voiko alkoholi

haluun tietäää

Voiko pitkäaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa neurologisia oireuta ja millaisia?

9

1108

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vee-e
    • vee-e
    • ja aiheuttaa

Lääkäreidenkin kuulee usein toteavan, että alkoholin suurkuluttajat ovat usein suotta huolissaan maksastaan, koska ensisijaisesti heidän pitäisi olla huolissaan aivoistaan. Alkoholi on liuotin ja hermomyrkky (hermosolut pitkälti rasvaa), joka säännölliseti ja runsaasti käytettynä tuhoaa sekä keskus- että ääreishermostoa. Alkoholin aiheuttamat hermostovauriot paranevat myös hitaasti ja vain osittain.

• ym. ym.

tuntohäiriöitä, pistelyä, kihelmintiä, puutumista, tasapaino- ja muistiongelmia, koordinaatio-ongelmia jne. jne.

• Loreta

Minä tuhosin juomisellani ääreishermostoni. Join seitsemän vuoden ajan, joista viisi ensimmäistä vuotta oli vielä melko kohtuullista juomista, sillä vaikka ajoittain alkoholia kuluikin melko runsaasti niin riskirajat ylitin melko harvoin. Viimeiset kaksi vuotta olin varsinaisesti suurkuluttaja, alkoholia kului noin 10-30 annosta viikossa. Välillä vähemmän ja välillä sitten enemmän. Eli vaikka juomiseni ei mitään päätähuimaavan runsasta ollutkaan niin ääreishermosto siinä sitten vioittui. Olen siis nainen. Ja nyt kaksi kuukautta juomatta :) Ja oireet eivät ole helpottaneet ollenkaan vaan ovat edelleen todella häiritseviä :(

• häiritsevää

millaisia ne sinun oireesi ovat? Minä olen myös nainen ja n. vuoden verran ollut "maltillinen suurkuluttaja" (lähinna iltatissuttelija ja viikkotasolla riskirajat sitten jonkin verran ylittyneet). Kysyin lääkäriltä, voiko tuossa ajassa ääreishermoston toimintahäiriöitä tulla ja sain vastauksen, että voipa hyvinkin. Minulla oireina on erilaista outouden tunteet lähinnä jalkaterissä ja -pohjissa. Tuntemukset ovat kyllä todella häiritseviä. Elän toivossa, että ne aikaa myöten helpottaisivat.

• Loreta
        häiritsevää kirjoitti:

millaisia ne sinun oireesi ovat? Minä olen myös nainen ja n. vuoden verran ollut "maltillinen suurkuluttaja" (lähinna iltatissuttelija ja viikkotasolla riskirajat sitten jonkin verran ylittyneet). Kysyin lääkäriltä, voiko tuossa ajassa ääreishermoston toimintahäiriöitä tulla ja sain vastauksen, että voipa hyvinkin. Minulla oireina on erilaista outouden tunteet lähinnä jalkaterissä ja -pohjissa. Tuntemukset ovat kyllä todella häiritseviä. Elän toivossa, että ne aikaa myöten helpottaisivat.

Eli minulla oireina ovat pistelyt ja kihelmöinnit sormissa ja kämmenissä sekä jalkapohjissa ja varpaissa.

Olen löytänyt muutamia samasta vaivasta kärsiviä naisia eri keskustelupalstoilla pyöriessäni ja olen huomannut että suurkulutuksen ei tosiaan ole tarvinnut olla edes mitään hirveän suurta taikka pitkäaikaista kun näitä oireita on ruvennut tulemaan.

Luin että oireet vähintäänkin pysähtyvät kun juominen loppuu. Juomisen jatkuessa oireetkin todennäköisesti pahenevat. Oireet myös todennäköisesti helpottuvat ajan myötä mutta siihen menee yleensä kuukausia.

Hyvää kesän odotusta sinulle!

• aloitttaja
        Loreta kirjoitti:

Eli minulla oireina ovat pistelyt ja kihelmöinnit sormissa ja kämmenissä sekä jalkapohjissa ja varpaissa.

Olen löytänyt muutamia samasta vaivasta kärsiviä naisia eri keskustelupalstoilla pyöriessäni ja olen huomannut että suurkulutuksen ei tosiaan ole tarvinnut olla edes mitään hirveän suurta taikka pitkäaikaista kun näitä oireita on ruvennut tulemaan.

Luin että oireet vähintäänkin pysähtyvät kun juominen loppuu. Juomisen jatkuessa oireetkin todennäköisesti pahenevat. Oireet myös todennäköisesti helpottuvat ajan myötä mutta siihen menee yleensä kuukausia.

Hyvää kesän odotusta sinulle!

mailatkaa mulee [email protected] vauhdetaan ajatuksia

• juoppomies

onko kelleen tullut viinan takia muualle kehoon pistelyä ja nypyttelyä kuin vain käsiin ja jalkoihin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe