Myös eppari on käsittääkseni rutiinitoimenpide perätilasynnytyksessä, koska tilaa kuitenkin tarvitaan enemmän kuin normisynnytyksessä. Ipukuppia ei voida hätätilanteessa käyttää, koska sitä ei saada kiinni turvallisesti minnekään, pihtien suhteen en ole varma. Kaiken kaikkiaan perätilasynnytykset muuuttuvat käsittääkseni hieman useammin kiireellisiksi tai hätäsektioiksi juuri siksi ettei apuvälineitä pysähtyneeseen ponnistukseen ole käytettävissä, eli nämä vaarat halutaan ennakoida vaihtamalla metodia "lennosta".
Itse en perätilaa uskaltaisi lähteä synnyttämään, vaikka paikalla onkin aina oikein liuta henkilökuntaa ja tapahtumaa siis seurataan kovin tarkkaan. Oma vauvani onkin kyllä tulossa jalat edellä (eikä pylly niin kuin yleensä), joten tässä asennossa ei suositella synnytystä ollenkaan, mikäli asento vain on tiedossa etukäteen. Sinun vauvasi kyllä ehtii vielä hyvinkin kääntyä, mutta eipä se haittaa vaikka alkaa jo aikasessa vaiheessa miettimään muitakin synnytystapoja kuin se perinteinen, ettei sitten mahdollinen sektio ole ihan hirvittävä järkytys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938