Toiminimen km-korvaus ja pv-rahat

Mitä mieltä olette?

Kannattaako toiminimen matkakorvaukset ja päivärahat kirjata kirjanpitoon vai vähentää verotuksessa? Auto on yksityisomaisuutta. Matkoja kertyy melkein 200 km kuukaudessa. Päivärahapäiviä helposti 15-20 kuukaudessa.
Olisiko parempi siirtää auto toiminimen omistukseen?

20

13049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulikin kirjoitusvirhe

      Työajoja kertyy kuukaudessa 2000 km.

    • kirjanpitoon

      Veroilmoituksen matkavähennys koskee pääasiassa kodin ja työpaikan välistä matkaa ja siinähän on omavastuukin, joten ilman muuta vähentämään tulosta ja sinne veroilmoitukseen sitten kodin ja työpaikan välinen matkakustannus (jos sitä on).
      Mihin kohtaan merkitsisit ne päivärahat? Kyllä ne merkitään toiminimelle. Tarkista yrittäjän matkakorvaukset ja päivärahat, eivät ole samoja kuin työnantaja maksaa verottomasti työntekijälle.
      En ota kantaa auton siirrosta, muttan rekisteröinti pitää tehdä uusiksi, usein kyllä vakuutusyhtiön kanssa pystyy neuvottelemaan samat bonukset ja alv-vähennyksiä ei saa, jos ei pakettiauto ja jos on yksityisajoa. Vaatii myös melkoisen tarkkaa ajopäiväkirjan pitoa, jotta yksityisajot voi verottajalle selvittää. Tietyissä tapauksissa kannattaa, yleensä jos yksityisajoa on vain n.30%.

      • työajot

        ovat nimenomaan matkoja työntekemispaikalle. Useimmiten toiselle paikkakunnalle ja työpäivät ovat pitkiä. Siispä päivärahan edellytykset täyttyvät.
        Jos ne laittaa kirjanpitoon, onko vinkkiä vastatilistä? Kirjanpito-ohjelmassani on tili päivärahoille ja myös matkoille.
        Eikös viime vuoden km korvaus ollut 0,43 eoroa ja pv.raha 31 euroa?


      • valinta,,,,
        työajot kirjoitti:

        ovat nimenomaan matkoja työntekemispaikalle. Useimmiten toiselle paikkakunnalle ja työpäivät ovat pitkiä. Siispä päivärahan edellytykset täyttyvät.
        Jos ne laittaa kirjanpitoon, onko vinkkiä vastatilistä? Kirjanpito-ohjelmassani on tili päivärahoille ja myös matkoille.
        Eikös viime vuoden km korvaus ollut 0,43 eoroa ja pv.raha 31 euroa?

        Mahdollisuuksia on yksityispanot, tekee tositteen ja nostaa pankkitililtä tai jos kassaan on kertynyt.
        Jos vähennät veroilmoituksessa, niin tulee jo hyväksyttävä raja vastaan tuolla kilometrimäärällä eli ilman muuta kirjanpitoon.


      • mikä on
        valinta,,,, kirjoitti:

        Mahdollisuuksia on yksityispanot, tekee tositteen ja nostaa pankkitililtä tai jos kassaan on kertynyt.
        Jos vähennät veroilmoituksessa, niin tulee jo hyväksyttävä raja vastaan tuolla kilometrimäärällä eli ilman muuta kirjanpitoon.

        se kilometriraja? Tai kuinka paljon voi olla päivärahoja?


    • toinen tietämätön

      Tarvitseeko sitä erityisesti siirtää toiminimen omistukseen? Eikö riitä, että kirjanpidossa ilmoittaa sen toiminimen varallisuutena? Joissain tapauksissa toiminimi on sama kuin yrittäjän oma nimi. Miten silloin rekisteriotteesta erottaa kumpi on omistaja?

      Voiko toiminimen matkakuluja ja päivärahoja laittaa kirjanpitoon? Eikö ne ole pakko joka tapauksessa vähentää verotuksessa? Jos auto on toiminimen varallisuutta vähentää voi todelliset kulut, eli matkakorvauksina vähintään 44 senttiä kilometriltä. Jos todelliset kulut muodostuvat suuremmiksi, niin sitten sen mukaan. Esim korjauskulut voisi silloin viedä suoraan kirjanpitoon, ja hankintakulut vähenisivät poistomenettelyllä. Molempia, km-korvausta ja tod kulujen vähennystä, ei tietenkään voi soveltaa täysimääräisenä yhtäaikaa.

      • On ihan ehdoton tietolähde näissä asioissa. Vuosimaksu jotain 65€, voi laittaa yrityksen kuluiksi ja saa henk.kohtaista verojuristin neuvontaa puhelimitse koko vuoden vaikka joka päivä aamusta iltaan.


    • .........

      Kilometrikorvauksia toiminimessa maksettaessa verottaja katsoo, että jos yli puolet autolla tapahtuvasta ajosta on kilometrikorvauksiin oikeuttavaa työajoa niin auto on tällöin toiminimen omaisuutta verotuksessa. Yrityksen omistamasta autosta ei saa kilometrikorvauksia missään tapauksessa.
      Mikäli yli puolet ajoistasi on yrityksen ajoa, kannattaa tehdä kommandiittiyhtiö, jolloin saat kulukorvauksen ilman mitään ongelmia.

      • Simo

        Jos ajoista on yli puolet työajoa, niin auto katsotaan yritystoiminnan varallisuudeksi.

        Voiko olla niin, että tänä vuonna auto on yritystoiminnan ja ensi vuonna ei olekaan, jos työajomäärä ensi vuonna onkin alle puolet?

        Eikös toiminimelläkin ole oikeus noihin kulukorvauksiin ihan samoin kuin ky:lläkin? Vai mitä siinä on eroa?


      • ei ihan
        Simo kirjoitti:

        Jos ajoista on yli puolet työajoa, niin auto katsotaan yritystoiminnan varallisuudeksi.

        Voiko olla niin, että tänä vuonna auto on yritystoiminnan ja ensi vuonna ei olekaan, jos työajomäärä ensi vuonna onkin alle puolet?

        Eikös toiminimelläkin ole oikeus noihin kulukorvauksiin ihan samoin kuin ky:lläkin? Vai mitä siinä on eroa?

        Jos kirjaat auton yritystoiminnan puolelle se on siellä niin kauan kuin myyt auton tai siirrät sen yksityiskäyttöön (josta saattaa, auton päivän arvosta riippuen syntyä verotettavaa tuloa=tase arvo ei välttämättä/yleensä ole sama kuin arvo millä se siirretään), eli ei sitä noin vain siirrellä edes takaisin. Autostahan tehdään vuosittain 25% poistot verotuksesta.


      • Simo
        ei ihan kirjoitti:

        Jos kirjaat auton yritystoiminnan puolelle se on siellä niin kauan kuin myyt auton tai siirrät sen yksityiskäyttöön (josta saattaa, auton päivän arvosta riippuen syntyä verotettavaa tuloa=tase arvo ei välttämättä/yleensä ole sama kuin arvo millä se siirretään), eli ei sitä noin vain siirrellä edes takaisin. Autostahan tehdään vuosittain 25% poistot verotuksesta.

        Periaatteesahan auto voi siis olla kokonaan yksityiskäytössä ja silti yrityksen varoina. Edellytys tälle on siis, että aiemmin on ollut sellainen vuosi, jolloin ajoista yli puolet on ollut yritysajoja. Tässä tapauksessa siis pitäisi kaikki ajot tulouttaa yksityispuolelle.

        Jos vaihtoehtoisesti siirtäisi auton takaisin yksityisvaraoihin, niin voiskohan auton arvostaa poistamattoman menojäännöksen arvoon, vai pitääkö arvostaa todennäköiseen myyntihintaan?


      • arvostaa
        Simo kirjoitti:

        Periaatteesahan auto voi siis olla kokonaan yksityiskäytössä ja silti yrityksen varoina. Edellytys tälle on siis, että aiemmin on ollut sellainen vuosi, jolloin ajoista yli puolet on ollut yritysajoja. Tässä tapauksessa siis pitäisi kaikki ajot tulouttaa yksityispuolelle.

        Jos vaihtoehtoisesti siirtäisi auton takaisin yksityisvaraoihin, niin voiskohan auton arvostaa poistamattoman menojäännöksen arvoon, vai pitääkö arvostaa todennäköiseen myyntihintaan?

        Todennäköiseen myyntihintaan.


    • Simo

      Minä näen toiminimen jonkinlaisena tietyt edellytykset täyttävän työnteon verotuksen lisämuotona yksityishenkilölle. Eli käytännössä omaisuus on saman omistajan (yksityishenkilön), mutta kirjanpidossa ja verotuksessa on hieman joustovaraa/tulkintavaraa tavalliseen työntekijään verrattuna.

      Ihan selvää en saa kysymyksestäsi. Jos ajoista yli puolet on työajoa, niin silloin auto luetaan toiminimen varallisuuteen. (Ilmeisesti tämänkin voi vielä itse päätää, vaikka raja ylittyisikin?) Onko sinulla työajot yli puolet kokonaismäärästä? Jos on, silloin auton kaikki kulut voit vähentää ja vielä hankinnasta voi tehdä poistot. Yksityisajot ovat silloin tuloa ja siksi ajoista pitääkin pitää ajopäiväkirjaa.

      Päivärahat voit joka tapauksessa vähentää täysimääräisinä. Jos todelliset kulut eivät ole niin suuria kuin verovapaan päivärahan määrä, niin erotuksen voi vielä vähentää lisävähennyksenä.

    • yrittäjä-neito

      Mutta jos olet nostanut kilometrikorvauksia ja merkinnyt ne kirjanpitoon, niitä ei luonnollisesti voi enää veroilmoituksessa lisävähennys-kohdassa vähentää ns. toistamiseen.

      Auton kannattavuutta yrityksen nimissä kannattaa laskea paperilla. Itse tein aikoinaan laskelman ja tulin siihen tulokseen, että vähemmällä pääsen pitäen oman auton erossa yrityksen kirjanpidosta. Siihenkin on tietty sääntö, että jos yritysajoa on enemmän kuin yksityisajoa, niin pitää merkitä auto yritykselle. Ja aina pitää muistaa ajopäiväkirjan pito..

    • paljon paskaa

      Tarkista nämä itse verottajalta jos vielä haluat, mutta menee näin:

      Toiminimi = sinä itse. Autoa ei siis tarvitse siirtää toiminimen nimelle.

      Toiminimi, eli sinä itse, et voi maksaa itsellesi päivärahoja etkä kilometrikorvauksia. Tämä on ikuisuuskysymys josta tällä palstalla jatkuvasti väitellään. Asian olen tarkistanut sekä tilitoimistosta(isosta ja tunnestusta) että verottajalta itseltään. Eli päivärahoja ei kirjata kirjanpitoon. Toki voit nostaa tililtä rahaa päivärahojen verran tai niin paljon kuin lystäät (kirjataan yksityisotoksi). Päivärahat saat hyväksesi lisävähennyksenä veroilmoitusta tehdessäsi. Päiväraha on saman suuruinen kuin mitä työnantaja voi verovapaasti maksaa (joku väitti aiemmin tässä tätäkin että on erisuuruinen, mistä ihmeestä moinen tieto??). V 2006 siis 31e/pv.

      Auton verottaja siirtää toiminimen varallisuudeksi jos yli puolet on yritysajoja. Auton voi siis siirtää, jos itse niin haluaa, vaikka työajoja ei olisi yli puolta, mutta jokatapauksessa verottaja sen tekee jos ne ylittyvät.

    • paljon paskaa...

      Tarkista nämä itse verottajalta jos vielä haluat, mutta menee näin:

      Toiminimi = sinä itse. Autoa ei siis tarvitse siirtää toiminimen nimelle.

      Toiminimi, eli sinä itse, et voi maksaa itsellesi päivärahoja etkä kilometrikorvauksia. Tämä on ikuisuuskysymys josta tällä palstalla jatkuvasti väitellään. Asian olen tarkistanut sekä tilitoimistosta(isosta ja tunnestusta) että verottajalta itseltään. Eli päivärahoja ei kirjata kirjanpitoon. Toki voit nostaa tililtä rahaa päivärahojen verran tai niin paljon kuin lystäät (kirjataan yksityisotoksi). Päivärahat saat hyväksesi lisävähennyksenä veroilmoitusta tehdessäsi. Päiväraha on saman suuruinen kuin mitä työnantaja voi verovapaasti maksaa (joku väitti aiemmin tässä tätäkin että on erisuuruinen, mistä ihmeestä moinen tieto??). V 2006 siis 31e/pv.

      Auton verottaja siirtää toiminimen varallisuudeksi jos yli puolet on yritysajoja. Auton voi siis siirtää, jos itse niin haluaa, vaikka työajoja ei olisi yli puolta, mutta jokatapauksessa verottaja sen tekee jos ne ylittyvät.

      • sanottu

        Itse olen kirjanpidossa vähentänyt jo vuosikausia kyseiset km- ja pvrahavähennykset. Toki laitan tiedon näkyviin myös 5-lomakkeelle, enkä siinä enää uutta vähennystä vaadi. Verottajalla ei tähän ole ollut huomauttamista. Lopputulos on aivan sama, pääasia on että ko vähennykset merkitsee näkyviin lomakkeelle, jotta verottaja voi ottaa kantaa asiaan.

        Auton osalta voisi vielä muistuttaa, että jos on auto kirjanpidossa, tulee yksityisajojen osuus vähentää


      • kun on asiasta 100% varma
        sanottu kirjoitti:

        Itse olen kirjanpidossa vähentänyt jo vuosikausia kyseiset km- ja pvrahavähennykset. Toki laitan tiedon näkyviin myös 5-lomakkeelle, enkä siinä enää uutta vähennystä vaadi. Verottajalla ei tähän ole ollut huomauttamista. Lopputulos on aivan sama, pääasia on että ko vähennykset merkitsee näkyviin lomakkeelle, jotta verottaja voi ottaa kantaa asiaan.

        Auton osalta voisi vielä muistuttaa, että jos on auto kirjanpidossa, tulee yksityisajojen osuus vähentää

        Kirjanpitosi on tuolta osin sitten väärin tehty, ollut jo vuosikausia. Verottajalle voi olla ehkä se ja sama ellei päivärahoja ole useaan kertaan vähennetty, mutta tilintarkastajan pitäisi tuohon puuttua. Toiminimi ei saa kirjanpidossaan vähentää mitään mistä hänellä ei ole ULKOPUOLISEN kirjoittamaa kuittia, tositetta, laskua. Tämä on kirjanpidon ihan perusasioita. Työntekijöille voi maksaa päivärahoja ja kilometrikorvauksia, mutta ei itselleen. Omat päivärahat siis veroilmoituksella.
        Miksi ihmeessä sitä edes kirjanpidossa haluaisi tehdä?? Turhia kirjauksia. Rahaa voit nostaa ilman matkalaskujakin. Tai voihan ne tehdä jos haluaa ja laskee sitten vain päivärahat yhteen veroilmoitusta tehdessä.


      • penttieiner
        kun on asiasta 100% varma kirjoitti:

        Kirjanpitosi on tuolta osin sitten väärin tehty, ollut jo vuosikausia. Verottajalle voi olla ehkä se ja sama ellei päivärahoja ole useaan kertaan vähennetty, mutta tilintarkastajan pitäisi tuohon puuttua. Toiminimi ei saa kirjanpidossaan vähentää mitään mistä hänellä ei ole ULKOPUOLISEN kirjoittamaa kuittia, tositetta, laskua. Tämä on kirjanpidon ihan perusasioita. Työntekijöille voi maksaa päivärahoja ja kilometrikorvauksia, mutta ei itselleen. Omat päivärahat siis veroilmoituksella.
        Miksi ihmeessä sitä edes kirjanpidossa haluaisi tehdä?? Turhia kirjauksia. Rahaa voit nostaa ilman matkalaskujakin. Tai voihan ne tehdä jos haluaa ja laskee sitten vain päivärahat yhteen veroilmoitusta tehdessä.

        käynyt niin ym. tavalla tehdessä ettei verottaja vähennä näitä päivärahoja yms täysimääräisenä vaikka kuuluisi,onhan se VEROTONTA TULOA joka on sama asia kun vähentää sen suoraan liikevaihdosta ja näin ollen tulos pienenee.


    • pekkapp

      LISÄVÄHENNYS YKSITYISVAROIHIN KUULUVAN AUTON KÄYTTÄMISESTÄ

      Liikkeen- ja ammatinharjoittaja sekä maatalouden harjoittaja saa verotuksessaan vähentää yksityisvaroihinsa kuuluvalla autolla tehdyistä matkoista lisävähennyksen. Lisävähennyksen määrä on verovapaan kilometrikorvauksen enimmäismäärän ja elinkeinotoimintaan tai maatalouteen liittyvästä matkasta aiheutuneiden kirjanpitoon tai muistiinpanoihin kirjattujen menojen erotus. Jos yksityisvaroihin kuuluvan auton käytöstä elinkeinotoiminnassa tai maataloudessa aiheutuneet todelliset menot ovat suuremmat kuin verovapaan kilometrikorvauksen määrä, vähennetään todelliset menot.

      Vuonna 2001 kilometrikorvauksen enimmäismäärä on 2,25 mk/km (0,378 euroa/km), jota korotetaan verovapaista kustannusten korvauksista annetun päätöksen edellyttämissä tilanteissa. Tällaisia ovat mm. autossa kuljetettavat tai autoon kiinnitetyt esineet.

      Yksityisvaroihin kuuluvalla autolla tehdyt matkat
      Lisävähennyksen saamisen edellytyksenä on matkan liittyminen elinkeinotoimintaan tai maatalouteen. Matkan ei tarvitse olla tilapäinen eikä matkaan sovelleta kilometri- tai aikarajoja. Elinkeinotoimintaan tai maatalouteen liittyviä matkoja ovat mm. erillisten toimipaikkojen, maatilojen ja tilusten väliset matkat sekä kaikki muut elinkeinotoiminnan tai maatalouden tulonhankkimiseen tai säilyttämiseen liittyvät matkat. Tällaiset ajot voidaan vähentää kustannuskorvauspäätöksen enimmäismäärään.

      Elinkeinotoimintaan liittyviä matkoja sen sijaan eivät ole asunnon ja varsinaisten toimipaikkojen tai asunnon ja erillisten maatilojen väliset matkat. Tällaiset matkat ovat yksityisajoja ja ne vähennetään asunnon ja työpaikan välisten matkojen säännösten mukaan. Tällöin otetaan huomioon omavastuu, joka vuonna 2001 on 3 000 mk ja matkakulujen enimmäismäärä, joka vuonna 2001 on 28 000 mk. Vähennyksen määrä vuonna 2000 on 1,16 mk/km, jos autoa pidetään halvimpana kulkuneuvona.

      Ajopäiväkirja
      Matkakulujen myöntäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometreistä. Lisävähennykseen tarvittavat selvitykset saadaan useimmiten ajopäiväkirjasta. Muu selvitys voidaan hyväksyä siinä tapauksessa, että ajetut kilometrit voidaan luotettavasti selvittää.

      Ajopäiväkirjasta on käytävä ilmi autolla verovuonna ajettu kokonaiskilometrimäärä. Elinkeinotoimintaan ja maatalouteen liittyvistä ajoista ajopäiväkirjaan on lisäksi merkittävä seuraavat tiedot:

      * ajon alkamis- ja päättymisajankohta
      * ajon alkamis- ja päättymispaikka sekä tarvittaessa ajoreitti
      * matkan pituus
      * ajon tarkoitus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe