Kysymyksiä.

ihmetys

Minkä ikäisenä koiranpennun saa luovuttaa uuteen kotiin, vai onko nykyään mitään ikärajaa?
Entä minkä ikäisenä pennun saa/voi rokottaa?
Pihallamme talutetaan alle 2 kk:n ikäistä pentua, onko se ihan ok?
Pentu on virkeä ja tietysti tosi suloinen. Mutta mielestäni liian aikaisin luovutettu ja ulkoilutettu, olenko täysin väärässä? Onko luovutusikä aikaistunut entisestä 12 viikosta 7:ään??

7

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Koiranpentu voidaan luovuttaa aikaisintaan 7 viikkoisena, yleensä kuitenkin luovutetaan 8-10 viikkoisena.

(Kissanpennun luovutusikä on oltava vähintään 12 viikkoa, ikävä kyllä vanhoissa "oppaissa" on vielä paljon väärää tietoa.)

Koiran lenkitys on pysyttävä kohtuudessa, 2kk ikäisen koiran kanssa ei vielä pitkiä lenkkejä voi tehdä.

• ....

Luovutusikä on aikaisimmillaan 7-8vk, riippuen koiran kehityksestä. Pennun kotiin tulon jälkeen, pentu rokotetaan ensimmäisen kerran 12vk. ikäisenä, sitten 16vk. ikäisenä.

• jelly

Mun mielstä koirapennut kuovutetaan 7- viikkosista alkaen, tosin mun vuffe tuli jo 6- viikkosena. Eli se 2kk on ihan hyvä ikä luovutukselle. Pentu pitää rokottaa ensin 12- viikkoisena, kun sen emon suoja- aineet lakkaa vaikuttamasta siinä. Sitten vahvistukset 16- viikkosena. Toivottavasti en puhu ihan läpiä päähäni, mutta näin muistelisin...
      Tuohon liian aikaisin ulkoilutettu...tottakai saa ja pitääkin ulkoiluttaa, mutta ei vielä lenkityttää.

• tix

...yleinen luovutusikä on juuri se 8 viikkoa. Jotkut pennut luovutetaan 7 -viikkoisina, mutta alle 6-viikkoinen pentu tarvitsee vielä emoaan. Tietyissä roduissa luovutusikä/käytäntö voi olla esim. vasta 10 -viikkoisena.

Itse ottaisin pentuni 7 tai 8 viikkoisena, näin sosiaalistuminen yms. onnistuu parhaiten!

• Raisa

Pennun suositeltava luovutusikä on 8 viikkoa. Reippat pennut pärjäävät jo /-viikkoisena uudessa kodissa. Ensimmäinen rokotus annetaan 12 viikon iässä. Ulkoillahan pentu voi vaikka neliviikkoisena jos sää sen sallii.

• heli

pennun voi aivan hyvin luovuttaa 7 viikkosena (yleisin ikä), mutta ehkä kahdeksan viikkoinen on paras. mikä ihmeen sääntö se 12 viikkoa on,en ole koskaan kuullutkaan, vaikka olen itsekin ollut kasvattaja.

• ihmetys

Kun olin lapsi, meille ostettiin koiranpentu ja sen odottaminen tuntui todella pitkältä, silloin pentu luovutettiin vasta 12-viikkoisena.
      Rokottamatonta pentua ei saanut viedä ulos, pelättiin sen saavan jonkin taudin! Rokotus annettiin 3 kk:n ikäisenä.
      Näköjään luovutus,-ja rokotusajatkin (ja tavat) ovat muuttuneet; no, onhan meidän pennunostosta kulahtanut MUUTAMA vuosi ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe