Kippari: solmua/h

Pena-7

Nythän sekin on sitten nähty: Kipparilehti kirjoittaa oikein artikkelissa, että "solmua tunnissa". Aika asiantuntijoita...

67

5190

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mut noinhan

      se onkin. Vai etkö tiedä paljonko solmu on???

      • Yksi.

        KErrotko minulle paljonko solmu on.
        Paljonko on solmu tunnissa?
        Onko se vähän niinkun vuorokautta/24h.
        Tai kWh/h


    • holkeri-10

      Venemestarihan on käyttänyt solmua/tunti jo kauan aikaa. Puhumattakaan kaikista "testeistä", jotka vaan tuovat esiin kaikki veneet täydellisen erinomaisina. Ja jos jotakin moitittavaa löytyy niin se on sitten korkeintaan likaisista tuulilaseista tms.

    • utelias aulis

      missä jutussa ja minkä asian yhteydessä?

      • Pena-7

        Ko. kohta löytyy uusimman 4/2008 ehden sivulta 67, kohdasta "Duffy säästää ympäristöä".

        Artikkelin teksti ja kuvat näyttävät olevan Juha Virtasen tekemiä, eli ihan lehden toimittaja.

        Turha solmua tunnissa on ihan väärin, sehän on kiihtyvyys. 1 solmu / h on sama kuin 0.5144 m/s^2. Tällaisia virheitä tekevät amatöörit tai maakravut; kumpikin aika huono vaihtoehto ko. lehden toimittajalle...


      • Pena-7

        Oli sivulla 67 uusimmassa numerossa, kohdassa "Duffy säästää ympäristöä". Oikein toimittajan kirjoitta artikkeli.

        Amätöörin tai maakravun moka; aika huono Kippari-lehden toimittajalle.

        1 solmua /h = 0.5144 m/s^2, eli kiihtyvyys, ei nopeus.


      • Korjaus
        Pena-7 kirjoitti:

        Oli sivulla 67 uusimmassa numerossa, kohdassa "Duffy säästää ympäristöä". Oikein toimittajan kirjoitta artikkeli.

        Amätöörin tai maakravun moka; aika huono Kippari-lehden toimittajalle.

        1 solmua /h = 0.5144 m/s^2, eli kiihtyvyys, ei nopeus.

        Taisi olla amatöörimatemaatikon virhe tuo / nuo.

        1 solmu /h = 0.000143 m/s^2, eli kiihtyvyys kyllä, mutta paljon pienempi...


      • maarapu
        Pena-7 kirjoitti:

        Ko. kohta löytyy uusimman 4/2008 ehden sivulta 67, kohdasta "Duffy säästää ympäristöä".

        Artikkelin teksti ja kuvat näyttävät olevan Juha Virtasen tekemiä, eli ihan lehden toimittaja.

        Turha solmua tunnissa on ihan väärin, sehän on kiihtyvyys. 1 solmu / h on sama kuin 0.5144 m/s^2. Tällaisia virheitä tekevät amatöörit tai maakravut; kumpikin aika huono vaihtoehto ko. lehden toimittajalle...

        eipäs yleistetä!

        "Tällaisia virheitä tekevät amatöörit tai maakravut"


    • että väärin

      Jos ajatellaan sitä mittaustapaa, josta koko solmun käsite on syntynyt, eli laahuslokimittausta, jossa lokin naruun oli tehty oikeita solmuja tietyin välein, ja tiimalasista katsottiin aika, niin kyllä on aivan oikein sanoa että niin ja niin monta solmua ehti mitta-ajassa livahtaa mittaajan sormien välistä, eli solmua aika yksikössä. Siis aivan oikein.

      Mutta toki myös väärin ... kuten täällä jokainen tuntuu tietävänkin. Tai ei sittenkään edes väärin, kyllä käsite "solmu" nopeuden yksikkönä on vain lyhenne alkuperäisestä solmua tai solmun väliä mitatussa ajassa.

      Mutta solmua tunnissa? Tuskin, sillä aika pitkä pitäisi laahuksen olla, pienilläkin nopeuksilla.. joku varmaan googlettaa, mikä on ollut mitattu aika, ja solmujen väli lokin narussa.

      Olisikohan samaa narua myös käytetty luotaukseenkin.... voisi olla kätevää, mutta tuskin ainakaan egelsmannit olisivat koskaan olleet niin käytännöllisiä .. eii kaii.

      • yksikkö

        1 solmu (knots) = 1 Meripenikulma/tunti


      • Rouvan Jalassa
        yksikkö kirjoitti:

        1 solmu (knots) = 1 Meripenikulma/tunti

        Just just! noinhan se on, MUTTA melkoista jeesustelua on vetää pikku vihreä sieraimeen moisesta.

        Jos ajan veneelläni yhtä (1) solmua kuljen siis 1852m eli ajan siis 1,852km(h eli yhden (1) meripenikulman (1852m) johon käytän aikaa yhden (1) tunnin joten ajan siis yhtä (1) solmua joten enkös siis kuljekkin yhtä )1) solma jolloin kuljen yhden (1) meripenikulman tunnissa?

        Miksi siis on niin kipeätä ilmaista asia solmua tunnissa? Aiemmin tämä ottia itseänikin pattiin, mutta onneksi iän myötä pipo lakkaa kiristämästä.


      • VÄÄRIN!!!!
        Rouvan Jalassa kirjoitti:

        Just just! noinhan se on, MUTTA melkoista jeesustelua on vetää pikku vihreä sieraimeen moisesta.

        Jos ajan veneelläni yhtä (1) solmua kuljen siis 1852m eli ajan siis 1,852km(h eli yhden (1) meripenikulman (1852m) johon käytän aikaa yhden (1) tunnin joten ajan siis yhtä (1) solmua joten enkös siis kuljekkin yhtä )1) solma jolloin kuljen yhden (1) meripenikulman tunnissa?

        Miksi siis on niin kipeätä ilmaista asia solmua tunnissa? Aiemmin tämä ottia itseänikin pattiin, mutta onneksi iän myötä pipo lakkaa kiristämästä.

        Minua ainaskin harmittaa jos asiantuntijana esiintyvä toimittaja kirjoittaa yksinkertaisen asian ihan päin mäntyä. Jos asia esitettäisiin mpk/h, niin silloinhan se olisi ihan oikein. Mutta kun solmu sisältää jo tuon meripeninkulman tunnissa, niin silloin se on ihan väärin sanottu.

        "Solmua tunnissa", "maa on litteä pallo" ja "Kippari -lehti kirjoittaa aina oikeaa faktatietoa" ovat kaikki ihan yhtä viksuja väittämiä.


      • jo lopultakin kertoa
        VÄÄRIN!!!! kirjoitti:

        Minua ainaskin harmittaa jos asiantuntijana esiintyvä toimittaja kirjoittaa yksinkertaisen asian ihan päin mäntyä. Jos asia esitettäisiin mpk/h, niin silloinhan se olisi ihan oikein. Mutta kun solmu sisältää jo tuon meripeninkulman tunnissa, niin silloin se on ihan väärin sanottu.

        "Solmua tunnissa", "maa on litteä pallo" ja "Kippari -lehti kirjoittaa aina oikeaa faktatietoa" ovat kaikki ihan yhtä viksuja väittämiä.

        mikä juttu se oli missä noin oli kirjoitettu kun itse en sitä löydä???

        Kiitos.


      • Rouvan Jalassa
        VÄÄRIN!!!! kirjoitti:

        Minua ainaskin harmittaa jos asiantuntijana esiintyvä toimittaja kirjoittaa yksinkertaisen asian ihan päin mäntyä. Jos asia esitettäisiin mpk/h, niin silloinhan se olisi ihan oikein. Mutta kun solmu sisältää jo tuon meripeninkulman tunnissa, niin silloin se on ihan väärin sanottu.

        "Solmua tunnissa", "maa on litteä pallo" ja "Kippari -lehti kirjoittaa aina oikeaa faktatietoa" ovat kaikki ihan yhtä viksuja väittämiä.

        Onkos se solmu 1852 metriä?

        Onkos se meripenikulma 1852 metriä?

        No jos ajaa 5 solmua tai 5 mpk/h niin mitä eroa on sanoa 5s/h tai 5mpk/h -?


      • knots
        Rouvan Jalassa kirjoitti:

        Onkos se solmu 1852 metriä?

        Onkos se meripenikulma 1852 metriä?

        No jos ajaa 5 solmua tai 5 mpk/h niin mitä eroa on sanoa 5s/h tai 5mpk/h -?

        Onkos se solmu 1852 metriä? Ei, sen 1852m/h

        Onkos se meripenikulma 1852 metriä? On

        No jos ajaa 5 solmua tai 5 mpk/h niin mitä eroa on sanoa 5s/h tai 5mpk/h -? mietippä sitä....


      • deiru
        VÄÄRIN!!!! kirjoitti:

        Minua ainaskin harmittaa jos asiantuntijana esiintyvä toimittaja kirjoittaa yksinkertaisen asian ihan päin mäntyä. Jos asia esitettäisiin mpk/h, niin silloinhan se olisi ihan oikein. Mutta kun solmu sisältää jo tuon meripeninkulman tunnissa, niin silloin se on ihan väärin sanottu.

        "Solmua tunnissa", "maa on litteä pallo" ja "Kippari -lehti kirjoittaa aina oikeaa faktatietoa" ovat kaikki ihan yhtä viksuja väittämiä.

        jos fiksu=viksu niin veneen nopeus ilmoitetaan solmua/h


      • Rouvan Jalassa
        knots kirjoitti:

        Onkos se solmu 1852 metriä? Ei, sen 1852m/h

        Onkos se meripenikulma 1852 metriä? On

        No jos ajaa 5 solmua tai 5 mpk/h niin mitä eroa on sanoa 5s/h tai 5mpk/h -? mietippä sitä....

        kuinka jonninjoutavasta asiasta saadaan aikaan näinkin mittava tarina. No kuitenkin yritän kovasti miettiä mikä siinä hernettää jos sanoo s/h, kun taas mpk/h ei patita yhtään. Mulle on yx lysti jos joku käyttää s/h sillä samaan tulokseen sillä tullaan.

        "No jos ajaa 5 solmua tai 5 mpk/h niin mitä eroa on sanoa 5s/h tai 5mpk/h -? mietippä sitä...."

        Kun ei oikein aukea, niin selittäppä sinä!


      • eri mittayksiköt
        Rouvan Jalassa kirjoitti:

        kuinka jonninjoutavasta asiasta saadaan aikaan näinkin mittava tarina. No kuitenkin yritän kovasti miettiä mikä siinä hernettää jos sanoo s/h, kun taas mpk/h ei patita yhtään. Mulle on yx lysti jos joku käyttää s/h sillä samaan tulokseen sillä tullaan.

        "No jos ajaa 5 solmua tai 5 mpk/h niin mitä eroa on sanoa 5s/h tai 5mpk/h -? mietippä sitä...."

        Kun ei oikein aukea, niin selittäppä sinä!

        Solmu on nopeuden yksikö (matka / aika )
        Meripenikulma on pituusmitta (pelkkä matka)

        Solmua tunnissa = matka / aika / aika = mahdoton yhtälö


      • stare
        eri mittayksiköt kirjoitti:

        Solmu on nopeuden yksikö (matka / aika )
        Meripenikulma on pituusmitta (pelkkä matka)

        Solmua tunnissa = matka / aika / aika = mahdoton yhtälö

        matka / aika / aika = mahdoton yhtälö

        Ei aivan. Matka per aika per aika on yhtä kuin kiihtyvyys.


      • niinpä onkin
        stare kirjoitti:

        matka / aika / aika = mahdoton yhtälö

        Ei aivan. Matka per aika per aika on yhtä kuin kiihtyvyys.

        mutta eikö silloin myös solmua/aika ole veneen kiihtyvyys, jospa siinä artikkelissa olikin kyse veneen kiihtyvyydestä.


      • Rouvan Jalassa
        eri mittayksiköt kirjoitti:

        Solmu on nopeuden yksikö (matka / aika )
        Meripenikulma on pituusmitta (pelkkä matka)

        Solmua tunnissa = matka / aika / aika = mahdoton yhtälö

        Ainut pätevä onnistuneen elämän mitta on se
        välimatka, joka jää ihmisen kykyjen ja saavutusten väliin.


      • Fyysikko.
        Rouvan Jalassa kirjoitti:

        kuinka jonninjoutavasta asiasta saadaan aikaan näinkin mittava tarina. No kuitenkin yritän kovasti miettiä mikä siinä hernettää jos sanoo s/h, kun taas mpk/h ei patita yhtään. Mulle on yx lysti jos joku käyttää s/h sillä samaan tulokseen sillä tullaan.

        "No jos ajaa 5 solmua tai 5 mpk/h niin mitä eroa on sanoa 5s/h tai 5mpk/h -? mietippä sitä...."

        Kun ei oikein aukea, niin selittäppä sinä!

        Tajutakseen eroa.
        Sama kun ilmoittaisi auton nopeudeksi 100/h tunnissa.
        Yksi tunti liikaa.
        Koitappas laskea jotain pitkää kaavaa jossa on yksi yksikkö liikaa.
        Jos esim lasketaan veneen rungon pituus teoreettisen runkonopuden perusteella, ja nopeus ilmoitetaan 7 solmua tunnissa, jää runhon pituudeksi metritunti?????


      • oli kyse lehdessä
        niinpä onkin kirjoitti:

        mutta eikö silloin myös solmua/aika ole veneen kiihtyvyys, jospa siinä artikkelissa olikin kyse veneen kiihtyvyydestä.

        täällä vaan aukovat päätään mitään asioista ymmärtämättömät taulapäät. Eikä siinä kyllä missään kirjoitettu solmua/h.


      • luin myös
        oli kyse lehdessä kirjoitti:

        täällä vaan aukovat päätään mitään asioista ymmärtämättömät taulapäät. Eikä siinä kyllä missään kirjoitettu solmua/h.

        se oli solmua/sekunti ja se tarkoittaa kiihtyvyyttä! Hitto mitä ääliöitä täälläkin kirjoittelee.


      • Kirjoitti.
        luin myös kirjoitti:

        se oli solmua/sekunti ja se tarkoittaa kiihtyvyyttä! Hitto mitä ääliöitä täälläkin kirjoittelee.

        Että solmua/h, jos se olisi kiihtyvyys, eikös se olin mpk/s^2 eikä solmua/s.
        Ja jos kiihtyvyys on luokkaa mph/h^2 niin ei ole hääppöinen kiihtyvyys


      • Kaikkien Alojen Erityisasia...
        yksikkö kirjoitti:

        1 solmu (knots) = 1 Meripenikulma/tunti

        Solmua aikayksikköä kohden on periaatteessa aivan oikea ilmaisu, tunti on sen sijaan liian pitkä yksikkö. Solmua/h olisi nimittäin edellyttänyt että solmujen väli olisi ollut yli mpk. Näin tuskin on ollut


      • Solmujen?
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        Solmua aikayksikköä kohden on periaatteessa aivan oikea ilmaisu, tunti on sen sijaan liian pitkä yksikkö. Solmua/h olisi nimittäin edellyttänyt että solmujen väli olisi ollut yli mpk. Näin tuskin on ollut

        Meinaatko että veneen nopeus on 1solmu, ja jokaisen tunnin kohdalla kippari tekee solmun köyteen.
        Nopeutena tuo on täysin väärä ilmaisu.
        Mripeninkulmaa tunnissa tunnissa ei ole mitään.


      • aiheeseen
        Solmujen? kirjoitti:

        Meinaatko että veneen nopeus on 1solmu, ja jokaisen tunnin kohdalla kippari tekee solmun köyteen.
        Nopeutena tuo on täysin väärä ilmaisu.
        Mripeninkulmaa tunnissa tunnissa ei ole mitään.

        ei se kippari niitä solmuja tee ajaessaan, ne on laahuslokin naruun tehty jo etukäteen. Nopeutta mitatessa otettiin aika, ja laskettiin montako solmua mitatussa ajassa livahti. Eli Solmun alkuperäinen käsite oli solmua/aikayksikkö.

        Solmujen väli oli laskettu siten, että yksi solmun väli mitta-ajassa vastasi samaa kuin mitä on 1 nm/h

        tai mpk/t - huom. mpk tai t ( tunti) eivät kumpikaan ole SI-yksiköitä) ; ei myöskään nm ( nautical mile, eli meripeninkulma)


      • Siis???
        aiheeseen kirjoitti:

        ei se kippari niitä solmuja tee ajaessaan, ne on laahuslokin naruun tehty jo etukäteen. Nopeutta mitatessa otettiin aika, ja laskettiin montako solmua mitatussa ajassa livahti. Eli Solmun alkuperäinen käsite oli solmua/aikayksikkö.

        Solmujen väli oli laskettu siten, että yksi solmun väli mitta-ajassa vastasi samaa kuin mitä on 1 nm/h

        tai mpk/t - huom. mpk tai t ( tunti) eivät kumpikaan ole SI-yksiköitä) ; ei myöskään nm ( nautical mile, eli meripeninkulma)

        Ihan tosissasi, että kipparilehti käyttää lokiliinaa nopeuden mittaamiseen?

        Ja kyllä tunti on SI-järjestelmässä lisäyksikkönä ja sen tunnus on h.
        Tuo h on kansaenvälisesti standardoitu löyhenne tunnille.


      • Korjaus.
        aiheeseen kirjoitti:

        ei se kippari niitä solmuja tee ajaessaan, ne on laahuslokin naruun tehty jo etukäteen. Nopeutta mitatessa otettiin aika, ja laskettiin montako solmua mitatussa ajassa livahti. Eli Solmun alkuperäinen käsite oli solmua/aikayksikkö.

        Solmujen väli oli laskettu siten, että yksi solmun väli mitta-ajassa vastasi samaa kuin mitä on 1 nm/h

        tai mpk/t - huom. mpk tai t ( tunti) eivät kumpikaan ole SI-yksiköitä) ; ei myöskään nm ( nautical mile, eli meripeninkulma)

        Entisajan solmuja mitattiin 30 sec aikajaksolla.
        Ei siis liinaa uitettu tuntia.
        Näin on virheellistä ilmoittaa myöskin solmua tunnissa.
        Lainaus ulkomaiselta sivulta:

        "Although the unit "knots" does not fit within the primary SI system, its retention for nautical and aviation use is important for navigational reasons, since the length of a nautical mile is almost identical to a minute of latitude. As a result, distance in nautical miles on a navigational chart can easily be measured by using dividers and the latitude indicators on the side of the chart.

        Nautical speed is sometimes erroneously expressed as "knots per hour" which would actually be a measure of acceleration, as in "nautical miles per hour per hour."
        "


      • näinhän se menee
        aiheeseen kirjoitti:

        ei se kippari niitä solmuja tee ajaessaan, ne on laahuslokin naruun tehty jo etukäteen. Nopeutta mitatessa otettiin aika, ja laskettiin montako solmua mitatussa ajassa livahti. Eli Solmun alkuperäinen käsite oli solmua/aikayksikkö.

        Solmujen väli oli laskettu siten, että yksi solmun väli mitta-ajassa vastasi samaa kuin mitä on 1 nm/h

        tai mpk/t - huom. mpk tai t ( tunti) eivät kumpikaan ole SI-yksiköitä) ; ei myöskään nm ( nautical mile, eli meripeninkulma)

        Näin "wikipediassa", joten solmuköydellä mitattiin matka ja tiimalsista aika. Saatiin mpk/tunti = "solmu"



        Solmu nopeuden yksikkönä on meripeninkulma tunnissa.

        1 solmu = 1 mpk/h = 1,852 km/h = 0,5144444 m/s.
        Solmua käytetään edelleen merenkulussa sekä ilmailussa.


        [muokkaa] Nimen historiaa
        Solmu nopeusyksikkönä on syntynyt entisaikojen nopeudenmittaustavan mukaan. Laivan perästä laskettiin mereen köysi, lokiliina, jonka päässä oli ajoankkuri. Ajoankkurin tarkoitus oli pitää mittaköysi paikoillaan. Laivan kulkiessa eteenpäin lokiliina alkoi hiljalleen kiertyä pois kelalta. Lokiliinan annettiin juosta veteen ennalta määrätyn ajan, samalla kun lokiliinaan tehtyjä merkkejä (solmuja) laskettiin. Kun aika oli kulunut loppuun, veteen juosseiden solmujen lukumäärä kertoi nopeuden suoraan meripeninkulmina tunnissa.

        Solmun nimitys on peräisin solmuista, joita oli tehty lokiliinaan määrävälein. Solmujen välinen etäisyys oli yleensä 47 jalkaa ja 3 tuumaa (14,4018 metriä). Ajanottoon käytettiin 28 sekunnin tiimalasia. Tällä tavalla saatiin suoraan laskettua nopeus, jota aluksen kapteeni saattoi käyttää paikanmäärityksessä. Nopeuden määritteleminen edellä kuvatulla tavalla paikanmäärityksen apuvälineenä oli riittävän tarkkaa purjelaivojen aikakaudella.

        Koska solmun määritelmä on meripeninkulmia/tunti, sanonta "solmua tunnissa" on väärä ilmaus. Tästä seuraava kaava meripeninkulmia/tunti² olisi kiihtyvyyden mittayksikkö


      • puhutaan soopaa
        Kaikkien Alojen Erityisasia... kirjoitti:

        Solmua aikayksikköä kohden on periaatteessa aivan oikea ilmaisu, tunti on sen sijaan liian pitkä yksikkö. Solmua/h olisi nimittäin edellyttänyt että solmujen väli olisi ollut yli mpk. Näin tuskin on ollut

        oikein tuutin täydeltä

        Amerikan standardointilaitoksen NIST sivuilta löytyi seuraava teksti ja taulukko.
        Solmu (knot) on ihan virallisesti hyväksytty nopeuden yksikkö (skalaarisuure). Solmua tunnissa on veneilijältä tai veneilyn asiantuntijalta mitä suurin sammakko ulos päästettäväksi.

        Table 7. Other units outside the SI that are currently accepted for use with the SI, subject to further review

        Name   Symbol    Value in SI units
        nautical mile     1 nautical mile = 1852 m
        knot       1 nautical mile per hour = (1852/3600) m/s
        are    a   1 a = 1 dam2 = 102 m2
        hectare    ha   1 ha = 1 hm2 = 104 m2
        bar   bar   1 bar = 0.1 MPa = 100 kPa = 1000 hPa = 105 Pa
        ångström   Å   1 Å = 0.1 nm = 10-10 m
        barn   b   1 b = 100 fm2 = 10-28 m2
        curie   Ci   1 Ci = 3.7 x 1010 Bq
        roentgen   R   1 R = 2.58 x 10-4 C/kg
        rad   rad   1 rad = 1 cGy = 10-2 Gy
        rem   rem   1 rem = 1 cSv = 10-2 Sv


      • voihan nenä
        näinhän se menee kirjoitti:

        Näin "wikipediassa", joten solmuköydellä mitattiin matka ja tiimalsista aika. Saatiin mpk/tunti = "solmu"



        Solmu nopeuden yksikkönä on meripeninkulma tunnissa.

        1 solmu = 1 mpk/h = 1,852 km/h = 0,5144444 m/s.
        Solmua käytetään edelleen merenkulussa sekä ilmailussa.


        [muokkaa] Nimen historiaa
        Solmu nopeusyksikkönä on syntynyt entisaikojen nopeudenmittaustavan mukaan. Laivan perästä laskettiin mereen köysi, lokiliina, jonka päässä oli ajoankkuri. Ajoankkurin tarkoitus oli pitää mittaköysi paikoillaan. Laivan kulkiessa eteenpäin lokiliina alkoi hiljalleen kiertyä pois kelalta. Lokiliinan annettiin juosta veteen ennalta määrätyn ajan, samalla kun lokiliinaan tehtyjä merkkejä (solmuja) laskettiin. Kun aika oli kulunut loppuun, veteen juosseiden solmujen lukumäärä kertoi nopeuden suoraan meripeninkulmina tunnissa.

        Solmun nimitys on peräisin solmuista, joita oli tehty lokiliinaan määrävälein. Solmujen välinen etäisyys oli yleensä 47 jalkaa ja 3 tuumaa (14,4018 metriä). Ajanottoon käytettiin 28 sekunnin tiimalasia. Tällä tavalla saatiin suoraan laskettua nopeus, jota aluksen kapteeni saattoi käyttää paikanmäärityksessä. Nopeuden määritteleminen edellä kuvatulla tavalla paikanmäärityksen apuvälineenä oli riittävän tarkkaa purjelaivojen aikakaudella.

        Koska solmun määritelmä on meripeninkulmia/tunti, sanonta "solmua tunnissa" on väärä ilmaus. Tästä seuraava kaava meripeninkulmia/tunti² olisi kiihtyvyyden mittayksikkö

        Jos kerran nopeuden mittana on käytetty esim. x solmua / 28 s kuten itsekin kerroit, ei se siitä miksikään kiihtyvyyksi muutu, vaikka sen muuntaisikin lukemaksi solmua tunnissa.

        ON TOKI AIVAN TOTTA, NYKYISIN käytetään nopeuden mittana pelkkää "solmua" joka aivan niin kuin ennenkin tarkoittaa meripeninkulmaa tunnissa .

        JA ON TOTTA ETTÄ "solmua/tunnissa" on älytön ilmaus, koska jos laahuksella mitattu nopeus olisi mitattu tunnin aikana, olisi laahusköyden oltava "älyttömän" pitkä.

        Loki ilmoittaa solmuina solmujen "juoksunopeuden" eli montako solmua juoksee siinä 28 sekunnin aikana, ei mitään muuta. Loppu tulee laskemalla jotakin jostakin, jollakin tarkkuudella.


      • ja sanos mikkihiiri
        puhutaan soopaa kirjoitti:

        oikein tuutin täydeltä

        Amerikan standardointilaitoksen NIST sivuilta löytyi seuraava teksti ja taulukko.
        Solmu (knot) on ihan virallisesti hyväksytty nopeuden yksikkö (skalaarisuure). Solmua tunnissa on veneilijältä tai veneilyn asiantuntijalta mitä suurin sammakko ulos päästettäväksi.

        Table 7. Other units outside the SI that are currently accepted for use with the SI, subject to further review

        Name   Symbol    Value in SI units
        nautical mile     1 nautical mile = 1852 m
        knot       1 nautical mile per hour = (1852/3600) m/s
        are    a   1 a = 1 dam2 = 102 m2
        hectare    ha   1 ha = 1 hm2 = 104 m2
        bar   bar   1 bar = 0.1 MPa = 100 kPa = 1000 hPa = 105 Pa
        ångström   Å   1 Å = 0.1 nm = 10-10 m
        barn   b   1 b = 100 fm2 = 10-28 m2
        curie   Ci   1 Ci = 3.7 x 1010 Bq
        roentgen   R   1 R = 2.58 x 10-4 C/kg
        rad   rad   1 rad = 1 cGy = 10-2 Gy
        rem   rem   1 rem = 1 cSv = 10-2 Sv

        No ei ne solmut ja merelliset mailit, eli nautical mile't vieläkään ole SI yksiköitä, sen enempää kuin tuumatkaan tai muutkaan mikkihiiriyksiköt!

        Jos joku on niin pahasti sairas että vetää herneensä nenuun, eikä suostu ymmärtämään tuota pientä hyvinkin monen suusta joskus lipsahtanutta solmua tunnissa , niin lienee syytä hakeutua hoitoon.

        Solmu nopeuden mittana on kätevä, samoin kuin mpk etäisyyden vesillä ja ilmojen teillä ,

        mutta mitä tahdot tuolla taulukollasi esittää? Kaivoit varmaan viksuna kaverina netistä? Kuinka monta noista viisastelemistasi yksiköistäsi olisit itse muistanut lonkalta edes suuruusluokaltaan , tai tiesit varmaan noiden viimeisten merkityksenkin ...

        potuttaa kun tuollaisille leppäkerttujen hyväksikäyttäjille ei keksi parempaa nimitystä kuin ehkä joku "leppäkerttufiili"


      • se taulukko
        ja sanos mikkihiiri kirjoitti:

        No ei ne solmut ja merelliset mailit, eli nautical mile't vieläkään ole SI yksiköitä, sen enempää kuin tuumatkaan tai muutkaan mikkihiiriyksiköt!

        Jos joku on niin pahasti sairas että vetää herneensä nenuun, eikä suostu ymmärtämään tuota pientä hyvinkin monen suusta joskus lipsahtanutta solmua tunnissa , niin lienee syytä hakeutua hoitoon.

        Solmu nopeuden mittana on kätevä, samoin kuin mpk etäisyyden vesillä ja ilmojen teillä ,

        mutta mitä tahdot tuolla taulukollasi esittää? Kaivoit varmaan viksuna kaverina netistä? Kuinka monta noista viisastelemistasi yksiköistäsi olisit itse muistanut lonkalta edes suuruusluokaltaan , tai tiesit varmaan noiden viimeisten merkityksenkin ...

        potuttaa kun tuollaisille leppäkerttujen hyväksikäyttäjille ei keksi parempaa nimitystä kuin ehkä joku "leppäkerttufiili"

        Taulukon otsikossahan sanotaan selvästi näiden mittayksiköiden asema SI-yksiköiden rinnalla. Kopioinnissa meni listan loppupään yksiköiden esitysformaatti sekaisin, olisi pitänyt poistaa ne tekstistä. Kuten näet, tuuma ei sisälly listaan.
        Enkä minä hernettä nenään ota siitä, jos joku puhuu solmuista tunnissa yleensä. Mutta jos sama henkilö yrittää yhtä aikaa esiintyä merenkulun asiantuntijana, niin sitten voi päästää ns. kakkaisen naurun. Siitähän tämä viestiketju lähti liikkeelle.


      • venejorma
        se taulukko kirjoitti:

        Taulukon otsikossahan sanotaan selvästi näiden mittayksiköiden asema SI-yksiköiden rinnalla. Kopioinnissa meni listan loppupään yksiköiden esitysformaatti sekaisin, olisi pitänyt poistaa ne tekstistä. Kuten näet, tuuma ei sisälly listaan.
        Enkä minä hernettä nenään ota siitä, jos joku puhuu solmuista tunnissa yleensä. Mutta jos sama henkilö yrittää yhtä aikaa esiintyä merenkulun asiantuntijana, niin sitten voi päästää ns. kakkaisen naurun. Siitähän tämä viestiketju lähti liikkeelle.

        "Mutta jos sama henkilö yrittää yhtä aikaa esiintyä merenkulun asiantuntijana, niin sitten voi päästää ns. kakkaisen naurun. Siitähän tämä viestiketju lähti liikkeelle. "

        Kertoisitko mistä lähtien toimittaja Juha Virtanen on alkanut esiintyä merenkulun asiantuntijana???

        Minusta on pikemminkin ansiokkaasti esiintynyt ammattitaitoisena toimittajana.


      • tuo solmu
        voihan nenä kirjoitti:

        Jos kerran nopeuden mittana on käytetty esim. x solmua / 28 s kuten itsekin kerroit, ei se siitä miksikään kiihtyvyyksi muutu, vaikka sen muuntaisikin lukemaksi solmua tunnissa.

        ON TOKI AIVAN TOTTA, NYKYISIN käytetään nopeuden mittana pelkkää "solmua" joka aivan niin kuin ennenkin tarkoittaa meripeninkulmaa tunnissa .

        JA ON TOTTA ETTÄ "solmua/tunnissa" on älytön ilmaus, koska jos laahuksella mitattu nopeus olisi mitattu tunnin aikana, olisi laahusköyden oltava "älyttömän" pitkä.

        Loki ilmoittaa solmuina solmujen "juoksunopeuden" eli montako solmua juoksee siinä 28 sekunnin aikana, ei mitään muuta. Loppu tulee laskemalla jotakin jostakin, jollakin tarkkuudella.

        Solmu sanana oli mittaustapahtumassa pituusmitta, köyttä meni mereen niin monta solmunmittaa eli kyseessä oli pituuden yksikkö. Solmuväli x solmujen määrä oli matka joka lokiköydellä mitattiin. Kun aika katsottiin tiimalasista suhteutettuna niin saatiin suoraan laivan nopeus mpk/tunti josta käytettiin nimitystä solmu. Aivan olikein loki ilmoittaa "solmujen juoksunopeuden" josta laskemalla sadaan mpk/tunti.


      • kommentti tässä
        venejorma kirjoitti:

        "Mutta jos sama henkilö yrittää yhtä aikaa esiintyä merenkulun asiantuntijana, niin sitten voi päästää ns. kakkaisen naurun. Siitähän tämä viestiketju lähti liikkeelle. "

        Kertoisitko mistä lähtien toimittaja Juha Virtanen on alkanut esiintyä merenkulun asiantuntijana???

