Hei! Harkitsen luokanopettajakoulutukseen pyrkimistä joten olisin kiinnostunut kuulemaan millaista opiskelu on sekä kokemuksia luokanopettajakoulutuksesta?
millaista opiskelu
2
581
Vastaukset
- luokanopeopiskelija
riippuu paljolti siitä minne haet opiskelemaan, yliopistoissa on kuulemma eroja. käytännössä kuitenkin sisällöt ovat melko samat eli monialaisia opintoja (12 peruskoulun oppiainetta), kasvatustieteen opintoja sekä sivuaineopintoja yms. valintasi mukaan (esim. joku peruskoulun oppiaine, erityispedagogiikka, aikuiskasvatustiede tai periaatteessa mikä tahansa yliopistosi tarjoama sivuaine). lisäksi yliopiston pakolliset kieli- ja viestintäopinnot (tieto- ja viestintätekniikkaa, englanti, ruotsi, suomen kielen kirjoitus- ja puheviestintä). koulutus on läsnäolopainoitteista ensimmäisinä vuosina, myöhemmin korostuu proseminaarin ja gradun tekeminen eli tieteellinen tutkimus.
- Junia85
Edellisessä vastauksessa oli hyvin eritelty se, mitä kaikkea luokanopettajankoulutus sisältää. Käytännössä siis luetaan paljon kasvatustiedettä, koska sehän on pääaine luokanopettajilla. Monialaiset opinnot (Äidinkieli, matematiikka, historia, biologia, maantiede, kuvataide, musiikki, liikunta, uskonto, käsityö) ovat usein aika käytännönläheisiä, eli tehdään itse ja opitaan sitä kautta esim. liikunnassa tehdään kaikenlaista (pelataan pallopelejä, uidaan, suunnistetaan, yleisurheilalan jne.), mitä peruskoulun 1-6-luokilla tehdään. Tosin näissä monialaisten opinnoissa on aika kiire, niin että asioihin ei ehditä kovin paljon paneutumaan, mutta kaikenlaista kokeillaan ainakin.
Itse olen viihtynyt opettajankoulutuksessa Hämeenlinnassa, nyt on toinen vuosi menossa. Ei pelkkää luennolla istumista ja tentteihin lukemista vaan myös oikeaa tekemistä ja käytännön kautta oppimista. Opiskeluun kuuluu myös opetusharjoittelut, joista osa suoritetaan määrätyllä koululla (Normaalikoulu joka kuuluu kouluumme) ja osan harjoittelupaikoista saa valita itse.
Tässä siis vähän käytäntöä siitä, mitä opiskelu opettajaksi sisältää :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019