Hei! Harkitsen luokanopettajakoulutukseen pyrkimistä joten olisin kiinnostunut kuulemaan millaista opiskelu on sekä kokemuksia luokanopettajakoulutuksesta?
millaista opiskelu
2
604
Vastaukset
- luokanopeopiskelija
riippuu paljolti siitä minne haet opiskelemaan, yliopistoissa on kuulemma eroja. käytännössä kuitenkin sisällöt ovat melko samat eli monialaisia opintoja (12 peruskoulun oppiainetta), kasvatustieteen opintoja sekä sivuaineopintoja yms. valintasi mukaan (esim. joku peruskoulun oppiaine, erityispedagogiikka, aikuiskasvatustiede tai periaatteessa mikä tahansa yliopistosi tarjoama sivuaine). lisäksi yliopiston pakolliset kieli- ja viestintäopinnot (tieto- ja viestintätekniikkaa, englanti, ruotsi, suomen kielen kirjoitus- ja puheviestintä). koulutus on läsnäolopainoitteista ensimmäisinä vuosina, myöhemmin korostuu proseminaarin ja gradun tekeminen eli tieteellinen tutkimus.
- Junia85
Edellisessä vastauksessa oli hyvin eritelty se, mitä kaikkea luokanopettajankoulutus sisältää. Käytännössä siis luetaan paljon kasvatustiedettä, koska sehän on pääaine luokanopettajilla. Monialaiset opinnot (Äidinkieli, matematiikka, historia, biologia, maantiede, kuvataide, musiikki, liikunta, uskonto, käsityö) ovat usein aika käytännönläheisiä, eli tehdään itse ja opitaan sitä kautta esim. liikunnassa tehdään kaikenlaista (pelataan pallopelejä, uidaan, suunnistetaan, yleisurheilalan jne.), mitä peruskoulun 1-6-luokilla tehdään. Tosin näissä monialaisten opinnoissa on aika kiire, niin että asioihin ei ehditä kovin paljon paneutumaan, mutta kaikenlaista kokeillaan ainakin.
Itse olen viihtynyt opettajankoulutuksessa Hämeenlinnassa, nyt on toinen vuosi menossa. Ei pelkkää luennolla istumista ja tentteihin lukemista vaan myös oikeaa tekemistä ja käytännön kautta oppimista. Opiskeluun kuuluu myös opetusharjoittelut, joista osa suoritetaan määrätyllä koululla (Normaalikoulu joka kuuluu kouluumme) ja osan harjoittelupaikoista saa valita itse.
Tässä siis vähän käytäntöä siitä, mitä opiskelu opettajaksi sisältää :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1897876
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes974175- 682702
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se751722Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3971649- 641518
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201486Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171151Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841078Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791070