Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

millaista opiskelu

luokanopettajaksi?

Hei! Harkitsen luokanopettajakoulutukseen pyrkimistä joten olisin kiinnostunut kuulemaan millaista opiskelu on sekä kokemuksia luokanopettajakoulutuksesta?

2

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luokanopeopiskelija

      riippuu paljolti siitä minne haet opiskelemaan, yliopistoissa on kuulemma eroja. käytännössä kuitenkin sisällöt ovat melko samat eli monialaisia opintoja (12 peruskoulun oppiainetta), kasvatustieteen opintoja sekä sivuaineopintoja yms. valintasi mukaan (esim. joku peruskoulun oppiaine, erityispedagogiikka, aikuiskasvatustiede tai periaatteessa mikä tahansa yliopistosi tarjoama sivuaine). lisäksi yliopiston pakolliset kieli- ja viestintäopinnot (tieto- ja viestintätekniikkaa, englanti, ruotsi, suomen kielen kirjoitus- ja puheviestintä). koulutus on läsnäolopainoitteista ensimmäisinä vuosina, myöhemmin korostuu proseminaarin ja gradun tekeminen eli tieteellinen tutkimus.

    • Junia85

      Edellisessä vastauksessa oli hyvin eritelty se, mitä kaikkea luokanopettajankoulutus sisältää. Käytännössä siis luetaan paljon kasvatustiedettä, koska sehän on pääaine luokanopettajilla. Monialaiset opinnot (Äidinkieli, matematiikka, historia, biologia, maantiede, kuvataide, musiikki, liikunta, uskonto, käsityö) ovat usein aika käytännönläheisiä, eli tehdään itse ja opitaan sitä kautta esim. liikunnassa tehdään kaikenlaista (pelataan pallopelejä, uidaan, suunnistetaan, yleisurheilalan jne.), mitä peruskoulun 1-6-luokilla tehdään. Tosin näissä monialaisten opinnoissa on aika kiire, niin että asioihin ei ehditä kovin paljon paneutumaan, mutta kaikenlaista kokeillaan ainakin.
      Itse olen viihtynyt opettajankoulutuksessa Hämeenlinnassa, nyt on toinen vuosi menossa. Ei pelkkää luennolla istumista ja tentteihin lukemista vaan myös oikeaa tekemistä ja käytännön kautta oppimista. Opiskeluun kuuluu myös opetusharjoittelut, joista osa suoritetaan määrätyllä koululla (Normaalikoulu joka kuuluu kouluumme) ja osan harjoittelupaikoista saa valita itse.
      Tässä siis vähän käytäntöä siitä, mitä opiskelu opettajaksi sisältää :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe