Oletteko päässeet opiskelemaan minkä ikäisenä yliopistoon? Itse olen 25v ja ajattelin hakea sinne vasta parin vuoden päästä. Olenko kauheen vanha muiden joukossa vai minkä ikäistä porukkaa siellä noin ylipäänsä on?
Minkä ikäisenä yliopistoon
10
2506
Vastaukset
- hirveän paljon
Sellaisilla aloilla, joita on vaikea päästä opiskelemaan, on myös tavallisesti enemmän vanhempia opiskelijoita (ihmisillä voi mennä vuosikausia saada opiskelupaikka, vaikka alkaisivat hakemaan heti lukion jälkeen). Sen sijaan sellaisilla aloilla, joille pääsee helposti, on yleensä enemmän nuoria. Toisaalta on myös alojen vaihtajia, toisen tutkinnon tekijöitä, aikuisopiskelijoita jne.
Eli alasta riippuu todella paljon. Mutta joka tapauksessa, et ole mitenkään erikoinen tapaus. Omalla alallani jotkut uudet opiskelijat ovat olleet yli 40-vuotiaita. Tosin monella heistä on jo taustalla toinen tutkinto. - laidasta laitaan
SYL:n (Suomen ylioppilaskuntien liitto) tekemän tutkimuksen mukaan keskimääräinen yliopisto-opintojen aloitusikä on 23 vuotta. Tämä kuitenkin vaihtelee aloittain suuresti. Esim. teknillisillä aloilla monet aloittajista tulee suoraan lukiosta, korkeintaan armeija on ollut välissä. Oikeustieteellisessä, humanistisessa ja yhteiskuntatieteellisessä puolestaan useankin välivuoden pitäneitä on useampiakin. Johtuu osittain myös siitä, että näille aloille on kova valintakoeseula eikä paikka välttämättä irtoa ekalla yrittämällä.
Jos alle kolmikymppisenä tulee, suurimmassa osassa paikoista ei ole mitenkään silmiinpistävän vanha. Ja nykyisin lähes joka laitoksella on myös yli viisikymppisiä "uutta elämää" eläviä opiskelijoita. Siinä tilanteessa vaaditaan jo hieman enemmän seikkailumieltä, mutta tosi hyviä ja mielenkiintoisia tyyppejä heidänkin joukossaan on.- vastaileva
ensin laittaa lähes samansisältöisen vastauksen. Pahoittelen toistoa:-)
- alle 25 vee
Onhan siellä samanikäisiä, muutama, ainakin opettajissa.
- maisteri
Itse menin yliopistoon 38-vuotiaana, vaihdoin ammattia. Ihanaa nyt valmistuneena olla unelma-ammatissa. Hyvin ehdit vielä!
- 29-vuotias fuksi
Et ole vanha. Asenne ratkaisee! Lopettelen itse ensimmäistä lukuvuottani yliopistossa; täytän tänä vuonna 30. Kovin monta meitä vähän vanhempia ei omassa aloitusryhmässäni ollut, mutta muutama kuitenkin. Hyvin ovat kaikki sopeutuneet. :)
- nuori humanisti
Itsen olin aloittaessa sinä vuonna 18 täyttänyt, mutta olin kyllä ehdottomasti nuorin! Varmaan ihan kiva, jos ois samanikäistä porukkaa..
- rasismi nurkkaan
ota avoimesti nuoremmat osaksi opintojasi, niin ei sinunkaan ikääsi kukaan tuijota. Jos taas valmiiksi alat tuntea itseäsi vanhaksi, se osoittaa että erottelet nuoremmat itse itsestäsi - kielteisessä mielessä?? Rennosti vaan mukaan!
- maaseudun humanisti
Olin just täyttäny 22 ja siten pääaineeni fukseista 2. vanhin.
- 21-vuotiaana yliopistoon
Et todellakaan ole liian vanha yliopisto-opsikelijaksi! Mulla on sellainen tuntuma, että jos on ikää vähän enemmän kuin juuri noilla lukiosta sisään tulleilla opiskelijoilla, on tuo motivaatiokin opiskeluun vähän korkeampi. Itselleni kävi niin, että pari ekaa vuotta meni ihmettelyyn, joten luulenpa, että jos nyt aloittaisin opinnot alusta (olen myös 25 -vuotias) olisin edistynyt jokseenkin rivakammin. Silloin kun opintoni aloitin meitä uusia oli jotain 20 ja kyllä siellä oli ainakin 3 sellaisia, jotka ikänsä puolesta kävisivät meille jopa vanhemmiksi, joten ei sitä ikää kannata niin ajatella. Tärkeämpää on se, että olet löytänyt itsellesi mielekkään opiskelualan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791