Hei
Avopuolisoni muutti hiljattaen minun omistamaan kerrostalo asuntoon, jonka hinta on noin 170 000€, josta minulla on velkaa vielä 80 000€. Olemme katsoneet yhteistä asuntoa jo jonkun aikaa, mutta koska sopivaa ei ole ilmaantunut niin olemme päättäneet jäädä asumaan nykyiseen asuntoon.
Haluan kuitenkin myydä puolet asunnosta avovaimolleni. Avovaimoni velka (velan korko), jonka hän joutuu ottamaan asunnon oston yhteydessä vastaa jokseenkin samaa mitä minä saan kyseiselle rahasummalle pankista korkoa (eli 85 000 eurolle). Joten kuukausi menot/tulot pysyvät jokseenkin samana. Voin myös sijoittaa osan rahasummasta osakkeisiin toivoen saavani paremman tuoton kuin pankin korko avovaimoni velalle.
Kysymys onkin:
Mitä pitää ottaa huomioon? mitä hyötyy jos myykin 49% asunnon arvosta? onko tässä mitään järkeä, mielipiteitä?
Tämä olisi avovaimon ensimmäinen asunto, joten varainsiirtoveron joutuu ainakin maksaan...
Puolet asunnosta myyntiin, miten?
3
1849
Vastaukset
- avovaimolle kun
saa velkapaperin eteensä yllärinä. Taidat olla kauppamiehiä?
- pkfekp
Eikös sitten voi myydä puolisolle verotusarvoon, eli tulevan vaimosi ei tarvitse maksaa puolta markkinahinnasta?? Eri juttu jos haluat tehdä bisnestä kumppanisi kanssa...
- myydä...........
ei ainakaan ensimmäisen vuoden pari asumisen jälkeen kannata myydä,
koska siitä tulee melkoinen sotku, monella lailla.
Ja voit olla kauppamies, mutta entä vaimosi ja hänen sukunsa ??
kumpi on kovempaa bisnestyyliä ??
kakki hyöty menee jos tulee useiden vuosien käräjäsotkut.
- veroetuja tulee muutoman prosentin veran,
voi tulla verotappiotakin, eli 1-2 % vuoksi ei, kannata.
- jos sittenkin TEISTÄ tulee pari,
myytte sen ja muutatte isompaan tai muualle,
eli saatte voittoa,,, pitäisi vaimonkin omistaa 2 vuotta jotta ei mene veroja.
(tässä jo menee usean vuoden MAX. parin % hyödyt)
EI ainakaan kannata tehdä kovin nopeita ratkaisuja,
sillä yli 90 % pareista jotka luulee rakkautta ikuiseksi eroavat vuoden jälkeen,
ja keskimäärin liitot kestävät 6,5 vuotta,
ei oel kummankaan etu,
jos joutuu 2-5 vuota käräjöimään entisen aviopuolison kanssa,
sillä
silloin on uuden etsiminenkin hankalaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3862083Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3882019- 961712
- 4401706
- 71404
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?1041099- 198910
Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!
Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.9836Tiedäthän?
Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k41802Jos totta puhutaan niin haluan mies että
N*ssit multa luulot pois. Niin että naapurit huolestuu siitä huudosta. 🤭69778