Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vesipumpun oletettu

kestoikä??

Sanokaapa viisaammat mielipiteenne seuraavasta tapauksesta:

Alle 3 vuotta vanha automme Ford Fusion (-05, ajettu n. 45 tkm, 1 omistaja, käytetty vain merkkihuollossa) kävi määräaikaishuollossa, jossa todettiin vuoto/tihkuminen vesipumpussa.
Tuomio: vesipumppu vaihdettava.

Kuinka tavallista/epätavallista on, että tuon ikäiseen autoon noinkin vähäisillä kilometreillä joudutaan vaihtamaan vesipumppu? Vai voiko lyhyen kestoiän perusteella kyseessä olla valmistevika tms. hämminki??

Itsellä (ei-asiantuntija) hatara käsitys, että vaihtoväli olisi jossain lähempänä 150 tkm...

Kiitokset kommenteista!

40

8878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo.

      Ei normaalisti pumppua vaihdeta läheskään noissa lukemissa.
      Itse olisin merkkihuollossa nostanut ison haloon, että tehkööt maahantuojalle yliaikais-takuureklamaation, ja siitä mötikästä en maksa.
      Käyttövikaankaan eivät olisi voineet vedota, kun vesipumppua on ylen vaikea käyttää väärin.
      Kulutusosaksi olisivat tietysi nimenneet, että normaalia kulumista - mitä se tässä tapauksessa ei ole.

      • Joo.

        Mikä on autosi takuuaika?


    • VoortiOpelYm

      Kokemusperäistä tietoa vesipumpun kestosta:
      * tyypilliset eurooppalaiset merkit 40-100.000km
      * tyypilliset kaukoidän merkit 250-350.000km

      Asiassa ei ole mitään uutta eikä erikoista.

      • vesipumppu

        kesti 420 tkm.


      • ML213

        Vesipumpun ikäänkin vaikuttaa ajotapa ja ajaako lyhyttä vai pitkiä ajomatkoja.Siis pumpun pyörimisnopeus ja aika lie merkittävin tekijä sen kestävyydessä.

        Ensimmäiseen Hiaceen vesipumppu vaihdettiin 380tkm paikkeilla ja nykyisessä Hiacessa on lähes 410 tkm ja alkuperäinen pumppu on paikallaan.

        Esim. Joskus 90-luvun WW piti vesipumppu vaihtaa jakopään hihnan vaihdon yhteydessä.90tkm ja oli normaalia "huoltotyötä".


      • pumppuja vaihdellut
        ML213 kirjoitti:

        Vesipumpun ikäänkin vaikuttaa ajotapa ja ajaako lyhyttä vai pitkiä ajomatkoja.Siis pumpun pyörimisnopeus ja aika lie merkittävin tekijä sen kestävyydessä.

        Ensimmäiseen Hiaceen vesipumppu vaihdettiin 380tkm paikkeilla ja nykyisessä Hiacessa on lähes 410 tkm ja alkuperäinen pumppu on paikallaan.

        Esim. Joskus 90-luvun WW piti vesipumppu vaihtaa jakopään hihnan vaihdon yhteydessä.90tkm ja oli normaalia "huoltotyötä".

        Jos vesipumppu pyörii hammashihnalla on se vaihdettava hammashihnan yhteydessä, koska pumpun hajoaminen johtaisi konevaurioon, siksi tuo hirveän hintainen (50€) osa vaihdetaan samalla, kun jakohihna. Vw:ssä 90tkm välein.

        Lisäksi Diesel-koneessaa, jossa hammashihna pyörittää pumppua on pumpun laakerointi kovilla tiukan paksun hihnan ansiosta, toisin kuin kiilahihnan pyörittämä pumppu.

        Ajotavalla ei ainakaan Dieseleissä pysty vaikuttamaan vesipumpun kestoon, eikä vesipumpun pyrintänopeus ole ajomatkasta riippuvainen. Diesel-moottori ei ole kierroskone, joten merkittäviä pyörintänopeus eroja ei erilaisilla ajotavoilla juuri saavuteta.


      • ML213
        pumppuja vaihdellut kirjoitti:

        Jos vesipumppu pyörii hammashihnalla on se vaihdettava hammashihnan yhteydessä, koska pumpun hajoaminen johtaisi konevaurioon, siksi tuo hirveän hintainen (50€) osa vaihdetaan samalla, kun jakohihna. Vw:ssä 90tkm välein.

        Lisäksi Diesel-koneessaa, jossa hammashihna pyörittää pumppua on pumpun laakerointi kovilla tiukan paksun hihnan ansiosta, toisin kuin kiilahihnan pyörittämä pumppu.

        Ajotavalla ei ainakaan Dieseleissä pysty vaikuttamaan vesipumpun kestoon, eikä vesipumpun pyrintänopeus ole ajomatkasta riippuvainen. Diesel-moottori ei ole kierroskone, joten merkittäviä pyörintänopeus eroja ei erilaisilla ajotavoilla juuri saavuteta.

        Ajotavalla ei ainakaan Dieseleissä pysty vaikuttamaan vesipumpun kestoon, eikä vesipumpun pyrintänopeus ole ajomatkasta riippuvainen.
        ------
        Jos autolla ajelee lyhyitä matkoja 200tkm tai pitkiä matkoja 5-vaihteella samat km:rit, niin melkoinen ero syntyy jo tuntimäärissä.

        Esim. Bussimalleissa tämä tekijä on muutoinkin merkittävä eli sahataanko 60km kaupunki liikenteessä tai pitkiä matkoja esim. 150km siivuja.


      • ML213
        ML213 kirjoitti:

        Ajotavalla ei ainakaan Dieseleissä pysty vaikuttamaan vesipumpun kestoon, eikä vesipumpun pyrintänopeus ole ajomatkasta riippuvainen.
        ------
        Jos autolla ajelee lyhyitä matkoja 200tkm tai pitkiä matkoja 5-vaihteella samat km:rit, niin melkoinen ero syntyy jo tuntimäärissä.

        Esim. Bussimalleissa tämä tekijä on muutoinkin merkittävä eli sahataanko 60km kaupunki liikenteessä tai pitkiä matkoja esim. 150km siivuja.

        sahataanko 60km kaupunki liikenteessä
        ---
        Siis nopeudella 60km/h ja alle sen.


      • Tahvopää

        Mulla kesti Mazdassa 331.000km sitten tuli vedet ulos.


      • Anonyymi

        Kokemusperäistä tietoa: Pikkuinen Ranskan Rapeaksi sanottu vm -89 auto, ajettu 550 000 km. Vesipumppu alkuperäinen ja sitä pyörittää hammashihna. Ei vuoda vieläkään ja matka jatkuu... Pakkasellakin käynnistyy kuin palmun alta!


    • masennus mies

      Kyllä noita menee runsaasti alle sadan tonninkin, täysin automerkistä riippumatta. Osa takuu 2v, joten sen jälkeen joudut tappelemaan, jos meinaat takuuna saada uuden. Käytäntö on ettet saa uutta takuuna mutta jos heittäydyt oikein hankalaksi voi olla ettet saa silti...

      • Kipinä evp

        Kokemuksesta voin kertoa, että esimerkiksi aidoissa japsi autoissa vesipumput kestävät yleensä koko auton eliniän, elikkä 300-400 tuhatta kilometriä.


      • taitaa...
        Kipinä evp kirjoitti:

        Kokemuksesta voin kertoa, että esimerkiksi aidoissa japsi autoissa vesipumput kestävät yleensä koko auton eliniän, elikkä 300-400 tuhatta kilometriä.

        olla niin paremminkin, että omistajan vaihduttua tuo tieto jää piiloon, että pumppu vaihdettu! Mitsuihiin saa vaihtaa pumpun reilussa 100 000km:ssa


      • Kipinä evp
        taitaa... kirjoitti:

        olla niin paremminkin, että omistajan vaihduttua tuo tieto jää piiloon, että pumppu vaihdettu! Mitsuihiin saa vaihtaa pumpun reilussa 100 000km:ssa

        Minulla käytössä kaksi Mitsu Lanceria, toisella on ajettu 360 tuhatta, toisella 190 tuhatta ja kumpaankaan ei ole vaihdettu vesipumppua. Toisen ostin uutena ja toisen 40 tuhatta ajettuna, joten historiikki on varmasti tiedossa.


      • masennus mies
        Kipinä evp kirjoitti:

        Minulla käytössä kaksi Mitsu Lanceria, toisella on ajettu 360 tuhatta, toisella 190 tuhatta ja kumpaankaan ei ole vaihdettu vesipumppua. Toisen ostin uutena ja toisen 40 tuhatta ajettuna, joten historiikki on varmasti tiedossa.

        Oonpa vaihtanut nimenomaan alle 150tkm lanseriinkin vuotavan pumpun. Toisaalta ollu itellä yli 250 tonnii ajettu III golffi, jossa oli alkuperäinen vesipumppu. Työssäni vaihtanut samanlaisesta 70tkm ajetusta vuotavan vp:n. Eipä tuo operaatio miljoonaa maksa, eikä maailmaa kaada. Autoihin kun tulee vikoja merkeistä riippumatta...


    • 180000 km

      esim. Toyota Avensis-malleissa keskimääräisesti.

      • masennus mies

        /-mitä? 150tkm?


    • jatkuu...

      Kiitokset vastauksista.

      Vesipumppu-farssi jatkuu:
      merkkihuollon antama korjausarvio yli tuplaantui, kun kävi ilmi että myös jakopään hihna täytyy samalla vaihtaa... eli nyt kukkaron nyörejä löyhdytellään jo vajaan 600 euron verran!

      Ford-myyjäliikkeen mukaan minkäänlaista vastuuta ja/tai velvollisuutta osallistua korjauskuluihin ei ole, sillä takuuaika (2 vuotta) on ohi, ja kyseessä on ”kuluva osa”. Ei vaikka kuluttajaneuvojankin mukaan myyjä on virhevastuussa ”jos voidaan yleisen mittapuun perusteella odottaa pidempää kestoikää”.... Ilmeisesti Ford-merkkiselle autolle tämä on ihan normaali kestoikä?

      Eli en tiedä mikä yleinen käytäntö eri merkkien suhteen tälläisessä tapauksessa on/olisi, mutta oma (kuluttajan) oikeustaju on koetuksella.

      • kannattaa vaihtaa

        varmuuden vuoksi samalla kuin jakohihna, koska se tällöin on hyvin esillä. Avensikseen tuo remontti maksoi 100000km:n kohdalla 350 euroa.


      • kovasti

        virheeseen, koska kyseessä ei voi olla muuta, kuin valmistusvirhe..


      • ja se
        kovasti kirjoitti:

        virheeseen, koska kyseessä ei voi olla muuta, kuin valmistusvirhe..

        virhehän taitaa lukee siin nokassa.


      • Anonyymi
        kannattaa vaihtaa kirjoitti:

        varmuuden vuoksi samalla kuin jakohihna, koska se tällöin on hyvin esillä. Avensikseen tuo remontti maksoi 100000km:n kohdalla 350 euroa.

        Ei se mene "siinä samalla", vaikka olisi kuinka hyvin esillä. Pitää ainakin tyhjentää pakkasnestettä, täyttää työn jälkeen ja vielä ilmata. Äkkiä tulee tunti lisää työtä.

        PS. Minä kyllä vaihdan omaan autooni hihnan itse ja tuossa pihalla. Maksaa Motonetissä alle 15 euroa jos ei tarvitse kiristysrullaa uusia siinä samalla. Tarpeen kuulee rohinasta ja toteaa välyksestä, kun on hihna poissa.


    • diplinssi

      vesipumppu ei vuoda. Alkuperäinen vieläkin, eikä oo vaihdettu. Tietoo on, kun ollut samassa perheessä.
      Samoin Sunny 1.4 v.92 196000km.
      Käsittääkseni normaali kesto 150000-250000km.
      Mene valittamaan, vaadi takuuseen ainakin alennusta, valmistus- tai asennusvirhe.

      • masennus mies

        Katsos kun tosiaan tuo takuu on, mitä on, on aivan turha itkeskellä siitä satasen, kahden rempasta.

        Kun se jakopää otetaan työn alle, ei se jakohihnan vaihto ole todellakaan tyhmä idea samalla.

        Antaako diplomi-insinööri takuun keksinnölleen, maksimi keston mukaan? Onko takuun perusteena yksi satunnainen otanta, kuten oma auto? Ei se maksimi kesto tarkoita, että kaikki kestää saman.

        Miten voi asentaa vesipumpun siten, että sen kestoikä lyhenee (asennusvirhe)? Asentajana kysyn tätä dipiltä, koska oma tekniikan tuntemus ei siihen riitä....


      • hyvin on kestänyt

        audi 80/91 278000 ja ei toivookaan uudesta


      • Anonyymi
        masennus mies kirjoitti:

        Katsos kun tosiaan tuo takuu on, mitä on, on aivan turha itkeskellä siitä satasen, kahden rempasta.

        Kun se jakopää otetaan työn alle, ei se jakohihnan vaihto ole todellakaan tyhmä idea samalla.

        Antaako diplomi-insinööri takuun keksinnölleen, maksimi keston mukaan? Onko takuun perusteena yksi satunnainen otanta, kuten oma auto? Ei se maksimi kesto tarkoita, että kaikki kestää saman.

        Miten voi asentaa vesipumpun siten, että sen kestoikä lyhenee (asennusvirhe)? Asentajana kysyn tätä dipiltä, koska oma tekniikan tuntemus ei siihen riitä....

        No ainakin jos hihna vedetään liian tiukalle se rasittaa vesipumpun laakeria ja lyhentää pumpun ikää


    • 2.5 tdi__

      Pumpun kesto on sattumanvarainen. Tehdasasenteinen volkkaridiesellaatuinen alkoi vuotaa 15 000 km vaiheilla, vaihdettiin takuuna 50 000 km paikkeilla (kun vuoden takuuaika alkoi olla lopussa). Takuuna laitettu pumppu oli käytössä 200 000 km, eikä silloinkaan vuotanut eikä laakerointi eronnut uudesta. Seuraavalla sama juttu, 200 000 km, eikä vian häivää. Nyt on neljäs pyörimässä.......

      Laatu on siis vaihteleva: osa hajoaa heti, toiset vasta pitkän käytön jälkeen.

      • hihnanvaihtoväli

        Tässäkin keskustelussa on unohtunut sellainen asia että vesipumppu ja vesipumppu ovat kaksi eri luokan ongelmaa. Nokkahihnan käyttämät vesipumput ovat paljon kriittisempiä kuin lisälaitehihnan käyttämät. Vesipumpun laakerissa ei tarvi kovin suurta välystä olla, kun nokkahihna alkaa "vaeltamaan" pyörällä ja hihnan pois päältä lähteminen on todennäköistä. Tästä johtuen nokkahihnan käyttämä vesipumppu vaihdetaan hihnan vaihdon yhteydessä, vaikka pumpussa ei mitään vikaa olisikaan.

        Muutamissa automalleissa myös lisälaitehihnan vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan samalla kun nokkahihna vaihdetaan. Lisälaitehihnavaurio kun saattaa aiheuttaa samalla nokkahihnavaurion.


      • ML213
        hihnanvaihtoväli kirjoitti:

        Tässäkin keskustelussa on unohtunut sellainen asia että vesipumppu ja vesipumppu ovat kaksi eri luokan ongelmaa. Nokkahihnan käyttämät vesipumput ovat paljon kriittisempiä kuin lisälaitehihnan käyttämät. Vesipumpun laakerissa ei tarvi kovin suurta välystä olla, kun nokkahihna alkaa "vaeltamaan" pyörällä ja hihnan pois päältä lähteminen on todennäköistä. Tästä johtuen nokkahihnan käyttämä vesipumppu vaihdetaan hihnan vaihdon yhteydessä, vaikka pumpussa ei mitään vikaa olisikaan.

        Muutamissa automalleissa myös lisälaitehihnan vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan samalla kun nokkahihna vaihdetaan. Lisälaitehihnavaurio kun saattaa aiheuttaa samalla nokkahihnavaurion.

        Auton suunnittelustahan tulee se käyttökustannuksien edullisuus tai kalleus.Esim. Järjen köyhyyttä kuvannee moottorin suunnittelu esim. aikoinaan WW pakun jakopään/vesipumpun suunnittelu.Vaikka huoltoväli oli suunniteltu 90tkm, niin tämäkään ei ollut riittävä.

        Merkkiliike suositteli 60tkn välein hihnan vaihtoa ja 120tkm vesipumpun."Kopan" avaaminen oli lisäksi työläs operaatio.


      • koppia availlut
        ML213 kirjoitti:

        Auton suunnittelustahan tulee se käyttökustannuksien edullisuus tai kalleus.Esim. Järjen köyhyyttä kuvannee moottorin suunnittelu esim. aikoinaan WW pakun jakopään/vesipumpun suunnittelu.Vaikka huoltoväli oli suunniteltu 90tkm, niin tämäkään ei ollut riittävä.

        Merkkiliike suositteli 60tkn välein hihnan vaihtoa ja 120tkm vesipumpun."Kopan" avaaminen oli lisäksi työläs operaatio.

        VV:n pakun vesipumppu korvattiin kestävämmällä (isompi hihnapyörä) joskus 90-luvun puolivälin jälkeen ja merkkiliikkeen suosittama vaihtoväli koko paletille on 90tkm. Tuon vesipumpun hinta 50€ hujakoilla, joten mittavista investoinneista ei ole kyse.

        Vv:n öljyvaihtohuoltoon kuului hammashihnan kunnon tarkastus Diesel-autoissa. Ohjeaikaa toimenpiteelle oli arviolta 6 minuuttia. Niin monimutkainen toimenpide. Hiasesta ei koko hihnaa nää, ennen kuin on, irrottanut käyttöhihnat/laitteet tieltä ja poistanut 17 ruuvia kopasta.


      • ML213
        koppia availlut kirjoitti:

        VV:n pakun vesipumppu korvattiin kestävämmällä (isompi hihnapyörä) joskus 90-luvun puolivälin jälkeen ja merkkiliikkeen suosittama vaihtoväli koko paletille on 90tkm. Tuon vesipumpun hinta 50€ hujakoilla, joten mittavista investoinneista ei ole kyse.

        Vv:n öljyvaihtohuoltoon kuului hammashihnan kunnon tarkastus Diesel-autoissa. Ohjeaikaa toimenpiteelle oli arviolta 6 minuuttia. Niin monimutkainen toimenpide. Hiasesta ei koko hihnaa nää, ennen kuin on, irrottanut käyttöhihnat/laitteet tieltä ja poistanut 17 ruuvia kopasta.

        Vertailin kustannuksia eri merkeillä 2002 vaihtaessani nykyisen autoni.Merkkiliikkeessä WW kopan avaus teki 580 ekua.Siis mieluimmin 60tkm välein.Uudemmissa malleissa lienee jo ketjulla, jota ei tarvinne vaihtaa.


      • monta avillut
        ML213 kirjoitti:

        Vertailin kustannuksia eri merkeillä 2002 vaihtaessani nykyisen autoni.Merkkiliikkeessä WW kopan avaus teki 580 ekua.Siis mieluimmin 60tkm välein.Uudemmissa malleissa lienee jo ketjulla, jota ei tarvinne vaihtaa.

