kaksoistutkinto vai kolmois?

Hennnna--

Hei kaikille jotka tietävät jotain asiasta!
Kannattaako kaksois- tai kolmoistutkinto? Kumman suorittaminen on järkevämpää? Onko haittaa jos suorittaa kaksois- eikä kolmoistutkinnon? Tiedän kyllä että se on rankkaa. Onko tietoa kuinka monessa Keski-Suomen kaupungissa tuon voi suorittaa? Ainakin tietääkseni Petäjävedellä. Kertokaa kokemuksianne, varsinkin jos olette suorittaneet tuollaisen tutkinnon!Ja olen myös kuullut että ylioppilaslakki ei ole aivan tavallinen. Pitääkö paikkansa?

5

3886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hsahfha

Molemmissa hyvät ja huonot puolet:

Kaksoistutkinnossa ei oo lukiokursseja niin paljoa joten ei oo niin rankka. Voit opiskella niitä aineita joita haluat tietyin rajoituksin.
      Et saa lukion päästötodistusta jolla voisi hakea esim. AMKoihin, mutta sinne voit hakea sitten ammattitutkintotodistuksella.
      Ylioppilastodistuksella saat hakea yliopistoihin aivan normaalisti.

KOlmoistutkinto on todella rankka ja tuskin onnistuu kolmessa vuodessa. Pakolliset 75 lukiokurssia, eli käyt kaikki samat kurssit kuin lukiolaisetkin.
      Saat lukion päästötodistuksen jolla saat haettua amkoihin. Saat myös yo-todistuksen.

Kaksoistutkintolaiset lakki on vähän erillainen. En tiedä tarkkaan miten eroaa.

JOs on motivaatio korkealla ja aikaa, halua ja panostusta riittää, ni mee kolmoistutkintoon. ETenkin jos aiot suunnata yliopistoon niin lukio kokonaisuudessaan on hyvä pohja. Tsemppiä, mitä sitten ikinä teetkin.

• 123

Itse valmistun tänä keväänä ja olen suorittanut kolmoistutkinnon. Omasta mielestäni ei ollut mitenkään erityisen rankkaa (toki kurssivalinnoista riippuen), mutta kyllä siihen se neljä vuotta menee. Jos on tulevaisuudessa mahdollisesti suunnitelmissa yliopisto niin kannattaa ehdottomasti valita kolmoistutkinto. Mitä siihen lakkiin tulee, niin saat luonnollisesti aikanaan päättää itse, otatko kaksoistutkintolakin vai perinteisen ylioppilaslakin - kumpaankin on kaksoistutkinnon suorittaneella oikeus. Ero on vain nauhan värissä (ylioppilaslakissa musta, kaksoistutkintolakissa purppura).

• Nimetön

Mä olen itse vuonna 2004 aloittanut kolmoistutkintolainen, eli nyt keväällä pitäisi valmistua. Suoritan siis tarjoilijan perustutkinnon, lukion päättötodistuksen ja ylioppilastodistuksen. Kaksoistutkinnossahan ei saada lukion päättötodistusta.

Onhan tämä neljä vuotta ollut aika rankkaa, koska olen käynyt samalla töissä... mutta en ole kokenut sitä ylitsepääsemättömän rankaksi. En ole mikään huippuoppilas lukiossa, kutosia löytyy todistuksesta paljon...

Suosittelen kuitenkin KOLMOISTUTKINTOA kaksoistutkinnon sijaan, sillä harvat jatko-opiskelu/työpaikat kysyvät ylioppilastodistustasi, vaan he kysyvät lukion päättötodistusta sekä ammatillista todistusta.

Itse olen ainakin ollut todella tyytyväinen koulutukseeni, vaikka olenkin kyllä joutunut ottamaan asioista itse selvää, sillä olen ainoa kolmoistutkinnossa tarjoilijaksi valmistuva. Nyt väännän opinnäytetyötä. Toukokuun alussa on takaraja, joten siihen asti ainakin työskennellään täysillä, vaikka kirjoitukset ovatkin jo ohi.

• kaksoisopiskelijatar

Mä olen lukenut kaksoistutkinto-nimikkeellä kyllä koko ajan vaikka siihen sisältyy sekä lukion päättötodistus, yo-todistus ja ammattikoulun paperit..en ole koskaan kuullut puhuttavan mistään kolmoistutkinnosta :O

• drsg
        kaksoisopiskelijatar kirjoitti:

Mä olen lukenut kaksoistutkinto-nimikkeellä kyllä koko ajan vaikka siihen sisältyy sekä lukion päättötodistus, yo-todistus ja ammattikoulun paperit..en ole koskaan kuullut puhuttavan mistään kolmoistutkinnosta :O

Tämä on tätä yleistä käsitteiden kanssa leikkimistä, kun ammattilukiosysteemiin ei ole mitään valtakunnallista nimikkeistöä olemassa. Kuitenkin ymmärtääkseni niillä paikkakunnilla, jossa järjestetään sekä tuota suppeampaa että laajempaa ammattilukiokoulutusta käytetään kolmois- ja kaksoistutkintotermejä, jotta voidaan tehdä ero näiden koulutusohjelmien välille. Jos kumpaakin koulutusohjelmaa ei tarjota, ei luonnollisesti ole nimikkeelläkään väliä, sillä sekaannuksen vaaraa ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe