kuin toinen koulu!

väsähtänyt

tää ei nyt varmaan kuulu tänne, mut enpä tiiä muutakaan paikkaa...olisin onnellinen jos kertoisitte, mitä mun pitäis tehä seuraavassa asiassa?

eli:olen käynyt musiikki opistoa jo kuusi vuotta. aloitin sen seisemän vuotiaana eli olen nyt 13. olen kyllästynyt koko musiikki opistoon ja musiikin teoriaan, mitä on pakko käydä jos aikoo musiikki opistossa roikkua. musiikki opistoa voi sanoa toiseksi kouluksi. siellä joutuu aivan samalla tavalla tekemään tehtäviä, kokeita ja vaikka minkälaisia tutkintoja. viime vuosi oli aivan hel'vettiä! ei koulu varsinaisesti rankkaa ole mutta kun niitä on kaksi niin alkaa tuntua toivottomalta. miten nyt kun yläaste alkaa? onhan siihenkin oma totuttelunsa ja aineita tulee lisää, päivät pitenee ja läksyjä tulee. miten jaksan, kun siihen päälle pitäisi vielä juosta musiikki opistossa suorittamassa tutkintoja, kokeita jne...pidän kyllä soittamisesta, mutta minusta tuntuu että tulee aivan liian rankkaa. joten mitä tekisitte tilanteessani?

6

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Böö!!!

Luultavasti, sinun kannattaisi erota siitä musiikkiopistosta! KAMALA stressi, ja kumpikaan ei oikein suju. Onko se sitten järkevää? Mielummin valitset toisen, ja teet sen kunnolla, kun teet molemmat vähän niin ja näin! Ja kun koulua et voi lopettaa, niin LOPETA MUSIIKKIKOULU!!!

• väsähtänyt

sitä minä olenkin miettinyt, mutta tuntuu jotenkin pahalta heittää pois 6 vuoden urakka saamatta mitään valmiiksi (2 vuoden päästä valmistuisin musiikki opistosta). koulu on kyllä sujunut hyvin vaikka olenkin musiikkiopistossa, mutta yläasteella kaikki vaikeutuu samoin mus. opistossa. miten pystyn puhumaan asiasta vanhemmille? he tuntuvat olevan asiaa vastaan. aina kun aloitan keskustelun liittyen tähän asiaan, he alkavat heti selittelemään että:'' eiks sun pitäs kattoo vielä? ja eiks sun kannattais suorittaa teoria nopeesti pois alta jo keskittyä soittamiseen? kyllä sä jaksat, se vaan tuntuu siltä nyt. ei sun oo koskaan tarvinnu panostaa nii paljon koko opistoon ettet jaksais.'' mitä nekään tietää. ne ei joudu joka talvi, syksy ja kevät pitämään konsertteja. ne ei joudu soittamaan parhaimmillaan 5 sivun mittaisia kappaleita vähimmillään 40 ihmisen edessä. ne ei joudu joka päivä harjoittelemaan asteikkoja. ne ei tiedä koko asiasta mitään! kaiken tän lisäksi mä vihaan esiintymistä! mutta...pääsin sisään mus. opistoon kaikkien aikojen parhaimmilla pisteillä, joten lahjakkuudesta se ei oo kiinni. mä en vaan enää jaksa!

• Böö!!!
        väsähtänyt kirjoitti:

sitä minä olenkin miettinyt, mutta tuntuu jotenkin pahalta heittää pois 6 vuoden urakka saamatta mitään valmiiksi (2 vuoden päästä valmistuisin musiikki opistosta). koulu on kyllä sujunut hyvin vaikka olenkin musiikkiopistossa, mutta yläasteella kaikki vaikeutuu samoin mus. opistossa. miten pystyn puhumaan asiasta vanhemmille? he tuntuvat olevan asiaa vastaan. aina kun aloitan keskustelun liittyen tähän asiaan, he alkavat heti selittelemään että:'' eiks sun pitäs kattoo vielä? ja eiks sun kannattais suorittaa teoria nopeesti pois alta jo keskittyä soittamiseen? kyllä sä jaksat, se vaan tuntuu siltä nyt. ei sun oo koskaan tarvinnu panostaa nii paljon koko opistoon ettet jaksais.'' mitä nekään tietää. ne ei joudu joka talvi, syksy ja kevät pitämään konsertteja. ne ei joudu soittamaan parhaimmillaan 5 sivun mittaisia kappaleita vähimmillään 40 ihmisen edessä. ne ei joudu joka päivä harjoittelemaan asteikkoja. ne ei tiedä koko asiasta mitään! kaiken tän lisäksi mä vihaan esiintymistä! mutta...pääsin sisään mus. opistoon kaikkien aikojen parhaimmilla pisteillä, joten lahjakkuudesta se ei oo kiinni. mä en vaan enää jaksa!

Tosi vaikee tilanne, tosi vaikee. Mut sanot sen niille sun vanhemmille suoraa, jos ylipäänsä pysyt. Sanot niille kaiken mitä kirjotit tos äsken: "niiden ei täydy soittaa konserteis...yms.." Ei sul muu auta, muuten joudut vaan jatkamaan musiikkiopistoa. Et sä yksin voi päättää, yritä saada vanhempas tajuamaan!!! Helpommin sanottu ku tehty, tiedän!

• Ysi
        väsähtänyt kirjoitti:

Koita jaksaa!Ja henkilö kohtaisesti sanoisin kyllä että ylä-aste on helpompi kuin ala-aste! Kokeisiin tosin painotetaan aika paljon ja niitä on enemmän kuin ala-asteella, mutta koe alat ovat yleensä pienempiä (tämäkin taas riippuu koulusta ja opettajasta mutta...) jos valmistut kahdessa vuodessa, ja todella pidät musiikista :), niin miksi ei? Saat vielä ydeksännen luokan aikaa prepata vähän jos jotain jäi koulussa paitsiolle (mutta kaikkea ei todellakaan kannata jättää viimetinkaan!). Ehkä kannatan jatkamistasi itse sen takia koska itse olen aikeissa pyrkiä musiikki lukioon, mutta en ole pääsemässä sinne koska en ole soittanut kovinkaan pitkään ja kaikki tutkinnot ja teoriat puuttuu :(
        Jos koet sen raskaaksi älä rääkkää itseäsi. Jos haluat sen itsellesi ota se.

• taiteilija

mietin vain, etteivät asiat yläasteella minusta kovasti vaikeutuneet. lukion jälkeen vähän ihmettelen teinkö tuolloin muka joskus läksyjäkään vapaa-ajalla minua ainakin harmittaisi nyt, jos olisin sen takia jättänyt yläasteelle mennessä lopettanut tuollaisen musiikkikoulun kesken, jos sieltä saa tutkinnonkin! itse olin soittanut urkuja seitsemän vuotta, kun lopetin sen lukioon mennessä, sekin vähän vaivaa. maalaaminen oli rakkaampi harrastus, enkä sitä halunnut lopettaa. musiikkiopisto kuulostaa tosin monin verroin raskaammalta...

...ja elämästä on kuitenkin tarkoitus nauttia. jos et jaksa, puhu vanhemmillesi. itse kuitenkin kokeilisin jatkaa, tinkisin sitten läksyistä ja mahdollisuuksien mukaan varsinkin sen musiikkiopiston jutuista.

• Soldi

Etkö voisi jäädä opistosta pois?
      Tai vaikkapa siirtyä soittamaan instrumenttiäsi kansalaisopistoon tai jonnekin muuhun.
      Sillä rankkaa tulee olemaan eikä kenelläkään ole hauskaa jos et jaksa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4862
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3523
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1548
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      40
      1413
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1312
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1108
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1027
    Aihe