pentu näyttelyyn

sara

hei! mulla on tällä hetkellä 3kk vanha slku, jonka kanssa haluaisin sitten myöhemmin käydä näyttelyissä. ainoa ongelma on että tämä on mun ensimmäinen koira ja koko näyttelyhommasta en ymmärrä yhtään mitään (just ja just tiedän mikä muotovalio on ja se on siinä :D)
valikoin pennun just näyttelyitä ajatellen tarkkaan, omasta mielestä kauniin näköisistä ja terveistä vanhemmista.
mutta nyt tarvitsisin apua: milloin pennun voi ekan kerran viedä näyttelyyn? mitä siellä pitää osata? paljonko yleensä maksaa(jos ei matkoja lasketa)?
mulla on myös haaveena että koiraa käytettäis sitten joskus astutukseen ja ottaisin sitten pentueesta pennun itselleni.
mitä astutusurokselta vaaditaan vai määrääkö nartun omistaja/kasvattaja kriteerit?
kiitos jo etukäteen.

6

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

      Paljon saat tietoa kennelliiton sivuilta www.kennelliitto.fi ja sieltä sitten mm. näyttelylinkit, jokaisen näyttelyn sivuilla on mainittu mitä kyseiseen näyttelyyn ilmoittautuminen maksaa, siinä ne lienee pyörivän 25-40 euron välillä. Kennelliiton sivuilta löydät myös tiedot miten koiran pitää olla rokotettu päästäkseen näyttelyihin.

      Nuorimmat koirat näyttelyissä ovat ns. pikkupennut eli 5-7 kk:n ikäiset, mutta tämä kuten myös myöhempi pentuluokka 7-9 kk mainitaan aina näyttelyn tiedoissa erikseen, on monta näyttelyä joissa ei pentuja arvostella lainkaan, silloin 9 kk:n ikäinen koira pääsee ensimmäisen kerran näyttelyyn.

      Kennelliiton sivuilta löydät myös koirien arvostelusta ja palkintosijaa osoittavista nauhoista. Sitten suosittelen lukemaan tämän sivuston:
      http://www.koirakopla.com/nayttelyt.htm

      Oman rodun esittämisestä saat tietoa mm. koirasi kasvattajalta sekä muilta rodun harrastajilta, hyvä keino oppia on mennä johonkin näyttelyyn ensin ilman koiraa, katsomaan mitä näyttelyssä oikein tapahtuu. Kehässä ekalla kerralla voi myös kehäsihteerille sanoa olevansa ekaa kertaa, he kyllä auttavat ja neuvovat.

    • terristi

      Jalostusta on tietysti hyvä suunnitella jo etukäteen. Ota roduyhdistykseltä ja/tai jalostustoimikunnalta selvää mitä mahdollisia perinnöllisiä sairauksia koiralta pitää tutkia ennen jalostuspäätöstä. Jalostustoimikunnat auttavat myös etsimään koirallesi sopivaa astutukseen käytettävää urosta.

      Voithan tietysti itsekin lukea jalostusasiaa rotuyhdistyksen sivuilta ja kiertäessäsi näyttelyitä, opit tuntemaan rodun paremmin, opit tuntemaan muita koiria ja saatat itse löytää jonkun upean uroksen, jota mahdollisesti haluat käyttää nartullesi.

      • sara

        kiitos paljon!


        ps.pentu on kyllä uros...


      • terristi
        sara kirjoitti:

        kiitos paljon!


        ps.pentu on kyllä uros...

        voit vaikkapa tarkistaa, onko rotuyhdistyksellä jalostusuros-listaa ja tarjota koiraasi sinne.

        Tietysti nartun omistaja määrää mitä urosta haluaa käyttää, mutta sinä uroksen omistajana määräät millaisen maksun haluat uroksesi käyttämisestä astutukseen. Ei kuitenkaan kannata hinnoitella itseään ns. ulos ;) eli pyytää liikaa.

        Näyttelyissäkin kannattaa käydä, näin koira on myös näytillä ja mahdolliset nartunomistajat näkevät millainen poika ja onko siitä jalostukseen.


      • sara
        terristi kirjoitti:

        voit vaikkapa tarkistaa, onko rotuyhdistyksellä jalostusuros-listaa ja tarjota koiraasi sinne.

        Tietysti nartun omistaja määrää mitä urosta haluaa käyttää, mutta sinä uroksen omistajana määräät millaisen maksun haluat uroksesi käyttämisestä astutukseen. Ei kuitenkaan kannata hinnoitella itseään ns. ulos ;) eli pyytää liikaa.

        Näyttelyissäkin kannattaa käydä, näin koira on myös näytillä ja mahdolliset nartunomistajat näkevät millainen poika ja onko siitä jalostukseen.

        kiitos vastauksesta!

        ajattelin maksuksi lähinnä mahdollisesta pentueesta pentua itselleni, voiko näin tehdä vai onko se jotenkin epätavallista?
        (tietysti jos pentuja ei tule niin sitten rahana...)

        niin ajattelinkin että jonkunnäköisiä ulkopuolisten ja ammattilaisten lausuntoja just näyttelyistä ja muista varmaan tarvitaan, tai itse ainakin vaatisin jos nartulle urosta etsisin :)


      • terristi
        sara kirjoitti:

        kiitos vastauksesta!

        ajattelin maksuksi lähinnä mahdollisesta pentueesta pentua itselleni, voiko näin tehdä vai onko se jotenkin epätavallista?
        (tietysti jos pentuja ei tule niin sitten rahana...)

        niin ajattelinkin että jonkunnäköisiä ulkopuolisten ja ammattilaisten lausuntoja just näyttelyistä ja muista varmaan tarvitaan, tai itse ainakin vaatisin jos nartulle urosta etsisin :)

        pentu maksuna mitenkään tavaton ole, riippuu varmaan hieman rodustakin ja siitä montako pentua syntyy.

        Mutta hei, yleensä maksua ei saa jos pentuja ei synny. Lukaiseppa kennelliiton sivuilta astutussopimus, siellä tietoa mm. maksamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe