Kilpirauhasen poisto.

Nimeton

Kiinnostaisi tietää miten muilla eläminen on jatkunut kilpirauhasen poiston jälkeen? Onko paino muuttunut, sujuko leikkaus normaalisti, tuliko leikkauksesta mitään ongelmia, kaikki muutokset mitä mieleen tulee.

Itse olen menossa kohta kilpirauhasen poistoon ja kiinnostaisi tietää mitä on odotettavissa, painon muutokset lähinnä huolestuttaa koska olen entinen ylipainoinen enkä haluaisi lihoa.

14

14150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkuluuruuuuu

      Täällä meni poisto hyvin. Vietiin kaikki kerralla. Mä en ole ainakaan huomannu et painoa olis tullu lisää, samoissa se pyörii kun ennen leikkaustakin. Syömiset vaikuttaa tietty, jos mässäilee niin huomaa kyllä että vaatteet alkaa kiristämään. Lääkitys vaan kohilleen leikkauksen jälkeen niin ei kait sen pitäs sen kummemmin vaivata. No mulla säädetään edelleen hienosäätöä ton lääkityksen kanssa mut ei suurempia.
      Ei kummempia muutoksi elämään muuta kun sairasloma piti olla rauhassa.

      • Nimeton

        Tai siis tässä tapauksessa lukea :)

        Tämän kuun lopussa leikataan kilpirauhaset pois joten hyvä kuulla kohtalotovereiden kommentteja asiasta.

        Mun emännällä kilpparit eivät toimi ollenkaan ja hänellä on vaikeuksia oman painonsa kanssa joten ajattelin näinkö minullekkin käy.


    • Nimetön

      minulta leikattiin kuukausi sitten oikeanpuoleinen kilpirauhaslohko.Haava ollut näihin päiviin asti kiristävä ja tuntunut kurkussa "kuristava"tunne,mutta nyt sekin jo hellittämään päin.Leikkauksesta toivuin suht. nopeasti,viikon verran oli pää "pöhelö"Vielä ei ole thyroxiinia määrätty,labraan menossa ja sitten lääkäriin.Hyvin se menee,älä jännitä!

    • Hermoraunio

      Olen menossa kilpirauhasen poistoon ylihuomenna ja jännittää niin pirusti! Vaikka tietää kyseessä olevan rutiinitoimenpiteen, niin silti stressikäyrä on korkealla ja itkukohtauksia tulee jo "Koiralle koti"-ohjelmastakin. Aika noloa :)
      Painon nousuakin enemmän hermostuttaa, jos iskee pitkäaikainen väsymys ja toimintakyvyn lasku.
      Onko kokemuksia siitä tai leikkauksen jälkeisistä kivuista?

      • leikattu

        toinen puolisko pois. hyvin meni, nopea toipuminen. Huolehtikaa itse kontrollit myös eka vuoden jälkeen. Mulla eka vuosi leikkauksen jälkeen näytti, ettei lääkitystä tarvita, mutta sitten tömähtikin vajaalle yks kaks ja mitään kontrolleja ei oltu määrätty. Onneks aika pian ite huomasin, että nyt ei oo kaikki kohillaan(oireita tuli jokalähtöön) ja hakeuduin labraan... ja sain sitte lääkityksen. Ei ehtiny kovin paljon tulla ylipainoa, turvotusta oli ja sekyllä sitten lähti sitte lääkityksen alettua.


    • eihän sitä koskaan tidä

      viestistäsi on aikaa..eletään toisella vuodella ja olisikin mukava kuulla miten sinulla on mennyt.itseltäni vietiin toinen puoli kilpirauhasest ja nyt edessä toisenkin puolen vienti.oletko tutustunut armour thyroid lääkkeeseen.jospa täällä ne sivuoireet,masennus,kiukku ym tasoittuisi.kerrothan kuulumisia näin jälkikäteen ja suosittelet jotakin auttavia toimenpiteitä tilanteeseen...

      • isomaha

        eiks tuo armour thyroid lääke oo suomessa vielä ilman reseptillä ja kallis lääke,otin siitä joskus vähän tietoa...olisin muuten halunnut itekkin kokeilla sitä ja moni kehunut..


      • miksi_kallis_Armour

        Resepti ja erikoislupahakemus Fimeaan. Hinta noussut, ei-kelakorvattava.
        Erfa Thyroid 60 prosenttia halvempi, monen mielestä parempikin (185e/500kpl)


    • Kari.Lr

      Kiinnostavaa poistettiin molemmat ja nyt kolme päivää neste vuotoa siksi ei pääse sairaalasta pois.Muuten hyvä olo vähän pää pyörällä ja nukkumminen on vaikeeta ja katsotaan lääkitykset kohdalleen eikö se siitä

    • Jaksettava

      Minulta poistettiin 2010 molemmat puolet. Olen elänyt yli kuusi vuotta thyroksiinin varassa. Käyn kaksi kertaa vuodessa verikokeessa lääkityksen tarkistamista varten. Olen pian 65 vuotias ja edelleen työelämässä 5 h/pv. Toisinaan olen hyvin väsynyt, mutta pitää jaksaa kun entisenä yrittäjänä eläkkeeni on niin pieni ja sairaslomaa tuskin saisin.

      • apu8

        Täällä myös yks 52v yrittäjä, jolla lähti kilppari rokkaamaan toistamiseen. Lekurille sain puhuttua, ettei nyt ole järkeä leikkiä pikku hoidolla, vaan leikataan pois. Basedowin tauti. Pikkusen otti ottalumpioon, kun näkö lähti usein töissä ja hommat oli keskeytettävä. No sitten vähän hellittelin ja tein vain 4-6h päiviä kunnes tyrasooli jelppas.. mietityttää vaan miten loppuelämä hoituu. Syksyllä saan puukosta..


    • ilil2017

      Minulta poistettiin kilpirauhanen kokonaan tammikuussa. Keho on edelleen "sekaisin", aluksi vajaatoiminta ja lääkitys joka annettiin heti leikkauksen jälkeen ei ollut riittävä (thyroxin 100mikrog). Thyroxiinin nosto ja nyt ilmeisesti alkaa siirtyä yliannostukseen, ainakin entiset oireet, hikoilu, yöunien vaikeudet ym tulleet takaisin. Onneksi ensi viikolla endokrinologin tapaaminen, saan ehkä lääkitystä korjattua. Leikkauksen jälkeen kaula-alueessa kiristystä, vieläkn aamuisin jäykkä olo , muuten toipumnen leikkauksesta meni hyvin.
      Haluaisin tietää kuinka pitkään ihmisillä meni ennen kuin lääkitys saatiin balanssiin. ?.

    • valtsu5

      Multa leikattiin ruotsissa kilpirauhaset -97. Ehkä paino jonkunverran noussu kun sain lääkityksen vajaatoimintaan. Olin sitä ennen aina alipainoinen nyt jokunen kilo ylipainoa. Pari-kolme vuotta sitten lisättiin lääkitystä 100mq 0,25 0,25

    • Minulta on poistettu kilpirauhanen 12/2016 ja muutaman kuukauden sisällä painoni nousi 7 kg ja sitä en ole saanut pois millään. Jäin eläkkeelle viime kuussa ja ajattelin että, liikun enemmän jos sillä saisin painoa pudotettua ja siitä asti olen kävellyt päivittäin 10 km, mutta painooni se ei ole vaikuttanut. Olen käynyt ravitsemusterapeutilla joka sanoi että syön aivan ohjeiden mukaan , mutta voisi lisätä vähän öljyä ja proteiineja. Ei mitään apua siitäkään. Leikkaus meni muuten hyvin, mutta tuli kai vaurio äänihuuliin, koska heti en saanut ääntä ja kesti 6 viikkoa, ennen kun puhe oli normaali. Olo ei ollut täysin normaali leikkauksen jälkeen ja vuonna 2018 sain t3 hormoonia tyroksiinin lisäksi ja mielestäni oloni oli parempi, mutta sitten lääkärini suositteli, että voisin kokeilla jos pärjäisin pelkällä tyroksiinilla. Nyt olen ollut muutaman kuukauden pelkällä tyroksinilla ja oloni vaikuttaa paremmalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe