Auton ostajien keskuudessa lisääntyy kiinnostus jakopään ketjulla varustettuihin autoihin, koska muutamat automerkit ovat tehneet jäkopään hihnan uusimisesta rahasammon. Nyt myös naisautoilijat ovat kiinnittäneet asiaan entistä suurempaa huomiota, kun muutamassa naisten suosimassa automallissa hihnan uusiminen on osoittautunut yllättävän kalliiksi. Ainakin Renault on iskenyt rajusti "megane-kirveellä omaan jalkaansa".
Onko missään olemassa yhteenvetoa niistä automalleista mitkä on varustettu jakopään ketjulla. Vanhaa tietoa olen löytänyt, mutta ajantasaista nyt kaipaisin.
Missä autossa jakopään ketju
123
43544
Vastaukset
- diplinssi
Jos joku automalli ja moottori kiinnostaa, niin katso motonetin varaosista, myydäänkö siihen jakohihnaa/ketjua. Jos siihen myydään, siinä varmaan on hihna/ketju.
- Anonyymi
mesen autoissa on ketju ja kestää
- nyt naisten suosimista
malleista puhutaan niin ainakin
Yariksessa ja Micrassa on jo kauan
ollut jakopäässä ketju.- jakorasia on
kiinnostavampi!
- kirvestä polveen
Jos on tuo jakopään hihna sinulle se auton valinnan ainoa kriteeri, osuu tuo pilkka helposti omaan nilkkaan.
Itse ajan ainakin autolla, joka itseäni miellyttää, riippumatta onko se hihna vai ketjukoneella. Enkä kyllä ajelis meganella, vaikka pyörisi nokka-akseli sveitsiläisen kellosepän valmistamalla timanttivitjalla.
Mieti nyt, onko oleellista autoilun kokonaiskustannuksissa, jos joutuu 100000km välein vaihdattaa jakohihnan, rullat, vesipumpun ja moniuraremmit vaikka maksais tonnin (mitä se ei ainakaan meganessa maksa.). Se on sadan tuhannen kilometrin välein! Pitääkös sen takia ostaa sitten joku höpöhöpö-tötterö, kun on ketjukoneella?
Annan sulle vinkin. Pistä 10€ säästöpossuun aina kun tuhat kilsaa tulee tauluun lisää, niin sitten on varaa huoltaa auto, kun se sitä vaatii. Ei ole nuo ketjukonetkaan välttämättä ikuisia ja vaatii nekin huoltoa. Voi hajota vesipumppua ja moniurahihnaa siinä missä hihnakoneissakin. Maksaa nekin.
Autossa ja moottoreissa miljoona muutakin mahdollista hajoavaa, kuluvaa osaa, joita voi joutua sen 100000km aikana uusimaan. Vaikka lasinnostaja voi maksaa töineen 500€. Haluatko seuraavaksi listan autoista, joissa on ikkunat?- joo,.,.
niinhän se on, ei oo kauaa kun rassattiin yhtä ketjukoneista mistä oli ketjun kiristin pettäny. oli aikas rumaa jälkeä. yks venttiili oli poikki ja venttiilin hattuosa männässä pystyssä.
- Hihnasta eroon
joo,.,. kirjoitti:
niinhän se on, ei oo kauaa kun rassattiin yhtä ketjukoneista mistä oli ketjun kiristin pettäny. oli aikas rumaa jälkeä. yks venttiili oli poikki ja venttiilin hattuosa männässä pystyssä.
Lähes kaikki moottoriremointit ovat hihnan katkeamisen aiheuttamia kansiremontteja, ja niistä tulee myös rumaa jälkeä. Viimeisestä muistamastani ketjuvaurion aiheuttamasta remontista on aikaa useita vuosia, hihnavaurioisia on jonoksi saakka.
- rallattaa...
Hihnasta eroon kirjoitti:
Lähes kaikki moottoriremointit ovat hihnan katkeamisen aiheuttamia kansiremontteja, ja niistä tulee myös rumaa jälkeä. Viimeisestä muistamastani ketjuvaurion aiheuttamasta remontista on aikaa useita vuosia, hihnavaurioisia on jonoksi saakka.
Eipä nuo remmit räpsy, jos ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti. Ihmiset "säästää", siksi konevaurioita.
- paljon liikkeellä
rallattaa... kirjoitti:
Eipä nuo remmit räpsy, jos ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti. Ihmiset "säästää", siksi konevaurioita.
Ikävä kyllä, juttuusi on luulottelua. Hihnoja, hihnan kiristimiä ja vesipumppuja hajoilee kyllä aivan sietämättömän paljon, vaikka miten autot ovat kalliisti "huollettuja".
- kysyinkin,
paljon liikkeellä kirjoitti:
Ikävä kyllä, juttuusi on luulottelua. Hihnoja, hihnan kiristimiä ja vesipumppuja hajoilee kyllä aivan sietämättömän paljon, vaikka miten autot ovat kalliisti "huollettuja".
että korjailetko ooppeleita. Autoissa nuo kyllä kestävät...
- hihna on
kysyinkin, kirjoitti:
että korjailetko ooppeleita. Autoissa nuo kyllä kestävät...
ja netistä löytyy korjausohjeita sen vaihtamiseen. Siistiä touhuakin, kun ei tarvii käsiään voidella rasvaisella ketjulla.Huoltamot nylkee, joten itse kaikki on tehtävä.
- la on kokemusta
hihna on kirjoitti:
ja netistä löytyy korjausohjeita sen vaihtamiseen. Siistiä touhuakin, kun ei tarvii käsiään voidella rasvaisella ketjulla.Huoltamot nylkee, joten itse kaikki on tehtävä.
molemmista.
Aikoinaan oli alla Uno jolla ajoin 245tkm.
Kyllä se hihnan vaihto 60tkm välein rassasi ja
hintaa kertyi tonnikaupalla.
2000 vaihdoin sen Micraan jossa ketjukone.
Nyt sen mittarissa 213tkm.
Ei mitään huolia, öljynvaihto 20tkm:n välein ja
bensaa tankkiin.
Ketju ei edes ääntele vielä.
Ei enää MILLOINKAAN hihnakonetta.
Autotehtaatkin ovat pikkuhiljaa tajunneet asian,
ja uusiin malleihin on ketju jälleen tullut takaisin
melkein kaikilla. - kerran vuodessa
la on kokemusta kirjoitti:
molemmista.
Aikoinaan oli alla Uno jolla ajoin 245tkm.
Kyllä se hihnan vaihto 60tkm välein rassasi ja
hintaa kertyi tonnikaupalla.
2000 vaihdoin sen Micraan jossa ketjukone.
Nyt sen mittarissa 213tkm.
Ei mitään huolia, öljynvaihto 20tkm:n välein ja
bensaa tankkiin.
Ketju ei edes ääntele vielä.
Ei enää MILLOINKAAN hihnakonetta.
Autotehtaatkin ovat pikkuhiljaa tajunneet asian,
ja uusiin malleihin on ketju jälleen tullut takaisin
melkein kaikilla.Minulla on kolme hihnakonetta ja kerran vuodessa ylimääräinen noin 400E kulu - Tojoon kuitenkin alta 100E, mutta ylimääräinen joka tapauksessa. Tojon hihna vaihtuu odottaessa noin puolessa tunnissa, mutta noihin ranskiksiin joutuu varaamaan päivän. Vuosihuolto siinä hoituu samalla, mutta sittenkin...
Ei ainakaan Fordit ja Nissanit pidä ääntä. Muista ei ole kokemusta.
Ketjukäyttöistä minäkin seuraavaksi harkitsen. - HippityHoppingBehemoth
Itse tulin tänne tekemään juuri samasta aiheesta keskustelua, mutta sellainen löytyikin jo.
Kirvestä polveen, kunpa asia olisikin noin yksinkertaista kuin kirjoitit. Se on toisinaan itse asiassa vieläkin paremmin - ei ainakaan minun autooni tarvitse vesipumppua vaihtaa kuin 200 tkm välein ja normaali jakohihnan vaihto maksaa merkkikorjaamollakin vain jotain 150 e. Vaihtoväli 5 vuotta, kun kilometriraja ei kerkeä itsellä täyttymään.
MUTTA: Toisiin autoihinpa se vaihtoväli onkin vain esim. 3 vuotta tai 40 tkm ja hinta voi olla ylikin tonnin!
Itse kun on tottunut ajamaan muuten täysin huolettomalla autolla (öljynvaihdot ym. nestehommat tietysti hoidettava ajallaan), niin hihnanvaihto on vain turha kuluerä. Ehdottomasti valitsen seuraavaksi ketjukoneen. Pelkkää rahastusta koko hihnan käyttäminen. - hattuosa löytyi
joo,.,. kirjoitti:
niinhän se on, ei oo kauaa kun rassattiin yhtä ketjukoneista mistä oli ketjun kiristin pettäny. oli aikas rumaa jälkeä. yks venttiili oli poikki ja venttiilin hattuosa männässä pystyssä.
No onneksi se venttiilin hattuosa löytyi siitä männä päästä, ettei tyystin hävinnyt.
- moottorivika
paljon liikkeellä kirjoitti:
Ikävä kyllä, juttuusi on luulottelua. Hihnoja, hihnan kiristimiä ja vesipumppuja hajoilee kyllä aivan sietämättömän paljon, vaikka miten autot ovat kalliisti "huollettuja".
Eipä se jakopään ketjukaan mikään autuaaksi tekevä asia ole. Itsellä oli 1.2 l bensapolo, jossa on jakopäässä ketju, mutta sehän otti ja putosi 60 tkm jälkeen pois rattailta.
- rasvanäppi
HippityHoppingBehemoth kirjoitti:
Itse tulin tänne tekemään juuri samasta aiheesta keskustelua, mutta sellainen löytyikin jo.
Kirvestä polveen, kunpa asia olisikin noin yksinkertaista kuin kirjoitit. Se on toisinaan itse asiassa vieläkin paremmin - ei ainakaan minun autooni tarvitse vesipumppua vaihtaa kuin 200 tkm välein ja normaali jakohihnan vaihto maksaa merkkikorjaamollakin vain jotain 150 e. Vaihtoväli 5 vuotta, kun kilometriraja ei kerkeä itsellä täyttymään.
MUTTA: Toisiin autoihinpa se vaihtoväli onkin vain esim. 3 vuotta tai 40 tkm ja hinta voi olla ylikin tonnin!
Itse kun on tottunut ajamaan muuten täysin huolettomalla autolla (öljynvaihdot ym. nestehommat tietysti hoidettava ajallaan), niin hihnanvaihto on vain turha kuluerä. Ehdottomasti valitsen seuraavaksi ketjukoneen. Pelkkää rahastusta koko hihnan käyttäminen.itse ajelen 8 venttiilisellä opelilla. koneessa hihna jakopäässä. mitään ongelmia ei ole ollut. hihna, vesipumppu ja välirulla helppo ja nopea vaihtaa. ottaa aikaa n 1.5 tuntia max. vaihtoväli taitaa olla se 60000km. tekee itse remontit niin säästää kummasti. tosin jos autoilijalla ei tietotaitoa ole niin sit eiku korjaamolle.
- tiedän
rallattaa... kirjoitti:
Eipä nuo remmit räpsy, jos ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti. Ihmiset "säästää", siksi konevaurioita.
Voi ne uudetkin hihnat muuten hajota...vertailun vuoksi voisi laittaa vaikkapa näin...
2 autoa 100:sta menee ketju poikki ja 20 autoa 100:sta menee hihna poikki... - Urahihna
rasvanäppi kirjoitti:
itse ajelen 8 venttiilisellä opelilla. koneessa hihna jakopäässä. mitään ongelmia ei ole ollut. hihna, vesipumppu ja välirulla helppo ja nopea vaihtaa. ottaa aikaa n 1.5 tuntia max. vaihtoväli taitaa olla se 60000km. tekee itse remontit niin säästää kummasti. tosin jos autoilijalla ei tietotaitoa ole niin sit eiku korjaamolle.
480000 kilometriä ilman jakohihnan vaihtoa, olisi luultavasti kestänyt vielä toisen samanlaisen ajomäärän mutta pellit ruostui lattiasta niin pahoin että ei kannattanut alkaa hitsaileen.
- _polo_
moottorivika kirjoitti:
Eipä se jakopään ketjukaan mikään autuaaksi tekevä asia ole. Itsellä oli 1.2 l bensapolo, jossa on jakopäässä ketju, mutta sehän otti ja putosi 60 tkm jälkeen pois rattailta.
Mulla kävi ihan sama juttu 1.2 l polon kanssa, vieläpä samoilla kilometreillä.
- yks ex-asentaja
tiedän kirjoitti:
Voi ne uudetkin hihnat muuten hajota...vertailun vuoksi voisi laittaa vaikkapa näin...
2 autoa 100:sta menee ketju poikki ja 20 autoa 100:sta menee hihna poikki...paljon useimmin tullut vastaan hihna kuin ketjujakopään aiheuttamia remontteja.
- insinöörin ajatus
la on kokemusta kirjoitti:
molemmista.
Aikoinaan oli alla Uno jolla ajoin 245tkm.
Kyllä se hihnan vaihto 60tkm välein rassasi ja
hintaa kertyi tonnikaupalla.
2000 vaihdoin sen Micraan jossa ketjukone.
Nyt sen mittarissa 213tkm.
Ei mitään huolia, öljynvaihto 20tkm:n välein ja
bensaa tankkiin.
Ketju ei edes ääntele vielä.
Ei enää MILLOINKAAN hihnakonetta.
Autotehtaatkin ovat pikkuhiljaa tajunneet asian,
ja uusiin malleihin on ketju jälleen tullut takaisin
melkein kaikilla.Hei! Toiset kehuneet hihnojen kestoa toiset haukkuneet.
Totuus on, että hihna kuluu tasaisesti sisäpuoletaan käytössä ja pitää uusia valmistajan määrittelemin määräajoin. Jos hihna katkeaa, ei sitä ole uusittu ajoissa tai, kuten useimmin, kyseessä on asennusvirhe tai muita kuluvia osia ei ole vaihdettu hihnan vaihdon yhteydessä (kiristin, ohjainrulla(t) jne). Väärä hihnan kireys on yleisin syy vaurioon - ja myös automaattikiristimet vaativat oikean kireyden esiasetuksen.
Nykyisten autojen jakohihnat automaattikiristimin kestävät jopa 150 000 km tai joskus ylikin. Toki tietokoneohjattuihin autoihin useimmat asennushommat on tarkkoja tehdä ja aikaa vieviä. Muistakaa myös, että uusimmat jakoKETJUT eivät ole samoja, kestäviä ketjuja kuin ennen - laatu maksaa tässäkin.
Jos joku vallitsee auton jakoketjun mukaan (!), on syytä muistaa, että ketjullisen ja jakohihnallisen auton/moottorin polttonesteenkulutus ero on noin 2 % (mm. Renaultin ja suuren jakohihnatoimittajan mukaan. Asia on testattu muuttamalla mm. Mini Cooper jakoketjusta -hihnaksi - tosihomma).
75 % alle 1.8 litraisista moottoreista eurooppalaisessa autokannassa on varustettu jakohihnalla. Isoissa ja eksoottisissa autoissa yli 2.5 litraisissa jakoketju (75 %) on vastaavasti yleisempi. Uusissa pienissä dieseleissä ollaan siirtymässä jakohihnaan - äänettömyyden takia. Ford 1.8 dieselissä on yksi jakohihna ja -ketju - mutta ketju on tulevaisuudessa korvattu hihnalla. Tulossa on myös muutossarja vanhempiin autoihin.
Jakohihnan yleisyydestä johtuen vaurioita on todellisuudessa vähän verrattuna automäärään - tuskin puhutaan promilleistakaan. Jollakin, joka ei huolla autoa, voi olla muu kokemus. Lisäksi vaurio muistetaan pitkään, kun lasku on suuri männän ottaessa venttiiliin nykyautoissa. Siis älä "säästä" jakopään huollossa!
Hihnan etuja ovat siis 2 % pienemmät CO2-päästöt ja siksi pienempi autovero. Sama säästö polttonesteen kulutuksessa, hihna ei veny, vie vähemmän tilaa ja on edullisempi valmistaa (auto on siis halvempi hankkia). Huono puoli on kuluminen käytössä (ei siis veny) ja siitä johtuva vaihtotarve määrävälein. Eli joskus jakopäänhuollon hinnan säästää bensoissa ja luonto kiittää jatkuvasti.
Eli ei ole olemassa absoluuttisesti parasta teknista ratkaisua! Hyvää autoilu kesää kaikille!!!
PS. Ennenkuin joku kysyy - polttonesteen kulutuksen säästö johtuu (pyörivän)paino/massann säästöstä ja pienemmistä sisäisistä kitkoista moottorissa. - ei rallata ei
Jakopääremontti vesipumppuineen,moniurahihnoineen ,rullineen, töineen reilu 400 euroa.
Uudet vaihtovälit 120000/6 vuotta.Työn kesto merkkikorjaamolla n.2 tuntia. - Pyörivä massa
insinöörin ajatus kirjoitti:
Hei! Toiset kehuneet hihnojen kestoa toiset haukkuneet.
Totuus on, että hihna kuluu tasaisesti sisäpuoletaan käytössä ja pitää uusia valmistajan määrittelemin määräajoin. Jos hihna katkeaa, ei sitä ole uusittu ajoissa tai, kuten useimmin, kyseessä on asennusvirhe tai muita kuluvia osia ei ole vaihdettu hihnan vaihdon yhteydessä (kiristin, ohjainrulla(t) jne). Väärä hihnan kireys on yleisin syy vaurioon - ja myös automaattikiristimet vaativat oikean kireyden esiasetuksen.
Nykyisten autojen jakohihnat automaattikiristimin kestävät jopa 150 000 km tai joskus ylikin. Toki tietokoneohjattuihin autoihin useimmat asennushommat on tarkkoja tehdä ja aikaa vieviä. Muistakaa myös, että uusimmat jakoKETJUT eivät ole samoja, kestäviä ketjuja kuin ennen - laatu maksaa tässäkin.
Jos joku vallitsee auton jakoketjun mukaan (!), on syytä muistaa, että ketjullisen ja jakohihnallisen auton/moottorin polttonesteenkulutus ero on noin 2 % (mm. Renaultin ja suuren jakohihnatoimittajan mukaan. Asia on testattu muuttamalla mm. Mini Cooper jakoketjusta -hihnaksi - tosihomma).
75 % alle 1.8 litraisista moottoreista eurooppalaisessa autokannassa on varustettu jakohihnalla. Isoissa ja eksoottisissa autoissa yli 2.5 litraisissa jakoketju (75 %) on vastaavasti yleisempi. Uusissa pienissä dieseleissä ollaan siirtymässä jakohihnaan - äänettömyyden takia. Ford 1.8 dieselissä on yksi jakohihna ja -ketju - mutta ketju on tulevaisuudessa korvattu hihnalla. Tulossa on myös muutossarja vanhempiin autoihin.
Jakohihnan yleisyydestä johtuen vaurioita on todellisuudessa vähän verrattuna automäärään - tuskin puhutaan promilleistakaan. Jollakin, joka ei huolla autoa, voi olla muu kokemus. Lisäksi vaurio muistetaan pitkään, kun lasku on suuri männän ottaessa venttiiliin nykyautoissa. Siis älä "säästä" jakopään huollossa!
Hihnan etuja ovat siis 2 % pienemmät CO2-päästöt ja siksi pienempi autovero. Sama säästö polttonesteen kulutuksessa, hihna ei veny, vie vähemmän tilaa ja on edullisempi valmistaa (auto on siis halvempi hankkia). Huono puoli on kuluminen käytössä (ei siis veny) ja siitä johtuva vaihtotarve määrävälein. Eli joskus jakopäänhuollon hinnan säästää bensoissa ja luonto kiittää jatkuvasti.
Eli ei ole olemassa absoluuttisesti parasta teknista ratkaisua! Hyvää autoilu kesää kaikille!!!
PS. Ennenkuin joku kysyy - polttonesteen kulutuksen säästö johtuu (pyörivän)paino/massann säästöstä ja pienemmistä sisäisistä kitkoista moottorissa.Ei muuten vie tehoa ja sisäisen kitkan osuus taitaa hihnassa olla suurrempi, eli olisko kulutusetu toisinpäin ?
Paras tekninen ratkaisu on ollut tiedossa jo aikojen alusta (hammaspyörä), ja kuten jo sanottu, hihna on edelleen ylivoimaisesti suurin moottorivaurion aiheuttaja, vähättelystäsi huolimatta. - tsonsson
Pyörivä massa kirjoitti:
Ei muuten vie tehoa ja sisäisen kitkan osuus taitaa hihnassa olla suurrempi, eli olisko kulutusetu toisinpäin ?
Paras tekninen ratkaisu on ollut tiedossa jo aikojen alusta (hammaspyörä), ja kuten jo sanottu, hihna on edelleen ylivoimaisesti suurin moottorivaurion aiheuttaja, vähättelystäsi huolimatta.Ketjussa on ns. monikulmiovaikutus, joka tekee käynnistä aavistuksen verran nykivää. Se ei siis tavallaan ole absoluuttisesti synkronoitu kampiakselin liikkeeseen ja tästä ajoitusongelmasta johtuen jakoketjua ei välttämättä voida edes käyttää esim. common rail- polttoainejärjestelmässä, jossa annetaan enemmän kuin yksi suihkuimpulssi sytytystahtia kohden. Asiaa voidaan tietysti helpottaa suurentamalla ketjupyöriä.
- sitroen.
rasvanäppi kirjoitti:
itse ajelen 8 venttiilisellä opelilla. koneessa hihna jakopäässä. mitään ongelmia ei ole ollut. hihna, vesipumppu ja välirulla helppo ja nopea vaihtaa. ottaa aikaa n 1.5 tuntia max. vaihtoväli taitaa olla se 60000km. tekee itse remontit niin säästää kummasti. tosin jos autoilijalla ei tietotaitoa ole niin sit eiku korjaamolle.
Miksi vaihdat vesipumpun ja kiristinrullan 60 000 km välein? Eikö Opel kestä?
Minun Pösössä on sama tehtaalla maaliskuussa 1989 asennettu vesipumppu edelleen ja toimii. Mittarissa vasta 415 000 km. Kolmas kiristinrulla menossa. - Mitä kysyttiin
Osaatko koskaan vastata siihen mitä kysytään!!! Taitaa olla mahdotonta!!!
Tajusitko edes mitä kysyttiin??? - huoltomies2
yks ex-asentaja kirjoitti:
paljon useimmin tullut vastaan hihna kuin ketjujakopään aiheuttamia remontteja.
Miksei kukaan täällä ota sellaista asiaa huomioon, että jos yksikin stefa vuotaa tihkuuttaa vähänkin öljyä hihnakoteloon ja se joutuu kosketuksiin hihnan kanssa esim. ilmavirtaus kotelossa heittää sen hihnalle se haurastuttaa hihnan ja se räpsähtää poikki ennen kuin vaihtoa pitäisi edes ajatellakkaan... ei ole yksi eikä kaksi autoa missä juuri tuosta syystä hihnat poikki ennen vaihtoväliä!
- 900iCC-87
Urahihna kirjoitti:
480000 kilometriä ilman jakohihnan vaihtoa, olisi luultavasti kestänyt vielä toisen samanlaisen ajomäärän mutta pellit ruostui lattiasta niin pahoin että ei kannattanut alkaa hitsaileen.
kova ajelemaan oot jos normaalisti hihnan v.väli on 5-6v. TAI 100000?mut et' ihan 4.8x tuo..onkohan sun säilyketölkkiuusiokopassa ollu sittenkin ketju..mulla sunny-93 1.6twincam16V:konees on.Ruoste purru kans/mittaris 406tkm.Hienoa,kun olis vielä huoltokirja,et' näkis millon kiristin vaihdettu tai kokoremppa?Saab vaan tilalle..turvaa korinkin puolesta.Stefanvuodot näkee jos yön aikana tiputtanu alleen,mitä hihnakoneen käyttäjät saa pelätä ettei koteloon kerry ja haurastuta ennenaikojaan hihnaa pilalle poikki
.. - mese män
kuules juippi,mä tiedustelin asiallisesti toyota avensin käyttämää kone tyyppiä et kumpi remmi vai hihna kone on 2,2l diseli.tiedätkö mä koitin jo naista enenpää ku sinä synnyit,jos asiallisesti kysyy ni ei tartte päätä aukoo,mä tiedän tasan et auto tarttee huolen pitoa siinä mis nainenkin.ainiin luettele autot jos on hierova istuin
- Höh 100000
100 000 km? Neljä vuottahan se väli on! Vaikka et ajaiskaan.
- Kurpaotassa
Muuten hyvä mutta ei piäse 1000km ilman että jotain hajoaisi.. :D
- Anonyymi
Ei se ole vain ne kilometrit. Mietipä miltä tuntuu vaihtaa jatkuvasti jakohihnaa, jos ajaa jollakin kauppakassilla selvästi alle 10 000 vuodessa? Ihan älytöntä tuhlausta. Ketju on ikuinen.
- Anonyymi
rasvanäppi kirjoitti:
itse ajelen 8 venttiilisellä opelilla. koneessa hihna jakopäässä. mitään ongelmia ei ole ollut. hihna, vesipumppu ja välirulla helppo ja nopea vaihtaa. ottaa aikaa n 1.5 tuntia max. vaihtoväli taitaa olla se 60000km. tekee itse remontit niin säästää kummasti. tosin jos autoilijalla ei tietotaitoa ole niin sit eiku korjaamolle.
Miksi se vesipumppukin pitää vaihtaa? Onko sekin niin huono?
Minun vm -89 pikkuisessa ranskanpatongissani on vielä alkuperäinen pumppu, pyörinyt siis 31 v ja 525 tuhatta km. Nesteenä kaikkea sekaisin, mukana tyyppiviasta johtuvaa öljyvuotoa kansitiivisteen kautta.
Autoa ostaessa kyselin k.o. merkin asentajalta. Sanoi, että tehtaan ohjeen mukaan hihna pitäisi vaihtaa 80 tuhannen km:n välein, mutta he suosittelevat 60 tuhatta. Niinpä olen vaihtanut sen 60 tuhannen välein ja jos kiristysrullassa välystä, niin sen samalla. Viimeksi pelkkä hihna maksoi Motonetissä 13,5 euroa, rullan kanssa jotain 50 euron paikkeille.
Hankalin vaihe työssä on lukitustapin laitto vauhtipyörälle, toiseksi hankalin lokarin irrotus ja asennus. Kiristyksensäätötyökalun tein Haynesin korjausoppaan mukaisen.
Kirjoitti vanha autoteknikko. - Anonyymi
ei rallata ei kirjoitti:
Jakopääremontti vesipumppuineen,moniurahihnoineen ,rullineen, töineen reilu 400 euroa.
Uudet vaihtovälit 120000/6 vuotta.Työn kesto merkkikorjaamolla n.2 tuntia.Ehjän vesipumpun vaihdattaminen on pelkkää kusetusta ja turhaa rahanmenoa. Ja luonnonvarojen haaskausta. Eikä se vaihto tapahdu "siinä samalla", koska jäähdytysneste on ainakin laskettava työn ajaksi pois ja sen jälkeen täyttö ja ilmaus. Tässäkin tietämättömiä kusetetaan siekailematta.
Jos sitä perustellaan, että "kaiken varalta", niin joka ainoan osan voi samalla perusteella uusia. Koko autonkin. Hölmöjä on helppo vedättää autonkorjauksessakin ja näitä vedättäjiähän kyllä riittää siinä missä tietämätömiäkin. Sitä moraalia kun joko on tai ei ole. Tälläkin alalla eikä yksistään rakennusalalla, kaupassa ja politiikassa muutaman pahimman mainitakseni.
Kirjoitti vanha autoteknikko. - Anonyymi
huoltomies2 kirjoitti:
Miksei kukaan täällä ota sellaista asiaa huomioon, että jos yksikin stefa vuotaa tihkuuttaa vähänkin öljyä hihnakoteloon ja se joutuu kosketuksiin hihnan kanssa esim. ilmavirtaus kotelossa heittää sen hihnalle se haurastuttaa hihnan ja se räpsähtää poikki ennen kuin vaihtoa pitäisi edes ajatellakkaan... ei ole yksi eikä kaksi autoa missä juuri tuosta syystä hihnat poikki ennen vaihtoväliä!
Autossani etupään stefa vuotanut jo vuosikymmeniä eikä hihna vielä ole vaurioitunut mitenkään. Toki on vaihdettu suosituksen mukaan, mutta kuitenkin.
Mihin perustuu väitteesi, että öljy haurastuttaa hihnan?
Todennäköisesti teinipojan mielikuvitukseen ja varmuus tulee täydellisestä tietämättömyydestä.
Kirjoitti vanha autoteknikko. - Anonyymi
insinöörin ajatus kirjoitti:
Hei! Toiset kehuneet hihnojen kestoa toiset haukkuneet.
Totuus on, että hihna kuluu tasaisesti sisäpuoletaan käytössä ja pitää uusia valmistajan määrittelemin määräajoin. Jos hihna katkeaa, ei sitä ole uusittu ajoissa tai, kuten useimmin, kyseessä on asennusvirhe tai muita kuluvia osia ei ole vaihdettu hihnan vaihdon yhteydessä (kiristin, ohjainrulla(t) jne). Väärä hihnan kireys on yleisin syy vaurioon - ja myös automaattikiristimet vaativat oikean kireyden esiasetuksen.
Nykyisten autojen jakohihnat automaattikiristimin kestävät jopa 150 000 km tai joskus ylikin. Toki tietokoneohjattuihin autoihin useimmat asennushommat on tarkkoja tehdä ja aikaa vieviä. Muistakaa myös, että uusimmat jakoKETJUT eivät ole samoja, kestäviä ketjuja kuin ennen - laatu maksaa tässäkin.
Jos joku vallitsee auton jakoketjun mukaan (!), on syytä muistaa, että ketjullisen ja jakohihnallisen auton/moottorin polttonesteenkulutus ero on noin 2 % (mm. Renaultin ja suuren jakohihnatoimittajan mukaan. Asia on testattu muuttamalla mm. Mini Cooper jakoketjusta -hihnaksi - tosihomma).
75 % alle 1.8 litraisista moottoreista eurooppalaisessa autokannassa on varustettu jakohihnalla. Isoissa ja eksoottisissa autoissa yli 2.5 litraisissa jakoketju (75 %) on vastaavasti yleisempi. Uusissa pienissä dieseleissä ollaan siirtymässä jakohihnaan - äänettömyyden takia. Ford 1.8 dieselissä on yksi jakohihna ja -ketju - mutta ketju on tulevaisuudessa korvattu hihnalla. Tulossa on myös muutossarja vanhempiin autoihin.
Jakohihnan yleisyydestä johtuen vaurioita on todellisuudessa vähän verrattuna automäärään - tuskin puhutaan promilleistakaan. Jollakin, joka ei huolla autoa, voi olla muu kokemus. Lisäksi vaurio muistetaan pitkään, kun lasku on suuri männän ottaessa venttiiliin nykyautoissa. Siis älä "säästä" jakopään huollossa!
Hihnan etuja ovat siis 2 % pienemmät CO2-päästöt ja siksi pienempi autovero. Sama säästö polttonesteen kulutuksessa, hihna ei veny, vie vähemmän tilaa ja on edullisempi valmistaa (auto on siis halvempi hankkia). Huono puoli on kuluminen käytössä (ei siis veny) ja siitä johtuva vaihtotarve määrävälein. Eli joskus jakopäänhuollon hinnan säästää bensoissa ja luonto kiittää jatkuvasti.
Eli ei ole olemassa absoluuttisesti parasta teknista ratkaisua! Hyvää autoilu kesää kaikille!!!
PS. Ennenkuin joku kysyy - polttonesteen kulutuksen säästö johtuu (pyörivän)paino/massann säästöstä ja pienemmistä sisäisistä kitkoista moottorissa.Läpätilää
- Anonyymi
kerran vuodessa kirjoitti:
Minulla on kolme hihnakonetta ja kerran vuodessa ylimääräinen noin 400E kulu - Tojoon kuitenkin alta 100E, mutta ylimääräinen joka tapauksessa. Tojon hihna vaihtuu odottaessa noin puolessa tunnissa, mutta noihin ranskiksiin joutuu varaamaan päivän. Vuosihuolto siinä hoituu samalla, mutta sittenkin...
Ei ainakaan Fordit ja Nissanit pidä ääntä. Muista ei ole kokemusta.
Ketjukäyttöistä minäkin seuraavaksi harkitsen.Edellinen auto oli C5 Sitikka, jolla hihnan vaihtoväli oli 160.000 km tai 8 vuotta. No, se vaihdettiin kerran ajallaan muutamalla satkulla, ja auto ehti vaihtua ennen seuraavaa vaihtoa. Nykyisessä Bemarissa on ketju, tai oikeastaan kaksi ketjua ja ne koneen takapäässä, moottorin ja vaihteiston välissä. Toivottavasti niitä ei tarvitse koskaan vaihtaa, silloin nimittäin täytyy koko apurunko moottoreineen ottaa pois auton keulalta. Kuulostaakin kalliilta.
- Anonyymi
Höpöhöpö kukin oma asia mitä on tärkeä ,
- Anonyymi
rallattaa... kirjoitti:
Eipä nuo remmit räpsy, jos ne vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti. Ihmiset "säästää", siksi konevaurioita.
Höpö puhetta jälleen , niitä kun poikkee silloin tällöin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole vain ne kilometrit. Mietipä miltä tuntuu vaihtaa jatkuvasti jakohihnaa, jos ajaa jollakin kauppakassilla selvästi alle 10 000 vuodessa? Ihan älytöntä tuhlausta. Ketju on ikuinen.
siitäkin unta olen nähnyt,jakopään hihnaa ja eukkoa en ole vahtanu
- RTT
Sen heti kun konepellin aukaisee. Siellä on hihna jos suojakoppa on muovia.
Ketju jos suojakoppa peltiä, koska siellä pyörii öljyt ketjua voitelemassa.- oikeaoppinen
ja lyhyt vastaus. ja hyvä
- rtt jyrää
oikeassa olet taas. niinkuin aina. älä silti ylpisty
- Corsasta kiinnostunut
Myytävänä olisi opel corsa 1.2 3d Gsi16V 2000-2001 B malli hihna vai ketju jakopäässä? Näytti että suojana olisi metallinen suoja, kun oli aika leveäkin.
Kiitokset etukäteen tiedoista? - xe asenn
Corsasta kiinnostunut kirjoitti:
Myytävänä olisi opel corsa 1.2 3d Gsi16V 2000-2001 B malli hihna vai ketju jakopäässä? Näytti että suojana olisi metallinen suoja, kun oli aika leveäkin.
Kiitokset etukäteen tiedoista?1,2 ketju autodatan mukaan
- Ph
Tietääkö joku, onko Volswagwn Polo Classicissa vm -97 ketju vai hihna?
- WoopeR
Tässä mallissa on jakohihna.
- 544355
Jos laittavat hihnoja niin älyäisivät edes tehdä "vapaasti pyörivän" eli sellaisen ettei ventttillit ole heti tökkimässä mäntiin.
- Tsonsson
"vapaasti pyörivän"? Mitäköhän mahdat tarkoittaa?
- ykssorminen
Tsonsson kirjoitti:
"vapaasti pyörivän"? Mitäköhän mahdat tarkoittaa?
ei terähihna, ketju kun katkiaa saattaa tulla rumaa jälkeä.
Ketjun voi vaihtaa itse vaikka metsässä.
Pitää vaan ottaa tulpanjohto irti ettei lähe mäkistartilla käyntiin kejunvaihdon aikana, saattaa tulla rumaa jälkeä. - Tsonsson
ykssorminen kirjoitti:
ei terähihna, ketju kun katkiaa saattaa tulla rumaa jälkeä.
Ketjun voi vaihtaa itse vaikka metsässä.
Pitää vaan ottaa tulpanjohto irti ettei lähe mäkistartilla käyntiin kejunvaihdon aikana, saattaa tulla rumaa jälkeä.Niin, anteeksi mutta en nyt vieläkään tajunnut tuota, että millä lailla "vapaasti pyörivän"?
- tuossa alempana oli
Tsonsson kirjoitti:
Niin, anteeksi mutta en nyt vieläkään tajunnut tuota, että millä lailla "vapaasti pyörivän"?
Vapaasti pyörivässä koneessa venttiilit ei ota mäntiin vaikka remmi katkeaisi.
- lauta-aita
fiat unossa siis firekoneella ei osu venttiilit mäntiin jos hihna katkeaa, ja on melko helppo itse vaihtaa kokemusta on t.ent.unon omistaja
- Sori mut yritin
Tän takii en tätä koskaan kysynyt, koska kun ihmisiltä loppuu tiedot alkaa
vittuilu. Enemmän olen ollut kiinostunut vapaastipyörivästä koneeesta jossa remmin katkeeminen ei hajota konetta joista mallina wanhat opelin Ohc:t
ketjulla olevia:
-Ford Ka (kaikki)
-Honda civik (92-94)
-Peugeot 309 (1960)
-Fordin Nk.Kentti koneet
-Mersedes-benz (Vito)
Mutta en tiedä kellä täällä kestää remmit 100 000 km, koska esim
Opelin ecotec tappaa remmin tasan 60 000 km:ssä eikä anna metriäkään
armoa. Jossain vanhoissa Fordeissa luku on 20 000 km,
vanhoissa Opeleissa oon nähnyt tuon 110 000 km.
Ja tasan kerran yks vatipää on säästänyt ja ajanut
240 Volvolla 1 000 000 samalla remmillä. Joskin omani loppui 80 000 km:ssä.
Mutta koska täällä ei ihmisllä ole tietoa, eikä minullakaan tarpeeksi
kuulokstaa tuo motonetti itsenikin kohdalla ihan idealta..- Volvo 760
V6-kone on ketjulla.
- waler
Ei riko konetta 240.ssä.Opel on paskin tekemään autojen jakopäätä,
niitten tekemät ketjutkin kuulemma saattavat nykyisin poiketa..
(tietoa entisiltä duunikavereilta opelhuollossa)
mutta omassa kulkuvälineessäni on vaihtoväli 150000km,
ja remmi on kyseessä - joo o
Joo no en oo Opelin huollos, teen itte huollot.
Jos saan valita otan wanhan vapaastipyörivä opelin kadet / ascona
joka tapaukses enne ecotekkiä.
100 000 remmi ja vaihto vie 15 min eikä riko konetta, ajakaa millä ajatte. - Jakopääketjumies
Itse suosittelen ketjua. Huolto vapaampi, 250-300tkm paikkeilla kun vaihtaa hilppeet niin ei huolta. Tosin aina ei laatu osia ole tehtaaltakaan tullut. Jotkut valmiste/suunnitteluvirhe 1.2 polot ovat asia erikseen. Muovit/kumit haurastuvat ajan myötä. Metalli ei niin herkkää tavaraa ole. Ketjun kanssa kilometrit ovat halvempia kun laskeen huollot mukaan.
- nknk
BWW, ei paljon kuminauhoja näy venttiilejä pyörittämässä.
- ketjukin pettää
Eipä se ketjukaan ole varma ratkaisu. Juuri meni rikki ja jako sekaisin Mazda 6:sta ketju alle 90 tkm:n ajolla. Remonttia 3000 €:lla. Uusi kone olisi maksanut 5000 €. Eikä merkkikorjaamon mukaan ollut ensimmäinen jolle näin kävi.
- BMW fahrer
Yksi auton valintaperuste on jakopää ketjulla, hihnaratkaisu ei tulisi edes mieleenikään. Ainakin BMW:ssä kestää koneen iän, nyt mittarissa 360tkm, jolloin Opel kuski olisi uusinut hihnaansa 3000€ arvosta.
Ketju ei ääntele lainkaan ja kone kuin uusi!- hinuripentti94
aika palo noita homppeli bmwitä raahataan pajalle.
- 0,0025 €/km
Ford Focus, vaihtoväli 160 000 km ja maksaa 400 € osineen ja töineen oikeassa korjaamossa.
Siis hurjat 0,0025 €/km.
Kyllähän tuon takia kannattaa jättää auto ostamatta. :)- Kalliitkilometrit
Niin koska sitten kun tulee se hihnanvaihto remontti niin tililläsi on 0 euroa ylimäärästä tuhlata sellaseen. Kylläpä sitten ketjukone lämmittää kun siihen ei tarvitse ollenkaan tehdä tuota remonttia. Saapi vaan ajella kurvailla samalla kun sinä otat 400 korot velkaa jota maksat 6 kuukautta takasinpäin rahoitusyhtiölle.
- kjhgjfxds
Kalliitkilometrit kirjoitti:
Niin koska sitten kun tulee se hihnanvaihto remontti niin tililläsi on 0 euroa ylimäärästä tuhlata sellaseen. Kylläpä sitten ketjukone lämmittää kun siihen ei tarvitse ollenkaan tehdä tuota remonttia. Saapi vaan ajella kurvailla samalla kun sinä otat 400 korot velkaa jota maksat 6 kuukautta takasinpäin rahoitusyhtiölle.
Joo eipä se paljoa kilometriä kohti tee, mutta neljällä huntilla saa ihan kivasti polttoainettakin..
- timing chainreaction
Siksihän jakohihnan vaihto tuppaa jäädä tekemättä kun vaihtotyö on niin kallis, ketjua ei tarvitse vaihtaa juuri koskaan niin siinä säästää satoja euroja selvää rahaa.
Jakohihna kun jää vaihtamatta niin seurauksena voi olla sitten kallis moottoriremontti. Ennen sentään oli vapaasti pyöriviä moottoreita joissa ei koko kone mennyt paskaksi jos hihna petti mutta autonvalmistajat ovat ilmeisesti idiootteja kun on pitänyt mennä muuttamaan huonompaan suuntaan rakenteita niin että koko moottori menee varmasti paskaksi jos hihna pettää!
Ei tarvitse ihmetellä miksi ketjukoneet ovat halutumpia.- Anonyymi
Itse olet idiootti. Opiskele autotekniikkaa ja opi, että on olemassa monia toimivia ratkaisuja, joista valmistaja joutuu valitsemaan. Valintaan vaikuttaa hyvinkin paljon se, mitä ominaisuutta halutaan painottaa eniten ja mistä taas voi sen takia vähän tinkiä.
Ihan sama juttu sinulla: talvella joudut valitsemaan ulos mennessäsi keliin sopivat kengät. Kumisaapas pitää vettä, mutta on kökkö käveltävä, hiostava ja jäätiköllä liukas. Joku muu on toisenlainen. Minkä kengän valmistaja on siis se hölmö?
- Julle Passattimies
Volkwagen Passatissa vm 2000 1,9 tdi pumppusuutin koneessa jakohihnan vaihto osat 750 euroa. Jakohihna vaihdettava 90 000 km välein ohjekirjan mukaan. Valitettavasti olen joutunut vaihdattamaan hihnan 60 000 km välein pari kertaa, koska perushuollossa tarkistetaan hihna ja siellä havaittu ,että hihna huonossa kunnossa. Olen kysynyt silloin, että kuinka kauan se vielä kestää on sanottu että voi katketa vaikka huomenna. Dieseli Passatti syö vähän ja vähän vikoja, mutta jatkuva hihnanvaihto on kallista.
- osssss
VW kallis auto pitää.Ja joku aina rikki ikkunannostimistä lähtien.
- konehaku
mitä vapaasti pyöriviä aitoja on volvon koneet esm 240 740
- Romumikäromu
mun 740 2l motilla varustetusta katkes hihna aikoinaan sillä seurauksella että muutama venttiili löi mäntiin! Siinä pyöri eurot vapaasti sen jälkeen!?
- tjuuh
Mut opelilla onkin hyvä näissä 90-luvun diisseleissä kuten astrassa, kun hihna menee poikki, niin riittää kun vaihtaa pelkät keinu vivut, eikä tee niinkuin jokainen aina sanoo, että heti kansiylös. Ja pari muutakin automerkkiä on missä sama tilanne.
- tjuuh
Ja niin kyllä tuo ainakin nissanin 2000vm eteenpäin ketjukoneitten kestävyys ihan surkeaa almera ja primera. ketju venyy joissakin jo alle 120Tkm, ja rupeaa herjaamaan asentoantureita. Pelkät osat maksavat tähän uudemman mallin ketjulle n 900€ työt
- wdtrwtaw
Saab 900 ja 9000, nissan primera, nissan micra ketjulla
- JesseJameson12345
Itse olen aina ollut ketjun kannalla. Huoletonta ja toimivaa.
Bmw moottorit paria poikkeusta ketjulla (M20 ja M40)
Muita ketjukoneisia ainakin mazda 6 käsittääkseni muut paitsi diesel, nissan almera N16 1.5
Japsiketjuista vähän kokemusta mutta toistaiseksi tyytyväinen. BMW ketjut erittäin huolettomia ja toimintavarmoja. Eri koneita muutaman sadantuhannen verran ajaneena.
BMW remmikoneista taas pelkkää huonoa. M20 koneesta meni poikki jolloin venttiliä tuli kannesta läpi, M40 koneesta alkoi remmin löystymisen jälkeen nokka-akseli kulumaan ja alkoi järkyttävä säksätys.- entinen Pösöisti
Ajoin Peugeot 205 1.8D:llä 170 000km, enkä vaihtanut hihnaa kun ostaessani sen.
Vanha p..ka oli mutta toimi kun kello. Ei hihnassa mitään vikaa oo, asennus pitää vaan osata ei liia kireelle eikä löysälle eikä murjomista. Opel kai ainoo missä ei kestä vaikka laitat miten..
- Tietoa löytyy
http://ekotrafi.autoalanverkkopalvelu.fi/autojen-rajaus Täältä löytyy useampien autojen jakopää tiedot (ei tosin ihan kaikkien) Valitse merkki ja malli, sitten klikkaat moottoritiedot, niin sieltä löytyy jakopään tiedot, ja paljon muutakin tietoa.
- osssss
Vältä VW autoja? Lukkeeko sielä?
- Hihnaseveri
90-luvun Primerassa, Sunnyssa...ja sitte bmw:n m10 koneessa..on kait noita
- Keke13
Kuulemma kaikista autoista tulee vanhana Opel:eita.
- Das au wiedersehen
..koska se on toisinpäin lepo!rest in peace sulatonraaka-aine..eiks ni?ei siel katota merkkei,kaikil sama kohtelu,arvo,ku on sama kohtalo.Uus elämä eri muodos.Kolhittuja,rapistuneita,vaivaisia,ei merkityst,palveltu on mitä kukin elämää jaksannu,mitä onki sit juotettu,syötetty,kaikkensa antoivat,nöyrästi vuosii kokenu,antaa nuorien jatkaa,niil o elämä ees.Ominaisuuksista huolimat ja sääs ku sääs.WirLiebenAutos.
- sdfbgsdfbg
Missä muka nykyään kestää ketjut, niitähän saa juttujen perusteella olla vaihtamassa samaa tahtia hihnojen kanssa ja ovat vielä kalliimpiakin. En suosittelisi ketjua vähänkään paranoideille ja ylihuolehtiville ihmisille kuten itse, sitä ainaista stressaamista ja kuuntelua että äänteleekös se jakopää nyt, onko kallis ketjuremppa tiedossa... Se yksi ketjukone riitti vaikka saattoikin olla hieman huonommin pidetty yksilö.
- Luotettavaa.....
Ne jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa.
- Ei kestä ketjutkaan
Meillä kesti Opelissa ketju alle 100tkm... ei katkennut mutta venyi ja alkoi pitämään karmeaa ääntä tyhjäkäynnillä. Eli ei se ketju mitään ratkaise, jos laatu on Opelin tasoa, ja liekö muissakaan ikuinen. Kyllä hyvä hammashihnatotetus on toimivin. Vaihdattaa vaan ajallaan.
Siitä Opelista muuten hajosi kone vähän myöhemmin kun nokka-akseli katkesi (kyllä!). Lieko väljä ketju vaikuttanut asiaan, en tiedä. Varokaa Opeleita! Niissä ei kestä ketjut eikä hihnat, uskomatonta kuraa koko auto... - Anonyymi
Ei kestä ketjutkaan kirjoitti:
Meillä kesti Opelissa ketju alle 100tkm... ei katkennut mutta venyi ja alkoi pitämään karmeaa ääntä tyhjäkäynnillä. Eli ei se ketju mitään ratkaise, jos laatu on Opelin tasoa, ja liekö muissakaan ikuinen. Kyllä hyvä hammashihnatotetus on toimivin. Vaihdattaa vaan ajallaan.
Siitä Opelista muuten hajosi kone vähän myöhemmin kun nokka-akseli katkesi (kyllä!). Lieko väljä ketju vaikuttanut asiaan, en tiedä. Varokaa Opeleita! Niissä ei kestä ketjut eikä hihnat, uskomatonta kuraa koko auto...huonoa tuuria sulla, mulla on Opel 2003 vm 1.8 .16 tappinen remmik.260th ajettu, motti avaamaton, rivakka kulkine 123hv eikä syö öljyä, remmin vaihdoin 2v sitten,vaihtoväli 60th
- Avensismies
Jos kuuluu roklatus käydessä on kettinki, jos suhina on hihna.
- Anonyymi
Minun autossani kuuluu rahina, kun kiristinrullan laakeri on rikkoutumassa. Silloin kannattaa vaihtaa seuraavassa hihnanvaihdossa se rullakin.
Jos ketju ääntää, niin syynä ei välttämättä ole se ketju vaan ketjunkiristin. Se kiristin voi tehdä moottorille täystuhon...
- 6+19
Kaikissa mersuissa on jakoketju.
- osssss
Ja kestää?
- se hihna
Hammashihnat katkeilevat nyt alvariinsa kun suomalainen autoilija rouhii tiet nastarenkaillaan pölyksi. Pöly syö hammashinhnan alta aikayksikön ja kun hihna on suomalaiselle tärkeä niin kyskymys on isosta aisasta. Ei nyt niin keuhkoista ja keuhkösyövästä väliä, mutta se hihna, se hihna.
- osssss
Suola se söi hihnat..
- pöcp56öpöpc
Ketjut kesti jopa nissan susi ketjuis sen yli hihnan iän,kunnes wag keksi tehdä ketju jakopäitä.Kohta kiitoksena ihmiset haluaa hihna koneita.
- osssss
Ja Vw väittää oktomurskeen katkovan hihnoja?
Kuluneet jopa 30tkm ajolla.
Hesari autot.
- paras tie
Lopettakaa nastarenkaiden käyttö, niin autot kestävät kautan ja ihmiset elävät pitkään
- osssss
Lopeta VW autojen osto niin kulut pyssyy kurissa?
- ei niin yksinkertais
Jotta homma ei olisi niin helppoa niin täytyy todeta sellainen pieni sivuseikka että tiettyihin autoihin täytyy ketjukin uusia jopa yhtä tiheään kuin joihinkin hihnakoneisiin. Ja vielä.. ketjujakin on katkeillut juuri noissa ongelma-malleissa, kokemusta esim mersusta.
- molemmat kuluu
Nastarenkaitten rouhima pöly tuhoaa ihmisen keuhkot ja auton nokkahihnan.
- todellinen syypää
Jep, useimmat jakohinansa katkoneet löytävät syypään tuhoon peiliin katsomalla.
Oktomursketta käytetään, koska se kestää parhaiten jyrsimien kulutusta. Jyrsimien tuhovoima on niin suuri, ettei millään muilla ominaisuuksilla (rengasmelu, jarrutusmatkat kesäisin yms.) ole väli, kun materiaaleja valitaan.
"Tierakennusurakoita suunnittelevan kalajokisen Carement Oy:n toimitusjohtaja, insinööri Jouni Juurikka ei näe ongelmaa oktomurskeen käytössä asfaltin kiviaineena. Juurikan mielestä teollisuuden sivutuotteena saatava oktomurska on luonnon kannalta perinteisiä kiviaineksia järkevämpi vaihtoehto."
"Pyrimme Suomessa maksimoimaan nastarengaskulutuskestävyyden. Siihen voimme kiviaineksella vaikuttaa, ja oktomurske on lujuus- että muotoluokaltaan erinomaisen hyvä ainesosa päällysteissä."
"Suomessa käytettävissä aineksissa on tehtävä kompromisseja nastarenkaiden käytön vuoksi."
http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_puolustaa_kohuttua_oktomursketta_saastaa_luonnonvaroja/6893930
- ympyrä
Hihnan vaihtoväli 240,000kilometriä tai 10 vuotta.....Näin uusilla AUTOILLA !
- 19+19
Kestäviä ovat remmit. Autooni vaihdettiin hammashihna 5 vuoden käytön jälkeen, ja oli siinä pieni katkeamisalku. Toki hihna olisi vielä kestänyt, mutta hyvä se tuossa vaiheessa oli vaihtaa. 46 000 ajettu auto. Merkillä ei juurikaan ole väliä, koska remmiviritys on kaikissa samanlainen.
- Anonyymi
19+19 kirjoitti:
Kestäviä ovat remmit. Autooni vaihdettiin hammashihna 5 vuoden käytön jälkeen, ja oli siinä pieni katkeamisalku. Toki hihna olisi vielä kestänyt, mutta hyvä se tuossa vaiheessa oli vaihtaa. 46 000 ajettu auto. Merkillä ei juurikaan ole väliä, koska remmiviritys on kaikissa samanlainen.
totta turiset,mutta mulla vaihtuu remmi 160th välein Wanha pösö 405 ajettu 600th eikä remmissä mitään kulumisen merkkejä ja matka jatkuu
- matka-katkesi
Vanha olisi hyvä valinta mutta se ei enää käy. Kuka vielä muistaa ne 2-tahtiset Warret? Niissä ei ollut mitään "jakopää" huolia kun sellaista ei edes ollut. Itse ehdin kuluttaa 3 Warrea aivan loppuun asti eikä koskaan jääty "tien päälle" seisomaan jonkin vian takia.
Nyt "uusin" v. 2010 mallinen 4-tahtinen autoni jätti yhden kerran tien päälle seisomaan ja oli pakko kutsua hinausauto kun sitä autoa ei saanut hinata edes käyntiin perinteisellä tavalla. Ohjekirja kun kieltää hinauskäynnistyksen ("ruisku" moottori ei kaasutinta ja automaattivaihteisto) ja loppumatka menikin sitten hinausauton kyydissä.
Korjaamolla se starttivika korjattiin, että tämmöstä se autotekniikan kehitys on eli "tien päällä ei juuri mitään voi korjata". - Nastamössön syy
Joka tapauksessa nastarenkaiden tiestä hakkaama NASTAMÖSSÖ rikkoo auton pölylle alttiina olevat osat ja sairastuttaa ihmiset.
- 2000 luku on nyt
OIKEISSA autoissa on ketju. Warre ja kumppanit taitaa olla vielä remmivetoisia. Toiset ajaa hevosilla, toiset autoilla. Siis tämän vuosituhannen autoilla.
- Mutterinpuristelija
Ei warre ole koskaan ollut muulla kuin ketjuvedolla!
- Anonyymi
mulla oli hekselivetoinen koppi-auto ,pullavuoresta ei noussu ni piti syömällä mataltaa nousua
- kestoikä
Miten pitkään hihna ylipäätään voi kestää Suomen oloissa?
- .,.
Miten on Rellu Meganen, jos vähän ajoa, niin onko vaihto 4 vai 5 vuotta.
- kumpikampi
Täällä aikas paljon listattu: http://www.ajovalo.net/ketju.htm
- Felix W
Onkos Mazdan wankelissa ketju vai hihna?Mikä vaihtoväli?
- on siinä
Hyvää :)
Ratkaisu missä ei turhat remmit ja vitjat haittaa.
- Aattelija
Minä puhun niistä vanhoista ketjukoneista! niissä oli kaksi raitaiset ketjut! nykyisin ne ovat polkupyörän ketjut! eli yksiraitaiset. Eihän nämäkestä! Nuo kaksiraitaiset kestivät lähes ikuisesti,no olipahan ne paremmista värkeistä tehty kuin nykyiset. Kyllä vanhat moottorit olivat oikeita moottoreita. Ja kulutuskin oli ok huonioi auton painot vanhat painoivat noin kaksitonnia ja yli, nykyiset nuutaman satakiloa,sitten vielä tiet ennen kahlattiin kynnyksiä myöten kurassa nyt ajetaan pöydällä. Laskekaa itse kumpi parempi.
- Anonyymi
Kyllähän nykyautot painaa helpostikin sen kaksi tonnia, pienimmät puolitoista. Minun 1970-1980 -luvun autoni ovat painaneet 800 plus miinus 30 kiloa. Sitä vanhemmat reilusti allekin lukuunottamatta öMeriKKäläisiä malmikasoja.
- JapanilaisistaAutoista
Mazda, Toyota valmistavat bensamoottoreita missä on jakopää ketjulla. Molemmat ovat kokonaan luopuneet bensamoottoreissaan jakopään hihnoista jo useita vuosia sitten.
- Anonyymi
Vaimolla oli Toyota Corolla 1,4 diisel vm 2007. Mittariin tuli 470 tn km. Nokkaketjua ei tarvinnut vaihtaa kertaakaan. Corolla on vieläkin ajokunnossa. Tyttärellä on Skoda Oktavia bensakoneella eikä siinä näytä ketju kestävän, kun merkkivalo alkaa vilkkumaan.
- Anonyymi
Myös Hondalla on ollut jo yli 13 vuoden ajan useimmissa 4 sylinterisissä bensamoottoreissa jakoketju. Useimmissa Hondan V6 bensamoottorissa on jakohihna.
Sellaiset ihmiset jotka harkitsevat Hondan ostamista on hyvä muistaa, että vaikka Hondan moottorit ovatkin hyvin moderneja, on niissä vieläkin hieman vanhaa tekniikkaa ja ne tarvitsevat ainakin muutaman kerran auton käyttöiän aikana huoltotoimenpiteenä moottorin venttiilien säätöä jota ei useimpien muiden automerkkien moottorit tarvitse.
Moottoriöljyn laadulla ja öljyn vaihtoväleillä on suuri vaikutus jakoketjun käyttöikään. Huonolaatuinen öljy, öljynvaihtojen laiminlyöminen saavat jakoketjun kulumaan normaalia nopeammin ja myös aiheuttaa toimintaongelmia jakoketjun kiristimelle.
Jakoketju ei yleensä ikinä katkea täysin yllättäen. Vaan useimmiten rupeaa kuulumaan ensin varoittavaa meteliä kuten esimerkiksi metallisia korahduksia moottorin käynnistyksissä, sitten jatkuvaa rallatusta joka kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä.
Kitkarengas uskovaiset sitten kirjoittaneet näköjään tännekin roskaansa kuinka nastarenkailla olisi muka vaikutusta jakohihnan käyttöikään. Ei pidä paikkaansa heidän väite, vaan se on kylläkin oktomurske joka on tuhonnut autoista jakohihnoja normaalia aikaisemmin.
https://yle.fi/a/74-20000311
Oktomurskettahan on tiestössä erityisesti Oulun seudulla, jopa muutamissa muissakin paikoissa. Mikäli omistaa jakohihnallisella moottorilla varustetun auton niin on Järkevää välttää kokonaan autoilua näillä oktomurskeisilla teillä jos niihin ei ole aivan pakko mennä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaimolla oli Toyota Corolla 1,4 diisel vm 2007. Mittariin tuli 470 tn km. Nokkaketjua ei tarvinnut vaihtaa kertaakaan. Corolla on vieläkin ajokunnossa. Tyttärellä on Skoda Oktavia bensakoneella eikä siinä näytä ketju kestävän, kun merkkivalo alkaa vilkkumaan.
Siis onko Skodassa erityinen ketjunkulumis-merkkivalo???? Millainenkohan anturi siellä on?
- Anonyymi
olihan niissä rutinohvin pyöreälamppusissa Ladanofissakin ketjukone ja 30th ajosta piti ketju ja rataspari uusia kun kiristysvara loppui,halpoja kun näkkileipä. Sitten uudemmissa olikin hihna ja ketjukoneen koneen rapiseva käynti hävisi
- Anonyymi
Tesloissa on jakopää ja viat kaupanpäälle. halpis sekunda auto teslaharmi sillä alku idea olisi ollut hyvä mutta laaduttomuus ja kalleus pilasi sen.
- Anonyymi
Eipä nuo ketjutkaan kestä läheskään kaikissa koneissa nykyään ja ketjun vaihto se vasta kallista onkin hihnaan verrattuna.
- Anonyymi
No eihän se ole kun rahasta kiinni jos Rinkelimossesta ketju katkeaa 120th ajolla niin ripsu vaan taskujas kyl sieltä se 10th löytyy ja uutta rautaa konehuoneeseen.
- Anonyymi
Ei se hihna ole ongelma jos se vaihdetaan aina ajoissa esim. oma Skoda Octavia vm. 2000 vaihtoväli etelä- ja keski-Euroopassa 130 000 km ja 90 000 km Suomessa
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851