Lämmin talli

Kosteuden poistaja

Tuli vaan mieleen ruostesuojausta kysellessäni. Sanoivat auton koteloiden ja saumojen kuivauksen vievän aikaa noin kaksi vuorokautta - ja kuivaus tapahtuu koneellisesti.

Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että hyvin tuuletetussa lämpimässä autotallissa auton kuivuminen kestäisi ainakin viikon ja ei taida kaikki saumat ja kotelot kuivua viikossakaan.

Jos vähääkään metallien kemiasta olen perillä - niin mitä lämpimämpi autotalli on, niin sitä nopeampaa on ruostuminen.

14

7847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on joten

      talvella ei kannata ajaa yöksi lämpimään talliin vaan antaa auton olla ulkona

    • parasta autolle

      Lämmin tuuletettu talli on parasta mitä autolle voi järjestää. Aina märät ulkosäilytetyt ovat lohdutonta katseltavaa muutamien vuosien päästä.

      Kuivana lämpimässä tai märkänä ulkona. Kummassa itse olisit mieluummin.

      • tuuletettu

        Jos säilyttää autoa suolaisena lämpimässä autotallissa, on hyvä TUULETUS kaiken A ja O.
        Jos tuuletusta ei ole niin kyllä märkänee, silloin parempi pitää ulkona, esim ressukatoksen alla.


      • Suolaliuos
        tuuletettu kirjoitti:

        Jos säilyttää autoa suolaisena lämpimässä autotallissa, on hyvä TUULETUS kaiken A ja O.
        Jos tuuletusta ei ole niin kyllä märkänee, silloin parempi pitää ulkona, esim ressukatoksen alla.

        Suolan takia lämmin autotalli on korroosita edistävä. Suola ei "kuivu", vaan pysyy auton rakenteissa tehokkaallakin tuuletuksella. Suolalla on lisäksi kosteutta sitova ominaisuus, mistä johtuen auto ruostuu "kuivanakin" lämpimässä eli suolan sitoma kosteus ylläpitää ruostumista, vaikka auto olisikin näennäisesti kuiva. Mitä alhaisempi lämpötila on, niin sitä hitaampaa ruostuminen on vaikka kori olisikin ajokostea.

        Pahin auton ruostuttaja on kesäaikainen pölynsidontasuolaus. Pölynsidonta perustuu suolan ominaisuuteen sitoa ilman kosteutta ja näin pitää tien pinta kosteana, mikä sitoo pölyn.
        Suola tarttuu auton rakenteisiin tehokkaasti ja sitoo voimakkaasti kosteutta. Onhan kesällä ilman kosteus helposti kaksin jopa kolmikertainen talveen verrattuna, joten kesäaikana suola pystyy sitomaan ilman kosteutta aika tehokkaasti.

        Talvikosteusongelma aiheutuu suolan lisäksi enemmän lämpötilan vaihteluista, esim. kylmästä lämpimään talliin ja lämpimästä tallista kylmään ilmaan. Suolainen auto ei koskaan kuivu niin kuivaksi, että ruostumista ei tapahdu ja ruostuminen on sitä nopeampaa mitä korkeampi lämpötila on.


      • menee
        Suolaliuos kirjoitti:

        Suolan takia lämmin autotalli on korroosita edistävä. Suola ei "kuivu", vaan pysyy auton rakenteissa tehokkaallakin tuuletuksella. Suolalla on lisäksi kosteutta sitova ominaisuus, mistä johtuen auto ruostuu "kuivanakin" lämpimässä eli suolan sitoma kosteus ylläpitää ruostumista, vaikka auto olisikin näennäisesti kuiva. Mitä alhaisempi lämpötila on, niin sitä hitaampaa ruostuminen on vaikka kori olisikin ajokostea.

        Pahin auton ruostuttaja on kesäaikainen pölynsidontasuolaus. Pölynsidonta perustuu suolan ominaisuuteen sitoa ilman kosteutta ja näin pitää tien pinta kosteana, mikä sitoo pölyn.
        Suola tarttuu auton rakenteisiin tehokkaasti ja sitoo voimakkaasti kosteutta. Onhan kesällä ilman kosteus helposti kaksin jopa kolmikertainen talveen verrattuna, joten kesäaikana suola pystyy sitomaan ilman kosteutta aika tehokkaasti.

        Talvikosteusongelma aiheutuu suolan lisäksi enemmän lämpötilan vaihteluista, esim. kylmästä lämpimään talliin ja lämpimästä tallista kylmään ilmaan. Suolainen auto ei koskaan kuivu niin kuivaksi, että ruostumista ei tapahdu ja ruostuminen on sitä nopeampaa mitä korkeampi lämpötila on.

        Suola vaatii kosteuden ennen kuin ruostumista tapahtuu. Kemian perusteiden opiskelu olisi tarpeen. Siksi suola-autot ruostuvat juuri ulkona.


      • Kalsiunkloridi
        menee kirjoitti:

        Suola vaatii kosteuden ennen kuin ruostumista tapahtuu. Kemian perusteiden opiskelu olisi tarpeen. Siksi suola-autot ruostuvat juuri ulkona.

        Suola on aine joka sitoo kosteutta ilmasta. Ei ole väliä onko auto tallissa vai ulkona - kosteuden sitomista tapahtuu aina. Ja se suolan ulkona sitoma kosteus ei haihdu mihinkään auton ollessa tallissa, ainoastaan vapaa kosteus saattaa muutamassa päivässä kuivua. Suolan sitoma kosteus riittää ylläpimään ruostumista.

        Maantiesuola on kalsiumkloridia ja sillä on erityisen voimakas taipumus kerätä kosteutta ilmasta, myös autotallin ilmasta. Ja tämä suolan keräämä kosteus ei suinkaan poistu autotallissa vaan kosteuden sitominen jatkuu kaikissa olosuhteissa missä on kosteutta sisältävää ilmaa. Ja mitä lämpimämpää ilma on, niin sitä enemmän siinä on kosteutta sidottavaksi.

        Natriunkloridi sitoo kosteutta niukasti, mutta sekin paakkuuntuu ajan myötä. Moni muukin suola käyttäytyy näin.

        Maantiesuola eli kalsiumkloridi sitoo ilmasta kosteutta niin paljon, että se ylläpitää ruostumista kaikissa olosuhteissa.
        Kalsiumkloridin kosteudensitomiskyky on niin suuri, että siitä voi tehdä suljettuihin tiloihin ns. "kuivauspanoksia". Pitää vaan tietää miten se on sijoitetava ettei aiheudu ylimääräistä vahinkoa.


      • paras tuuletus
        tuuletettu kirjoitti:

        Jos säilyttää autoa suolaisena lämpimässä autotallissa, on hyvä TUULETUS kaiken A ja O.
        Jos tuuletusta ei ole niin kyllä märkänee, silloin parempi pitää ulkona, esim ressukatoksen alla.

        tallissa ,jotta auto kuivuisi mahdollisimman hyvin?. Itse laitoin tavallisen venttiilin tilalle semmosen kylpyhuoneisiin tarkoitetun puhaltimen, joka toivoakseni tehostaa kostean ilman vaihtumista illan ja yön aikana. puhallin on päällä noinpuolet ajasta. Tallin lämpötila on noin 12 astetta ollut talvikuukausina. Ruostuuko Corollani nopeammin kuin jättäisin sen ulos tuuleen ja tuiskuun.. ( tai paremminkin täysvuorokautiseen vesisateeseen tänä talvena )?


      • tuulettaja
        paras tuuletus kirjoitti:

        tallissa ,jotta auto kuivuisi mahdollisimman hyvin?. Itse laitoin tavallisen venttiilin tilalle semmosen kylpyhuoneisiin tarkoitetun puhaltimen, joka toivoakseni tehostaa kostean ilman vaihtumista illan ja yön aikana. puhallin on päällä noinpuolet ajasta. Tallin lämpötila on noin 12 astetta ollut talvikuukausina. Ruostuuko Corollani nopeammin kuin jättäisin sen ulos tuuleen ja tuiskuun.. ( tai paremminkin täysvuorokautiseen vesisateeseen tänä talvena )?

        Minä käytän ajastimella lämmin-ilmapuhallinta siten että se puhaltaa kuumaa ilmaa auton alta kohti poistoventtiiliä. Alusta kuivuu tosi nopeasti. Ja kun vielä pitää ovet auki tallissa ei auton sisätiloissa ole koskaan kosteutta. Tämä on myös turvallisuus- ja mukavuuskysymys.

        Mikään ei korvaa sitä kun voi lähteä kelistä riippumatta lämpimällä ja kuivalla autolla liikenteeseen. Auton ruosteettomana pysyminen on vain lisäetu. Ei mikään auto neljässä vuodessa juuri ruostu ulkonakaan ja silloin vaihdan aina uuteen.

        Halpaa auton pitäminen lämpimässä tallissa ei ole mutta joka euron arvoista silti.


    • päin vastoin

      Auto ruostuu sitä vähemmän mitä lämpimäpi talli on. Kunnon ilmanvaihto vaaditaan aina lämpötilasta riippumatta. Talviolosuhteissa kerran kuivannut auto ei normaalisti edes kostu vaikka sillä ajetaan. Suolatuilla teillä suolasumua on usein ilmassa mutta tämäkin kuivuu ennätysajassa kun ennen ajoon lähtöä kuiva auto palaa uudelleen lämpimään ja kuivaan talliin.

      Näin asiaa tarkemmin seuranneena voin kertoa että jos vain löytäisin ostaisin vain lämpimässä tallissa säilytetyn auton. Ne näet ovat aina koriltaan selvästi paremmassa kunnossa kuin ulkona säilytetyt. Asfalttipohjaisessa katoksessa säilytetty auto olisi sijalla kaksi. Maapohjaisella alustalla ulkona säilytettyä en ostaisi koskaan. Niiden pohjat ovat aina surkeimmassa jamassa.

      • kun lämpötila nousee

        Maantiesuolasumun kastelema auto ei kuivu täydellisesti koskaan. Osa vedestä haihtuu mutta suola ei haihdu. Maantiesuola on voimakkaasti vettä sitova ja se voi sitoa itseensä vettä noin painonsa verran ja tähän vesimäärään ei tuuletuksella voida vaikuttaa, koska veden sitoutuminen tapahtuu myös suoraan ilmasta. Maantiesuolan sitoma vesimäärä on riittävä ylläpitämään ruostumista. Ruostumisreaktio on sitä voimakkaampi mitä korkeampi lämpötila on. Pakkasella ruostumisreaktiota ei käytännössä ole.


      • köyhille

        Näiden köyhien eli tallittomien autot ruostuvat sitä vähemmän mitä enemmän märässä suolapaskassa ne pysyvät. Ja he ovat uskossaan autuaita vaikka heidän autonsa mätiä ovatkin.


      • Vitsin murjasit

        Keksitkö ihan itse vai auttoiko mummo?


      • kerrankin

        Aioin jo itse vastata alkuperäiselle kirjoittajalle mutta sinun vastauksessasi olikin asia käsitelty jo oikein. Toimin ostajana vaihtoautoliikkeessä ja ruostuminen todellakin menee juuri kuten kuvasit. Kun uudehkon auton pohja on ruosteessa tiedän jo ennen kuin kysynkään että auto on ulkona säilytetty.
        Asvaltti parantaa asiaa jos kallistukset ovat niin ettei vesi makaa pitkään auton alla.


      • Kemisti 
        kerrankin kirjoitti:

        Aioin jo itse vastata alkuperäiselle kirjoittajalle mutta sinun vastauksessasi olikin asia käsitelty jo oikein. Toimin ostajana vaihtoautoliikkeessä ja ruostuminen todellakin menee juuri kuten kuvasit. Kun uudehkon auton pohja on ruosteessa tiedän jo ennen kuin kysynkään että auto on ulkona säilytetty.
        Asvaltti parantaa asiaa jos kallistukset ovat niin ettei vesi makaa pitkään auton alla.

        Korroosio nopeutuu lämpötilan kohotessa. Kymmenen asteen kohoaminen nopeuttaa korroosiota kaksinkertaiseksi. Pakkasessa korroosiota ei tapahdu koska elekrolyytti (vesi) on jäässä.

        Tämän perusteella emppiirinen huomiosi olisi aika outo.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1542
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1482
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      221
      1223
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1115
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      323
      1072
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      156
      1026
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      307
      1018
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      77
      994
    Aihe