        Minusta on pikemminkin ansiokkaasti esiintynyt ammattitaitoisena toimittajana.

        Nyt tässä tuli jo henkilönimi mukaan, minä en sitä esille tuonut. Jos on ammattitaitoinen veneilytoimittaja, niin tuollaisia termejä ei saa sotkea. Samoin kuin ei saa sotkea styyrpuuria ja paapuuria tai ei saa kirjoittaa "alus ankkuroitiin matkustajasataman laituriin". Maallikkotoimittajalle, ammattitaitoisellekin nuo mokaukset ovat sallittuja.


      • yhtä tyhmää
        Rouvan Jalassa kirjoitti:

        Just just! noinhan se on, MUTTA melkoista jeesustelua on vetää pikku vihreä sieraimeen moisesta.

        Jos ajan veneelläni yhtä (1) solmua kuljen siis 1852m eli ajan siis 1,852km(h eli yhden (1) meripenikulman (1852m) johon käytän aikaa yhden (1) tunnin joten ajan siis yhtä (1) solmua joten enkös siis kuljekkin yhtä )1) solma jolloin kuljen yhden (1) meripenikulman tunnissa?

        Miksi siis on niin kipeätä ilmaista asia solmua tunnissa? Aiemmin tämä ottia itseänikin pattiin, mutta onneksi iän myötä pipo lakkaa kiristämästä.

        kuin sanoa, että sähkölevyn teho on 3 kWh tai auton akun virranvoimakkuus on 60 Ah, tai että valon kulkuaika Siriuksesta Maahan on kahdeksan valovuotta. Ja erityisen tyhmää on ryhtyä kiukuttelemaan silloin kun tajuaa, ettei edes tajua mistä tässä asiassa on kysymys.


      • Oikein oli
        niinpä onkin kirjoitti:

        mutta eikö silloin myös solmua/aika ole veneen kiihtyvyys, jospa siinä artikkelissa olikin kyse veneen kiihtyvyydestä.

        Joo, kyllä se artikkelin "6 solmua tunnissa" oli kiihtyvyys. Eli tällä tietenkin tarkoitettiin sitä, että vene saavuttaa 6 solmun nopeuden tunnin päästä kiihdytyksen aloituksesta.

        Siksipä se olikin "säästövene".


      • Hakro
        kommentti tässä kirjoitti:

        Nyt tässä tuli jo henkilönimi mukaan, minä en sitä esille tuonut. Jos on ammattitaitoinen veneilytoimittaja, niin tuollaisia termejä ei saa sotkea. Samoin kuin ei saa sotkea styyrpuuria ja paapuuria tai ei saa kirjoittaa "alus ankkuroitiin matkustajasataman laituriin". Maallikkotoimittajalle, ammattitaitoisellekin nuo mokaukset ovat sallittuja.

        "Maallikkotoimittajalle, ammattitaitoisellekin nuo mokaukset ovat sallittuja."

        _Ammattitaitoiselle toimittajalle_ nuo mokaukset eivät ole sallittuja. Oikeiden termien tarkistus käy nykyisin todella vaivattomasti.

        Monet ammatikseen toimittajan työstä leipäänsä tienaavat "maallikkotoimittajat" näitä mokia tekevät. Jos ei hallitse tällaisia sanoja ja sanontoja, ei pidä käyttää niitä. Se on niin helppoa.


      • venemiäs
        Hakro kirjoitti:

        "Maallikkotoimittajalle, ammattitaitoisellekin nuo mokaukset ovat sallittuja."

        _Ammattitaitoiselle toimittajalle_ nuo mokaukset eivät ole sallittuja. Oikeiden termien tarkistus käy nykyisin todella vaivattomasti.

        Monet ammatikseen toimittajan työstä leipäänsä tienaavat "maallikkotoimittajat" näitä mokia tekevät. Jos ei hallitse tällaisia sanoja ja sanontoja, ei pidä käyttää niitä. Se on niin helppoa.

        ???????


      • <<<<
        eri mittayksiköt kirjoitti:

        Solmu on nopeuden yksikö (matka / aika )
        Meripenikulma on pituusmitta (pelkkä matka)

        Solmua tunnissa = matka / aika / aika = mahdoton yhtälö

        Solmu on alun alkaen pituusyksikkö.


    • PuSe

      Kyllähän nuo Kipparin jutut on välillä aika "asiantuntevia". Ei siinä mitään.
      Aika viihteellisiä aika usein.

      Eihän se lehti mikään merenkulkualan käsikirja olekaan joka on tarkoitettu jo alaan suuntautuneille ja perehtyville.

      Saattaa olla ihan vain tarkennuksena kun eivät voit tietää että kaikille nämä asiat ovat selviä.
      Tarkoitus lienee levittää tuota informaatiota eikä tehdä mitään lakikirjaa.

      • molo

        on yhdyssana


      • PuSe
        molo kirjoitti:

        on yhdyssana

        ei ole. Se on vähä eri asia.


      • pikku virheitä

        löytyy Proo Sail - lehdestä. Ovat varmaan asiantuntemattoman kääntäjän virheitä. Aivan kuin nuo suomennetut laitteiden käyttöohjeet. Pitää tietää asia enne kuin niistä saa mitään tolkkua.


      • PuSe
        pikku virheitä kirjoitti:

        löytyy Proo Sail - lehdestä. Ovat varmaan asiantuntemattoman kääntäjän virheitä. Aivan kuin nuo suomennetut laitteiden käyttöohjeet. Pitää tietää asia enne kuin niistä saa mitään tolkkua.

        ei ole väärin...

        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/suomi/yhdyssanat.html

        ks. kohdan 7 jälkeinen kappale.

        nimim. Asian tarkka tuntija, melkempä asiantuntija
        ;)


      • hyvinkin
        PuSe kirjoitti:

        ei ole väärin...

        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/suomi/yhdyssanat.html

        ks. kohdan 7 jälkeinen kappale.

        nimim. Asian tarkka tuntija, melkempä asiantuntija
        ;)

        Asian tuntija voi olla asiantuntija mutta asiantuntija voi olla olemattakin asian tuntija.
        Kipparissa joskus asian tuntija ei olekkaan asiantuntija ja joskus asiantuntijana toimii sellainenkin joka ei ole asian tuntija.

        Eiks olekkin selvää tämä kielioppi?


    • benssi

      haiskahtaa taas hieman piilomainonnalta. Yritetään tällä tavoin saada kaikki lukemaan lehdet ihan sanasta sanaan. Itse olen ahkera lukija mutta en ole kyllä tuollaista "solmua tunnissa" nähnyt.

    • verkonkutoja

      jos kapteeni on esimerkiksi tehnyt 8 solmua tunnissa.

    • varustelu

      tuntuu olevan niin aluillaan, että pakkohan jutun juurta on jostain löytää. Kohtapuoleen varmaan siirrytään tosielämään.

    • Puutetta?

      Että hä.
      Missä jutussa ja millä sivulla tuo ole?
      Taidat puhua täyttä paskaa.

    • barta

      Mitäs jos hankkisit vaikka ihan oikean veneen, niin olis jotain tekemistä.

      Äidinkielen opettajana voisit ehkä toteuttaa itseäsi tai vaikka laboratorioinsinöörinä tekussa.

      • ollut tässä

        On elämä tai ainakin työura kohta takanapäin. Työura on ollut merenkulun parissa, mutta ei merenkulkijana. On venekin. Ja on periaate, että ammatillisessa kielenkäytössä ollaan täsmällisiä ja käytetään oikeita termeja. Jos jossain ammatillisessa tekstissä on termit väärin, se ei olekaan ammatillista tekstiä, joutaa roskakoriin. Ei siitä pidä muiden hiiltyä, jos puoli-ammatillisen lehden toimittajalle huomautetaan hänen lipsahduksestaan.


      • väheksy

        Äidinkielen opettajia ja laboratorioinsinöörejä. Itse et kykene muuhun kuin suunsoittoon vai soitatko sitä takapäässäsi olevaa hanuria.


      • höpöpöp
        ollut tässä kirjoitti:

        On elämä tai ainakin työura kohta takanapäin. Työura on ollut merenkulun parissa, mutta ei merenkulkijana. On venekin. Ja on periaate, että ammatillisessa kielenkäytössä ollaan täsmällisiä ja käytetään oikeita termeja. Jos jossain ammatillisessa tekstissä on termit väärin, se ei olekaan ammatillista tekstiä, joutaa roskakoriin. Ei siitä pidä muiden hiiltyä, jos puoli-ammatillisen lehden toimittajalle huomautetaan hänen lipsahduksestaan.

        Kipparihan on selkeästi suunnattu huviveneilijöille, se ei ole millään tavalla ammatillinen tai edes puoliammatillinen lehti. Tuollaiset pienet lipsahdukset ovat yhdentekeviä, mikäli viestin perillemeno ei vaarannu. Tässä tapauksessa ei vaarantunut; se, joka väittää vakavissaan, että "solmua tunnissa" voisi aiheuttaa viestin väärinymmärtämisen tai merkityksellisen erehdyksen, valehtelee.

        Samaan hölmöläisryhmään kuulut kuin ne, jotka vinkuivat muutma vuosi sitten, ettei olisi saanut juhlia vuosituhannen vaihtumista 31.12.1999-1.1.2000.


      • kekkonen
        ollut tässä kirjoitti:

        On elämä tai ainakin työura kohta takanapäin. Työura on ollut merenkulun parissa, mutta ei merenkulkijana. On venekin. Ja on periaate, että ammatillisessa kielenkäytössä ollaan täsmällisiä ja käytetään oikeita termeja. Jos jossain ammatillisessa tekstissä on termit väärin, se ei olekaan ammatillista tekstiä, joutaa roskakoriin. Ei siitä pidä muiden hiiltyä, jos puoli-ammatillisen lehden toimittajalle huomautetaan hänen lipsahduksestaan.

        "Ei siitä pidä muiden hiiltyä, jos puoli-ammatillisen lehden toimittajalle huomautetaan hänen lipsahduksestaan."

        Oletko siis kirjoittanut lehden toimitukseen ja huomauttanut asiasta??? Väitän että et ole. Eikä ole kukaan muukaan täällä kirjoittavista tyhjänpäiväisistä lässyttäjistä.

        Valittakaa toimitukseen ja tehkää se omalla nimellänne. Jos uskallatte ja kehtaatte!

        No ette kuitenkaan uskalla koska pelkäätte tekevänne itsenne naurunalaiseksi.

        Seurataan tulevia lehtiä ja katsotaan lukijan palautteesta onko joku vaivautunut.

        Se kun ei olisi sen suurempi vaiva kun kirjoitella tännekään.

        Tsemppiä vaan kaikille raukkiksille täälllä.


      • vastaan
        höpöpöp kirjoitti:

        Kipparihan on selkeästi suunnattu huviveneilijöille, se ei ole millään tavalla ammatillinen tai edes puoliammatillinen lehti. Tuollaiset pienet lipsahdukset ovat yhdentekeviä, mikäli viestin perillemeno ei vaarannu. Tässä tapauksessa ei vaarantunut; se, joka väittää vakavissaan, että "solmua tunnissa" voisi aiheuttaa viestin väärinymmärtämisen tai merkityksellisen erehdyksen, valehtelee.

        Samaan hölmöläisryhmään kuulut kuin ne, jotka vinkuivat muutma vuosi sitten, ettei olisi saanut juhlia vuosituhannen vaihtumista 31.12.1999-1.1.2000.

        Olet täysin väärässä tuon vuosituhannen vaihtumisen kanssa. Se oli todella knoppologiaa, josta kukaan ei hyötynyt mitään. Mutta sitä olen vaan mieltä, että jos joku alkaa omasta aloitteestaan häristä puhumaan, niin kyllä hänen tulee erottaa lehmä vuohesta.


      • kirjoittanut kyllä
        kekkonen kirjoitti:

        "Ei siitä pidä muiden hiiltyä, jos puoli-ammatillisen lehden toimittajalle huomautetaan hänen lipsahduksestaan."

        Oletko siis kirjoittanut lehden toimitukseen ja huomauttanut asiasta??? Väitän että et ole. Eikä ole kukaan muukaan täällä kirjoittavista tyhjänpäiväisistä lässyttäjistä.

        Valittakaa toimitukseen ja tehkää se omalla nimellänne. Jos uskallatte ja kehtaatte!

        No ette kuitenkaan uskalla koska pelkäätte tekevänne itsenne naurunalaiseksi.

        Seurataan tulevia lehtiä ja katsotaan lukijan palautteesta onko joku vaivautunut.

        Se kun ei olisi sen suurempi vaiva kun kirjoitella tännekään.

        Tsemppiä vaan kaikille raukkiksille täälllä.

        Olen huomauttanut aina silloin tällöin asiallisesti. Esimerkiksi, jos toimittaja haluaa kirjoituksellaan kunnioittaa sotiemme veteraaneja, tulee hänen osata sen verran Suomen historiaakin, että erottaa Talvisodan ja Jatkosodan toisistaan.

        Kokemukseni on suunnilleen seuraava:
        vain 40% huomautuksistani yleensä vastataan.

        Puolet vastauksista vain selittelee.

        Toinen puoli selittelee, mutta pyytää lopuksi lukijalta anteeksi.

        Nämä julkiset palstat voivat kukaties heilauttaa lehtien päätoimittajia enemmän. Minä en muuten ole tämän viestiketjun avaaja. Itse en pahemmin olisi edes asiasta ärsyyntynyt, koska Kippari-lehden tason olen mielessäni valmiiksi luokittanut. Mutta ärsyynnyin siitä, kun niin moni ryhtyi huomauttelemaan, ettei virheistä saa huomauttaa.
        Ei ole sentää synti ja tuomittavaa tietää, miten asiat todella ovat. Mutta myönnän, että harkintaa vaaditaan tilanteissa, missä asiasta tekee mieli huomauttaa.
        Niin, ja omalla nimelläni esiinnyn mielelläni aina siellä, missä muutkin esittelevät itsensä.


      • kekkonen
        kirjoittanut kyllä kirjoitti:

        Olen huomauttanut aina silloin tällöin asiallisesti. Esimerkiksi, jos toimittaja haluaa kirjoituksellaan kunnioittaa sotiemme veteraaneja, tulee hänen osata sen verran Suomen historiaakin, että erottaa Talvisodan ja Jatkosodan toisistaan.

        Kokemukseni on suunnilleen seuraava:
        vain 40% huomautuksistani yleensä vastataan.

        Puolet vastauksista vain selittelee.

        Toinen puoli selittelee, mutta pyytää lopuksi lukijalta anteeksi.

        Nämä julkiset palstat voivat kukaties heilauttaa lehtien päätoimittajia enemmän. Minä en muuten ole tämän viestiketjun avaaja. Itse en pahemmin olisi edes asiasta ärsyyntynyt, koska Kippari-lehden tason olen mielessäni valmiiksi luokittanut. Mutta ärsyynnyin siitä, kun niin moni ryhtyi huomauttelemaan, ettei virheistä saa huomauttaa.
        Ei ole sentää synti ja tuomittavaa tietää, miten asiat todella ovat. Mutta myönnän, että harkintaa vaaditaan tilanteissa, missä asiasta tekee mieli huomauttaa.
        Niin, ja omalla nimelläni esiinnyn mielelläni aina siellä, missä muutkin esittelevät itsensä.

        Jätetään sodat ja muut tämä asian ulkouolelle.

        "Toinen puoli selittelee, mutta pyytää lopuksi lukijalta anteeksi."

        En usko että vakavissasi ajattelet että kenekään tarvitsisi pyytää keneltäkään anteeksi jos jossakin messuraportissa mainitaan solmua tunnissa.

        "...koska Kippari-lehden tason olen mielessäni valmiiksi luokittanut."

        Kerro enemmän... Itse tilaan ko. lehteä. En siksi että se olisi maailman paras, mutta jos tiedät paremman kotimaisen moottoriveneisiin erikoistuneen ja yhtä lajan lehden, niin kerro.

        "...ärsyynnyin siitä, kun niin moni ryhtyi huomauttelemaan, ettei virheistä saa huomauttaa."

        Totta kai saa, ja joskus on hyväkin huomauttaa, mutta oikeaan osoitteeseen.

        "Niin, ja omalla nimelläni esiinnyn mielelläni aina siellä, missä muutkin esittelevät itsensä."

        Niinpä. Toivoisin tällekin paskapalstalle pakkoa esiintyä omalla nimelllä, niin voitaisiin ehkä lopultakin päästä näsäviisastelun sijasta ihan oikeisiin keskusteluihin.

        Tomi Kekkonen


      • barta
        ollut tässä kirjoitti:

        On elämä tai ainakin työura kohta takanapäin. Työura on ollut merenkulun parissa, mutta ei merenkulkijana. On venekin. Ja on periaate, että ammatillisessa kielenkäytössä ollaan täsmällisiä ja käytetään oikeita termeja. Jos jossain ammatillisessa tekstissä on termit väärin, se ei olekaan ammatillista tekstiä, joutaa roskakoriin. Ei siitä pidä muiden hiiltyä, jos puoli-ammatillisen lehden toimittajalle huomautetaan hänen lipsahduksestaan.

        Tämä on minusta pilkunrakastelua pahimmillaan tai parhaimmillaa. Siksi tein vertauksen opettajaan tai inssiin. Heidän tehtävä on huomauttaa jos välimerkki on väärässä paikassa tai laatu väärin.

        Tämä aloittajan huomautus tuntuu lähinnä siltä jos sinun puhuessasi englantia britille hän koko ajan kertoisi milloin olet laittanut a tai an tai the väärin muitten läsnaollessa.

        Ymmärrän jos vaadit täsmällisyyttä tekniseen tekstiin, mutta melkoista elämän puutetta on sitä lähteä tänne palstalle julistamaan.


    • capt.......

      Kyllä se hyvät ystävät on aivan oikein ilmoitettu.
      En tiedä millä kursilla olette tietonne saaneet,ette ainakaan minun.

    • iltapäivällä

      purkamassa veneen yllä olleet pressut ja purin puurakenteiset telineet. Sanoisin avanneeni n. 30 solmua/h. Hyvin näytti talvehtineen mutta ydin on. Kuinka nopeasti kuljin? Veneen pituus 7,50 m, leveys 2,50 m ja korkeus pukeilla 2-3 m (pikku purkkari). Kiipesin 4-5 kertaa alas avaamaan solmuja ja kuljin tarpeelisen määrän pitkin kantta. Montako solmua/h kuljin? Kiihtyvyyttäkin voisi arvioida mutta se oli huono, onhan kuitenkin kysymyksessä harrastus. Keskustelin myös hiukan naapurin kanssa, miten se vaikuttaa solmuihin?

      • viksukos

        oot. että me ihan ihaillaan.


      • löytyi

        Siis tuollekin yksikölle löytyi parempaa käyttöä kuin etanan kiihtyvyyden mittaus. Tosin nyt jäin hämmästelemään syntynyttä yhteyttä. Mitä suuremmalla nopeudella kuljet tikkailla ja kannella, myös solmua/h suure kasvaa.


      • johtopäätös.
        löytyi kirjoitti:

        Siis tuollekin yksikölle löytyi parempaa käyttöä kuin etanan kiihtyvyyden mittaus. Tosin nyt jäin hämmästelemään syntynyttä yhteyttä. Mitä suuremmalla nopeudella kuljet tikkailla ja kannella, myös solmua/h suure kasvaa.

        Tässä ketjussa kaikki tietää, mistä on kysymys. Ainoa ongelma on siinä, miten sen saisi loppumaan. Voiko tämän typerämpää keskustelunaihetta saada aikaiseksi. - Muuten ajattelin pistää sen paatin veteen n. 20:s huhtikuuta sillä nopeudella, kun ammattinsa osaava henkilö sen tekee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe