MENOPAUSSI OIREITA

kysyy jo siinä iässä

Olen syksyllä 51vuotta täyttävä nainen ja ei vielä ole ollut mitään oireita, millaiset ne menopaussi oireet ovatkaan? En tupakoi, kaljaa en juo. Kirkkaita joskus 4krt vuodessa lasin tai kaksi.Kunnosta yritän pitää huolta. Ehkä 5kg ylipainoa tai normaalin rajoissa kulkee jos on 166/69... Ihmettelen sitä kun jollakin alkaa jo alle 40vuoden iässä. Elän hyvässä parisuhteessakin.Menkatkin ovat piruvieköön vielä säännölliset : / (jotka saisi jo loppua :) Eikö vaihdevuodet pitäisi loppua jo 52-55v iässä ja kun mulla ei ole vielä edes alkaneet niin kai ne sitten tulee myöhemmin. Paljon olen lukenut kirjallisuutta ja jutellut ystävien kanssa.
Joten kertokahaan te asiantuntijat lisää aiheesta :) Ja hyvää kevään jatkoa kaikille naisille :)

22

15201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormoonihurmio

Vaihdevuodet eivät yleensä ala yhtäkkiä kertalaakista, vaan useimmilla on jo vuosia ennen kuukautisten loppumista kaikenlaisia oireita. Keskimäärin suomalaisen naisen vaihdevuodet alkavat 51-vuotiaana, mutta vaihteluväli on 40 - 58 vuotta. Gynekologini mukaan 90 % naisista saa vaihdevuodet 45 - 55-vuotiaana.

Useimmat alkuoireista ovat ainakin oman kokemukseni mukaan henkisiä:
      - pinna lyhenee
      - mieliala vaihtelee
      - jaksaminen heikkenee
      - tuntee, ettei osaa mitään
      - söisi koko ajan
      - sukupuolinen halu heikkenee, häipyy kokonaan tai lisääntyy

Fyysisiä ensimmäisiä oireita olivat minulla
      - hienhajun lisääntyminen (ei siis hikoilun, mutta hiki haisi kuin murrosiässä, vaikka kuinka kävi pesulla)
      - karvoituksen lisääntyminen kasvoissa
      - rintojen aristus lähes aina, ei enää vain ennen kuukautisia
      - turvotus
      - kuukautishäiriöt

Kuukautisissa voi olla monenlaisia muutoksia, minulla kierto muuttui aikaisemmasta jokseenkin säännöllisestä ensin suorastaan kellontarkaksi, pari vuotta myöhemmin alkoi jäädä jokunen kerta vuodessa väliin. Minulla ei ollut vuodon määrässä sanottavampaa muutosta, mutta joillakin vuoto voi lisääntyä niin, että vuotaa viikkokausia yhteen menoon, joillakin vuoto taas niukkenee.

Joitakin vuosia näiden oireiden alkamisesta aloin hikoilla helpommin kuin ennen, vähemmästä ponnistelusta ja joskus ihan ilman ponnisteluakin. Kuukautiset jäivät pois viime vuoden maaliskuussa, kun olin lähes 55-vuotias, ja kuumat aallot alkoivat huhtikuussa. Korvaushoidon aloitin elokuussa, kun tuskastuin lähes tunnin välein tuleviin hikipuuskiin.

Kaikkein eniten kuukautisten loppumisaikaan ja vaihdevuosioireisiin vaikuttaa perimä. Jos tiedät, miten äidilläsi asiat olivat, voit siitä aika paljon päätellä, miten ne menevät itselläsi. Tilastojen mukaan 20 % naisista selviää ilman mitään oireita, 20 % kärsii aivan sietämättömistä oireista ja lopuilla 60 %:lla on jonkinlaisia oireita. Terveistä elämäntavoista voi olla apua, mutta oikein vaikeisiin oireisiin ei auta muu kuin korvaushoito.

Minulle oli yllätys, ettei vaihdevuosien alkaminen tarkoittanutkaan vuodoista eroon pääsemistä. Jos kohtu on tallella, aluksi määrätään aina estrogenin lisäksi myös keltarauhashormonia, mikä tarkoittaa sitä, että kuukausittain tulee ns. tyhjennysvuoto. Vuoto on tosin ainakin minulla vaivattomampi kuin kuukautiset sikäli, että on hiukan niukempi eikä juurikaan aiheuta kipuja. Koska olen niin alkuvaiheessa, en tiedä, missä vaiheessa voidaan siirtyä vuodottomaan hoitoon.

• lisää...

oireita. Minulla oli aika moni sama oire kuin tuossa edellä, mutta hiki ei haissut. Kiusallisempia oireita oli unihäiriöt, uni oli katkonaista ja tuli todella pahoja painajaisia niin ettei aina uskaltanut nukahtaa kun pelkäsi painajaisen jatkuvan. Keskittymiskyky heikkeni, tuntui että järki kulkee klimpeissä, työn teko oli vaikeaa.

• lisää... kirjoitti:

oireita. Minulla oli aika moni sama oire kuin tuossa edellä, mutta hiki ei haissut. Kiusallisempia oireita oli unihäiriöt, uni oli katkonaista ja tuli todella pahoja painajaisia niin ettei aina uskaltanut nukahtaa kun pelkäsi painajaisen jatkuvan. Keskittymiskyky heikkeni, tuntui että järki kulkee klimpeissä, työn teko oli vaikeaa.

...tuolla yhdessä kommentissa,kun uudelleen luin,sellasen jutun,että on keskittymisvaikeuksia ! Olen itseäni jo epäillyt alkavaksi alzheimer-potilaaksi,kun ei aina muista,mitä on ollu sanomassa ja tekemässä. Ja voi että kun kiukustuminen tulee niin kovin herkästi.

• Old and bregnant

oon 47v ja menskujen ois pitännä alkaa tossa 5-6 päivän tienoilla.

Tissit on samanlaiset ku joskus muinaisuudessa, kun lapsia aloin odottaa, eli aristaa erityisesti nännin päät ja kait ne turvonnukkin on. Koko ajan olo on ku ilmapallolla! Hulluna käyn lenkillä eikä paino putoo!
        Joskus tulee aika vaisuja hikoilukohtauksia. mieliala mulla muuten olis suhteellisen korkealla.

Olin kuukaus sitten yhen kaverin kans puuhastelemassa pahojani ja käytettiin kyl kortsuja, mutta Herra Isä raskaana, ku toinen jalka on jo haudassa!!

Sanokaa että pelkään turhaan!!

Mun kummi täti sai nuorimman pojan 47 vuotiaana!
        Joka halawatun kerta toivon ku veskissä käyn et menskut ois alkaneet, ei vaan kuulu.
        Nyt ollaan vähintään se 4 päivää myöhässä, olo on loistava, mutta pirun turvonnut! Mielihaluja ei ole, mut paino ei vaan millään tipu vaikka rehkin kuinka! Nyt oon 2kk tehny pitkiä kävelylenkkejä harva se päivä ja käyny salilla, mut läski on ikuista!

En haluais mennä näin vanhana mitään testejä hankkimaan, mut kait täs on sit pakko

• Rauhoitusta
        Old and bregnant kirjoitti:

Tissit on samanlaiset ku joskus muinaisuudessa, kun lapsia aloin odottaa, eli aristaa erityisesti nännin päät ja kait ne turvonnukkin on. Koko ajan olo on ku ilmapallolla! Hulluna käyn lenkillä eikä paino putoo!
        Joskus tulee aika vaisuja hikoilukohtauksia. mieliala mulla muuten olis suhteellisen korkealla.

Olin kuukaus sitten yhen kaverin kans puuhastelemassa pahojani ja käytettiin kyl kortsuja, mutta Herra Isä raskaana, ku toinen jalka on jo haudassa!!

Joka halawatun kerta toivon ku veskissä käyn et menskut ois alkaneet, ei vaan kuulu.
        Nyt ollaan vähintään se 4 päivää myöhässä, olo on loistava, mutta pirun turvonnut! Mielihaluja ei ole, mut paino ei vaan millään tipu vaikka rehkin kuinka! Nyt oon 2kk tehny pitkiä kävelylenkkejä harva se päivä ja käyny salilla, mut läski on ikuista!

En haluais mennä näin vanhana mitään testejä hankkimaan, mut kait täs on sit pakko

testin ostaa, että saat rauhan. Klassisesti vaihtarit juuri usein alkavat raskauden pelolla kun kuukautiset jäävätkin pois.
        Ei sinun ikäiselläsi vielä ole kumpikaan jalka haudassa! Minä sain nuorimmaiseni 44 vuotiaana ja minulla oli kaskenmeno 45 vuotiaana. Kuitenkin olet jo pari vuotta vanhempi.
        Jos olet katsonut Salattuja elämiä joskus silloin alkuaikoina, niin varmaan muistat Ullan raskausepäilyt, siinähän haettiin jo kehtokin esille ja kysymys olikin vaihdevuosien alkamisesta ja pettymys suuri.
        Jos olette käyttäneet ehkäisyä, niin tuskin mitään huolta on.

• 48 ja risat
        Old and bregnant kirjoitti:

Mulla tismalleen samoja oireita ja myös pelko että jos kuitenkin... Ikää jo kans 48 että mielenkiinnolla odotan mitä vastaat..

• Mummo 54

Minulla alkoi ensioireet kun olin 47v, kuumotusta poskissa, yöhikoilua, no oli sitä päivälläkin, menkat epäsäännöllisiä, välillä poissa useita kuukausia ja lopulla vuosikin ja sitten häipyivät kokonaan n.4v sitten. Välillä kuukausia, että ei mitään oireita ja sitten ykskaks taas kuumotusta ja hikoilua, mutta olen huomannut nyt, että hiki ei haise, siis hajutonta ja se on jo hyvä asia. Tässä oottelen, joko nämä oireet loppuisivat, saa nähdä. Mitään hormoonihoitoja en ole ottanut, kun niistä on kaikenlaisia juttuja liikkunut ja olen tullut juttuun ilmankin. Ystäväni poti aikoinaan kovasta mikreenistä kuukautisten aikaan ja kun tuli vaihdevuodet ja menkat loppui, siihen loppui mikreenikin. Toivotan sinulle myös hyvää kevään jatkoa ja auringon paistetta!

• oireita..

Mulla alkoi hikitys yllättäen eräiden menkkojen loputtua 52vuotiaana. Siihen samaan syssyyn suoraan sanottuna paukatti limakalvot kuiviksi, niin emättimessä, kuin myös virtsapuolella. Tätä ennen menkat olivat hyvin säännölliset.

• hyvin tehoaa

Kokeilkaa hyvät naiset luontaistuotteita
        vaihdevuosi vaivoihin.Itse olen käyttänyt
        jo kaksi vuotta ja pärjään hyvin ilman
        ylimääräisiä hormoneita.Turvallisia käyttää
        ja hyvin korvaavat hormoonilääkitykset.
        Suosittelen ehdottomasti.

• Hormoonihurmio
        hyvin tehoaa kirjoitti:

Et voi tietää toisten vaivoista, hyvä jos itselläsi on ollut niin lievät oireet, että luontaistuotteet ovat niihin auttaneet. Itse käytin hätäpäissäni (kun sain ajan gynekologille vasta 4 kk kuumien aaltojen alkamisen jälkeen) jotain luontaistuotetta (en muista merkkiä) ensiavuksi, mutta ei siitä kyllä paljon apua ollut. Aluksi oireet helpottivat hiukan, mutta kun ne pahenivat, luontaistuotteesta ei ollut enää mitään apua. Hormoneilla vaivat helpottuivat muutamassa päivässä.

Täytyy myös ottaa huomioon, etteivät luontaistuotteet ole sen turvallisempia kuin lääkkeetkään. Niitä vain ei ole tutkittu samalla tavalla kuin lääkkeet pitää tutkia ennen kuin ne päästetään markkinoille. Luontaistuotteiden sivuvaikutuksia ei tunneta, mikä on minusta paljon pelottavampaa. Lisäksi luontaistuotteen nimellä saa myydä mitä moskaa tahansa ja väittää niiden parantavan ihan mitä tahansa. Minusta niiltä pitäisi vaatia samanlaiset tutkimukset kuin lääkkeiltä, jos niillä kerran väitetään olevan samanlaisia vaikutuksia kuin lääkkeillä.

• neSEMMOSET
        hyvin tehoaa kirjoitti:

luontaistuotteet ovat nimeltään?

• ...ole sydämen tykytyksiä ja yleistä huonoa oloa ? Menkoista ja haluttomuudesta puhutaan paljon,mutta kun verenpaine ja tykytykset vaivaavat. Ja voi tavaton,miten ruoan päälle väsyttää.Kuuluukohan sekin menopaussiin. Mummeli 55v.

• ruoka,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...

väsyttää, vaikkei olisi vv-ikäinenkään.
        Jos ahmit etenkin ns. nopeita hiilihydraatteja kuten pitsaa, pullaa ja perunaa tai vehnäleipää, on olo kuin mahassa olisi jotain raskasta ja väsyttää.

Kokeilepa huviksesi proteiinipitoisempaa ruokaa ja vaihda peruna porkkanaan. Auttaa!

• ruuan..

päälle, sitten olis hyvä käydä mittauttamassa sokeriarvot.

• teinikö uudelleen?
        ruuan.. kirjoitti:

päälle, sitten olis hyvä käydä mittauttamassa sokeriarvot.

Itse olen 46 v ja ollut melkein rinnaton A kuppi ja nyt ostin rintsikat kun alkoi olla ahdasta, B kuppi. Kipeät lähes kokoajan ei vain menkkojen aikaan. Mulla tosin hormonikierukka eikä vuotoa juuri tule.

Olo on turvonnut vaikka syön suht tervesti ja urheilen. Nää uudet tissit, en oikein tiedä onko se hyvä vai huono, tuntuu , että tiellä ovat kun ei ole tottunut. Pitäsi kait nauttia niistä, tiedä vaikka saa rintasyövän ja joutuu luopumaan niistä..

• DD
        teinikö uudelleen? kirjoitti:

Itse olen 46 v ja ollut melkein rinnaton A kuppi ja nyt ostin rintsikat kun alkoi olla ahdasta, B kuppi. Kipeät lähes kokoajan ei vain menkkojen aikaan. Mulla tosin hormonikierukka eikä vuotoa juuri tule.

Olo on turvonnut vaikka syön suht tervesti ja urheilen. Nää uudet tissit, en oikein tiedä onko se hyvä vai huono, tuntuu , että tiellä ovat kun ei ole tottunut. Pitäsi kait nauttia niistä, tiedä vaikka saa rintasyövän ja joutuu luopumaan niistä..

Olin ennen C-kuppia, mutta pikkuhiljaa jouduin siirtymään D:hen ja lopulta DD:hen. Siinä nelissäkymmenissä ne alkoivat suurentua. Mun yks ystävätärkin sanoi, että miten hemmetissä noi sun tissit on tommosiksi tulleet. Joskus tuntuu vähän nololta, kun oraalivaiheeseen fiksoituneet miehet melkein kuolaavat.

Osta kuule kunnon pushupit kaarituilla ja käytä avonaisia kaula-aukkoja. Kerran tässä vaan eletään. Ai niin näyttävä riipus riittävän pitkään ketjuun myös. Kiinnittää katseet oikeaan kohtaan.

Rintojen kasvu kertoo estrogeenista, joka altistaa rintasyövällekin, mutta ei välttämättä. Miehilläkin on rintasyöpää. Rintojen kivuliaisuudella on yhteyttä rintasyöpäriskiin. Kannattaa tutkia itse rinnat kuukausittain. Ajoissa havaitusta ja hoidetusta syövästä selviää. Jos rinta joudutan poistamaan, niin tilalle asennetaan toipumisen jälkeen implantti. Serkkuni on vastikään toipumassa rintasyövästä. Sädehoitovaihe on loppusuoralla. Hänen rintansa pysyivät entisessä koossaan, mutta kipua hän niissä valitti.

• Malla -54

Menkat olleet säännöölliset vielä koko viime vuoden,( tänä vuonna kahdet eli vasta yksi jäänyt välistä pois)...samalla alkoivat hikoilut yms....eli yli 55 olen...
      Yritän pärjätä,kai tämä hikityskin ohi menee.
      terkuin Malla -54

• yrittäjänainen

Kyllä se menee....muutaman viikon kestää kerrallaan.

• SM-pikajuoksija
        yrittäjänainen kirjoitti:

Kyllä se menee....muutaman viikon kestää kerrallaan.

minulla alkoi vaihtarit kun olin 44v. ja olin erittäin hyvässä kunnossa, olen harrastanut liikuntaa (urheillut Suomen mestaruustasolla) koko ikäni jne. Olin ja olen edelleenkin oikea terveiden elämäntapojen esikuva, mutta vaihtarit yllätti suh.koht nuorena, niillä asioilla ei ole mitään tekemistä elämäntapojen kanssa, ehkä ainoa joka voi vaikuttaa on tupakanpoltto, sitäkään en tietenkään koskaan ole harrastanut.
        Nämä asiat kulkee geeneissä. Kannattaa siis tiedustella millaista muilla verisukulaisilla on ollut näiden asioiden kanssa.

• Witchtoo
        SM-pikajuoksija kirjoitti:

minulla alkoi vaihtarit kun olin 44v. ja olin erittäin hyvässä kunnossa, olen harrastanut liikuntaa (urheillut Suomen mestaruustasolla) koko ikäni jne. Olin ja olen edelleenkin oikea terveiden elämäntapojen esikuva, mutta vaihtarit yllätti suh.koht nuorena, niillä asioilla ei ole mitään tekemistä elämäntapojen kanssa, ehkä ainoa joka voi vaikuttaa on tupakanpoltto, sitäkään en tietenkään koskaan ole harrastanut.
        Nämä asiat kulkee geeneissä. Kannattaa siis tiedustella millaista muilla verisukulaisilla on ollut näiden asioiden kanssa.

Yksilöllisiä ovat vaihdevuodetkin. Mulla on esim. työkaveri, joka täyttää 60 tänä vuonna, ja vasta 3-4 viime vuoden aikana vaihtarit iskeneet kunnolla päälle.
        Itselläni ei ollut minkäänlaisia oireita, yhtenä kauniina huhtikuun päivänä, kun oli 49 v ja 8 kk ne iskivät kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tilanne rauhoittui kesällä ja uusi kausi tuli vasta vuoden kuluttua. Olen nyt pian 52 vee ja menkat olleet pois puolisen vuotta (äidillä samanlainen vaihdevuositarina).
        Mulla oireet ovat olleet seuraavanlaiset: pahoinvointia, ankaraa väsymystä, lihas- ja nivelsärkyjä, unettomuutta ja pahaa mieltä. Ei kuumia aaltoja (vielä?), joskus yöllä tulee yllättäen hikisyyskohtauksia. Myöskin limakalvot ovat hyvässä kunnossa. Syön MenoHopia, joka auttaa.
        Mitat ovat 170/63, kuntotestin mukaan ikäisekseni erittäin hyvässä kunnossa, syön terveellisesti, liikun, minulla on maailman ihanin mies jo 27. vuotta ja onneksi fiksut aikuiset lapset. Ikinä en ole polttanut, yömyssyn tai kaksi otan mielelläni, koskaan en juo enempää.
        Eli ei se ole aina elämäntavoistakaan kiinni...

• MUR MUR
        Witchtoo kirjoitti:

Yksilöllisiä ovat vaihdevuodetkin. Mulla on esim. työkaveri, joka täyttää 60 tänä vuonna, ja vasta 3-4 viime vuoden aikana vaihtarit iskeneet kunnolla päälle.
        Itselläni ei ollut minkäänlaisia oireita, yhtenä kauniina huhtikuun päivänä, kun oli 49 v ja 8 kk ne iskivät kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tilanne rauhoittui kesällä ja uusi kausi tuli vasta vuoden kuluttua. Olen nyt pian 52 vee ja menkat olleet pois puolisen vuotta (äidillä samanlainen vaihdevuositarina).
        Mulla oireet ovat olleet seuraavanlaiset: pahoinvointia, ankaraa väsymystä, lihas- ja nivelsärkyjä, unettomuutta ja pahaa mieltä. Ei kuumia aaltoja (vielä?), joskus yöllä tulee yllättäen hikisyyskohtauksia. Myöskin limakalvot ovat hyvässä kunnossa. Syön MenoHopia, joka auttaa.
        Mitat ovat 170/63, kuntotestin mukaan ikäisekseni erittäin hyvässä kunnossa, syön terveellisesti, liikun, minulla on maailman ihanin mies jo 27. vuotta ja onneksi fiksut aikuiset lapset. Ikinä en ole polttanut, yömyssyn tai kaksi otan mielelläni, koskaan en juo enempää.
        Eli ei se ole aina elämäntavoistakaan kiinni...

Olen 52v. viime marraskuussa loppuivat menkat , sitä ennen erittäin säännölliset, kerralla loppuivat. joskus yöllä herään hikoiluun, muita oireita ei juurikaan ole.nyt menkat tulivat kovalla kivulla, vuoto todella runsasta, onko normaalia että alkavat uudestaan, vai nko aihetta huoleen? En ole käynyt gynegolokilla.

• kiinnostas kyllä
        MUR MUR kirjoitti:

Olen 52v. viime marraskuussa loppuivat menkat , sitä ennen erittäin säännölliset, kerralla loppuivat. joskus yöllä herään hikoiluun, muita oireita ei juurikaan ole.nyt menkat tulivat kovalla kivulla, vuoto todella runsasta, onko normaalia että alkavat uudestaan, vai nko aihetta huoleen? En ole käynyt gynegolokilla.

on humalaa sisältävä tuote,eli varmaan rentouttaa.Uskaltaako sitä taas käyttää,kun ei ole tarpeeksi tutkittu luontaistuotteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe