Kauanko keskimäärin kestää maisteriksi valmistuminen? Onko tosi, että kaikki on loppupeleissä itsestä kiinni? Ajattelin hakea Oulun yliopistoon matematiikkaa lukemaan. Sivuilla sanotaan, että koulutus on viisivuotinen. Kuinka usein (ja mistä syystä) tämä viisi vuotta ylittyy?
Aika maisteriksi valmistumiseen
3
1145
Vastaukset
- jonkin verran
Tervehdys,
Itse kävin maisteriksi noin kolmessa vuodessa. Tosin minun tiedekunnastani ihmisiä valmistui parissakin vuodessa. Nyt tuli sitten tutkintouudistus, joka kyllä hidastaa aikalailla, ettei noin enää voi valmistua ainakaan sieltä, mistä minä valmistuin vaan aikaa kuluu aika kivasti. - kuluva aika
Paljon on kiinni siitä, aiotko lukea vain vaadittavan minimimäärän vai enemmän. Jos esim. aiot lukea pätevyyden kolmeen aineeseen (esim. ma, fy, ke) ja siihen päälle pedagogiset opinnot, niin tutkinto venähtää jo näillä päälle 180 opintoviikon. Itse luin tämän määrän viidessä vuodessa. Töitä en tehnyt opintojen ohella.
Myös kurssit vaikuttavat paljon opiskelunopeuteen. Esim. kemiassa on paljon labratöitä, mitkä täytyy tehdä tiettyyn aikaan ja siihen on hankala mennä sitten ottamaan muita kursseja päällekkäin. Sellaisia kursseja, missä ei ole mitään läsnäolopakkoa luennoilla tai missään harjoituksissa voi taas periaatteessa olla vaikka kuinka paljon päällekkäin ja tenttiä niitä sitten vaikka kesäisin.
Yliopisto-opiskelussa on kuitenkin tosi paljon itsestä kiinni, kuinka kauan opinnot kestävät. Jos joutuu tekemään töitä opintojen ohella, niin silloin ei tietenkään voi opiskella niin tehokkaasti.- simpula
Itse valmistuin kemistiksi hiukan alle 4,5 vuodessa, sivuaineina biokemia (cumu), ymp.tiet.(ab.) ja fysiikka (ab). Kaikkiin aineisiin kuului pakollisia labratöitä. Olin kaikki kesä- ja joululomat töissä ja hiukan tein opintojen ohessakin. Valmistuin ensimmäisenä samaan aikaan alottaneista ja kertyi 200 ov. Eli itsestä on kiinni kuinka nopeasti opintonsa läpi vie.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768