havainto

havaitsija

aina kun tänne kirjoittaa joku lestadiolainen, että hei, miettikääs tätä ja tätä ongelmaa, niin jo on herhiläisiä kimpussa, että tämä on feikki! tämä on feikki!

eli havaintoni mukaan lestadiolaisten todellisuus on stalinistinen: epäkohtien esilletuojat vaiennetaan heti ja kunnolla ja sitten paistatellaan pepsodenthymyllä että kyllä meillä on sitten kaikki asiat niin mahdottoman hyvin

8

400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oulun suunnalta

havainto.

• JustTime

Oon huomannu täällä saman jutun. Ehkä kaikkia mitä lestadiolainen täällä kertoo, ei uskalla mennä kertomaan tuntemalleen uskonveljelleen. Täällä kuitenkin voi olla nimettömänä...

• Näin onnistut

Ongelma piilee siinä, että lestadiolaisfeikkiä on erittäin vaikeaa onnistuneesti rakentaa (varoitan:jopa mahdotonta). Jos on kuulunut k.o. liikkeeseen esimerkiksi koko ikänsä, ei voi olla jo e n s i lukemalla huomaamatta selvää ristiriitaa asian ja kirjoittajan välillä.

Ensinnäkin, jos kirjoittaja ei ole vl, hänen on mahdotonta tuntea liikkeen kielenkäyttöä. Jos hän on joskus ollut, asia on jo helpompi. Esimerkin vuoksi, emme sano: uskossa, vaan: uskovainen. Tällaisia sudenkuoppia kielessämme on paljon.

Toisaalta, jos kirjoittaja ei ole vl, mutta kirjoittaa, niin kuin olisi, hänen kirjoituksensa mukana tulee v ä i s t ä m ä t t ä hänen omia asenteitaan, joita hän ei ole huomannut päivittää keskusteluissa IRL vl:ien kanssa. Ne tunkevat väkisinkin tottuneen vl-surffailijan silmiin rivien välistä. Esimerkiksi, millaiseksi nainen kokee asemansa liikkeessä vs. millaiseksi vl-naisen asema oletetaan liikkeen ulkopuolella. Tämän asian käsittelyssä on joissakin feikeissä menty jopa surkuhupaisuuden puolelle.

Voisin neuvoa, että älä yritä esiintyä vl:nä, jos et oikeasti ole. Hyvä ja paljon kohua herättävä feikki tai trolli syntyy myös, kun käytät objektiivista katsantokantaa etkä sotkeennu omiin naruihisi. Siihen kirjoitelmaan vastataan innolla ja saat hirnua kotikolossasi onnellisena muutaman päivän:)

Kaiken kaikkiaan, me pepsodent-hymyiset emme hymistele turhaan vaan valaistuneina. Taas lankesi yksi kirjoittaja ikävästi kaivamaansa poteroon ja sadattelee siellä saalistajiaan.

• helppoa

Jos on ollut vasta vähän aikaa uskomassa, niin ei millään voi osata "kieltä" täydellisesti. Ja silloin räpsähtää tuomoi: et ole lesdatiolainen vaan feikki.

• Näin onnistut
        helppoa kirjoitti:

Jos on ollut vasta vähän aikaa uskomassa, niin ei millään voi osata "kieltä" täydellisesti. Ja silloin räpsähtää tuomoi: et ole lesdatiolainen vaan feikki.

Se muuten kirjoitetaan: lestadiolainen.

Kyllä vilpittömät, hiukan onnahtelevatkin sepustukset osataan liikkeessämme bongata, älä siis murehdi...

Nämä feikit, jotka ovat päällimmäisinä mielessäni, eivät olleet tällaisen henkilön kirjoittamia.

• vakas@M

No millainen feikkaja minä olen?

• Spiegel
        vakas@M kirjoitti:

peiliin ja vastaa väärin.

• lukija
        vakas@M kirjoitti:

- katso, missä lankesit ja tee niitä ensimmäisiä tekoja
        -ole ahkera ja tee parannus
        - sinun feikkauksen muotoilijasi on omalakisuus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2541
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe