Moips!! Olen hoitoalalla ja teen 3-vuorotyötä. Just parhaillaan tänään menos yöhön. Mitenkä teillä jotka ootte raskaana tehneet öitä, niin kuinka pitkälle ootte jaksaneet?! Oon menos rv14 1 ja vielä jaksaa hyvin. Meillä yöt ovat olleet melkosta helppoja ja on itekkin saanut olla vähän pitkälleen. Olen siis vanhusten pienkodissa töissä. Ja sinänsä yöt on siinä mielessä helpompia ettei nostoja tule läheskään niin paljon kuin päivävuorosa. Elikkäs onko siitä valvomisesta haittaa?! Viimeks en muistanu kysyä neuvolasta tästä asiasta olleskaan:(
yötyö
5
340
Vastaukset
- neuvolassa
Moikka
Mulle neuvolassa sanottiin että puolivälissä kannattaisi lopetella yövuorot. Lopetinkin ne rv21. Itse olen töissä akuuttisairaanhoidossa jossa yöt voi olla erittäin kiireisiä väliin. Supisteluita alkoikin sit rv18 tulla varsinkin öiden jälkeen. Käsittääkseni siitä ei kuitenkaan ole haittaa vauvalle että teet öitä, jos ne itse jaksat hyvin. Meillä moni onkin öitä jatkanut varsin pitkällekin. Ja varsinkin jos teillä yöt on helpompia ja jaksat ne valvoa, niin miksi ne lopettaisit ihan syyttä kovin aikaisin... Mä meilkein sanoisin että huomaat kyllä koska on aika yövuorot lopettaa.- minäkin.
Yövuoro on siinä missä muutkin vuorot. Toisille sopii, toisille ei. Tärkeintä varmaankin on, että saat kunnolla nukuttua sen jälkeen. Ja huolehdit säännöllisestä ruokailusta.
- täälläkin
Moikka!
Olen myös hoitoalan ammattilainen ja nyt rv 16. Meillä valvotaan pari yötä peräkkäin, itse olen kyllä toivonut yhtä yö kerrallaan.
Tänään juuri lopetin kahden yön valvomisen ja koitan toipua. Kyllä itse ainakin huomaan innokkaana valvojana, että olo on kurja eikä toipuminen tapahdu entiseen lajiin. Yöllä jos päästän vatsan liian tyhjäksi, oksennus lentää. Myös yön jälkeen aamupäivällä, kun herään niin oksennan. Yön jälkeen koko päivän makailen sohvalla ja otan useita tirsoja. Näin ei ollut ennen.
Tuota olen juuri miettinyt, milloin lopetan yöt. Luulen, että juuri tuossa rv:lla 20-22 viimeistään. Siihen asti teen yhtä yötä, jos vain mahdollista.
Usein mietin tuota, että onko sikiölle haitallista, kun teen yötyötä. En ole koskaan saanut kunnon perustetta, mutta luulen, että siitä voi olla vaikka haittaakin. Sanotaanhan sitä meistä terveistä aikuisista ihmisistäkin, ettei yötyö ole kenellekkään hyväksi pidemmällä aikaa, varsinkaan ellei siitä toivu nopeasti/vaivattomasti.
Meilä töissä on huono tilanne yötyöntekijöistä. Monilla on vapautus valvomisesta ja nyt onkin pakko saada työnatajan puolesta lupa hankkia sellaisia henkilöitä töihin, jotka valvovat. Siksi itsellenikin on välillä tullut kahta yötä, toiset kyllä valvovat 5-6 yötä/lista (Se on heidän oma tahto).
Tällaisia mietteitä...
-mamma84- - töissä-----
pienkodissa, 3-vuorotyö, jossa tosin dementoituneita asukkaita. Yöllä ei ole mahdollisuutta laittaa pötkölleen. Nyt viikkoja 13 ja risat, ja melko hyvin jaksan yöt. Viime raskaudessa jouduin lopettamaan yöt rv 18. Lääkäri KIELTÄÄ yötyönteon vasta kun alkaa viimeinen raskauskolmannes.
- kävi edellisessä
raskaudessa niin, että minulta yöt kiellettiin juhannukselta (la oli marraskuussa, en siis muista enää viikkoja....). Syynä tähän oli se, että mulla verenpaineet olivat niin alhaalla, että kävelin pitkin seiniä...niin mustui silmissä.
Muuten tein hoitotyötä loppuun asti, tosin työnkuvaani koitettiin helpottaa mahdollisimman paljon työnantajan toimesta. Hän oli viisas siinä, sillä ellei niin olisi tehty, olisin joutunut jäämään kokonaan sairaslomalle...
Mutta jokaisen oma keho kertoo, mitä voi tehdä. Valvomisesta tuskin muuten mitään haittaa on... itse olisin tehnyt öitä mieluusti, mutta kun verenpaineet olivat eri mieltä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938