        Tuo hihnan vaihtoväli on edelleen se 90tkm, jolloin tuo kertomasi hinta veloitetaan merkkiliikkeessä. Halvempiakin, vastuullisia työnsä osaavia pajoja löytyy. Koppa avataan jokaisen oikein tehdyn öljynvaihdon yhteydessä ja hihna tarkastetaan.


      • Anonyymi
        hihnanvaihtoväli kirjoitti:

        Tässäkin keskustelussa on unohtunut sellainen asia että vesipumppu ja vesipumppu ovat kaksi eri luokan ongelmaa. Nokkahihnan käyttämät vesipumput ovat paljon kriittisempiä kuin lisälaitehihnan käyttämät. Vesipumpun laakerissa ei tarvi kovin suurta välystä olla, kun nokkahihna alkaa "vaeltamaan" pyörällä ja hihnan pois päältä lähteminen on todennäköistä. Tästä johtuen nokkahihnan käyttämä vesipumppu vaihdetaan hihnan vaihdon yhteydessä, vaikka pumpussa ei mitään vikaa olisikaan.

        Muutamissa automalleissa myös lisälaitehihnan vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan samalla kun nokkahihna vaihdetaan. Lisälaitehihnavaurio kun saattaa aiheuttaa samalla nokkahihnavaurion.

        Äläs nyt viitsi, kun et asiasta mitään tiedä! Oman tyhmyytesi vain kaikille haluat paljastaa.
        Nuo ehjien osien poisvaihdot ovat vain tyhmille viritettyjä ansoja. Eli kaupallisuus ennen luonnonvarojen väärinkäyttöä.
        Kirjoitti alan ammattimies, takana 6 v alan kouluja, 3 v korjaamokokemusta ja 1 autojen tekoa. Sen jälkeen satunnaista omien ja tuttujen autojen korjailua 54 vuotta.
        Pane paremmaksi jos pystyt!


    • huonoyksilö

      niin abouttia 200tkm..

    • Huoleton janne

      -89 Corolla täällä, uutena hankittu - ei ole edes mielessä käynyt vesipumpun vaihto. Tosin joku kirjoitti että vaihtovälisuositus taitaa olla 200 tkm, joten pitänee silloin vaihtaa kun muutenkin olen huolloista huolehtinut.

      • vasta 340 tuhatta km alkuperäisellä, jakohihnan käyttämällä vesipumpulla eikä vielä vuoda eikä ole laakerivikaa. Neste on kuluneen 19 vuoden aikan vaihdettu kerran. Letkurikon takia.
        Kuten se älykkäämpi lukija jo huomasikin, kyseessä ei ole VW eikä muu saksanseisoja vaan 1,4 litrainen "Ranskan Rapea". Ja matka jatkuu... 4,7 litraa 98 -oktaanista bensaa kuluu satasella, mutta täytyy kestää tuo kulutus...


    • Anonyymi

      Avaus on vanha, mutta kyllä 45 000 kilometrin kohdalla vuotavassa vesipumpussa on ollut ns. virhe.

      Muuten minulla olisi saman merkkisessä autossa jo kymmenes vesipumppu menossa. :D

    • Jatkan tähän, että jo takavuosina - lue 1990 - Fordin vesipumppuja pidettiin
      heikkoina, siis sellaisina, että niiden laukeamisiin aina sai vähän varautua.
      Kumma, ettei asiaan vieläkään ole saatu parannusta.

    • Anonyymi

      Minulla on uutena ostettu 2000 Corolla. Vesipumpulle ei ole tehty mitään, tosin on ajettu vain vajaa 300 000 km.

    • Anonyymi

      Tässä on jo sanottu, että kun etupää jostain muusta syystä on tarpeeksi levällään, vesipumppu ns. "halpana osana" kannattaa vaihtaa, koska purkutöitä säästyy.
      Minulla ehjä pumppu vaihdettiin n. 200.000 km:n kohdalla, kun laturin hihnapyörälaakeri oli tarpeen uusia.
      Auto MB-E200CDI.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe