migreeniä

onko kellään enää?

Taitaa jo olla kaikki mahdollinen kirjoitettu migreenistä, kun ei moneen päivään täällä ole ollut mitään uutta.
Olis se hienoa, jos löytyisi selläinen lääke,että saisi poistaa koko migreenisivun, olisi varmaan paljon muitakin ikionnellisia minun lisäkseni.

3

1258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auran uhri

Itse sain ekan aurallisen migreenikohtaukseni delfinaarion kloorinhajusta ollessani 12-vuotias. Teinivuodet olivat yhtä tuskaa, sillä kohtauksia saattoi tulla ryppäinä muutamia kertoja viikossa (varsinkin kuukautisten aikaan) ja ne olivat rajuja mutta onneksi suht lyhyitä. Ensin aurana tulivat 20 minuuttia kestävät pisteestä leveäksi nauhaksi laajenevat sahalaitakuviot, joiden aikana ei voinut liikkua kun ei nähnyt sitä mihin yritti tarkentaa. Auran loppuvaiheessa jouduin yleensä menemään oksentamaan, mikä vain pahensi sen jälkeen alkanutta toispuoleista päänsärkyä. Pimeässä huoneessa päänsärkyä podettiin muutama tunti, mutta vasta yöunet veivät päänsäryn pois kokonaan. Migreenilääkettä olen saanut vain kerran koulun terkalla, Imigrania muistaakseni, mutta tuolloin korkeat kappalehinnat aiheuttivat sen, että en koskaan noita oikeita lääkkeitä hankkinut. Kohtaukset kun kestivät poikkeuksetta maksimissaan alusta loppuun "vain" 8 tuntia, joten köyhän oli parempi kärsiä.

Kokeilin vuosien varrella aurojen aikana ihan kaikkea mitä kotona vain voi keksiä, jääpalapusseja niskassa, pää alaspäin roikkumista, hierontaa, mutta aina pirullinen päänsärky vain lopulta saapui.

Sitten aloitin hormonaalisen ehkäisyn. Pillereitä en syönyt koskaan, vaan valitsin heti alkuun paikallisemmin vaikuttavan ehkäisyrenkaan (Nuva Ring). Migreenikohtaukset harvenivat, maksimissaan kertaan kuussa, oksentaa ei enää tarvinut (päinvastoin pystyi jopa syömään auran aikana!) ja päänsäryn vahvuus laimeni siedettäväksi jomotukseksi. Pimeään huoneeseen pakoa ei enää tarvinut tehdä, ja töissäkin pystyi tietokoneella jotenkuten olemaan.

Olin jo tästäkin muutoksesta onnellinen, kunnes löysin mulle sopivan aineen, joka pysäytti migreenin heti auraan, jolloin edes laimeaa päänsärkyä ei tullut. En muuten juo kahvia lainkaan joten en tiedä vaikuttaisiko tämä samalla tavalla kahvin suurkuluttajiin, mutta heti valopisteen ilmestyttyä näkökenttään otan joko tosi vahvaa kahvia (jos on sillä sekunnilla saatavissa) tai kaivan kassistani aina mukana kulkevan pienen rasian, jossa on murukahvia (sellaista, jota laitetaan kuumaan veteen ja se liukenee).

Varsinkin tuollainen teelusikallinen murukahvia kielen päällä liuetessaan toimii minulla aika nopeasti, aurapiste haalistuu ja katoaa 5 minuutissa, eikä päänsärkyä siis myöskään tule.
      Kuulin tästä kollegaltani, jonka mies oli saanut kahvista myöskin avun vaivaansa. Auravaiheessahan verisuonisto supistuu, joten liekö kofeiinin taika sitten siinä, että se laajentaa niitä sen verran, ettei ketjureaktio ehdi alkaa...

Kannattaa joka tapauksessa joskus kokeilla, ei maksa paljoa eikä ole vaarallista :)

• Ninnukka

Migreenin parantamiseen (?!) on olemassa homeopaattinen lääke.. Itse olen kyseisen "lääkekuurin" syönyt. Ja voin kertoa, että se auttoi, jonkin verran! Valitettavasti migreeni ei loppunut kokonaan, mutta helpotti.. Kohtauksia tulee paljon harvemmin!
      Homeopaattisten lääkkeitten tehoon tutustuin ensin koiran nivelkipuja hoitaessani...

• ??????????

Kertoisitko mikä on tämä homeopaattinen lääke?

Omat kohtaukseni alkoivat n.16 vuotta sitten, ja silloin niitä tuli useampi viikossa. Oikea klassinen migreeni, alkaen aurasta ja päättyen oksentamiseen monen tunnin rajun jysärin jälkeen. Jysäri jatkuu oksentamisen jälkeenkin, mutta sitten pystyn sentään nukahtamaan. Muutaman tunnin unen jälkeen kohtaus on ohi, mutta vielä on pää arka. Tämä on siis koko kohtauksen kulku, jos en saa sitä ajoissa poikki.

Moneen vuoteen en saanut kunnon lääkkeitä, joten kohtaus meni aina tuon kaavan mukaan läpi. Sitten lopulta tulivat triptaanilääkkeet, ja kokeilin ensin Imigrania mutta sen sivuvaikutusten takia vaihdoin Zomigiin, joka tuntuu sopivan paremmin. Sain myös estolääkitykseksi Triptylin, joka tosin piti kohtaukset poissa vain niin kauan kuin kuuria kesti... Pari viikkoa kuurin jälkeen tuli taas kohtaus. Pyysin uuden kuurin Triptyliä, mutta kun se on toiselta käyttötarkoitukseltaan lievä mielialalääke, niin en haluaisi sitäkään jatkuvasti popsia. Siksi tämä homeopaattinen valmiste kiinnostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2551
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe