Punaherukoiden leikkaus

Ei-hortonomi

Viime kesänä pihan ainoat kolme punaherukkapensasta rupsahtivat. Rupsahdus tapahtui heinä-elokuun vaihteessa, syytä en osaa sanoa. Lehdet alkoivat pudota, ja oksat kuivua. Tein kyllä nurmikon uudistuksen, mutta suojavyöhykettä näihin pensaisiin jäi useampi metri.

No, oli syy mikä oli. Muutamia oksia jäi henkiin, mutta nyt kun katselin niin eipä niitä paljon enää erotu. Teenkö virheen vai oikein, jos leikkaan kaikki nyt juurta myöten poikki? Lähteekö punaherukat hyvin kasvamaan uudelleen maanrajasta? Vai onko parempi kaivaa juurineen ylös keväällä, ja istuttaa uudet?

5

1026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miriam

      Minkähänlaisista pensaista on kyse, vanhoista vai muutaman vuoden ikäisistä? Jos jäljelle ei ole jäänyt kuin muutama elinvoimainen verso, voi olla viisaampi aloittaa kasvatus uusilla taimilla. Voihan näet olla, että pensaissa riehuukin tauti joka ei tuolla leikkaamisella katoa mihinkään. Siinä tapauksessa uusiakaan taimia ei kannata istuttaa vanhojen paikalle vaan etsiä paikka jostain muualta.
      Jos päädyt leikkaamiseen, kuivat versot poistetaan poikki maanrajasta saakka ja jäljelle jääviin jätetään n. 15-20 sentin pituiset pätkät, joissa näkyy vielä terveitä silmuja. Tällä tavoin pensaat lähtevät tasaisemmin haaroittumaan ja ne tavallaan uusiutuvat kauttaaltaan sopusuhtaisemmin kuin jos jättäisit ne muutamat elossa olevat kokonaan leikkaamatta.
      Leikkausajankohta on nyt keväällä ennen silmujen avautumista.

      • Ei-hortonomi

        Kiitos vastauksesta.

        En tiedä tarkalleen pensaiden ikää, olen asunut vasta 1,5 vuotta täällä. Pensaat ovat kuitenkin aika varmasti ainakin 10 vuotta vanhoja, siis ihan isoja ne ovat. Talo on rakennettu -85, ties vaikka pensaatkin olisivat sieltä asti.

        Ehkäpä teen niin, että joku päivä tutkin oikein tarkkaan ja katson löytyykö eläviä versoja lainkaan, jos löytyy niin teen kuten kerroit. Paikkana nykyinen olisi paras koko tontilla. Vieressä kasvaa mustaherukoita, jotka voivat hyvin koko viime kesän.


      • Ei-hortonomi

        Kiitos vastauksesta.

        En tiedä tarkalleen pensaiden ikää, olen asunut vasta 1,5 vuotta täällä. Pensaat ovat kuitenkin aika varmasti ainakin 10 vuotta vanhoja, siis ihan isoja ne ovat. Talo on rakennettu -85, ties vaikka pensaatkin olisivat sieltä asti.

        Ehkäpä teen niin, että joku päivä tutkin oikein tarkkaan ja katson löytyykö eläviä versoja lainkaan, jos löytyy niin teen kuten kerroit. Paikkana nykyinen olisi paras koko tontilla. Vieressä kasvaa mustaherukoita, jotka voivat hyvin koko viime kesän.


      • miriam
        Ei-hortonomi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        En tiedä tarkalleen pensaiden ikää, olen asunut vasta 1,5 vuotta täällä. Pensaat ovat kuitenkin aika varmasti ainakin 10 vuotta vanhoja, siis ihan isoja ne ovat. Talo on rakennettu -85, ties vaikka pensaatkin olisivat sieltä asti.

        Ehkäpä teen niin, että joku päivä tutkin oikein tarkkaan ja katson löytyykö eläviä versoja lainkaan, jos löytyy niin teen kuten kerroit. Paikkana nykyinen olisi paras koko tontilla. Vieressä kasvaa mustaherukoita, jotka voivat hyvin koko viime kesän.

        herukoillasi olisi vielä rutkasti hyviä satovuosia edessä eli suosittelen kyllä pelastustoimenpiteitä ensi hätään. Jos nyt keväällä on hankala erottaa eläviä oksia kuolleista, voit leikata pensasta kesälläkin kun lehdet ovat täysikasvuiset.


      • Ei-hortonomi
        miriam kirjoitti:

        herukoillasi olisi vielä rutkasti hyviä satovuosia edessä eli suosittelen kyllä pelastustoimenpiteitä ensi hätään. Jos nyt keväällä on hankala erottaa eläviä oksia kuolleista, voit leikata pensasta kesälläkin kun lehdet ovat täysikasvuiset.

        Jospa nyt lähtisi vain yhtenä kappaleena viesti... eilen vähän jumitti ja sitten lähti tuplana.

        Joo äsken tutkiskelin pensaita, ja hyvä että yhden elävän oksan löysin joka pensaasta... aika surkealle näyttää :( Ehkäpä leikkaan nyt kaikkein rumimmat ja aivan kuivat oksat pois, ja katselen kesemmällä josko elävät erottuisi.

        Kiitos jälleen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe