Pieni vinkki jos rintaa puristaa

Paniikkihäiriöinen

Heips kaikille!

Aika moni tuntuu kärisvän tuosta, että rintaa puristaa tai pistää. Itse podin sitä sairauteni alkuvaiheissa. Sain silloin lääkäriltä todella hyvän vinkin, mitä tehdä. Oikeastaa useimmiten on kysymys lihaskrampista, eli vähän sama kun puhutaan suonenvedosta. Silloin ihminen vaistomaisesti menee enemmän kyyryyn, kun pelkää sydäntään.

Itse asiassa pitäisi istua selkä mahdollisimman suorassa ja hengittää syvään ja/tai ainakin rauhallisesti. Sama kun suonenvedossa pitää venyttää jalkaa, ettei vetäisi.

Vaikka se kuinka tuntuisi aluksi inhottavalta, niin toimii. Ja huom, ei ole oma keksintöni, vaan lääkärin suusta.

3

4338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvojatarvitseva

Näitä kun tarvitaan. No hyvä tietää tuokin. Vielä kun keinot huimaamiseen (pyörrytykseen) sais. Korvien kuumotus. Hengitys, sydän ym vaivat. Ni sit tietäs.

• Paniikkihäiriöinen

Jotkin oireet ovat sellaisia, että niihin on yksilöllinen "hoito". Oikeastaan jokaisen pitäisi löytää omat turvallisuustekijät. Mulla esim. oma koti tuo turvallisuutta. Aikoinaan lämpö toimi mulle myös tosi hyvin. Sille jos oli hengityksen kanssa ongelmia, niin join pelkkää kuumaa vettä. Lämmöllä on rauhottava ominaisuus. Sähköinen lämpötyyny voisi myös toimia. Pääasia on, että itse uskoo siihen.

Mua aikanaan myös huimas tosi paljon. Sillon huomasin, että esim. karkin syönti aiheutti sitä. Sokeri nousee liaan nopeasti "päähän".

Eipä kaikista oireista pääse, mutta joitakin voi lievittää.

Vastaan toki siihen, mihin pystyn omalta osaltani, jos joku haluaa jotain tietää.

• keinuva maailma

Usein, ei todellakaan aina, on huimaus seurausta siitä, että hengittää "väärin", hyperventiloi huomaamattaan. Hyvin yleistä paniikkihäiriöiselle ja ahdistuksesta kärsiville. Minua huimasi aikoinaan tosi paljon (niin, etten voinut kävellä, magneettikuvissa kaikki ok), vieläkin joskus, kun niskat on tosi jumissa. Siinä kanssa yksi seuraus paniikista ja ahdistuksesta, niskat jumissa. Itse olen alkanut kiinnittää huimauksen tullessa huomiota hengitykseen, nenän kautta sisään ja suun kautta keuhkot tyhjäksi, joskus tuntuu, että yritän siitä huolimatta haukkoa enemmän ilmaa keuhkoihin. Joudun hengittämään oikein ajattelemalla. Mutta. Auttaa kun oppii! Minuakin lämpö rauhoittaa, minulla on sellainen mikroon laitettava tyyny, jonka laitan niskan tai rinnan ympärille. Auttaa todella. Lämmöllä on rauhoittava vaikutus. Kaikki on kuitenkin niin henkilökohtaista, että täytyy kokeilla itselle sopiva. Jaetaan kuitenkin kokemuksia, eihän sitä tiedä vaikka omat niksit auttaisi jotain toistakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      127
      2333
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      950
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      128
      949
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe