ärtynyt paksusuoli oireyhtymä

suolisto

Hei.
Haluaisin kysyä millaset ruuat, olisi hyviä kysyeiseen sairauteen? Tänään tehtiin tähy niin sattu todella kovaa mutta mitään erikoista ei löytynyt. Kuulemma kun on ärtynyt paksusuoli niin se on todella herkkä tähyssäkin. Mutta kuuluuko kyseiseen tautiin pieni lämpö, millaisia oireita tässä taudissa on? minulla ainakin pientä lämpöö, röyhtäilyttää,ilma vaivoja,löysä uloste,ummetusta, närästää, selkä/jalat kipeät usein. ja on tähystetty vatsa laukkukin kaikki oli ok. jos joku vosi auttaa minua kyseiseen vaivaan olisin kiitollinen:)

9

2519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekstiä...

"Vaikka ärtyvän suolen oireiden perimmäistä syytä ei tunneta, oireiston taustalta vaikuttaisi löytyvän suoliston säätelyjärjestelmän oireita selittäviä poikkeavuuksia. Ärtyneestä suolesta kärsivät aistivat normaalin kaasunmuodostuksen, kouristustilan ja paineennousun missä tahansa ruoansulatuskanavan osassa kipuna tai turvotusoireena tai molempina muita ihmisiä herkemmin. Ärtyvä suoli ei aiheuta laboratorio- tai suolentähystystutkimuksissa nähtäviä poikkeavuuksia, lukuun ottamatta siitä kärsivien potilaiden suurempaa kivuliaisuutta reaktiona suoliston tähystyksen aiheuttamaan suolen venytykseen.

Oireyhtymästä kärsivät epäilevät usein ruoka-aineiden olevan suolisto-oireiden syynä. Kunnon osoitusta minkään ruoka-aineen osuudesta vaivaan ei kuitenkaan ole olemassa"

käytännössä siis kaikki vatsavaivat, joille ei löydy selitystä, on tätä. kokeilemalla selviää itselle vähiten kaasua muodostavat ruoat jne joista noita kipuja tulee.

• myös minulla

Minulle ei ole tehty tähystyksiä, mutta verikokeista tutkittiin keliakian, helico-bakteerin ja laktoosi-intoleranssin mahdollisuus. Niistä ei löytynyt mitään, joten diagnoosiksi jäi ärtyneen suolen oireyhtymä.
      Olen muutaman viikon etsinyt sopivia ruokia ja minulla tuntuu pahimmat olevan tällä hetkellä peruna, riisi, banaani, sokerit, hiivalla leivotut tuotteet sekä myös maitotuotteet, joita olen vältellyt jo 20 v. muutenkin. Jännä juttu, että vaikka minulla verikokeen mukaan on sellainen DNA, ettei voi tulla laktoosi-intoleranssia, niin silti maitotuotteet eivät sovi.
      Tällä hetkellä voin syödä porkkanaa höyrytettynä, kalaa ja broileria uunissa valmistettuna (käristetyt ei ole hyväksi), salaattia, kurkkua, tomaattia, appelsiinia. Myös jonkin verran näkkileipää ja eilen maistoin ruisleipää jossa ei ollut hiivaa, vaan oli tehty taikinajuureen, se tuntui sopivan. Myös veteen keitetyt puurot sopivat ja kaurajuoma sopii.
      Välillä on iskenyt taas ummetus ja kun se laukeaa, menee ripulille, mutta silloin on vaan jatkettava varovasti. Niin ja Liinus-pellavarakeita olen syönyt pikkuhiljaa määrää lisäten. Sen pitäisi auttaa sekä ummetukseen että ripuliin ja minulla ainakin tuntuisi todella auttavan.

Jokaisen on vaan haettava se itselle sopiva ruokavalio, koska vaihtelua tuntuu olevan todella paljon.
      Sinun kannattaisi myös katsoa Googlella mitä tästä vaivasta kerrotaan. Sieltä löytyy paljoa asiaa, linkkejä myös tänne palstoille.
      Tsemppiä! Jos yhtään lohduttaa, niin et ole yksin tämän ongelman kanssa, meitä on paljon.

• suolisto

joo kiitos tuesta:) mutta on vaan koko ajan mielessä että liittyykö ärtyneeseen paksuoleen pieni lämpöily ja B-leuk nousu? minulla tosiaan tähystety molemmista päistä mutta mitään poikeavaa ei ole löytynyt.

• suolisto22

mutta kuuluuko/voiko olla pientä lämpöilyä tässä taudissa? kun minulla on päivittäin yleensä,ulostamisen jälkeen tulee sellainen olo että on lämpöä. voiko sellaista olla?:)

• ........
        suolisto kirjoitti:

joo kiitos tuesta:) mutta on vaan koko ajan mielessä että liittyykö ärtyneeseen paksuoleen pieni lämpöily ja B-leuk nousu? minulla tosiaan tähystety molemmista päistä mutta mitään poikeavaa ei ole löytynyt.

Mulla on kanssa lämpö koholla silloin kun maha on erityisen sekaisin, leukosyytit on kanssa koholla aina. Kuuluu asiaan. Suoli on tähystetty neljä kertaa, ei löydy periaatteessa mitään vikaa...

• suolisto__vaivat
        suolisto22 kirjoitti:

mutta kuuluuko/voiko olla pientä lämpöilyä tässä taudissa? kun minulla on päivittäin yleensä,ulostamisen jälkeen tulee sellainen olo että on lämpöä. voiko sellaista olla?:)

Mä olen huomannut että kun mulla on vatsan kanssa ongelmia, (siis olen käynyt tähystyksessä ja todettu ärtynyt suoli)niin lämpö nousee, tai ainakin tuntuu siltä, ikään kuin ois tulossa kipeäksi mutta se jotenkin liittyy siihen vatsavaivaan. Jalat ovat aina aamusin kipeät vatsan reistaillessa, ja joskus koko keskivartalon lihakset kipeät, en ymmärrä miksi..? Sitä olen kyllä huomannut että aina jos on joku pieni flunssa niin se laittaa vatsan sekaisin, ja se johtuu varmaan sen herkkyydestä, ja ehkä se vois olla syy lämpöilyyn..?En tiedä, mutta et ainakaan ole ainoa jolla on tuollaisia vaivoja ärtyvän suolen kanssa. Mä olen kans huomannut että vessakäynnin jälkeen palelen ja joskus voin pahoin.:/ Niin ja yks juttu vielä, hurjaa väsymystä tähän tautiin kuuluu, mä ainakin kärsin siitä.:/

• kokenut

yritä mietoja ruokia jotak sulavat nopeasti. kaurapuuro, vaikka on joskus pahaa. olen itsse saanut tulehtuneen paksusuoleni kuntoon siten. tosin olen kokenut kovia pari kertaa syöpä leikattu paksusuolesta. olen kuitenkin saanut kivut pois ruokavaliolla. ei mitään käristettyjä eikä happoisia juomia. kalkkuna on parasta ihan vain mausteeton ja kevyesti paistettuna. näkkileipä tuo hvyän olon kun ei ole hiivatuotteita ollenkaan.kurkkua ja tomaattia sietää syödä. perunakin on huonosti sulavaa ja sitten pureskele ruokasi oikein huolella ,että se on sulavampaa. äläkä syö rasvaisia ruokia. ei aika suppeata mutta parantavaa. ole kärsivällinen j aosta apteeksita happosalpaajaa niin ei tule sinne suolistoon happoa liikaa. toivon sinulle parantumista ja malttia. ärtynyt paksusuoli voi tulehtua ja sitten on kipeä. ja siihen voi tulla myös kasvaimia. ole onnellinen kun pääsit tähystykseen ,teidän että se sattuu mutta onneksi se on jo ohitse .-riitta

• suolisto__vaivat

sanoi että ärtynyt suoli ei lisää riskiä saada kasvaimia.

• seppa2

Kokeile Valion Gefilus Max juomaa.Ystävättärellä erittäin vaikea ummetus painotteinen ibs eli ärtynyt paksusuoli.Hän on käyttänyt ko.juomaa noin kuukauden ja vatsa on ruvennut toimimaan paljon paremmin.Ennen sitä vatsa toimi noin kerran 1-2 viikon välein ja uloste kovahkoa kuiduista huolimatta.Nyt toimii 3-4 kertaa viikossa ja massan koostumus normaalia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53